Skip to main content
Vraag

Hoe activeer ik Viaplay op ontvanger?

• April 19, 2026
  • 10 reacties
  • 76 keer bekeken

Beste allen,

Voor mijn vader, die bijna 80 is, heb ik via KPN een Viaplay‑abonnement afgesloten. Ik heb dit vanuit mijn eigen huis geactiveerd met zijn KPN‑inloggegevens (ik heb zelf ook KPN). Later bleek echter dat de activatie op zijn eigen aansluiting had moeten plaatsvinden.  

Het gevolg is dat de TV‑ontvanger bij hem thuis het Viaplay‑kanaal (208) niet activeert. Er wordt wel gewoon gefactureerd en via de Viaplay‑app op zijn iPad werkt alles prima, maar via de TV kan hij niets bekijken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan herstellen, zodat mijn vader wél via kanaal 208 naar Viaplay kan kijken?

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Heb je het inmiddels op zijn eigen aansluiting afgerond?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2026

Wat moet ik verder afronden en hoe gaat dat?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Ik denk dat je de app op de ontvanger nog moet inloggen. Met dezelfde gegevens als op de iPad.

Via 208 en dan OK indrukken komt je vader in de app. Maar als die niet is ingelogd komt ie niet verder.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 19, 2026

Hallo ​@Wovi ,

Voor de zekerheid: Jouw vader moet wel een KPN TV+-ontvanger hebben, de DIW7022. De Viaplay app is namelijk alleen te vinden op de KPN TV+ Box. De overige tv-ontvangers, zoals 2260, 2952 en 5202 hebben geen Viaplay app. Het typenummer vind je op de tv-ontvanger zelf. 

Activeren gaat zo: 

Activeren en account maken

Na het bestellen krijg je een e-mail. Heb je gekozen voor Viaplay Basis? Dan krijg je een link om Viaplay te activeren. Als laatste stap maak je een Viaplay account aan.

Activeer Viaplay

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Foutje, ​@Noordzee 

Zijn vader heeft een abonnement op de app, dat is echt kanaal 208.

Als ie Viaplay TV+ zou hebben is het 230 maar dan zou de app in de iPad niet werken.

Het is namelijk OF Viaplay TV+ OF Viaplay app.

Open kanaal in basispakket op 51, dat heet Viaplay TV

Betaal kanaal op 230, dat heet Viaplay TV+. Dan is gebruik van de app, bv op iPad niet mogelijk.

Alles van Viaplay via de app. Kanaal 208, snelkoppeling naar app. (ook mogelijk via tablet/phone/pc); geen toegang tot Viaplay TV+ op kanaal 230.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2026

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vader heeft de VIP5202. Begrijp ik het goed dat Viaplay met dit type ontvanger niet te bekijken is via de reguliere TV kanaal 208? Een oplossing zal zijn om de TV ontvanger te (laten) vervangen? Als dit zo is waarom zal ik dan een abbo van Viaplay via de KPN afsluiten? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Aha! De VIP5202 heeft inderdaad de Viaplay app niet. 

Waarom je dan wel een abonnement via kpn kunt afsluiten? Omdat de meeste mensen wel een ander apparaat hebben waar het mee kan.

Heeft je vader geen geschikte smart-tv? Niet ouder dan 2017. Viaplay heeft een app voor Android-TV,  Tizen (Samsung) en WebOS (LG en Loewe).

Ik gebruik m'n Viaplay abonnement (via kpn) met de app in m'n Samsung smart-tv uit 2019. Ik gebruik niet eens de app in m'n DIW7022. 

Het 'nieuwste' type ontvanger kan de app wel op en heeft die ook.

In je vaders MijnKPN account kun je "interactieve tv" wijzigen naar "TV+".

Hij gaat dan de DIW7022 krijgen. Die werkt wel iets anders dan je vader gewend is. Maar mijn bovenburen van 89 en 86 hebben mijn hulp nog niet hoeven vragen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 19, 2026

Een actuele smartTV heeft hij. Maar dat gedoe met streaming vind hij niks. Het moet makkelijk zijn. Dus ik ga zorgen dat hij gaat overstappen naar KPN TV+. Bedankt voor alle info!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 19, 2026

Via TV+ is het natuurlijk ook streaming.... Zelfde app als smart-tv. 

Wel voordeel: alles kan met alleen de kpn afstandsbediening. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 19, 2026

Foutje, ​@Noordzee 

Zijn vader heeft een abonnement op de app, dat is echt kanaal 208.

Als ie Viaplay TV+ zou hebben is het 230 maar dan zou de app in de iPad niet werken.

Duidelijk ​@PeterG , ik heb mijn opmerking over het kanaalnummer weggehaald, dat geeft anders inderdaad verwarring.

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vader heeft de VIP5202. Begrijp ik het goed dat Viaplay met dit type ontvanger niet te bekijken is via de reguliere TV kanaal 208? Een oplossing zal zijn om de TV ontvanger te (laten) vervangen? Als dit zo is waarom zal ik dan een abbo van Viaplay via de KPN afsluiten? 

Graag gedaan ​@Wovi , ik had zoals geschreven inderdaad al het vermoeden dat hij geen KPN TV+ had.

Een actuele smartTV heeft hij. Maar dat gedoe met streaming vind hij niks. Het moet makkelijk zijn. Dus ik ga zorgen dat hij gaat overstappen naar KPN TV+. Bedankt voor alle info!

Mijn advies is om dan meteen (indien maximaal 90 dagen voor einde contract) zijn abonnement te laten aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Hij gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Hij gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht: