Skip to main content
Beantwoord

Kan ik in mijn vakantiehuis Netflix kijken met hetzelfde account dat ik via KPN afneem?

• November 3, 2025
  • 20 reacties
  • 120 keer bekeken

Dag KPN-Denktank,

We zijn straks 2 weken in een vakantiehuis in NL, er is geen dvdspeler: kunnen wij via de TV daar via ons KPN Netflixabonnement naar films kijken? Het huis heeft wel een Wifiverbinding, dus we kunnen via de laptop bij onze KPN/Netflix gegevens, maar de eigenaar heeft zelf geen Netflixaccount.

Er staat wel een ‘moderne’ platte TV en dus dacht ik hop, moet lukken. Maar ik begrijp helemaal niets van de uitleg op het net en het is zo december….

Wie kan mij zeggen of het kan en bij een ja, graag in simpele stappentaal? Dank vast!

Marianne

Beste antwoord door Shyrin van KPN

KPN Denktank… I love it 😅😁

Kun je checken bij de eigenaar van het huisje of de moderne platte TV een Smart TV is? Dat is een TV waar je apps op kunt installeren (of al op geinstalleerd zijn). Als dat namelijk zo is, dan kun je met jouw Netflix account inloggen op de Smart TV en naar Netflix kijken.

20 reacties

• 7045 reacties
  • November 3, 2025

Die vraag moet je eigenlijk aan Netflix stellen. KPN regelt alleen de betaling. Met de werking van Netflix heeft KPN niets te maken.

Waarschijnlijk kun je wel casten. Dat kun je thuis uitproberen als je een Chromecast hebt. Of een TV die Chromecast ondersteund.

• Auteur
  • 4 reacties
  • November 3, 2025

Dank Marlon92, dat is snel, maar wat is in hemelsnaam casten en een Chromecast? En of die TV in het vakantiehuis dat heeft, geen idee. 

Ik zal de vraag ook bij Netflix stellen, dankjewel! M

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • Antwoord
  • November 3, 2025

Kun je checken bij de eigenaar van het huisje of de moderne platte TV een Smart TV is? Dat is een TV waar je apps op kunt installeren (of al op geinstalleerd zijn). Als dat namelijk zo is, dan kun je met jouw Netflix account inloggen op de Smart TV en naar Netflix kijken.

• Auteur
  • 4 reacties
  • November 3, 2025

Ah Shyrin, dat is een fijn antwoord, daar kan ik wat mee.. Dankjewel!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • November 4, 2025

😊 Graag gedaan! 

Nog 3 tips die handig kunnen zijn:

1. Als er een smart tv is en je logt in op je eigen account, vergeet dan niet weer uit te loggen als jullie vertrekken. Ik ben dat zelf één keer vergeten: ineens stonden er allemaal profielen in het Spaans... 😅
  2. Als er geen smart tv in het vakantiehuis staat, neem dan een HDMI-kabel mee. Daarmee kun je je laptop aansluiten op de tv en alsnog Netflix (of andere diensten) kijken.
  3. En als je nog wilt weten wat casten precies is of hoe een Chromecast werkt, dan zijn deze twee linkjes handig om eens te bekijken:
    Google Chromecast instellen: zo kijk je TV!

Wat is een Chromecast?

Hopelijk heb je er wat aan! En mocht er nog iets onduidelijk zijn, laat het gerust weten: we denken graag mee. 

• 7045 reacties
  • November 4, 2025

De kans is groot dat je de app op de smarttv niet kan gebruiken. Dat vind Netflix tegenwoordig vaak niet goed meer. Want dan denken ze dat je je Netflix account deelt met meerdere mensen.

Dat is bij tv van KPN ook zo. De tv app van KPN kan je ook alleen thuis gebruiken.

Dus ga er vanuit dat je moet casten vanaf je mobiele telefoon. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • November 4, 2025

Ik denk dat dit reuze mee zal vallen. Netflix maakt namelijk een duidelijke scheiding tussen Netflix buitenshuis en een Netflix-huishouden.

• Netflix-huishouden: bedoeld om op apparaten binnen je eigen huishouden te gebruiken.
  • Netflix buitenshuis: bedoeld om op apparaten buiten je eigen huishouden te gebruiken, bijvoorbeeld tijdens vakantie of op een tweede woning.

In dit geval gaat het dus om Netflix buitenshuis, wat betekent dat het normaal is dat het zich anders gedraagt dan je standaard account binnen je huishouden:

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Die vraag moet je eigenlijk aan Netflix stellen. KPN regelt alleen de betaling. Met de werking van Netflix heeft KPN niets te maken.

Waarschijnlijk kun je wel casten. Dat kun je thuis uitproberen als je een Chromecast hebt. Of een TV die Chromecast ondersteund.

