Skip to main content

Wij zijn thuis vorige maand overgestapt van de experiabox naar de kpn itv app, op een samsung tv. heel fijn, eindelijk weer gewoon 1 afstandsbediening en geen los kastje meer. Beeld ziet er goed en scherp uit … maar helaas, af en toe kraakt het geluid. :-( @Bart_Z zal ik hier een ander item voor openen, of kan het hier onder? Die krakende geluiden hadden we nooit bij de experiabox. En ja, app verwijderen en opnieuw installeren helpt wel eens een beetje, maar het komt telkens terug. echt heel vervelend. als het op deze manier moet, dan moeten we weer terug naar zo’n extra kastje.

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Wat bedoel je?

De Experiabox is de KPN router / modem.

Ik denk dat je de KPN tv ontvanger bedoelt.

De KPN tv ontvanger heeft zo wie zo een mooier beeld.

Ook terugkijken etc. gaat via de KPN tv decoder beter.

 

Als ik het goed heb begrepen is de KPN ITV app nog volop in ontwikkeling. 


Joop, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel de KPN tv ontvanger. Dat extra kastje hebben we niet meer, heel fijn zonder al die extra kastjes. Zou heel fijn zijn als de app nog lekker door ontwikkelt wordt, kan gebruikersvriendelijk op veel fronten. Maar haperend geluid is natuurlijk van een andere orde. Hoor graag wat KPN daaraan kan / wil / gaat doen en op welke termijn.


@locomoco 

1 van de voordelen van het KPN tv kastje is, dat het beeld mooier / beter is.

 

De app is nog volop in ontwikkeling.😉

 

Als het goed is, heb je nog steeds minimaal 1 KPN tv ontvanger.


Zeker Joop, ik heb nog zo’n kastje ergens liggen. M’n vraag ging vooral over de app en het haperende geluid.


Hi @locomoco, om je goed te kunnen helpen hebben we een eigen topic voor je aangemaakt. Goed om te zien dat @joop2011 al toegesneld is om je op weg te helpen.

Ik lees dat je sinds kort de Smart TV app gebruikt op jouw Samsung tv. Wat Joop aangeeft klopt: deze app is nog volop in ontwikkeling. Ik begrijp dat je geluid soms hapert met de app. Het verwijderen en opnieuw installeren van de Smart TV app helpt een beetje, lees ik in je bericht. Wat je dan nog kan doen, is even kritisch kijken naar hoe jouw tv met internet verbonden is.

Gebruik je wifi? Volg onze Wifi Manager eens om je wifi te optimaliseren. Test het ook eens (tijdelijk) door je tv met een internetkabel op je modem aan te sluiten. Ik kan er ten slotte niet omheen dat de tv-ontvanger je de beste ervaring geeft.


Thx @Alexandra. Fijn dat je reageert. En tell me more tell me more. 

Over de internetverbinding: m’n tv is met een degelijke kabel direct aangesloten op het modem. Bekabeld dus. Het geluid is via een degelijke HDMI-kabel aangesloten op een Sonos sound bar. Het gaat bij alles wat we op de tv (een gloednieuwe Samsung) doen goed, behalve bij de KPN app. En pas sinds we de app gebruiken. 

Het internet signaal is redelijk stabiel, maar het blijft zo’n koperdraadje, met een max van 80mb in de praktijk, omdat KPN in Amsterdam ook na 20 jaar nog steeds geen glasvezel aanbiedt. Ik snap @joop2011 wel dat ‘ie tevreden is met KPN als ‘ie het geluk heeft dat er bij hem in de buurt wel geïnvesteerd wordt in moderne toekomst vaste techniek (glasvezel). Jammer dat dat na al die jaren in een van de dichtst bevolkte stukjes Nederland nog steeds niet op orde is.

Terug naar de app. Fijn dat de app nog volop in ontwikkeling is. Dat is de toekomst. Software, zonder allemaal afzonderlijke kastjes. Zoals de iPhone het totaal overbodig maakt om bijvoorbeeld nog een walkman, radio ontvanger of een foto toestel te hebben. Dat kan allemaal met 1 apparaat door goede software. En ja, de professional zal echt nog graag een spiegelreflex camera mee willen slepen met een stel lenzen erbij. De gewone consument heeft echt voldoende aan een iPhone, zeker als het een 13 pro is.

En software is nooit af. Dat kan altijd beter, met meer functies, fraaier uiterlijk, gebruikersvriendelijker etc. Maar … als het zo is dat een basale functie als het geluid niet goed werkt, dan zou de app gewoon echt niet in productie mogen zijn. Sorry, dat is echt onderdeel van een MVP. Dat lijkt dus eerder een bug. Iets wat met prioriteit hersteld zou moeten worden, en iets wat geen relatie heeft met doorontwikkeling, maar gewoon met onderhoud.

