Skip to main content
Beantwoord

Hoe zet ik mijn Spotify family om naar een basic family abonnement?

• April 3, 2025
  • 73 reacties
  • 3639 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

73 reacties

• May 5, 2025

KPN biedt slechts 2 abonnementen aan, dat houdt niet in dat het onmogelijk is voor de KPN om ook de andere abonnementen aan te bieden wanneer zij dat zouden willen.

Als KPN die andere abonnementsvormen ook zou kunnen aanbieden, dan zou KPN dat wel doen. Er is geen enkele reden dat KPN dat uit zichzelf niet zou doen. Dus voor mij staat wel vast dat KPN deze abonnementsvormen gewoon niet aan mag bieden van Spotify. 

KPN heeft in het begin de abonnementen zelfs gratis aangeboden tegen prijzen die duidelijk niet worden gedicteerd door Spotify.

Dat was niet gratis. De prijs zat gewoon inbegrepen bij de pakketprijs. Abonnementen zonder "gratis" Spotify waren gewoon 10 euro goedkoper ofzo.

En bij deze "Alles-in-1" pakketten was tv ook zogenaamd "gratis". Ik hoop dat je snapt dat da niet echt zo is. KPN is geen liefdadigheidsinstelling. Die geeft geen dingen gratis weg.

• Deelnemer
  • May 8, 2025

Hier inmiddels naar alle tevredenheid overgestapt naar Deezer. Lager bedrag via jaarbetaling, betere geluidskwaliteit, en meerdere apparaten die tegelijkertijd op 1 account mogen werken waardoor ik geen family meer nodig heb maar voldoende heb aan duo. Gebruikservaring nagenoeg hetzelfde.

Op internet meerdere websites die de afspeellijsten 1 op 1 voor je geautomatiseerd overzetten, dus ook meteen al je muziek weer bij de hand.

• Nieuwkomer
  • May 9, 2025

Ik ben het volledig eens met bovenstaande. Zit in hetzelfde schuitje. Al ruim 10 jaar Spotify premium family klant via KPN. Maak ook geen gebruik van luisterboeken en wil het basic abbo. Kan dus niet. 

Mag dit juridisch? Had KPN ons niet moeten wijzen op de beperkende voorwaarden die van kracht(blijken) te zijn bij afname van een Spotify account via hen? Ik ben hier nooit op gewezen. Dus vanuit dit perspectief schieten ze tekort.

• Nieuwkomer
  • May 9, 2025

Sowieso en masse je spotify account van KPN loskoppelen zodat KPN geen commissie meer krijgt. Ze hadden best in de bres kunnen springen voor haar abonnees, maar ze doen gewoon niets.

• Nieuwkomer
  • May 12, 2025

Ik ben ook zo boos. Heb het gemeld bij Radar ben afgewimpeld ook door KPN had casus gemaakt. Ze kunnen niks betekenen, nee de helpdesker dacht wel dat ik gecompenseerd zou worden want die vond het ook belachelijk.!

nee hoor goed gedaan KPN ik hoop dat jullie op tv komen schandalig !!!!

• Nieuwkomer
  • May 14, 2025

We zijn hier ook de dupe van. Jarenlang Spotify via het KPN abonnement gehad, en nu is er plots een significante prijsverhoging jegens uitbreiding van het aanbod waar ik geen gebruik van wil maken. Loyaliteit naar KPN is dus duur komen te staan. Trouwens is het nogal krom om te zeggen dat Basic wel geldig is voor Spotify Abonnementen voor 1 april 2025 maar niet voor later. Terwijl we hebben allemaal Spotify accounts van voor 1 april 2025! Enkel de betaling ging via KPN. Hopelijk gaat iedereen een klacht indienen bij Radar over dit soort malafide praktijken tussen KPN en Spotify. Schandelijk.

• Helper
  • May 15, 2025

Hi allen! Kleine toelichting/update: 

Spotify Basic wordt aangeboden aan klanten die op of vóór 1 april 2025 Spotify Premium hadden via Spotify zelf.
Als je Spotify Premium via KPN hebt óf na 1 april 2025 overstapt naar Spotify Premium via Spotify, kan je geen gebruik maken van Spotify Basic. Je zult dit dan ook niet als aanbod zien in de Spotify app.

