Skip to main content

Met twee telefoons Samsung A51 en A33 5g verbinding gemaakt met de Chromecast V3.

Eenmaal ingesteld is het dan te gebruiken op de camping .

KPN iTV streamen lukt als de Hotspot staat ingesteld op 2,4 GHZ Wifi.

Zodra de Hotspot van de A33 5g op 5 GHz Wifi wordt ingesteld, is streamen niet meer mogelijk.

Al diverse malen de instellingen overgedaan. Google Home app verwijderen en weer instellen op beide telefoons. Chromecast V3 gereset naar fabrieksinstellingen (reset knop indrukken en stroom er af).

A33 5g  Hotspot op 5 Ghz Wifi dan is er geen verbinding. A33 5g Hotspot op 2,4 GHz Wifi dan werkt het.

 

Wat zie ik over het hoofd?

Hallo @Peu204 , zie onderstaand citaat:

Wifi niet vermeld

Chromecast (1e generatie) is alleen compatibel met 2,4-GHz 802.11 b/g/n wifi-netwerken, dus 5-GHz-netwerken worden niet weergegeven tijdens het instellen van het apparaat. Zorg ervoor dat de Chromecast de 2,4-GHz-band gebruikt. Chromecast (2e generatie) is compatibel met 2,4-GHz 802.11 b/g/n wifi-netwerken en 5-GHz-netwerken, dus beide worden weergegeven tijdens het instellen van het apparaat. Als u een dual-band router heeft, moet u AP-isolatie uitschakelen. Andere apparaten, zoals uw laptop/computer, kunnen de 5-GHz-band gebruiken. De 5-GHz-band zorgt voor betere prestaties wanneer de Cast-extensie wordt gebruikt om een tabblad te casten.

 

Als u AP-isolatie/clientisolatie heeft ingeschakeld op uw wifi-router, of als dit de standaardinstelling is, moet u dit uitschakelen. U kunt hier meer informatie over AP-isolatie bekijken. Als het netwerk waarmee u verbinding wilt maken, is verborgen (een netwerk dat niet is ingesteld om zijn naam uit te zenden), moet u de naam en het wachtwoord van het netwerk handmatig opgeven. Neem contact op met uw netwerkprovider als u niet weet wat de naam of het wachtwoord van uw wifi-router is.

 

Als u uw Chromecast wilt aansluiten zonder wifi te gebruiken en er een beschikbare Ethernet-aansluiting in de buurt is, kunt u de Ethernet-adapter gebruiken.


Waarom wilt u zo nodig 5 Ghz gebruiken?


5GHz Wifi is sneller.


5GHz Wifi is sneller.

Maar die snelheid is niet nodig. Een tv stream gebruikt maar hoogstens 10 mbit ofzo. Waarschijnlijk minder. Dat lukt makkelijk via 2,4 Ghz. 


Veel verstand heb ik er niet van. Anders zou hier geen bericht staan. Op 2,4 GHz werkt de TV prima. Maar je leest wel dat 5 GHz stabieler (minder haperingen) is.

Anderzijds zou de Chromecast op 2,4 en 5 GHz moeten kunnen werken en dat lukt mij niet om in te stellen. Dat speelt ook mee. Iets moet wel doen wat ik wil.


Vandaag een nieuwe Chromecast V3 gehaald.

Maar het probleem is hier niet mee opgelost. Aan de Chromecast ligt het ieder geval niet.


Hoi @Peu204. Wat jammer dat het ook niet is gelukt met jouw nieuwe Chromecast. Met een 2,4 Ghz netwerk kan je een maximale snelheid halen van 54 Mbps. Dit is meer dan voldoende voor jouw Chromecast, zoals @Nick83 ook al aangeeft. Welke ExperiaBox heb je in huis?


Met een 2,4 Ghz netwerk kan je een maximale snelheid halen van 54 Mbps. 

