Skip to main content
Beantwoord

Live kijken NPO Start op KPN ontvanger lukt niet

• April 18, 2026
  • 16 reacties
  • 166 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+3

Sinds kort kan ik niet meer live kijken op de NPO via de KPN-ontvanger. Ik moet de live programma kijken via de ontvanger zelf. Ik wil in Brabant naar regionale zenders kijken en wordt hierin geblokkeerd. Wat moet ik aanpassen om wel alle regionale ontvangers t ekunnen kijken. Het kan toch niet zo zijn dat de overheid de regionale zenders beschikbaar stelt bij de app en KPN dat gaat blokeren. In de app op de telefoon kan ik wel kijken. Het ligt volgens mij dus aan de app op de ontvanger.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@beerzwaan en ​@forumtom. Het was inderdaad tijdelijk even niet mogelijk om via de NPO Start app live tv te kijken. We zijn er achteraan gegaan en er is overleg geweest. Gelukkig kon het live tv aanbod weer hersteld worden en zou het voor iedereen weer te zien moeten zijn. Kunnen jullie dat eens checken? 

16 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

Sinds vorige week is dat het geval, net nu op deze manier ook bij KPN alle regiozenders te zien zijn. Er schijnt aan gewerkt te worden, ​@beerzwaan. Het lijkt overigens vanuit de NPO te komen, als ik de mededeling lees. 

Er is al meer over geklaagd hier, dus maar even afwachten.

Omdat het in de app op bijvoorbeeld de telefoon nog wel werkt, en de +Box een ingebouwde Chromecast heeft, kunt u nog wel naar de +Box casten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 19, 2026

Zie deze vrij nieuwe topic, die hier ook over gaat en al veel reacties heeft.

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Zelfde probleem hier, ik stuurde een email naar NPO service en kreeg dit antwoord:

Op dit moment is het niet (meer) mogelijk om live televisie te kijken via de NPO Start app op de KPN TV-ontvanger. Deze functionaliteit wordt niet (meer) ondersteund op tv-ontvangers van providers.

Via de NPO Start app kun je wel gewoon programma’s terugkijken en on demand bekijken. Voor live televisie kun je gebruikmaken van de tv-diensten van KPN zelf via de ontvanger.

We konden krap een jaar via glasvezel live stream ontvangen en zonder aankondiging was dit ineens niet meer mogelijk. Heeft dat te maken met de bezuinigingen bij NPO ?

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Het is onbegrijpelijk, ​@forumtom. Nou weer zo'n antwoord van de NPO. Terwijl in het andere topic hier dat aan deze kwestie gewijd is net gemeld wordt dat je de app in de +Box kunt updaten, en dat live-tv dan weer werkt…

Het lijkt mij dat het niks met bezuinigingen te maken heeft, want in de apps op smart-tv's en de Chromecast-met-tv en op telefoons werkt het wel gewoon. Je kunt het ook altijd nog naar de ingebouwde Chromecast casten vanaf de telefoon.

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Bedankt Ratonesque, ik verlang terug naar een antenne op mijn dak met ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 ; maakt het leven een stuk simpeler. Technische vooruitgang😒 is niet altijd vooruitgang. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Bedankt Ratonesque, ik verlang terug naar een antenne op mijn dak met ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 ; maakt het leven een stuk simpeler. Technische vooruitgang😒 is niet altijd vooruitgang. 

Dat ben ik niet met je eens, ​@forumtom! Met die antenne op het dak had je erg weinig keus, ik moet er niet aan denken daar weer naar terug te moeten. 

Bovendien, als het mistte, of als het juist heel warm was, was de ontvangst meteen heel slecht...hoewel je dan soms wel in een keer Denemarken 1 door kreeg, dat was dan wel weer leuk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 20, 2026

Hoi ​@beerzwaan en ​@forumtom. Het was inderdaad tijdelijk even niet mogelijk om via de NPO Start app live tv te kijken. We zijn er achteraan gegaan en er is overleg geweest. Gelukkig kon het live tv aanbod weer hersteld worden en zou het voor iedereen weer te zien moeten zijn. Kunnen jullie dat eens checken? 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Klopt, ​@Arjan van KPN! Het werkt weer. Dat antwoord dat ​@forumtom van de NPO kreeg slaat dan dus nergens op, maar goed. Bedankt voor de actie om het opgelost te krijgen.

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Helaas Arjan, ik krijg nog steeds het scherm met aanhef “pagina niet beschikbaar”. ik woon in Nh / Edam als dat van invloed kan zijn.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Helaas Arjan, ik krijg nog steeds het scherm met aanhef “pagina niet beschikbaar”. ik woon in Nh / Edam als dat van invloed kan zijn.

Je moet anders even de app verwijderen, en vervolgens via de appstore opnieuw installeren, dan werkt het weer, heb ik net ook gedaan, ​@forumtom.

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Dat zal ik vanavond gaan doen ; als dat dan ook niet werkt kom ik hier terug. Bedankt voor hulp.

• Deelnemer
  • April 20, 2026

Ik heb een herstart uitgevoerd via NPO en dat werkte ook ; nu kan ik NPO weer live ontvangen.
Hoop dat het nu weer een tijd stabiel blijft, anders zet ik die antenne toch weer op het dak.
Allen bedankt voor meedenken en meehelpen.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Ik heb een herstart uitgevoerd via NPO en dat werkte ook ; nu kan ik NPO weer live ontvangen.
Hoop dat het nu weer een tijd stabiel blijft, anders zet ik die antenne toch weer op het dak.
Allen bedankt voor meedenken en meehelpen.

Die antenne gaat niet meer werken😃. Analoge tv via de ether is allang uitgefaseerd ​@forumtom. Digitenne is nog de enige tv via de ether. Heeft ook af en toe wel een probleempje…

Maar mooi dat alles nu weer werkt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2026

nu kan ik NPO weer live ontvangen.

Dat is nu eens een goed idee. Je kunt de NPO-zenders en minimaal twee regionale zenders namelijk gewoon gratis ontvangen via de ether.  

Heeft ook af en toe wel een probleempje…

Welnee, die lossen we hier altijd op. 😋

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

nu kan ik NPO weer live ontvangen.

Dat is nu eens een goed idee. Je kunt de NPO-zenders en minimaal twee regionale zenders namelijk gewoon gratis ontvangen via de ether.  

Heeft ook af en toe wel een probleempje…

Welnee, die lossen we hier altijd op. 😋

Haha, ik dacht al, ​@Noordzee gaat vast reageren...voordeel van Digitenne is wel dat die antenne niet eens op het dak hoeft, of moet dat wel als je bijvoorbeeld de Duitse tv wilt ontvangen? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 20, 2026

De Duitse TV kun je alleen maar ontvangen als je niet te ver van de grens bent. Verder dan tien kilometer van de grens? Dan lukt het hooguit met een goede buitenantenne.