Skip to main content
Beantwoord

Hoe zet ik mijn Spotify family om naar een basic family abonnement?

• April 3, 2025
  • 73 reacties
  • 3639 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

73 reacties

• Nieuwkomer
  • April 23, 2025

Contact gehad met klantenservice van KPN. Zij geven inderdaad aan dat zij geen invloed hebben op dit soort aanpassingen. Aangegeven dat dit soort constructies van aanbieden van diensten binnen contract van KPN dus alleen maar negatief kan uitvallen voor klanten en dat klanten dit dus ook niet meer gaan doen in de toekomst. Ga voortaan al mijn abonnementen maar weer afsluiten bij de leverancier van de dienst zelf...

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@Lex23 ik kan deze keuze zeker begrijpen, ook al zou ik het zelf graag anders zien natuurlijk. Bedankt voor jouw reactie, ik neem dit zeker intern mee!

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Zeer slecht dit. Voortaan zal ik nooit meer extra services via KPN afsluiten. Dit biedt geen enkele voordelen, en je wordt in dit geval dus zelfs benadeeld bij wijzigen van voorwaarden bij de leverancier.

Voor directe abonnees is het basic abonnement beschikbaar, voor abonnees via KPN is hier geen enkele mogelijkheid voor.

jdj79
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • April 23, 2025

Beste KPN,

graag wil ook ook mijn ongenoegen uiten over deze casus. Zojuist contact gehad met spotify en KPN. Beide partijen wijzen naar elkaar met als gevolg dat de klant de dupe is.

Reactie van spotify: 

“Ik snap heel goed dat dit teleurstellend voor je is, zeker als je al lange tijd tevreden gebruikmaakt van Spotify via KPN. Het voelt dan logisch dat je dezelfde opties zou moeten hebben als andere gebruikers. Helaas is de downgrade naar Spotify Basic momenteel alleen beschikbaar voor gebruikers die direct via ons (Spotify) betalen. Omdat abonnementen via partners zoals KPN technisch en administratief volledig los staan van ons systeem, kunnen we op dit moment die overstap niet ondersteunen via dat type abonnement. We begrijpen dat dit niet ideaal is. We nemen feedback zoals die van jou zeker mee, want uiteindelijk willen we een consistente ervaring bieden — ongeacht via welke weg je Spotify gebruikt.”

De klant staat met de rug tegen de muur en moet slikken of stikken, dit voelt erg zuur!

jdj79
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • April 23, 2025

@seabass, dankjewel voor het uitzoeken. Spotify maar weer geannuleerd en een jaarabonnement op een andere dienst afgesloten. 

dit is eigenlijk de enige juiste actie. ga er serieus over nadenken nu.

• Deelnemer
  • April 23, 2025

Spotify Family wordt hier ook opgezegd.

Spotify Family opzeggen kan alleen per facturatiecyclus lees ik zojuist. Ik neem aan dat dit, gezien de veranderende voorwaarden, ook per direct kan?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 23, 2025

Spotify Family opzeggen kan alleen per facturatiecyclus lees ik zojuist. Ik neem aan dat dit, gezien de veranderende voorwaarden, ook per direct kan?

Nee, want KPN laat de aanpassing pas 5 juni ingaan. Dus na de aankondiging, heb je een maand de tijden.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 23, 2025

Uit nieuwsgierigheid, is er iets misgegaan met de communicatiemail hierover? Dit wijkt namelijk sterk af van de aanwijzing bij Spotify qua datum. Moet ik wel zeggen, als dit het geval is dan vind ik dat KPN dit netjes oplost door het pas 5 juni door te voeren ipv 1 mei.

Voor zover ik weet, is hier niets misgegaan. Dit is gewoon de keuze die we zo gemaakt hebben, wijkt inderdaad af.

@Olaf N Spotify heeft op 1 april deze wijziging gecommuniceerd. Wij kunnen helaas ook niet terug in de tijd.

Maar als het een bewuste keuze is geweest, zou je haast zeggen dat er een strategie achter zit. Om te voorkomen dat mensen terug naar Spotify gaan. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een aparte gang van zaken. Alhoewel ik er niet door getroffen ben, vind ik het wel zuur voor de mensen die nu met de rug tegen de muur aan staan.

• Topper
  • April 23, 2025

Vanmorgen kwam de langverwachte mail (van XS4ALL). Ook de KPN-website is aangepast met de melding dat vanaf 5 juni de Family-prijs (enorm) omhoog gaat.

”Door deze prijsaanpassing kan Spotify de dienst blijven verbeteren en vernieuwen.”

Ik zou zeggen: de dienst is al goed en hoeft niet vernieuwd te worden. Houd het gewoon Basic (letterlijk en figuurlijk). Ik hoef geen luisterboek via Spotify.