Voordat dit bericht een eigen leven gaat leiden…

Met 802.11n op 2.4GHz zijn veel hogere snelheden haalbaar. 

 


Hier in huis staat de V10a Experia Box. Maar dat doet er in dit geval niet toe.

Voor de duidelijkheid. De configuratie is voor gebruik op de camping of onderweg. Een Samsung A33 fungeert als Hotspot en die cast het naar een Avtex 21 inch LED TV met HDMI (CEC). De Chromecast wordt gevoed door de USB poort van de TV (geen 220V beschikbaar tijdens het kamperen).

Met een Samsung A51 is een WIFI verbinding met de Hotspot van de A33 gemaakt. Met Google Home is de Chromecast V3 ingesteld. Dat gaat allemaal goed.

Zodra de Hotspot van de A33 wordt ingesteld op 5 GHz WIFI dan kan de Hotspot van de A33 geen verbinding maken met de Chromecast V3. A33 instellen op 2,4 GHz en het werkt weer.

 

De Chromecast V3 moet kunnen werken met 2,4 of 5 GHz Wifi. Is het een verkeerde instelling van de telefoon?


Met een Samsung A51 is een WIFI verbinding met de Hotspot van de A33 gemaakt. Met Google Home is de Chromecast V3 ingesteld. Dat gaat allemaal goed.

Zou je eens willen testen of het andersom ook werkt? Dus een hotspot maken van jouw A51 en de A33 en Chromecast daarmee verbinden. Ik ben erg benieuwd of je dan een stream kan casten vanaf jouw A33? Ik vraag mij namelijk af of het wel mogelijk is om vanaf hetzelfde apparaat te casten en daar ook een hotspot van te maken.


De A51 heeft een prepaid abonnement. Ga daar geen Hotspot van maken. Heeft denk ik weinig zin. De Chromecast werkt maar met 1 netwerk (dat van de A33 Hotspot). De A51 is alleen nodig om de Chromecast op de A33 Hotspot in te stellen.

Hotspot + casten gaat prima alleen niet op 5 GHz Wifi.


@Peu204 als u via de Home app de Chromecast instelt gebeurd dit al via de 5ghz hotspot?

Of lees ik niet goed en kunt u hoe dan ook de Chromecast via 5 ghz niet instellen?

 

@Vikash  zover ik weet kan een mobiele telefoon niet met zijn eigen hotspot verbinden en dat is toch een vereiste dat beide toestellen met hetzelfde netwerk verbonden zijn. 

 

Zowel de Chromecast als de A51 zullen met de hotspot van de A33 verbonden moeten worden dan zou het moeten werken. 

Dus de KPN app op de A51 installeren en daarvan af casten.


Ik volg deze wijze van instellen (bron Chromecastfans.nl)

 

#2 MET EIGEN HOTSPOT

Wil je de Chromecast op de camping gebruiken met een hotspot, dan dien je een databundel te hebben (of lokale simkaart te kopen). (hier voorziet de A33 in met een onbeperkt data)

Sluit de Chromecast aan op de HDMI-poort en stroom

Zorg dat je de Chromecast aansluit op een vrije HDMI-poort en vervolgens van stroom voorziet.

Is dit dezelfde Chromecast als thuis? Reset je Chromecast dan

Als je deze Chromecast al eerder gebruikt hebt, moet je deze resetten.

Zet op de tweede smartphone nu je hotspot aan

Hoe je dit precies doet is afhankelijk van je smartphone, maar over het algemeen kun je binnen de instelling naar ‘hotspot’ zoeken. Dan kun je de opties vinden, waarbij je de naam en het wachtwoord kunt aanpassen.

Zorg ervoor dat je deze gegevens opslaat of kunt onthouden.

Verbind je #1 (=A51) smartphone/tablet/laptop met de hotspot van smartphone #2 (=A33)

Dit doe je zoals normaal: ga naar wifi-instellingen en zoek het netwerk dat je net hebt aangemaakt.