Casten gaat niet werken omdat je daarvoor op het netwerk van je gastheer moet. 
Ook vindt men het vaak niet leuk als al die Hollanders gaan casten/downloaden en wordt de bandbreedte standaard geknepen. 

Er komt nog iets bij. 

Je geeft je inlog gegevens vaak weg via een openbaar netwerk. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Doe maar niet. 
Je wilt nergens je toegangsgegevens laten liggen. 

Ik heb een laptop die ik verbind met de tv en via een hotspot verbind met mijn telefoon. 
Als je toch wilt casten, moet je zorgen voor een “vakantie-router”. Het ding heeft een bepaalde naam, die ik niet meer weet. De router wordt dan de enige gebruiker op het netwerk, en daarachter hang je je laptop en in de tv zit dan de chromecast(niet de chromecast van de tv zelf, maar zo’n ding die je mee kunt nemen).

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Ah Shyrin, dat is een fijn antwoord, daar kan ik wat mee.. Dankjewel!

Niet aan beginnen. 
Je geeft je huisdeursleutel ook niet aan de buurman van 4 straten verderop.

• 7045 reacties
  • November 4, 2025

Zoek op Google eens naar "casten op gastnetwerk". Dan zul je zien dat er wel degelijk mogelijkheden zijn.

Ook vindt men het vaak niet leuk als al die Hollanders gaan casten/downloaden en wordt de bandbreedte standaard geknepen. 

Dat geldt voor andere vormen van tv kijken ook. Wat stel jij voor? Helemaal geen tv kijken dan op vakantie? 

Dat is onzin. Alles gaat gewoon via een beveiligde HTTPS verbinding. Dat kan niemand onderscheppen. Tenzij jij de Israëlische Mossad als vijand hebt misschien. Wie weet kunnen zij het wel kraken. Maar dan heb je grotere problemen denk ik.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Zoek op Google eens naar "casten op gastnetwerk". Dan zul je zien dat er wel degelijk mogelijkheden zijn.

Dat geldt voor andere vormen van tv kijken ook. Wat stel jij voor? Helemaal geen tv kijken dan op vakantie? 

Dat is onzin. Alles gaat gewoon via een beveiligde HTTPS verbinding. Dat kan niemand onderscheppen. Tenzij jij de Israëlische Mossad als vijand hebt misschien. Wie weet kunnen zij het wel kraken. Maar dan heb je grotere problemen denk ik.

Ik ken de mogelijkheden omtrent casten. Er zijn mensen (zoals ik) die hebben een travelrouter bij zich, en anderen maken van hun telefoon een hotspot. Casting gaat alleen als je in het zelfde netwerk zit. Andere vormen van TV kijken heb je standaard al in je huisje zitten en belast het netwerk niet. Het gaat om streamen, niet om tv kijken,.

Een ander punt is het idee dat als je met een https verbinding veilig internet hebt dat je dan per definitie veilig bent. Dit is een misvatting.  Heb je gelezen hoeveel mensen er bv in de trein gehacked worden of elk ander openbaar netwerk? Hier hoef je geen MOSSAD voor te zijn, alleen moet je het gereedschap en de kennis hebben.. en dan is het is niet zo moeilijk om dataverkeer te onderscheppen als je op een park of huisje zit. Zoek maar eens op “MiM, man in the middle attack” 
Het gaat in dit topic te ver om in details te treden. 

Ik heb het over een openbaar netwerk, of een netwerk waar anderen ook op zitten. 
Bijvoorbeeld Landal, Centerparcse en KPN spots etc.

• 7045 reacties
  • November 4, 2025

Andere vormen van TV kijken heb je standaard al in je huisje zitten en belast het netwerk niet. Het gaat om streamen, niet om tv kijken,.

Dat is onzin. Elke vorm van tv kijken kosten data. Maar dat maakt verder niets uit deze discussie. Topicstarter wil gewoon Netflix kijken. Punt.

Een ander punt is het idee dat als je met een https verbinding veilig internet hebt dat je dan per definitie veilig bent. Dit is een misvatting.  

Dat is geen misvatting. HTTPS is gewoon veilig. Hier valt niet over te discuseren. 

Heb je gelezen hoeveel mensen er bv in de trein gehacked worden of elk ander openbaar netwerk

Misschien lezen die mensen hun email via een onversleutelde verbinding ofzo. Daar is bij het inloggen op Netflix geen sprake van. Dat gaat via een beveiligde verbinding. Er is echt niemand die dat kan onderscheppen.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Andere vormen van TV kijken heb je standaard al in je huisje zitten en belast het netwerk niet. Het gaat om streamen, niet om tv kijken,.