Hoe jaag je klanten weg? Velen zijn er niet blij mee. Ik heb nog sprankje hoop dat Spotify en KPN tot elkaar komen en de klanten de mogelijkheid bieden ook naar Basic Family over te stappen. Anders is het klaar met Spotify en gaan we naar een andere muziekstreamingdienst die niet de prijzen zomaar 22% omhoog gooien.

Mijn Family is er niet zo blij mee. 

• Topper
  • April 24, 2025

Maar wat erger is, is dat op Spotify-website staat bij prijsupdates: “Wanneer gaat Spotify de nieuwe prijs in rekening brengen voor bestaande Premium-abonnees?Bestaande abonnees met een Spotify Premium-abonnement krijgen hierover een e-mail en een respijtperiode van één maand voordat de nieuwe prijs van kracht wordt, tenzij het abonnement wordt opgezegd voordat de respijtperiode ten einde is”.
Hebben jullie wél een e-mail gehad van Spotify of KPN/XS4ALL over de tariefsverhoging? Ik kan het niet vinden. Zou dat dan betekenen dat we geen prijsverhoging krijgen? (Vast niet)

Komt er binnenkort aan, ​@koky! Als je Spotify via KPN afneemt, dan veranderen de prijzen per 5 juni.

Uit nieuwsgierigheid, is er iets misgegaan met de communicatiemail hierover? Dit wijkt namelijk sterk af van de aanwijzing bij Spotify qua datum. Moet ik wel zeggen, als dit het geval is dan vind ik dat KPN dit netjes oplost door het pas 5 juni door te voeren ipv 1 mei.

De mail is inderdaad met in acht neming van 5 juni echter ovestappen is er niet bij, deze mogelijkheid wordt niet geboden

• Topper
  • April 24, 2025

Nee, want KPN laat de aanpassing pas 5 juni ingaan. Dus na de aankondiging, heb je een maand de tijden.

De tijd voor wat? Overstappen heeft geen zin, aanpassen van abo is bij KPN niet mogelijk...

• Topper
  • April 24, 2025

Beste KPN,

graag wil ook ook mijn ongenoegen uiten over deze casus. Zojuist contact gehad met spotify en KPN. Beide partijen wijzen naar elkaar met als gevolg dat de klant de dupe is.

Reactie van spotify: 

“Ik snap heel goed dat dit teleurstellend voor je is, zeker als je al lange tijd tevreden gebruikmaakt van Spotify via KPN. Het voelt dan logisch dat je dezelfde opties zou moeten hebben als andere gebruikers. Helaas is de downgrade naar Spotify Basic momenteel alleen beschikbaar voor gebruikers die direct via ons (Spotify) betalen. Omdat abonnementen via partners zoals KPN technisch en administratief volledig los staan van ons systeem, kunnen we op dit moment die overstap niet ondersteunen via dat type abonnement. We begrijpen dat dit niet ideaal is. We nemen feedback zoals die van jou zeker mee, want uiteindelijk willen we een consistente ervaring bieden — ongeacht via welke weg je Spotify gebruikt.”

De klant staat met de rug tegen de muur en moet slikken of stikken, dit voelt erg zuur!

Quote van Spotify:  “abonnementen via partners zoals KPN technisch en administratief volledig los staan van ons systeem” en KPN claimt dat ze er niets aan kunnen doen? Lijkt mij dus wel als ze zowel technisch als administratief verantwoordelijk zijn.

• April 24, 2025

Quote van Spotify:  “abonnementen via partners zoals KPN technisch en administratief volledig los staan van ons systeem” en KPN claimt dat ze er niets aan kunnen doen? Lijkt mij dus wel als ze zowel technisch als administratief verantwoordelijk zijn.

Wat bedoel je hier mee? Verantwoordelijk voor wat?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 24, 2025

In eerste instantie is het bericht door Spotify zelf pas 1 april naar buiten gebracht, hun hebben zelf daar de voorwaarden aan gehangen dat mensen die na 1 april klant worden niet kunnen switchen naar de 17,99 variant. Dus we kunnen concluderen dat uiteindelijk Spotify zelf met opzet het laat naar buiten bracht zodat mensen niet kunnen switchen.

Dus als KPN ook het 1 april had aangekondigd, had het dus niks meer uitgemaakt omdat Spotify al die mogelijkheid had geblokkeerd.

• Topper
  • April 24, 2025

Ik vind het principieel ook lastig om hierin mee te gaan. Kent iemand goeie alternatieve muziek streaming diensten? Volgens mij hadden ze het bij Bright of Tweakers hier ook over. 

• Topper
  • April 24, 2025

Ik vind het principieel ook lastig om hierin mee te gaan. Kent iemand goeie alternatieve muziek streaming diensten? Volgens mij hadden ze het bij Bright of Tweakers hier ook over. 