Dan naar het kastje. In welke opzichten zou het kastje volgens jou / kpn een betere ervaring leveren? Niet wat betreft gebruikersgemak. 2 afstandsbedieningen is echt onhandiger dan 1. Ook niet wat betreft hardware opstelling, want dan moet er wel weer ergens een kastje staan, in het zicht, zodat het signaal van de afstandsbediening erbij kan. Het vergt ook weer een extra stekker en in het stopcontact, een extra kabel naar de tv, en weer extra stroom verbruik (dat is onhandig met CO2 prijs en stroom verbruik). Wat mij betreft geeft zo’n kastje dus zeker niet de beste ervaring.

 

Maar vertel, ik ben erg nieuwsgierig waar het kastje volgens jou / kpn wel een beter ervaring levert. Opvallend is trouwens verder dat toen ik het abonnement onlangs wijzigde en 1 kastje inleverde,  KPN mij niet vertelde dat het kastje beter beeld of geluid zou geven. Ik zie wat beeld betreft trouwens zelf ook niet dat het kastje het beter doet. Het beeld is goed. Het is puur het geluid dat af en toe hapert. En dat zou echt niet nodig moeten zijn.

Wat ik graag wil weten is: Is de bug bekend, staat het op de backlog van het ontwikkelteam, wordt er gewerkt aan het oplossen ervan, is er voldoende data beschikbaar, wanneer komt er een nieuwe release uit? Wat is de toekomstvisie en de strategie van KPN, wat gaan we doen? Inzetten op blijvende kastjes? Of zorgen dat we gewoon op generieke hardware ook gewoon via een moderne manier gewoon kwalitatief voldoende goed tv kunnen kijken en luisteren?

Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Oprecht nieuwsgierig en bedankt voor je reactie!

 


@locomoco 

Erg lang verhaal.😉

  1. De HDMI gaat die eerst naar de Sonos en vanaf de Sonos naar de tv?
  1. Of gaat de HDMI kabel rechtstreeks naar de tv en een HDMI kabel van tv naar de Sonos?

 

In het eerste geval kan de Sonos het probleem zijn.

Het beste is de 2de optie.


@joop2011 Het verhaal was vooral voor KPN.

Ik heb maar 1 HDMI kabel aangesloten. Die loopt van de Samsung Smart TV naar de Sonos Soundbar om het geluid door te geven.

De TV zelf is via een ethernet kabel op internet aangesloten en ik kijk tv via de app op de tv (geen kastjes dus, geen andere kabels). 


@locomoco 

Op een forum helpen vooral klanten van KPN elkaar.

 

De KPN ITV app is nog volop in ontwikkeling.

Hoe is het geluid bij andere bronnen?

 

P.S.

Het beeld van de KPN tv decoder is mooier.

 

De streams zijn ongeveer als volgt:

HD stream ITV app:                        5 Mb/s

HD stream KPN tv decoder 1 etc.:  7,5 Mb/s

HD stream KPN HD glas vanaf 661: 12,5 Mb/s


Dank @joop2011. Fijn dat je reageert en probeert te helpen! Nogmaals de lange reactie was vooral bedoeld voor KPN om vragen over extra info te voorkomen en om te werken richting een oplossing. Op een forum gehost door KPN, op de site van KPN waar beheerders van KPN op zitten, reken ik erop dat ook KPN reageert. :-)

 

Daarnaast ben ik blij dat jij ook reageert! Thx. Is het duidelijk voor je hoe het zit met de HDMI kabels? Dat de app nog volop in ontwikkeling is, lijkt een standaard zinnetje te worden. Die hebben we al gewisseld. Het is goed dat de app nog door ontwikkeld wordt. Een basale functie als geluid hoort het gewoon goed en betrouwbaar te doen. Het geluid bij alle andere bronnen is uitstekend. Staat hierboven ook al dacht ik. 

Ik zie geen verschil in het beeld met of zonder kastje. Fijn dat jij dat wel ziet / ervaart.

Je geeft de bandbreedte van de streams in Mb/s. Ik ben benieuwd waar je die info vandaan haalt. Bandbreedte is volgens mij niet het probleem. Het blijft bij ons helaas ouderwets (en uitgemolken) koperdraad, maar de download snelheid is redelijk stabiel rond de 90 Mb/s, zelfs via de WiFi. Dat is natuurlijk laag, als je bedenkt dat we tegen het centrum van de hoofdstad aan wonen. Maar daarmee zou KPN gewoon 12,5  Mb/s moeten kunnen realiseren naar de TV app, als dat is wat nodig is voor scherp beeld en geluid.

Anders dan jij ben ik een ontevreden KPN klant, omdat KPN te vaak niet levert. Tegelijkertijd is mijn ervaring met KPN wel dat als je maar met feiten blijft komen, en metingen, dat er uiteindelijk actie ondernomen wordt. Dat hoop ik hier ook te bereiken. Zodat we gewoon tv kunnen kijken zonder kastje, zonder haperend geluid.