Skip to main content

Ik heb dezelfde problemen als Jasper. Ik zit ook in Spanje. Het ligt niet aan de Spaanse Provider. Het ligt aan de KPN iTV app. Jammer dat ik de berichten van Jasper niet gelezen heb. Ik dacht dat het aan mijn “oude” chromecast 4K lag. Ik heb via Mediamarkt hier in  Spanje een nieuwe chromecast HD gekocht en geïnstalleerd. Lekker hoor. Die nieuwe chromecast heeft allemaal nieuwe Google apps. Mijn tv is omgetoverd in een Google tv.  Sterker nog, alle pps die al stonden op m’n LG tv, heb nu allemaal zowat dubbel. Enfin, dat zou dan niet erg zijn.  Wars ik de nieuwe chromecast voor aangeschaft heb ….. de KPN iTV app blijft rottig doen !  Het  

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste TDN

De suggesties van WJB kon ik nog enigszins volgen. Nu schreef u over een TV + box.   Kan ik dat hier in Spanje installeren dan ?  Is dat ook van KPN ? Moet ik dat extra betalen ? -Naast mijn gebruikelijke maandelijkse kosten van € 95 per maand. Die zelf-hosted router is dat iets anders dan de router die ik hier van mijn Spaanse provider heb staan om internet verbinding te krijgen (€ 30 per maand) ?  En dan gewoon een VPN client -lees tsliscale- erop zetten  …. Alles klinkt zo simpel.  Kunnen jullie niet hierheen komen en de boel installeren 🤣


Je hebt niets aan VPN providers zoals surfshark immers die leggen geen VPN verbinding naar jouw thuisnetwerk.


@IngK Nee, je moet een VPN server thuis in Nederland installeren. @wjb heeft zijn VPN server op zijn Edgerouter, je kan natuurlijk ook een router met ingebouwd VPN kopen, bv Fritzbox, maar dan maak je extra kosten. De Experia router heeft geen VPN, dus je moet de VPN server op een apparaat binnen je huis installeren, een PC als VPN server is af te raden omdat de stroomkosten te hoog is. Met een Internet en TV+ abo van KPN heb je automatisch een TV+ontvanger, dat is een Android-box, daarom noem ik hem TV+Box. Je kan natuurlijk ook een ander energiezuinig apparaat nemen, b.v. raspberry pi, maar voor mensen zonder veel IT-kennis is het te moeilijk. Omdat TV+Ontvanger een Android-box is kan je gewoon op Playstore op TV+Ontvanger zoeken naar tailscale en installeren. Op jouw chromecast in spanje kan ook via playstore tailscale en KPN iTV installeren. Start tailscale daarna KPN iTV op chromecast, dann kan je tv kijken alsof je thuis zit in Nederland


@IngK

Eerst dit als u die Chromecast in Spanje heeft gekocht en via een Spaanse internet verbinding heeft ingesteld kan dat al problemen geven als u terug bent in Nederland.

 

Als hier echt casten van toestel A naar toestel B wordt bedoeld dan staan providers hier buiten dan is alleen van belang dat de smartphone of tablet en Chromecast met hetzelfde netwerk is verbonden.

 

Doet de KPN TV app het wel goed direct op uw smartphone of tablet? 

Als dat niet werkt heeft uw locatie een provider met een IP adres buiten die buiten de EU is geregistreerd  dat komt bij Hotels en Campings steeds meer voor. Als dat zo is dan hebben de tips over VPN's nut verder zou dit niet nodig moeten zijn zeker niet met de oude Chromecast. Wat ook steeds meer gebeurt is dat het gebruik van streamingdiensten worden geblokkeerd vanwege het hogere data verbruik.

 

Terzijde werken andere streamingdiensten wel goed? Via de cast methode dus niet direct op de Chromecast?

 


Eerst dit als u die Chromecast in Spanje heeft gekocht en via een Spaanse internet verbinding heeft ingesteld kan dat al problemen geven als u terug bent in Nederland.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb je een bron?

 


Ik luister alleen naar WJB of TDN. Vraag TDN : is tailscale gratis ?


Ik luister alleen naar WJB of TDN. Vraag TDN : is tailscale gratis ?

Tailscale is gratis, net zoals dat de WireGuard app gratis is.

Tailscale werkt ook o.b.v. WireGuard en heeft aan beide zijden van de VPN de Tailscale app nodig.

Dit heeft alleen voordelen als je thuis dus een apparaat hebt waarop je Tailscale kunt installeren zoals bijvoorbeeld een TV+ Box.