Ik ben ook bezig met een zoektocht. Er zijn verschillende platforms met Family-abonnementen, meestal goedkoper. De app van marktleider Spotify is natuurlijk fenomenaal en de andere apps zijn sowieso anders (dus even wennen, en een morrend gezin). Zelf ben ik tot dusver het meest gecharmeerd van Tidal. Die betaalt de artiesten ook nog eens beter dan Spotify. Maar de afspeellijsten bij Tidal zijn minder prominent (Spotify stopt eigen AI-muziek in hun afspeellijsten om minder royalty’s uit te hoeven betalen).

Dus kijk naar Deezer, YouTube Music, Tidal (ook een Hifi plus), Apple Music en Qobuz: er zijn verschillen in publiek, hoofdgenre, muziekkwaliteit, integratie met smart home (Google Nest etc.), wel/geen podcasts, en met meerdere mensen liedjes in de wachtrij zetten. 

De meeste platforms, zo niet alle, hebben een maand dat je gratis mag proberen. Succes.

• Nieuwkomer
  • April 25, 2025

Ik heb ook contact gehad met Spotify, zei willen niet meer kwijt dan.

"Jammer genoeg kunnen wij hier niks aan veranderen. Het zijn de voorwaarde voor de BASIC. Mischien in de toekomst komt er mischien een aanpassing."

Ondanks dat ik al jaren klant ben, en voor kort pas mijn account heb overgezet naar KPN.

Zal me niets verwonderen als ze basic straks helemaal opdoeken.

Ik heb spotify inmiddels stopgezet, een heb Youtube Music Family afgesloten voor de 'oude' spotify prijs.

Bevalt goed, mij zien ze niet meer terug.

• Nieuwkomer
  • April 30, 2025

@Sanne van KPN 

Wat een ellende dat je een hele studie moet maken voor zoiets onbenulligs, daarnaast word je als consument volledig het bos ingestuurd en ook nog eens uitgesloten.

Archiflip
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • April 30, 2025

waarom biedt KPN eigenlijk niet gewoon Premium Duo van Spotify aan?

Ik begrijp dat ik nu mijn abonnement op Spotify Family moet opzeggen, en daarna via Spotify zelf een nieuw account moet maken: lekker: ben ik natuurlijk al mijn speellijsten kwijt, en ik was net zo blij dat ik maar één rekening kreeg… 

Heeft het eigenlijk nog voordelen om via KPN geabonneerd te blijven op Spotify?

Ik begrijp dat ik nu mijn abonnement op Spotify Family moet opzeggen, en daarna via Spotify zelf een nieuw account moet maken: lekker: ben ik natuurlijk al mijn speellijsten kwijt, en ik was net zo blij dat ik maar één rekening kreeg… 

Heeft het eigenlijk nog voordelen om via KPN geabonneerd te blijven op Spotify?

Je account is van Spotify, daar wordt al je muziek op bewaard, je kunt gewoon je Spotify Family opzeggen bij de KPN zodat je na de factuurdatum een premium duo abonnement kunt afsluiten bij Spotify zelf.

Als je “KPN Pay” hebt ingesteld als betaalmethode bij Google Play dan kan je je nieuwe premium duo abonnement betalen met Google Play en wordt dit via je factuur van de Koninklijke Posterijen (KPN) afgerekend.

Het account is van Spotify, het abonnement van de KPN. de KPN is niet alleen verantwoordelijk voor de administratie van de KPN abonnementen, maar ook voor de selectie premium / basic (student, individual, duo en familie), daarbij is de Koninklijke Post (KPN) vrij om ook nog eens de eigen abonnementsprijzen te bepalen en te berekenen. (buiten het combivoordeel om)

Ja hoor, dat kan gewoon, gewoon het vinkje weghalen je abonnement zal dan nog even doorlopen tot de datum dat je er voor hebt betaald.

• May 5, 2025

Omdat Spotify dat gewoon niet beschikbaar stelt voor KPN. 

• May 5, 2025

Het account is van Spotify, het abonnement van de KPN. de KPN is niet alleen verantwoordelijk voor de administratie van de KPN abonnementen, maar ook voor de selectie premium / basic (student, individual, duo en familie),

Spotify stelt maar 2 abonnementsvormen beschikbaar aan KPN: Premium en Family. De andere abonnementsvormen die jij noemt kan KPN niet aanbieden omdat Spotify dat gewoon niet toestaat. 

daarbij is de Koninklijke Post (KPN) vrij om ook nog eens de eigen abonnementsprijzen te bepalen en te berekenen. (buiten het combivoordeel om)

Spotify bepaald de prijs. Niet KPN. Tenzij KPN natuurlijk hogere prijzen wil rekenen. Of lagere prijzen en dan verlies maken op de Spotify abonnementen. Waarom zou KPN dat doen? 🤡

KPN biedt slechts 2 abonnementen aan, dat houdt niet in dat het onmogelijk is voor de KPN om ook de andere abonnementen aan te bieden wanneer zij dat zouden willen.

KPN heeft in het begin de abonnementen zelfs gratis aangeboden tegen prijzen die duidelijk niet worden gedicteerd door Spotify.