Skip to main content

Sinds een paar dagen werkt het casten niet goed meer. Na pakweg 15-20 minuten wordt het casten verbroken. De verbinding tussen de app en de Google chromecast blijft wel in stand, er staat een KPN melding in beeld dat er gestart kan worden met casten. Alleen het programma dat op stond, is dus gewoon verbroken en moet opnieuw opgezocht en gestart worden. Het is echt pas sinds een paar dagen, daarvoor werkte het prima. Het probleem doet zich voor bij streaming vanaf alle devices (getest vanaf twee iphones en 2 tablets). Bij andere streamingsdiensten (Netflix, Videoland, NPO) gebeurt het niet, die apps werken prima. Het lijkt dus echt in de KPN app te zitten. Weet iemand wat er gaande is en hoe het opgelost kan worden? Opnieuw opstarten, opnieuw installeren of reset chromecast heeft niets geholpen.

Het is allemaal Apple? 


Ja klopt, devices zijn allemaal Apple. Maar heb ook al van iemand anders gehoord die het probleem ook heeft met Android.


Welke Chromecast gebruik je?

In een Android-TV televisie? 


Hoi @Juwo123, welkom op het forum. Ik herken dit probleem zo niet. Net als Peter ben ik benieuwd wat voor Chromecast het precies is. Kan je er meer over vertellen zodat we met je mee kunnen denken? Wij zien niet wat jij ziet, wij weten enkel wat jij ons vertelt.


Hallo, het probleem is met de Google Chromecast 4K, met firmewareversie 1.68.374976. Overigens geeft mijn ander Chromecast, de oudere Ultra 4K hetzelfde probleem. De Chromecast zit natuurlijk op een HDMI poort van de tv aangesloten.
Kijken met behulp van de geinstalleerde apps van de Chromecast gaat zonder problemen, ook de later geinstalleerde app van Videoland. KPN heeft helaas geen app om direct op de Chromecast te zetten dus moeten we vanuit tablet of telefoon streamen. Het vreemde is dus dat het bijna twee maanden geen problemen gaf. Pas sinds een week of twee wordt dus steeds de verbinding verbroken en krijg ik het KPN logo in beeld met de melding ‘klaar om te casten’. Als ik vanaf mijn telefoon of tablet andere streamingdiensten naar de Chromecast wil streamen (Videoland, Netflix, NPO etc) geeft dat helemaal geen problemen. De verbinding blijft gewoon perfect in stand. Alleen de KPN app geeft dus het probleem. En dan ook nog pas sinds kort. Ik zit overigens in Spanje en heb het zowel als de VPN aan staat als wanneer ik geen VPN gebruik. 


Merk je het dan vooral bij het kijken van TV, of ook bij het terugkijken en opnames? De andere streamingdiensten die je noemt zijn niet live, die kunnen dus een buffer opbouwen zodat een dip in de verbinding niet merkbaar is. Bij live tv kan er geen buffer opgebouwd worden, doordat het live is. Het kan zijn dat er af en toe een dipje is, waar dit door wordt veroorzaakt. Met zekerheid kan ik dat niet zeggen, wij kunnen geen Spaanse netwerken bekijken zoals je je kunt voorstellen. 


KPN heeft helaas geen app om direct op de Chromecast te zetten dus moeten we vanuit tablet of telefoon streamen.

Je kunt de smart TV app van KPN op jouw Chromecast Google TV installeren, dan hoef je niet meer te casten. Je moet er dan overigens wel voor zorgen dat de Chromecast Google TV via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk communiceert immers de smart TV app is alleen op/via jouw thuisnetwerk te gebruiken.

 

Bij live tv kan er geen buffer opgebouwd worden, doordat het live is.

Dat is een grote fout die KPN maakt. Ik kijk liever 30 seconden vertraagd televisie zonder haperingen dan "echt" live maar met haperingen.

Waarom laten jullie dat niet over aan de abonnee en maak je een instelling "Buffer grootte" met de waarden 0, 15, 30 en 60 seconden. Jullie zullen daar waarschijnlijk veel mensen blij mee maken.


Merk je het dan vooral bij het kijken van TV, of ook bij het terugkijken en opnames? De andere streamingdiensten die je noemt zijn niet live, die kunnen dus een buffer opbouwen zodat een dip in de verbinding niet merkbaar is. Bij live tv kan er geen buffer opgebouwd worden, doordat het live is. Het kan zijn dat er af en toe een dipje is, waar dit door wordt veroorzaakt. Met zekerheid kan ik dat niet zeggen, wij kunnen geen Spaanse netwerken bekijken zoals je je kunt voorstellen. 

Jasper, het probleem bestaat ook bij terugkijken. Het is niet af en toe een (wifi-) dipje. Dat gebeurt ook wel eens maar dan blijft het beeld gewoon hangen en speelt ie even later verder. Dat gebeurt ook bij de andere streamingsdiensten. Wat er nu gebeurt is dat er dus een soort startscherm van KPN in beeld komt waarbij er staat ‘klaar om te casten’. Ik moet dan compleet opnieuw beginnen met een programma of ben dus een heel stuk kwijt. De verbinding met de KPN app zelf blijft dus wèl in stand. Als ik wil overschakelen naar iets anders moet ik het casten stoppen, om terug naar het hoofdscherm van de Chromecast te komen. Maar nogmaals, het heeft wekenlang (van eind oktober tot pakweg 2 weken geleden) prima gewerkt! Het maakt overigens niet uit of ik een VPN aanzet of niet. @wjb ik kan helaas nu geen verbinding met thuis opzetten. Dat ga ik later zeker proberen.

fijne jaarwisseling


Merk je het dan vooral bij het kijken van TV, of ook bij het terugkijken en opnames? De andere streamingdiensten die je noemt zijn niet live, die kunnen dus een buffer opbouwen zodat een dip in de verbinding niet merkbaar is. Bij live tv kan er geen buffer opgebouwd worden, doordat het live is. Het kan zijn dat er af en toe een dipje is, waar dit door wordt veroorzaakt. Met zekerheid kan ik dat niet zeggen, wij kunnen geen Spaanse netwerken bekijken zoals je je kunt voorstellen. 

Ik kijk nu voortaan maar live tv rechtstreeks op de Chromecast, kan zónder storingen en onderbrekingen via de apps van Videoland en NPO op de chromecast. Al dan niet met buffer. En als ik weer thuis ben, ga ik maar eens bekijken of ik het kpn abonnement dan nog wel aanhoudt. Want wat heeft het zo voor zin? Ondertussen zijn bijna alle zenders via een streamingsdienst te bekijken. Ook live dus. Maar goed, het blijft dus onduidelijk waarom de kpn app sinds kort steeds verbreekt bij het casten. Jammer maar het is niet anders.


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik zit ook in Spanje en het probleem begon een paar weken geleden toen mijn oude kpn Itv app werd geüpdatet en nu KPN + tv heet.

Groetjes 


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik zit ook in Spanje en het probleem begon een paar weken geleden toen mijn oude kpn Itv app werd geüpdatet en nu KPN + tv heet.

Groetjes 

Niet fijn voor jou, maar in ieder geval sluit het dus wel aan op mijn verhaal dat het pas sinds kort is (en dat het niks met de internet stabiliteit te maken heeft). Het zit hem echt in het streamen van de KPN app naar de chromecast, want gewoon op de tablet kijken (zonder naar de tv te streamen) geeft helemaal geen problemen. Maar goed, volgens KPN heeft het dus met het ontbreken van een buffer te maken en is het echt wel een verbindingsprobleem. Tja….


@Juwo123 , Welke app gebruik jij dan, de KPN TV app…

...of de KPN TV+ app.

 

 


@wjb Ik heb de KPN TV app, versie 7.5.8.

Het blijft raar dat er lange tijd geen enkel probleem was met het casten en het nu dus (pas sinds een paar weken) steeds gebeurt. En dat dat blijkbaar ook bij Loe1 het geval is. Maar goed, ik kijk nu dus maar gewoon live tv via casten vanuit Videoland en NPO. Daarmee heb ik de voor mij belangrijkste zenders gewoon live. Jammer van de overige zenders maar helaas. Goede reden om straks thuis heb abonnement weer eens onder de loep te nemen. 


Ik heb de KPN TV app, versie 7.5.8.

Dat dacht ik al en dus kunnen we uitsluiten dat een update naar de KPN TV+ app hier de oorzaak van is.


Ik heb de KPN TV app, versie 7.5.8.

Dat dacht ik al en dus kunnen we uitsluiten dat een update naar de KPN TV+ app hier de oorzaak van is.

Klopt, daar kan het dus niets mee te maken hebben.