Skip to main content

Ben ca 60 jaar klant van KPN. beschik over Sony Audio/Video Control Center STR-DE 197 Kreeg meddeling Ziggo dat ontvangst voortaan vis DAB gaat Sinsdien nagenoeg geen ontvangst meer?Wat nu

Ā 

HalloĀ @andries petersĀ ,

Dit is niet het forum van Ziggo.Ā 
Ā 

Toevallig is mijn moeder wel klant vanĀ Ziggo en ik heb bij haar inderdaad een DAB+-radio neergezet omdat de radio-uitzendingen via de analoge kabel stopgezet werden.Ā 
Ā 

Ideaal!Ā 
Ā 

Je hebt dan wel een speciale DAB+-radio nodig. Op oudere radioā€™s heb je alleen FM en dat is nogal behelpen. Ik vermoed dat je nu mogelijk via de FM luistert zonder goede antenne. Je hebt trouwens ook veelĀ minder keus aan zenders via de FMĀ dan via DAB.Ā 
Ā 

MijnĀ advies: Koop een mooie DAB+-radio.Ā 


Ziggo en DAB+ hebben totaal niets met elkaar te maken.

En je bent hier bij provider KPN. Als je je radio nog aan ā€œZiggoā€ hebt hangenā€¦ zij hebben de FM signalen uitgezet.

Radio via Ziggo:
Via DVB-C. FM werkt via Ziggo niet meer. Zenders die je krijgt zijn instraling (vd FM via de ether), waardoor ontvangst dus matig zal zijn; dus de coax kabel eraf halen en FM antenne erop insteken. Bv een lint antenne. Dat is de eenvoudigste en werkt tot 10 km van een mast nog prima.

Radio via antenne (ether)
Via DAB+. In mijn regio 81 zenders. Uiteraard is hier een radio met DAB+ voor nodig. DAB+ is de opvolger van (het nog steeds bestaande) FM. FM kan dus ook nog, maar dan met antenne.

Radio via KPN:
Via de ontvanger ( Mpeg2 ). 40 zenders + 50 non-stop kanalen van Stingray. Uitsluitend via de decoder van kpn. Aan te sluiten op bv AUX IN, TAPE IN, Optical in,Ā van een versterker.


Ziggo en DAB+ hebben totaal niets met elkaar te maken.

Ā 

Radio via KPN:
Via de ontvanger ( Mpeg2 ). 40 zenders + 50 non-stop kanalen van Stingray. Uitsluitend via de decoder van kpn. Aan te sluiten op bv AUX IN, TAPE IN van een versterker.

Ik vermoed datĀ @andries petersĀ TV kijkt via de Ziggo-ontvanger en niet via KPN.

FM heeft een mager aanbod. Zo wilde mijn moeder naar Classic-NL blijven luisteren. Veel ouderen zijn ook gek op Radio 5. Ā Dat soort zenders zitten niet op de FM.Ā 

Vandaar dat DAB+ vaak de ideale oplossing is.Ā Ā 

Sowieso is mijn mening dat je TV kijkt via een TV(-ontvanger) en dat je radio luistert via een radio. Radio luisteren via een TV-ontvanger (bv KPN of satelliet) vind ik niet handig.Ā Ā 

Ā Ā 


Hallo @NoordzeeĀ , ik vind radio luisteren via de decoder wel handig en gemakkelijk. Toen mijn audio installatie defect raakte heb ik een soundbar gekocht, via een spdifkabel met de tv decoder verbonden en kan mooi radio luisteren buiten het tv toestel om.

Ā 


Dat mag natuurlijk, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Ik ben echt heel blij met mijn DAB+/Internet-radio. Die staat hier de hele dag aan tijdens het werken.Ā 


Dat mag natuurlijk, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Ik ben echt heel blij met mijn DAB+/Internet-radio. Die staat hier de hele dag aan tijdens het werken.Ā 

Hallo @NoordzeeĀ ik gebruik ook diverse DAB radio's in de rest van het huis en garage tot volle tevredenheid, maar via de soundbar in de woonkamer.


Radio luisteren via een TV-ontvanger (bv KPN of satelliet) vind ik niet handig.Ā Ā 

Juist wel. Scheelt in (het aantal) apparaten.

