Skip to main content

De iTV app verbruikt zelfs op lage kwaliteit veel data. Op vakantie waren we onverwacht snel door onze data heen, dus nu even getest.

Vóór de test heb ik de teller van het mobiele verbruik op de telefoon gereset, dus die stond vóór de test op nul.

Hierna 20 minuten gekeken naar een opgenomen programma via dataverbinding op iPhone (dus klein scherm). Kwaliteit is ingesteld op ‘Laag’.

Het dataverbruik van deze 20 minuten is 715 MB ! Dat is echt veel. Hoe kan dit? Het valt ook op dat als je via wifi kijkt je echt een snelle verbinding moet hebben, anders zit tv kijken met de app er niet in.

Hallo @Irenemartine 715Mb in 20 minuten, dat is 35 Mb per minuut, dat is 0,6Mb per seconde, dat is dus eigenlijk geen verbruik.

 


Als je dat zo zegt zal het wel kloppen, maar in een eerder bericht op dit forum vond ik dat je met lage kwaliteit anderhalf uur moet kunnen kijken met 1GB verbruik. Ik zit nu twee keer zo hoog. 


Als je dat zo zegt zal het wel kloppen, maar in een eerder bericht op dit forum vond ik dat je met lage kwaliteit anderhalf uur moet kunnen kijken met 1GB verbruik. Ik zit nu twee keer zo hoog. 

Dat is de theorie, net zoals bij wifiversterkers opgegeven wordt dat deze 1.2Gigabt aan kunnen, terwijl je in de praktijk met pijn en moeite misschien de helft haalt.

 


Goedemorgen @Irenemartine en welkom hier op ons forum :)

Leuk dat je ons via deze weg hebt weten te vinden en hier je vraag stelt! Ik zie dat @JanD je al van de nodige uitleg hierin heeft voorzien. Daarbij hangt het er ook vanaf welke zender & programma je kijkt; de variabele bitrate is per zender en programma verschillend. Hopelijk is het inmiddels iets duidelijker voor je geworden hoe dit in zijn werk graag!

 

 

 


@JanZ_ Het is wel duidelijker, maar het was mij niet bekend dat het uitmaakt welke zender b programma je (terug)kijkt. Het valt me wel op dat terugkijken via de app zelf met wifi thuis ook vaak niet soepel verloopt. Youtube kijken is nooit een probleem, iTV wel.

Maar dat zal allemaal wel technisch uit te leggen zijn, maar voor mij is de praktijk dat ik in de vakantie merk dat ik qua dataverbruik en kwaliteit beter Youtube kan kijken dan iTV, zelfs op laagste kwaliteit is dat vaak horten en stoten.

Het zou al helpen als je een programma dat je wilt terugkijken eerst even opslaat op iPhone of iPad, maar ook dat is geen mogelijkheid.


Fijn om te lezen dat het al iets duidelijker is geworden @Irenemartine :)

De vergelijking tussen YouTube en kijken via KPN horen we natuurlijk vaker. Helemaal fair is die vergelijking niet want KPN zendt live content uit. Hierdoor is er slechts een buffer van enkele seconden die gebruikt kan worden om hick-ups in de verbinding op te vangen! YouTube (en ook Netflix) hanteren standaard buffers van wel tot 90 seconden waardoor zij veel grotere onderbrekingen kunnen hebben voordat je er iets van merkt tijdens het kijken!

 

 


Het gaat mij juist om opgenomen programma’s, dus niet live content.  Zéker als je het opgenomen programma tijdelijk zou kunnen opslaan op je device, dan kan ook kpn de buffer van 90 seconden gebruiken.


Het gaat mij juist om opgenomen programma’s, dus niet live content.  Zéker als je het opgenomen programma tijdelijk zou kunnen opslaan op je device, dan kan ook kpn de buffer van 90 seconden gebruiken.

Deze feedback zullen we zeker meenemen want ik kan me voorstellen dat dit een hele handige optie zou zijn! Hopelijk wordt dit in de toekomst beschikbaar @Irenemartine, ik hoop in ieder geval heel hard met je mee :)