@IngK https://tailscale.com/pricing

 


 

jullie schrijven: zet VPN op de Chromecast 

ik heb nu op m’n LG TV via webbrouwer de internetsite van tailscale gevonden en na enkele stappen zit ik naar een blanco veld te kijken 

ik doe het dus kennelijk niet goed en voel me een domme ….. misschien heeft Galdor68 wel gelijk …

ik geef het op  

 


jullie schrijven: zet VPN op de Chromecast 

Je hebt toch een Chromecast Google TV?

Dat is dan waar je die VPN app op moet installeren, niet op de televisie zelf.

En op welk apparaat die bij jou thuis (in Nederland) staat ga je dan Tailscale installeren?

 


Ja ik heb de nieuwste chromecast (met Google tv)

Op het moment dat ik mijn oude Chromecast 4K uit de tv plugde (tv is een LG smart) en ik de nieuwste versie Chromecast (met Google tv) installeerde, veranderde het beeld op mijn TV in totaal ander beeld dwz in een Google tv.   🫣 Ik kreeg ineens  apps en - die eigenlijk al op mijn LG tv stonden 
Ik schrok daarvan  !!!!!   en het getob met de KPN iTV app en het haperen met het streamen werd alleen maar erger …… dacht ik.  Dus heb ik die nieuwe chromecast uit de tv gehaald en dd oude teruggezet 🤷‍♀️

Hoezo tailescale in Nederland installeren ? ……. Ik zit in Spanje. Waarom zou ik dat in Nederland doen dan ?  
 


Hoezo tailescale installeren ? ……. Ik zit in Spanje. Moet ik dat in Nederland doen dan ? 

Ik zou dat voor nu dus maar even uit je hoofd zetten want als je de smart-TV app op de Chromecast Google TV wilt gebruiken dan zal je inderdaad ook thuis in Nederland Tailscale moeten installeren. Jouw Chromecast Google TV moet immers een VPN verbinding opzetten met jouw thuisnetwerk in Nederland.

 

Op het moment dat ik mijn oude Chromecast 4K uit de tv plugde (tv is een LG smart) en ik de nieuwste verduf Chromecast (met Google tv) installeerde, veranderde het beeld op mijn tv in totaal ander beeld dwz in een Google tv.

Dat klopt, jouw televisie werd automatisch afgestemd op de HDMI ingang waar de Chromecast Google TV op aangesloten is en daarmee keek je dus naar de user interface van de Chromecast Google TV en niet naar de user interface van de LG. Er is uiteraard niets aangepast aan jouw LG televisie.


Eerst dit als u die Chromecast in Spanje heeft gekocht en via een Spaanse internet verbinding heeft ingesteld kan dat al problemen geven als u terug bent in Nederland.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb je een bron?

 

Google zelf en problemen bij diverse gebruikers die bepaalde apps niet zagen in de playstore. Als de KPN app te vinden is in de playstore dan zit het wel goed.

 

@IngK U hoeft u inderdaad helemaal niet naar mij te luisteren echter er wordt meteen vanalles genoemd zonder eerst een paar basis vragen te stellen.

 

Vanaf een telefoon naar uw 'oude' Chromecast streamen zou gewoon moeten werken. Ook met de nieuw gekochte Chromecast hoort dit te werken zonder dat u daar de KPN op hoeft te installeren of moeilijk te doen met een VPN. 


Gossie !!!!  Dat werd er allemaal niet bij verteld dat ik ook in Nederland halsbrekende toeren moet uithalen. Ik ben blij dat dat gedoe met tailscale uit gelukt is.  Hoewel ……. Ik kreeg zojuist wel de melding van Google dat er een nieuwe login op een Linux apparaat is gedetecteerd.   Kan dat kwaad ?   Zoals gezegd, ik ben gestopt omdat ik bij tailescale naar een blanco scherm zat te kijken. En ik het vermoeden had dat ik iets niet goed deed.       Tailscale gaf aan dat de login “was denied”. 


Eerst dit als u die Chromecast in Spanje heeft gekocht en via een Spaanse internet verbinding heeft ingesteld kan dat al problemen geven als u terug bent in Nederland.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb je een bron?

Google zelf en problemen bij diverse gebruikers die bepaalde apps niet zagen in de playstore.

Heb je een bron want nogmaals, ik heb hier nog nooit van gehoord. Naar mijn weten is er ook geen verschil tussen een in Spanje gekochte Chromecast Google TV en een in Nederland gekochte Chromecast Google TV. Ja, de Play Store kan anders gevuld zijn maar dat is het dan ook.