Dit is vanuit een incorrecte weergave van het productaanbod; het product was Spotify Basic, zonder de aanduiding van Basic. 

KPN heeft alle Spotify (Family) abonnees automatisch naar Premium met luisterboeken geüpgraded. Dit was een bewuste keuze van KPN, niet van Spotify, en hiermee beperkt KPN de keuzevrijheid van klanten die hun goedkopere basisabonnement zonder luisterboeken willen behouden. KPN kan niet zomaar hun klanten verplichten om een ander product te verkopen. 

Ook de communicatie omtrent kennisgeving is misleidend; het wordt gebracht als slechts een prijsverhoging van €4, terwijl het feitelijk gaat om een geforceerde afname van een ander en duurder product. 

• May 15, 2025

Dit is vanuit een incorrecte weergave van het productaanbod; het product was Spotify Basic, zonder de aanduiding van Basic. 

KPN heeft alle Spotify (Family) abonnees automatisch naar Premium met luisterboeken geüpgraded. Dit was een bewuste keuze van KPN, niet van Spotify...

Onzin. KPN kan helemaal niks. KPN regelt alleen de betaling. Verder niets.

• Deelnemer
  • May 15, 2025

@Marlon92 ​@Marcia van KPN ​ wat een basale reactie(s) van je. Ja blijkbaar is achteraf gezien KPN alleen een doorgeefluik, maar dat wil niet zeggen dat er een verantwoordelijkheid bij hen ligt. Wij zijn abonnee en betalen via KPN. Zij nemen hun klanten niet serieus en informeren hen niet op tijd om zodoende een wel overwogen eigen keuze te maken. Nu is iedereen die wel een Basic abonnement wil afsluiten daar niet toe in staat. KPN heeft hierin haar klanten verzaakt op tijd te informeren. En dat is zeer kwalijk, want nu zit je als Spotify gebruiker met de gebakken peren. Inlevingsvermogen naar de gedupeerde abonnees is op zijn plaats evenals een zeer kritische houding van de gedupeerden naar KPN. Ik hoop dan ook dat of KPN, namens haar abonnees, of Spotify naar haar gebruikers met een oplossing komen. De klant van KPN staat hier volledig buitenspel.

@KPN Tot op heden heb ik nog geen beantwoording gehad op mijn vragen hierover. Wegschuiven op Spotify is een excuus naar uw trouwe klanten.

• May 15, 2025

​Nu is iedereen die wel een Basic abonnement wil afsluiten daar niet toe in staat. KPN heeft hierin haar klanten verzaakt op tijd te informeren.

Dit is een bewuste keuze van Spotify geweest. KPN wist tot 1 april ook van niets. 

En verder kan je boos zijn wat je wilt. Maar als de bakker morgen het brood in de 50 % korting doet, dan gaat die dat vandaag ook niet al vertellen. Want dan verkoopt die vandaag niks meer. Dat is logisch. Zo werkt het gewoon. Dat is een bewuste keuze van die bakker. Het is zijn goed recht om vandaag te zwijgen tegen de klanten over de 50 % korting van morgen.

Verder nog een linkje naar een ander topic waarin Marcia KPN medewerker geregeerd heeft:

https://community.kpn.com/streaming-122/hoe-zet-ik-mijn-spotify-family-om-naar-een-basic-family-abonnement-633409?postid=2113149#post2113149

Citaat:

"Spotify heeft op 1 april deze wijziging gecommuniceerd. Wij kunnen helaas ook niet terug in de tijd."

KPN wist dus vooraf ook van niets.

• Deelnemer
  • May 15, 2025

Hi ​@Marlon92 bedankt voor je nette reactie. Het vergelijk met de bakker gaat natuurlijk niet op. Iedere bakker, of welke winkel/bedrijf/organisatie ook, informeert zijn klanten vooraf. Als hij dat namelijk niet doet is hij onbetrouwbaar en zorgt hij slecht voor zijn trouwe klanten. Dat er bij een incidentele verkoop eens een korting gegeven wordt dan is dat anders. Hopelijk begrijp je mijn motivatie. Wellicht geeft je dit een beter beeld van deze situatie met KPN.

