Skip to main content
Beantwoord

Foutcode 3016 met Safari browser

• February 25, 2026
  • 10 reacties
  • 74 keer bekeken

Sinds een paar maanden moet ik niet alleen de hatelijke dubbele inlog met verzonden code invullen maar krijg ik regelmatig foutcode 3016. 
extra scherm gebruik ik niet en ben niet can plan de resolutie te verlagen aangezien ik hiervoor nooit problemen ondervond. 
ik kijk via Safari (als altijd). Ben inmiddels wat fora ingedoken en schijnt hardnekkig kpn probleem te zijn. Tijd om naar Ziggo te gaan?

Beste antwoord door Arjan van B

ik kijk via Safari (als altijd)

In het lange topic “Foutmelding 3016 bij gebruik tv.kpn.com op MacBook” geeft KPN de betekenis en mogelijke oorzaken van de foutcode 3016. En daar is later voor Safari ontdekt dat Private Relay van Apple iCloud+ de boel verstoort:

Sinds ik Private Relay heb uitgezet werken de TV streams van de KPN TV site altijd

KPN gaat daar niet veel tijd insteken. Maar als je iCloud+ hebt en die optie niet wilt uitzetten, dan andere tip in datzelfde topic:

Workaround met andere browser met een twist: je wil geen andere browser gebruiken, maar als Chrome geen 3016 geeft op je systeem [...]: In Chrome (maar ook Firefox en Safari kan dit) kan tv.kpn.com als web-app geïnstalleerd worden op Windows en Mac. Dat wil zeggen dat tv.kpn.com in een verder onzichtbaar Chrome jasje als app wordt geïnstalleerd en als app fungeert op MacOS. Daarvoor dien je dan wel Chrome geïnstalleerd te houden, maar verder hoef je Chrome dan nooit te openen of gebruiken; je hebt ‘gewoon’ een tv.kpn.com app die je opent en eventueel in je dock zet.

Zie ook KPN TV+ app downloaden voor laptop?

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 25, 2026

Bij inloggen met kpn id kun je gewoon "onthoud dit apparaat" aanvinken bij het invullen van de 2FA code. Uiteraard moeten bij afsluiten browser en laptop de cookies niet gewist worden. 

Helemaal geen last van de 2FA bij inloggen met tv abonnementsnummer + pincode!

Wis, deze keer, de cookies. Dat lost 3016 bij mij op. Al heb ik het eigenlijk nooit meer. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 26, 2026

ik kijk via Safari (als altijd)

In het lange topic “Foutmelding 3016 bij gebruik tv.kpn.com op MacBook” geeft KPN de betekenis en mogelijke oorzaken van de foutcode 3016. En daar is later voor Safari ontdekt dat Private Relay van Apple iCloud+ de boel verstoort:

Sinds ik Private Relay heb uitgezet werken de TV streams van de KPN TV site altijd

KPN gaat daar niet veel tijd insteken. Maar als je iCloud+ hebt en die optie niet wilt uitzetten, dan andere tip in datzelfde topic:

Workaround met andere browser met een twist: je wil geen andere browser gebruiken, maar als Chrome geen 3016 geeft op je systeem [...]: In Chrome (maar ook Firefox en Safari kan dit) kan tv.kpn.com als web-app geïnstalleerd worden op Windows en Mac. Dat wil zeggen dat tv.kpn.com in een verder onzichtbaar Chrome jasje als app wordt geïnstalleerd en als app fungeert op MacOS. Daarvoor dien je dan wel Chrome geïnstalleerd te houden, maar verder hoef je Chrome dan nooit te openen of gebruiken; je hebt ‘gewoon’ een tv.kpn.com app die je opent en eventueel in je dock zet.

Zie ook KPN TV+ app downloaden voor laptop?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@CV3705, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt door Arjan en Peter, kom je er uit zo?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 27, 2026

Opvallend genoeg is het gebruik van een andere browser (Firefox) inderdaad een oplossing waarbij deze foutmelding niet optreedt. 
met andere woorden; het is een systeem fout bij KPN aangezien ik voorheen met safari nooit problemen heb gehad. Het functioneert nu maar ik vind dit geen oplossing voor iemand die lles met Apple doet !

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

het is een systeem fout bij KPN aangezien ik voorheen met safari nooit problemen heb gehad.

Heb je iCloud+? Zo ja: al geprobeerd Private Relay uit te zetten?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 27, 2026

Dat lijkt me ongewenst. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Dan moet je een andere browser gebruiken. Safari wordt wel ondersteund, Private Relay niet. 🤓

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 27, 2026

Snap niet dat iedereen zo gemakkelijk over het feit heen stapt dat KPN kennelijk aanpassingen heeft gedaan die bij eindgebruikers voor problemen zorgen waardoor zij ofwel andere browsers moeten gebruiken of hun privacy instellingen moeten verzwakken (het kern argument om met Apple te werken).  Ziggo draait gewoon zonder problemen op Safari.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 27, 2026

Er is al jaren niks gewijzigd aan de website. Volg de aanwijzing met betrekking tot Private Relay. Dat is een soort VPN waardoor tv.kpn.com niet werkt.

Of maak in Firefox er dus een Progressive Web App van de tv.kpn.com website. Dan open je voortaan de “app”. 

Safari geeft verbinding via Private Relay bij Cloud+. Dat werkt niet voor de kpn tv website.

Dus via Safari gebruiken: Private Relay uitzetten.

Via Firefox (als Progressive Web App): Private Relay kan aanblijven.

Aan jouw de keus uit deze 2 opties.

Firefox is ook een goede veilige browser via een Apple. Ik begrijp dat je Chrome liever links laat liggen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Firefox is ook een goede veilige browser via een Apple. Ik begrijp dat je Chrome liever links laat liggen.

Klein detail: op macOS heeft Firefox voor PWA’s gek genoeg (nog) een plugin nodig. Bijvoorbeeld Brave, dat net als Chrome, Edge en veel andere browsers onder water Chromium gebruikt maar dan zonder (veel) data naar Google te sturen, ondersteunt wel direct PWA’s.

Overigens zou je Private Relay per website uit moeten kunnen zetten. Maar daar zit iets raars bij tv.kpn.com?