Skip to main content
Beantwoord

KPN app of via de site geeft glitches en haperingen op mijn projector

• January 30, 2025
  • 3 reacties
  • 59 keer bekeken

Ik ervaar al een tijdje problemen bij het kijken van tv via de KPN TV-app en de KPN streamingswebsite op mijn Acer P1265 projector. Wanneer ik YouTube of Netflix gebruik, werkt alles probleemloos, maar zodra ik de KPN TV-app open of via de browser tv probeer te kijken, krijg ik last van glitches en haperingen. Dit probleem doet zich soms ook voor wanneer ik veel tabbladen open heb staan, wat mij doet vermoeden dat het iets met de verwerkingscapaciteit te maken heeft.

Ik heb al geprobeerd de resolutie en de verversingssnelheid (Hz) te verlagen, maar dat heeft geen effect gehad. Mogelijk ligt het nog aan de framerate (fps), maar ik weet niet zeker hoe ik dat kan aanpassen of of dat daadwerkelijk de oorzaak is.

Wat ik vreemd vind, is dat andere streamingdiensten zoals YouTube en Netflix wel vloeiend werken. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord door Denise van KPN

Welkom bij de KPN Community, ​@John7777. De community denkt graag met je mee!

Het probleem dat jij beschrijft, is vaak het gevolg van een instabiele wifi verbinding. Maar, zeg je, andere streamingsdiensten werken wel goed. Dus hoezo zou het dan in de wifi verbinding zitten? Nou, dat komt door de buffer die Netflix en YouTube hebben. Netflix en YouTube hebben standaard buffers van tot wel 90 seconden. De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer. Hierdoor merk je het snel als de verbinding ook maar een klein beetje instabiel is. Terwijl je dit bij Netflix, YouTube of een andere app minder snel merkt.

Bovendien worden de video’s op een andere manier versleuteld. Video’s voor Netflix en YouTube kunnen van tevoren versleuteld worden. Live televisie moet ter plekke versleuteld worden. Hierdoor is voor live televisie meer bandbreedte nodig. Live televisie verbruikt 6 Mbit/s. Video’s voor Netflix en YouTube verbruiken 4 Mbit/s. Dus: Als jouw verbinding traag is, heb je meer last van haperingen bij live televisie.

Daarom is het toch eerst zaak om eens naar jouw wifi verbinding te kijken. Je kan hiervoor gebruik maken van de Wifi Manager. Ik ben benieuwd of dit bij jou voor verbetering zorgt!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 31, 2025

Welkom bij de KPN Community, ​@John7777. De community denkt graag met je mee!

Het probleem dat jij beschrijft, is vaak het gevolg van een instabiele wifi verbinding. Maar, zeg je, andere streamingsdiensten werken wel goed. Dus hoezo zou het dan in de wifi verbinding zitten? Nou, dat komt door de buffer die Netflix en YouTube hebben. Netflix en YouTube hebben standaard buffers van tot wel 90 seconden. De KPN TV app heeft een buffer van maar een paar seconden. Dit komt doordat de KPN TV app live televisie uitzendt. Als er dan een standaard buffer zou zijn, zou je te ver achter lopen op live televisie. Daarom is er een kleine buffer. Hierdoor merk je het snel als de verbinding ook maar een klein beetje instabiel is. Terwijl je dit bij Netflix, YouTube of een andere app minder snel merkt.

Bovendien worden de video’s op een andere manier versleuteld. Video’s voor Netflix en YouTube kunnen van tevoren versleuteld worden. Live televisie moet ter plekke versleuteld worden. Hierdoor is voor live televisie meer bandbreedte nodig. Live televisie verbruikt 6 Mbit/s. Video’s voor Netflix en YouTube verbruiken 4 Mbit/s. Dus: Als jouw verbinding traag is, heb je meer last van haperingen bij live televisie.

Daarom is het toch eerst zaak om eens naar jouw wifi verbinding te kijken. Je kan hiervoor gebruik maken van de Wifi Manager. Ik ben benieuwd of dit bij jou voor verbetering zorgt!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 9, 2025

Bedankt voor je reactie, Denise!
Ik heb het geprobeerd met de wifi manager, maar het lijkt niet aan de wifi verbinding te liggen. De haperingen gebeuren ook op een redelijk constant tempo, dus ik denk dan dat het eerder aan de verwerking (bandbreedte of versleuteling) ligt.
Heb je daar tips voor?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Werkt het wel goed als je direct op de laptop in de browser kijkt, zonder de beamer?

En als je cast naar een TV, werkt het dan goed?