• Helper
  • May 16, 2025

Uit nieuwsgierigheid, is er iets misgegaan met de communicatiemail hierover? Dit wijkt namelijk sterk af van de aanwijzing bij Spotify qua datum. Moet ik wel zeggen, als dit het geval is dan vind ik dat KPN dit netjes oplost door het pas 5 juni door te voeren ipv 1 mei.

Voor zover ik weet, is hier niets misgegaan. Dit is gewoon de keuze die we zo gemaakt hebben, wijkt inderdaad af.

@Olaf N Spotify heeft op 1 april deze wijziging gecommuniceerd. Wij kunnen helaas ook niet terug in de tijd.

Spotify ondersteunt haar trouwe klanten met de mogelijkheid om basis te behouden. Zij geeft aan dat KPN hier niet voor heeft gekozen. En daar knelt de schoen.

• Helper
  • May 16, 2025

​Nu is iedereen die wel een Basic abonnement wil afsluiten daar niet toe in staat. KPN heeft hierin haar klanten verzaakt op tijd te informeren.

Dit is een bewuste keuze van Spotify geweest. KPN wist tot 1 april ook van niets. 

En verder kan je boos zijn wat je wilt. Maar als de bakker morgen het brood in de 50 % korting doet, dan gaat die dat vandaag ook niet al vertellen. Want dan verkoopt die vandaag niks meer. Dat is logisch. Zo werkt het gewoon. Dat is een bewuste keuze van die bakker. Het is zijn goed recht om vandaag te zwijgen tegen de klanten over de 50 % korting van morgen.

Verder nog een linkje naar een ander topic waarin Marcia KPN medewerker geregeerd heeft:

https://community.kpn.com/streaming-122/hoe-zet-ik-mijn-spotify-family-om-naar-een-basic-family-abonnement-633409?postid=2113149#post2113149

Citaat:

"Spotify heeft op 1 april deze wijziging gecommuniceerd. Wij kunnen helaas ook niet terug in de tijd."

KPN wist dus vooraf ook van niets.

Deze reactie getuigt van gemis aan kennis omtrent productontwikkelingen, marketing, sales en communicatie. 
Nogmaals: KPN heeft er voor gekozen om het aanbod aan trouwe afnemers om basic te behouden niet te ondersteunen, zoals Spotify dat wel doet. Daar kan je wel het bestaande product (zonder luisterboeken) voor dezelfde prijs afnemen. Je voorbeeld over brood met 50% korting slaat kant nog wal. 

• May 16, 2025

Nogmaals: KPN heeft er voor gekozen om het aanbod aan trouwe afnemers om basic te behouden niet te ondersteunen...

Hoe kom je daar nu zo bij? Op basis waarvan schrijf je dit? Een medewerker van KPN heeft toch zelf geschreven dat ze voor 1 april ook nergens van wisten?

En je hebt het over "productontwikkeling". Maar het is geen "product" van KPN. 

En reageren met "slaat kant nog wal" is ook niet echt een heel goede onderbouwing hé?

• Helper
  • May 30, 2025

Nogmaals: KPN heeft er voor gekozen om het aanbod aan trouwe afnemers om basic te behouden niet te ondersteunen...

Hoe kom je daar nu zo bij? Op basis waarvan schrijf je dit? Een medewerker van KPN heeft toch zelf geschreven dat ze voor 1 april ook nergens van wisten?

En je hebt het over "productontwikkeling". Maar het is geen "product" van KPN. 

En reageren met "slaat kant nog wal" is ook niet echt een heel goede onderbouwing hé?

De gedeelde informatie is van Spotify én KPN. Dat ‘een’ medewerker van KPN in de frontoffice het niet weet, wil niet zeggen dat medewerkers product(ontwikkeling), marketing, sales of communicatie er niets van wisten. Daarnaast gaat het niet zozeer om ‘weten’, maar om de bereidheid om bestaande klanten optimaforma te dienen.