@wjb Het apparaat is wel hetzelfde echter kunnen er door landen instellingen of in gebruik nemen in een ander land meerdere problemen ontstaan die op account nivo zitten.

Dat heeft verder niets met het cast probleem te maken gewoon een goed bedoelde opmerking gebaseerd op eigen ervaring en van anderen soms mag je zaken ook gewoon aannemen.

Punt is hier die nieuwe Chromecast hoefde helemaal niet te worden gekocht. En wij weten allebei dat die vpn ook niet nodig moet zijn.

 

Dat er met het casten in combinatie met de 'oude' Chromecast iets niet goed gaat kan allerlei oorzaken hebben. 

Dus eerst nogmaals de vraag aan @IngK werkt de kpn app op de smartphone zelf wel goed.


Het apparaat is wel hetzelfde echter kunnen er door landen instellingen of in gebruik nemen in een ander land meerdere problemen ontstaan die op account nivo zitten.

Nee, het is geen enkel probleem om een in Spanje gekocht apparaat in Nederland te gebruiken en dat is wel wat je insinueert met ...

Eerst dit als u die Chromecast in Spanje heeft gekocht en via een Spaanse internet verbinding heeft ingesteld kan dat al problemen geven als u terug bent in Nederland.

Dat is waar ik op ageer want het is gewoon pertinent onjuist.


@wjb zullen we het gewoon on topic houden en proberen het probleem op te lossen. Met deze discussie schiet niemand iets op.

 

 


Beste Galdor68. 
 

Antwoord op de vraag : de KPN iTV app werkt op mijn Apple 12 uitstekend !!!  

 

Ik ondervind  cast/streaming problemen van mijn iPadOS 17.1.2 naar de in Spanje aanwezig TV type LG electronics Oled (2018) 

PS de software van de iPad OS wordt nu geüpdatet naar 17.2


Beste Galdor68. 
 

Antwoord op de vraag : de KPN iTV app werkt op mijn Apple 12 uitstekend !!!  

 

Ik ondervind  cast/streaming problemen van mijn iPadOS 17.1.2 naar de in Spanje aanwezig TV type LG electronics Oled (2018) 

PS de software van de iPad OS wordt nu geüpdatet naar 17.2

 

Op de iPad zelf werkt het naar ik aanneem ook zonder problemen?

U kunt vanuit de app ook verbinding maken met de Chromecast? Zowel de oude als de nieuwe?

Het gaat pas fout met het afspelen?

 

Ps ik las in een andere reactie iets over Picture in Picture dat kan een functie van de TV  betreffen. Of u doet op de iPad iets anders tijdens het casten wat dan niet die melding tot resultaat zou moeten hebben maar ik heb geen ervaring met iOS.

 


Inderdaad verbinden van iPad naar (oude) Chromecast in TV verloopt uitstekend. Doordat ik eventjes de (nieuwe! Chromecast Google in de tv had geplugd, zie ik nu dat het ikoontje Google Home  een verandering heeft ondergaan. Daarin staat de oude chromecast niet maar wordt “offline” de chromecast HD genoemd. 
 

ik denk dat ik dat ikoontje even moet verwijderen en weer opnieuw instellen.  Want als ion nu iets met de (nieuwe) chromecast wil doen gaat dat plaatje “wiebelen”. En schiet terug in de offline stand 


Fout met afspelen gebeurt momenteel in het geheel niet !!!   tot tevredenheid van mijn man want hij zit naar schaatsen te kijken 


Dat “picture in picture “ gebeurde gisteren slechts een keer op de iPad. 


Fout met afsprkdn gebeurt momenteel in het geheel niet !!!   tot tevredenheid van mijn man want hij zit naar schaatsen te kijken 

Kijk aan is dit via de nieuwe of de oude Chromecast? 

Het lijkt erop dat het in de iOS versie zat.


Dit loopt via de oude chromecast. 
 

ik schreef eerder dat ik het ikoontje Google Home ging vernieuwen maar dat lukt niet.   Ik moet het devicf kiezen en de oude chromecast verschijnt niet 🤷‍♀️ 

 

PS … met die app kon ik voorheen tussen iPad OS en chromecast van tv communiceren  dan verscheen zo’n leuk blokjes torentje 

 

Heel vaag zie ik nog wel de nieuwe chromecast HD staan en heel vaag staat daaronder : this item is not compatible with your device.  (!?)
huh ? Wat betekent dat ?