Skip to main content
Vraag

Casten via KPN TV+ Box loopt regelmatig vast

• December 10, 2025
  • 19 reacties
  • 126 keer bekeken

Ben recent naar KPN super wifi overgestapt achter de V12 box. Voorheen gebruikte ik altijd externe chromecast. Maar nu die weggehaald en cast ik via de TV box.

Echter loopt die naar zo'n 10 minuten regelmatig vast als ik cast vanaf Chromebrowser op laptop. 

Beide apparaten zitten in het zelfde netwerk.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Met de Chromecast zelf nooit dit probleem gehad.

19 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Extra informatie. Geluid loopt wel door. Alleen beeld blijft hangen.

Casten stoppen en opnieuw dan gaat het heel even weer goed.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Probeer het eens met de telefoon...de meeste apps ondersteunen Chromecast. Als je de Chrome-browser ook gebruikt op de telefoon kun je ook daarvandaan naar de +Box casten, ​@Dter. Ook kun je dan testen of het aan de laptop of de +Box ligt. 

Overigens is casten vanaf de telefoon sowieso handiger.

• December 10, 2025

Is het niet handiger om de laptop via HDMI aan de TV aan te sluiten? Daarmee omzeil je onnodig casten. En nu weten we natuurlijk niet wat je op die methode naar je TV wil sturen kaar kan dan niet direct vanuit een app op je TV+ box?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Is het niet handiger om de laptop via HDMI aan de TV aan te sluiten? Daarmee omzeil je onnodig casten. En nu weten we natuurlijk niet wat je op die methode naar je TV wil sturen kaar kan dan niet direct vanuit een app op je TV+ box?

Nee, gebruik niet voor niets Chromecast. En het heeft met externe altijd gewerkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Probeer het eens met de telefoon...de meeste apps ondersteunen Chromecast. Als je de Chrome-browser ook gebruikt op de telefoon kun je ook daarvandaan naar de +Box casten, ​@Dter. Ook kun je dan testen of het aan de laptop of de +Box ligt. 

Overigens is casten vanaf de telefoon sowieso handiger.

Voor YouTube doe ik dat ook wel. Alleen nu gaat het om bestanden die op de laptop staan.

Maar ben zelf al wat op het spoor wat ik aan het testen ben.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 10, 2025

Nee, gebruik niet voor niets Chromecast. En het heeft met externe altijd gewerkt.

De laptop via HDMI is helemaal lastig, tenzij je een flymouse of iets dergelijks hebt. Overigens zijn wel veel, maar niet alle apps te downloaden op de +Box.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Dter, welkom op de KPN Community!

Wat gek dat je ineens problemen hebt met casten vanaf een Chromebrowser op de laptop naar de KPN TV+ Box. Dit terwijl het met een aparte Chromecast wel altijd gewerkt heeft.

Ik lees dat je zelf al een en ander op het spoor bent. Kan je ons hier meer over vertellen? Dan kunnen we misschien nog meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 13, 2025

TV box is met vaste kabel aangesloten. Op de laptop van 5Ghz naar 2.4 Ghz (SuperWifi staat in de kamer en router in meterkast) geswitched. Ook in Chromebrowser grafische versneller uitgezet.

Gaat nu iets langer goed. Maar nog steeds loopt het beeld af en toe vast en moet ik de verbinding opnieuw opbouwen.

Voorheen zat altijd achter de V12 box een Asus wifi AP en dan de chromecast. Daarmee heb ik dit nooit gehad.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

En als je cast vanaf een ander apparaat, gaat het dan wel goed?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Ik heb het net op een andere laptop geprobeerd en ook hierop blijft het beeld meerdere keren hangen terwijl het op de laptop doorloopt. Maakt nog geen verschil helaas.

Jasper van KPN
Moderator

Duidelijk, dan ligt het niet specifiek aan dat apparaat of die onderlinge verbinding dus. Was de laptop ook via wifi verbonden, of via een kabel?

En merk je hierbij ook een verschil tussen bepaalde zenders? Hebben sommige zenders het bijvoorbeeld meer dan andere zenders, of kan het op allemaal evenveel voorkomen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

@Jasper van KPN het gaat om een Chromecast en niet om de tv zenders. Maar is nog niet beter. Ga denk ik maar weer de externe Chromecast terugplaatsen. Gaat op meerdere laptops. Dus zit echt in de router of TV box. Hoe langer je kijkt hoe sneller die vast loopt. Laptop altijd op 2.4 Ghz (gaat wel iets beter als 5 Ghz).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

Mensen begrijpen niet wat casten inhoudt. Bij casten wordt de URLs van de telefoons overgedragen naar de Chromecast (ingebouwd of extern) en de player speelt vanaf dit moment zelfstandig op het apparaat (TV of TV+box). Zelfs als men dan hun telefoons fysiek uitzet, speelt de TV of TV+box verder. Als een probleem met casten is, is niet een probleem van telefoons of apps op telefoons maar van het apparaat zelfs. Dus beetje onzin om te vragen te proberen casten met andere apparaten. Tenzij het overgeven van telefoons naar Chromecast al mislukt was.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 31, 2025

@TDN lezen is ook moeilijk.

Je verhaalt klopt niet helemaal. Want het gaat hier om video's van de laptop die gecast worden. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 31, 2025

​Je verhaalt klopt niet helemaal. Want het gaat hier om video's van de laptop die gecast worden. 

Het is geen enkele verschil tussen laptop en telefoons. Ook hier kan je jouw laptop uitzetten nadat de TV(Box) met succes de cast-bron overgenomen heeft. Men verwisselt tussen casten (met Chromecast) en streamen of scherm spiegelen. In tegenstelling tot casten moeten telefoons of PC aan blijven, het beeldscherm wordt real time overdragen naar doelapparaat.

Jasper van KPN
Moderator

@Jasper van KPN het gaat om een Chromecast en niet om de tv zenders. Maar is nog niet beter.

Dat begreep ik inderdaad, maar soms zien we dat sommige zenders het dan alsnog beter doen dan andere zenders.

De externe Chromecast die je weer aansluit, heeft die geen last van vastlopend beeld?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Beste Jasper, nu een tijdje de externe Chromecast weer aangesloten en die werkt wel gewoon goed. Zit hem dus in de TV box.

Jasper van KPN
Moderator

Dat blijft als enige over dan inderdaad! Had je de TV+ Box ook al eens een reset gegeven, om zeker te weten dat dat geen verbetering geeft? Ik zie het nog niet genoemd in dit topic.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2026

Ja had de TV box ook al een keer vanaf de instellingen een reset gegeven, maar dat mocht helaas geen verschil maken. Dus ik hou het wel bij de externe Chromecast. Die blijft zonder problemen werken.