Dat is onzin. Elke vorm van tv kijken kosten data. Maar dat maakt verder niets uit deze discussie. Topicstarter wil gewoon Netflix kijken. Punt.

Heeft niets met elkaar te maken. Maar goed laten we het zuiver houden. 

Een ander punt is het idee dat als je met een https verbinding veilig internet hebt dat je dan per definitie veilig bent. Dit is een misvatting.  

Dat is geen misvatting. HTTPS is gewoon veilig. Hier valt niet over te discuseren.

Heb je gelezen hoeveel mensen er bv in de trein gehacked worden of elk ander openbaar netwerk

Misschien lezen die mensen hun email via een onversleutelde verbinding ofzo. Daar is bij het inloggen op Netflix geen sprake van. Dat gaat via een beveiligde verbinding. Er is echt niemand die dat kan onderscheppen.

Nogmaals encrypted verkeer is niet in te zien, maar daar had ik het niet over. Met het juiste gereedschap is het mogelijk https verkeer te onderscheppen en dus in te zien. Ik kan hier geen details over geven.  Ik heb het niet over het lezen van encrypted data verkeer, maar over het onderscheppen. Over dat laatste heb ik een klein stukje geschreven. 

Dit is de reden dat ik niet internet in een Mc, vliegveld of vakantiehuis. tenzij met VPN. 
Maar dat ben ik, wellicht te paranoia :)

• 7045 reacties
  • November 4, 2025

Nogmaals encrypted verkeer is niet in te zien, maar daar had ik het niet over. Met het juiste gereedschap is het mogelijk https verkeer te onderscheppen en dus in te zien. 

Je spreekt jezelf tegen. HTTPS is encrypted verkeer.

Joh schei uit met dit dwaze gedoe. HTTPS is veilig. Punt.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Nogmaals encrypted verkeer is niet in te zien, maar daar had ik het niet over. Met het juiste gereedschap is het mogelijk https verkeer te onderscheppen en dus in te zien. 

Je spreekt jezelf tegen. HTTPS is encrypted verkeer.

Joh schei uit met dit dwaze gedoe. HTTPS is veilig. Punt.

Je leest niet. Laat maar. Ik hou er over op. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • November 4, 2025

Beste ​@Marlon92 en ​@fixnix,

We gaan nu behoorlijk off-topic en dat helpt de topicstarter helaas niet verder.
De oorspronkelijke vraag was of er naar Netflix gekeken kan worden in een vakantiehuisje, en zo ja, hoe dat kan. Die vraag is inmiddels beantwoord, toch? Laten we het gesprek graag bij dat onderwerp houden. Bedankt voor jullie medewerking! 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • November 4, 2025

Beste ​@Marlon92 en ​@fixnix,

We gaan nu behoorlijk off-topic en dat helpt de topicstarter helaas niet verder.
De oorspronkelijke vraag was of er naar Netflix gekeken kan worden in een vakantiehuisje, en zo ja, hoe dat kan. Die vraag is inmiddels beantwoord, toch? Laten we het gesprek graag bij dat onderwerp houden. Bedankt voor jullie medewerking! 

Wat mij betreft wel hoor. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5143 reacties
  • November 4, 2025

Die vraag is inmiddels beantwoord, toch?

Eigenlijk niet. Netflix gaat actief tegen account sharing, dus zo eenvoudig is Netflix te kijken op een andere adres (andere vaste IP adres) is niet mogelijk zonder extra stappen (instellen). Netflix monitort IP adressen en apparaten IDs en spert de toegang als de verdacht bestaat, dat de account gedeeld word. Je moet eerst een tweede adres toevoegen in huishoud en deze activeren door eerst in eigen woning Netflix te kijken en dan bij het andere adres. En dit moet regelmatig gebeuren, anders wordt het tweede adres heel snel verwijdert

Een Netflix-huishouden instellen of bijwerken

Tweede woonadres, of frequente reis naar dezelfde locatie

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • November 4, 2025

Misschien maak ik het te makkelijk hoor, maar het kan gewoon:

1. Log in op je vakantieadres of hotel met je eigen Netflix-account

2. Kijk Netflix zoals je normaal doet

3. Log uit voordat je het vakantieadres of hotel verlaat

Netflix zelf geeft aan dat dit makkelijk kan. Het kan zijn dat je moet bevestigen dat jij het bent die op een ander apparaat inlogt: verder geen gedoe. Ik spreek uit eigen ervaring; ik heb het precies zo gedaan tijdens mijn laatste vakantie. No problemo! 

Als extra veiligheid kun je bij terugkomst je wachtwoord wijzigen. Ook kun je in je Netflix account alle apparaten langsgaan en eventueel overal uitloggen.