Mijn moeder heeft staan:

1 TV, 1 ontvanger, Soundbar, BRD speler.

Daar kan ze: tv mee kijken, radio mee luisteren (via de sb), cd's draaien, dvd's draaien en bluraydiscs draaien. Via allerlei apps in de tv kan en doet ze ook e.e.a.Ā En er staan slechts 4 apparatenā€¦

Ik ben met je eens dat bij radio luisteren het geluid niet uit de tv speakers moet komen. Maar uit een stereoset/ STB met boxen. Of een soundbar. Maar wat dan weer de bron van die zenders is, maakt toch niet uit?

Zelf gebruik ik al sinds 2009 Ć©Ć©n ontvanger voor radio (weergegeven via de boxen met tv uit) en tv kijken.

TV kijken zou zelfs nog zonder de ontvanger kunnen met de kpn tv app in de tv. Ware het niet dat HDglas via ontvanger wel veel mooier is.

CC:Ā @NoordzeeĀ .


Hoi Peter,

Zoals al eerder geschreven is het heel persoonlijk. Voor mijn (al wat oudere) moeder is een DAB+-radio met een aantal drukknopjes voor haar favoriete zenders gewoon heel handig.Ā 

Zelf hebben we een coole Retro DAB-radio in de huiskamer staan. Ach, ieder zijn eigen voorkeurenā€¦.

Ā 


. . .

Toevallig is mijn moeder wel klant vanĀ Ziggo en ik heb bij haar inderdaad een DAB+-radio neergezet omdat de radio-uitzendingen via de analoge kabel stopgezet werden.

Dan is een DVB-C radio ook een mogelijkheid, dat signaal komt via een kabelaar zoals ziggo, als alternatief voor FM.

Bij DAB ben je afhankelijk van de ontvangst ter plaatse omdat het door de lucht komt en dan speelt het probleem van de laatste meters, het gebouw houdt de signalen tegen.

Maar, eens, DAB is een mooi systeem, werkt ā€œoveralā€ en geeft wel alle info mee, EPG ed, die bij radio via de kabel niet wordt meegeleverd. (WAAROM ?/!)

Ā 


@KeesYagiĀ 

De ontvangst is bij haar geen probleem. In haar stad staat een DAB+-zendmast. En het huis heeft geen extreem dikke betonnen murenā€¦..Ā 


Duidelijk, zo heb ik bij mijn moeder jaren terug een DAB ontvanger neergezet.

( na dat de kostbare DAB-zonder plus radio onbruikbaar was geworden ! )

Maar toch zou het kunnen zijn dat de vraagsteller DVB-C bedoelde ipv DAB

En dan kan ik me voorstellen, dat het lastig is om te volgen voor een normale consument.


L. S.

Graag dank voor alle reacties. Heb ingezien dat ik vernieuwing moet toepassenĀ in gebruik vanĀ apparatuur.Groeten Andre Peters.Ā Ā 


L. S.

Graag dank voor alle reacties. Heb ingezien dat ik vernieuwing moet toepassenĀ in gebruik vanĀ apparatuur. Groeten Andre Peters.Ā Ā 

Ā 

L.S.

Dat is pas oud, wordt al jaren niet meer toegepast.Ā šŸ˜‚šŸ¤£šŸ˜ƒ

Ā 

Wel een vraagje, waarom vet gedrukte letters?


Inderdaad oud. Bij bouw van woning, meer dan 30 jaar geleden, is Ziggo verbinding aangelegd. Ik woon er ca 12 jaar en heb KPN, maar toch niet wetend, de Ziggo verbinding gebruikt Vandaar. Groeten.

P.S. Heb slechte ogen,Ā 


Dat is heel vervelend, slecht zicht.

Bij de meeste computerprogrammaā€™s werkt ctrl + muiswieltje om hetĀ  scherm in/uit te zoomen.

Of ctrlĀ  en de + toets.

ctrl -Ā  : kleiner

ctrl 0 : 100%


Een radio voor een coax kabel net, zoals ziggo :

QE317Ā  ( quantis ) eenvoudig en doeltreffend.

Is voor ziggo klanten daar voordelig aan te schaffen.

Maar staan ook regelmatig op een website met spullen aangeboden.

Ā 


Hallo @KeesYagiĀ Ziggo is gestopt met het aanbieden van de speciale radio.

Ā