Skip to main content
Beantwoord

KPN TV-ontvanger: Netflix, Videoland en andere apps werken slecht

• August 21, 2026
  • 18 reacties
  • 132 keer bekeken

Via de TV ontvanger werkt Netflix, Videoland, HBO max, Disney en Prime heel slecht en start zelf vaak een serie of film niet op. 

Als ik direct via mn smart TV de apps open werkt alles wel. 

Beste antwoord door Erwin van KPN

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zie dat er inmiddels al het nodige is geprobeerd en dat je ook zelf al heel wat hebt getest. Fijn dat je in ieder geval een deel van de mogelijke oplossingen hebt kunnen proberen.

Omdat de TV-ontvanger via dezelfde internetverbinding wordt gebruikt, maar de apps op je Smart TV wel goed werken, is het interessant om verder te kijken naar wat er precies tussen de ontvanger en de verbinding gebeurt. De tip over IPv6 is daarbij zeker het proberen waard, al begrijp ik ook dat je dit liever niet blijvend uitschakelt. Je hebt het inmiddels getest en geeft aan dat dit weinig verschil maakte.

Ik zou daarom vooral willen vragen om de situatie de komende tijd even goed in de gaten te houden. Als het probleem opnieuw optreedt, horen we graag of het nog steeds gaat om het langdurig blijven hangen op bijvoorbeeld 20%, terwijl het geluid al wel start. Dat patroon kan helpen om beter te bepalen waar we verder moeten zoeken.

Hopelijk blijft het na de aanpassingen nu gewoon goed werken.

18 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Welke KPN tv ontvanger heb je? 

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2026

DIW7022 met Experia V10, alles bekabeld aangesloten en heb glasvezel 1Gb/s abonnement.

Via TV app, telefoon, laptop en tablets openen alle streaming diensten snel en zonder haperen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Welke problemen heb je?

Heb je de HD versie of de 4K versie van deze streamingdiensten? 

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2026

4k

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Maar welke problemen heb je?

Zet zo wie zo HDR op automatisch.

En kies voor streamingdiensten als voorkeur Dolby Vision.

(4K UHD (UHD kan ook HD met HDR zijn) werken helaas niet met Dolby Vision, maar alleen met HDR.

Hopelijk wordt dat na de upgrade naar Android TV versie 14 opgelost.

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2026

Als ik een serie of film aan zet duurt het soms 5min voor uberhaubt iets gebeurt, wacht rondje staat in beeld, blijft hangen op 20%, geen beeld maar vaak wel start het geluid van de film/ serie op de achtergrond al wel op.

Vaak gebeurt er na 5 min ook nog weinig. Als ik dan stream via de telefoon naar de TV werkt het gewoon.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Duidelijk.

Wat je kan doen is, IPv6 in de KPN modem (router) uitzetten.

Ik had daarna zo goed als geen problemen meer op de DIW7022

Daarna de Sagemcom DIW7022 een korte reset geven.

Houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten.

• Auteur
  • Topper
  • August 22, 2026

Ik ga IPv6 niet uitschakelen, vind het bijzonder dat dit de oplossing zou moeten zijn. 

Misschien tijd voor een nieuwer beter kastje. Toch bedankt voor het meedenken. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 22, 2026

Ik ga IPv6 niet uitschakelen, vind het bijzonder dat dit de oplossing zou moeten zijn. 

Misschien tijd voor een nieuwer beter kastje. Toch bedankt voor het meedenken. 

Het probleem zit niet in de Sagemcom DIW7022, maar in de KPN modem (router)

Hoewel, HDR werkt nog niet zoals het hoort, je kan hem niet op automatisch zetten voor HDR10 of Dolby Vision helaas.

Het uitzetten van IPv6 is een noodoplossing.

Hopelijk lost KPN het probleem in de KPN modem (router) snel op met IPv6.

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

Maar als het in de V10 modem zit, waarom werkt de TV dan wel?

Ik ga met 1x cat6 naar een smart hub in mn TV meubel en daar gaat 1x cat6 naar de KPN ontvanger en 1x cat6 naar mn smartTV. 

Apps op de smart TV werken perfect en KPN ontvanger werkt mega traag. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 23, 2026

Maar als het in de V10 modem zit, waarom werkt de TV dan wel?

Ik ga met 1x cat6 naar een smart hub in mn TV meubel en daar gaat 1x cat6 naar de KPN ontvanger en 1x cat6 naar mn smartTV. 

Apps op de smart TV werken perfect en KPN ontvangen werkt mega traag. 

Internet gaat via VLAN6

TV gaat via VLAN4

Heb je koper of glasvezel?

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

Glasvezel 1gb/s 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 23, 2026

Heb je IPv6 al in de KPN modem (router) uitgezet?

Zie hier voor wat uitleg betreffende VLAN4 en VLAN6.

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

Gisteren geprobeerd maar weinig verschil 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 23, 2026

Gisteren geprobeerd maar weinig verschil 

Meestal merk je het verschil pas na verloop van tijd.

Bij ons werkt Netflix, etc. na het uitzetten van IPv6 (wij hebben de Experiabox V10) op de DIW7022 beter en sneller.

• Auteur
  • Topper
  • August 23, 2026

Ik hou het in de gaten

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 25, 2026

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zie dat er inmiddels al het nodige is geprobeerd en dat je ook zelf al heel wat hebt getest. Fijn dat je in ieder geval een deel van de mogelijke oplossingen hebt kunnen proberen.

Omdat de TV-ontvanger via dezelfde internetverbinding wordt gebruikt, maar de apps op je Smart TV wel goed werken, is het interessant om verder te kijken naar wat er precies tussen de ontvanger en de verbinding gebeurt. De tip over IPv6 is daarbij zeker het proberen waard, al begrijp ik ook dat je dit liever niet blijvend uitschakelt. Je hebt het inmiddels getest en geeft aan dat dit weinig verschil maakte.

Ik zou daarom vooral willen vragen om de situatie de komende tijd even goed in de gaten te houden. Als het probleem opnieuw optreedt, horen we graag of het nog steeds gaat om het langdurig blijven hangen op bijvoorbeeld 20%, terwijl het geluid al wel start. Dat patroon kan helpen om beter te bepalen waar we verder moeten zoeken.

Hopelijk blijft het na de aanpassingen nu gewoon goed werken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 29, 2026

Heb sinds een paar maanden TV+ met een XS4ALL abonnement en herken dat het niet altijd helemaal soepel loopt. TV wel maar streaming niet. Ik heb geen Experiabox maar een Fritzbox. Maar de enige app die echt onbruikbaar is voor mij is HBOmax. Na een paar streams kan geen nieuwe stream meer gestart worden los van of het reclame of normale video is. Het bekende buffering icoon blijft draaien maar er wordt niets gebufferd. Dat blijft dan zo tot ik de app gedwongen stop. Ik heb de eco stand uit staan dus het probleem blijft zelfs bestaan na uitschakelen tot de volgende dag. Ik ga natuurlijk niet ipv6 uitschakelen, dat was de reden dat ik ooit naar XS4ALL ben gegaan. En ik heb het probleem niet op een Google TV dongel dus ik verdenk toch de Sagemcom.