Skip to main content

Beste forumleden, wie kan me helpen?

 

Ik denk dat ik tegen een DRM-Issue aan loop, maar begrijp niet zo goed waarom.

 

Zenders als NOS werken goed. Maar zenders als Eurosport 1 niet. Zenders waar de browser vraagt om DRM-toestemming werken in de app niet. In de browser op hetzelfde toestel werkt het na toestemming geven wel gewoon.

 

Wat kan ik proberen om het werkend te krijgen?

 

Ik gebruik een Fairphone 4 met een volledig up-to-date LineageOS zónder root of andere gekke toestanden. DRM-info geeft aan dat L1 ondersteund is en ook Widevine aanwezig is.

 

Opnieuw installeren had overigens geen effect.

Hmmm, ik kan hier ook niet direct de vinger op leggen. 'k Ga even wat navragen, @JvHummel.


Dank voor je reactie, @Erik van KPN!

Ondertussen had ik nog even een gokje gewaagd dat de app onder de motorkap misschien één van de browser-engines gebruikt. Ik gebruik standaard Firefox maar heb ondertussen ook Chrome als standaard browser ingesteld gehad, de cookies/cache van Firefox geleegd en gecontroleerd dat Android System Webview up-to-date is. Alles helaas geen effect.

Ik wacht geduldig af.


Hej @Erik van KPN , is er toevallig al meer bekend?😀


Dank voor de herinnering, @JvHummel! Ik had dit doorgezet naar de tv mensen voor navraag, maar ik zie dat ik daar nog geen reactie op binnen heb. Ik ga er opnieuw achteraan.


Dank voor je reactie, @Erik van KPN!

Ondertussen had ik nog even een gokje gewaagd dat de app onder de motorkap misschien één van de browser-engines gebruikt. Ik gebruik standaard Firefox maar heb ondertussen ook Chrome als standaard browser ingesteld gehad, de cookies/cache van Firefox geleegd en gecontroleerd dat Android System Webview up-to-date is. Alles helaas geen effect.

Ik wacht geduldig af.

Klinkt helemaal als de juiste aanpak! Misschien enige wat nog kan helpen is wellicht Firefox weer als standaard browser gebruiken en dan tv.kpn.com in Firefox te proberen en DRM vraag toestemming geven (indien dat de vorige keer met een andere browser was). Er vanuit gaande dat je dan via Firefox en tv.kpn.com wel beeld en geluid hebt op onze DRM content, dan toestel wellicht eens herstarten en checken of in de app dan ook beeld en geluid komt (ik meen met Oneplus ooit een gelijkend issue op deze manier opgelost gemeld gekregen te hebben). DRM is een lastige tricky black-box helaas. 

Weet je nog of het met FairphoneOS wel werkte, of nooit getest? Misschien ook eens in de LineageOS community vragen naar andere KPN app gebruikers, misschien is het toch wel het OS..

Ik ga nog even er vanuit dat het de app 7.6.3 is en niet de nieuwere 08.x.x (TV+) app die inmiddels ook gereleased is naar een kleine groep klanten. 
 

Gelukkig heb je altijd nog de optie om tv.kpn.com als progressive web-app te installeren, want de web-app gaf wel beeld en geluid op DRM content gaf je aan. Dan gedraagt tv.kpn.com zich als een app.
 

 


Dank voor de reactie! Ik had hem op de een of andere manier over het hoofd gezien tot ik zojuist weer een mailtje kreeg. Helaas had bovenstaande suggestie geen effect, tv.kpn.com heeft toestemming om DRM-content af te spelen in Firefox (en dit lukt inderdaad ook) maar in de app (inderdaad iTV 7.6.3) lukt het niet, ook niet na herstarten.

 

Op Fairphone OS heb ik het nooit geprobeerd. Ik heb meteen na ontvangst van het toestel, Lineage erop geïnstalleerd. Ondertussen heb ik de upgrade naar LineageOS 21 uitgevoerd en ook dat heeft geen effect. Ik heb nu inderdaad een snelkoppeling gemaakt naar de web-app en gebruik die, dat werkt prima. Ik heb andere DRM-apps niet geprobeerd (Netflix, Spotify) want ik heb daar geen abonnementen op. Het zou dus goed kunnen dat die apps ook niet werken ondanks dat Widevine wel gerapporteerd wordt als aanwezig.

 

Ik begrijp dat DRM een lastige black-box is, die eigenlijk buiten jullie macht ligt. Dus bij deze bedank ik jullie voor de moeite en laat het voorlopig voor wat het is.