• May 30, 2025

De gedeelde informatie is van Spotify én KPN. 

Hoe weet je dat?

• Deelnemer
  • July 8, 2025

Hi allen! Kleine toelichting/update: 

Spotify Basic wordt aangeboden aan klanten die op of vóór 1 april 2025 Spotify Premium hadden via Spotify zelf.
Als je Spotify Premium via KPN hebt óf na 1 april 2025 overstapt naar Spotify Premium via Spotify, kan je geen gebruik maken van Spotify Basic. Je zult dit dan ook niet als aanbod zien in de Spotify app.

Ik zou graag zien dat deze stelling nogmaals beoordeeld wordt door KPN. Als KPN abonnee wordt je nu gestraft omdat KPN deze optie niet aanbiedt, terwijl Spotify het wel aanbiedt, mits je lid was voor 1 april. Alle trouwe KPN abonnees hebben dus pech en als het 1:1 doorbelast wordt, begrijp ik echt niet waarom KPN dit niet aanbiedt.

• July 8, 2025

Ik zou graag zien dat deze stelling nogmaals beoordeeld wordt door KPN.

Daar kan KPN helemaal niks aan doen. Spotify geeft een KPN gewoon de mogelijkheid niet om het aan te bieden. Als KPN het wel zou kunnen aanbieden, dan hadden ze dat echt wel gedaan. 

... begrijp ik echt niet waarom KPN dit niet aanbiedt.

Omdat Spotify dat niet wil.

• Deelnemer
  • July 22, 2025

Het is niet dat ik die 4 euro niet kan missen, maar mijn persoonlijke inflatiescore dit jaar beloopt tientallen procenten. En dan ben je sinds 2010 lid van spotify..

Ik ga het gewoon spotify cancellen en meteen eens kijken wat de concurrentie aanbiedt voor Internet en mobiele telefoon. Inmiddels meer dan 10 jaar klant bij kpn voor alles, maar dat is niet veel meer waard zo blijkt.

• Deelnemer
  • July 23, 2025

Ik zou graag zien dat deze stelling nogmaals beoordeeld wordt door KPN.

Daar kan KPN helemaal niks aan doen. Spotify geeft een KPN gewoon de mogelijkheid niet om het aan te bieden. Als KPN het wel zou kunnen aanbieden, dan hadden ze dat echt wel gedaan. 

... begrijp ik echt niet waarom KPN dit niet aanbiedt.

Omdat Spotify dat niet wil.

typisch, als je bij Spotify zit, dan kan je het wel terugschroeven. Slechte afspraken gemaakt dus.

• Deelnemer
  • July 23, 2025

Het is niet dat ik die 4 euro niet kan missen, maar mijn persoonlijke inflatiescore dit jaar beloopt tientallen procenten. En dan ben je sinds 2010 lid van spotify..

Ik ga het gewoon spotify cancellen en meteen eens kijken wat de concurrentie aanbiedt voor Internet en mobiele telefoon. Inmiddels meer dan 10 jaar klant bij kpn voor alles, maar dat is niet veel meer waard zo blijkt.

recent mijn telefoonabonnement omgezet naar Mobiel 50+. Van 30 euro naar 9 euro

• Nieuwkomer
  • October 30, 2025

Mede gedupeerde hier…. Jaren via KPN ons Spotify account laten lopen omdat dat in een pakket 10,- voordeel opleverde. Nu is het financiele voordeel weg en zelfs omgezet in een financieel nadeel omdat de keuze voor Family basic niet gekozen kan worden. ​@KPN : lijkt me zaak om hier voor trouwe klanten wederom de financiele compenstatie voor het pakket terug te introduceren of een regeling met Spotify te forceren.

• October 30, 2025

... financiele compenstatie...

Waarom? Omdat jij zo nodig goedkoper liedjes wil luisteren moeten alle andere klanten daarvoor maar extra betalen? Je begrijpt toch wel dat da geld ergens vandaan moet komen mag ik hopen?