Gebruik #1 (=A51) smartphone/tablet/laptop om Chromeast in te stellen

Via de Google Home app log je in en voeg je via de ‘+’ de Chromecast toe. Een handleiding daarvoor kun je hier vinden.

Selecteer bij wifi het hotspot-netwerk

Selecteer het juiste wifi netwerk en voer het wachtwoord in.

Streamen maar

Je kunt nu streamen met smartphone/tablet/laptop #1 (=A51)

 

 Maar dan heb ik het niet goed gedaan omdat ik stream met de A33 i.p.v. de A51.

Zie het nu nadat ik #1 en #2 met rood heb gemarkeerd.

Vreemd genoeg cast ik met A33 Hotspot naar de Chromecast en heb maar 1 telefoon nodig op de camping. 


Vreemd genoeg cast ik met A33 Hotspot naar de Chromecast en heb maar 1 telefoon nodig op de camping. 

 

Dus dat werkt wel met een 2.4 ghz hotspot op de A33 en niet met een 5 ghz hotspot.

Ik heb wel vaker gelezen dat 1 toestel genoeg zou zijn, toch druist dat in tegen alles wat ik hierover denk te weten.

Wat wel moet kunnen is een directe verbinding met een Chromecast in dat geval is de hotspot niet noodzakelijk. Dat hangt samen met het model Chromecast en de software.

 

Zie ook dit artikel 

 

 

 

 


Inderdaad met 2,4 GHz Hotspot op de A33 cast ik naar mijn TV, waar de Chromecast aan hangt.

 

Ik heb een Chromecast V3 gekocht omdat de voeding van de USB van de TV moet komen. Andere Chromecasts krijgen hun voeding via een aparte adapter, die op 220V werkt.

Op de camping (lees in de caravan) beschik ik alleen over 12 Volt.  Ik kampeer zonder 220V aansluiting.

Volgende week weer kamperen. Dan zal ik kijken of de V3 beschikt over een Gastmodus, zoals genoemd in het artikel.

Wordt vervolgt.


Voor de volledigheid u cast naar of via de Chromecast de TV staat er buiten die geeft enkel het beeld weer. Bij de v3 mag of kan de voeding van de TV komen, dat moet niet. Of bij de voorgaande versie een adapter verplicht was is mij onbekend. Bij de 4K variant is de adapter wel verplicht vanwege de netwerk aansluiting in de adapter.


Ik heb een Chromecast V3 gekocht omdat de voeding van de USB van de TV moet komen. Andere Chromecasts krijgen hun voeding via een aparte adapter, die op 220V werkt.

Mijn Chromecast V2 wordt ook gewoon door de USB poort van mijn televisie gevoed.

 

Bij de 4K variant is de adapter wel verplicht vanwege de netwerk aansluiting in de adapter.

Ook bij de 4K versie (Ultra) is dat niet verplicht, deze werkt immers ook via wifi. Pas vanaf de Chromecast Google TV is een poweradapter noodzakelijk maar de reden daarvoor is dat deze te veel stroom verbruikt.


Toen was er keuze voor de V3, de Ultra en de Chromecast met Google TV.

Alleen de de V3 kan via de USB van de TV gevoed worden. Vandaar de keuze.

Leuk om te weten dat een V2 ook via de USB kan worden gevoed.


 

Bij de 4K variant is de adapter wel verplicht vanwege de netwerk aansluiting in de adapter.

Ook bij de 4K versie (Ultra) is dat niet verplicht, deze werkt immers ook via wifi. Pas vanaf de Chromecast Google TV is een poweradapter noodzakelijk maar de reden daarvoor is dat deze te veel stroom verbruikt.

@wjb laat ik het anders formuleren  zonder de adapter en de netwerkaansluiting daarin kreeg ik op de streamdiensten geen 4K aanbod te zien. 

Â