Skip to main content

Vandaag is mijn vader zijn nieuwe abonnement bij KPN ingegaan (zijn gegevens zitten in het profiel). Hij heeft de KPN TV+ boxen ontvangen. Deze heb ik vanmiddag geïnstalleerd en alles werkt naar behoren. Hij is heel enthousiast hierover.

Het enige wat ik niet begrijp is dat ik Netflix niet in 4K kan krijgen op de KPN TV+ box. Het is een LG OLED TV en ondersteund 4K. Mijn vader heeft 4K in zijn Netflix abonnement. Via de app direct op de LG tv zelf zijn films/series wel als 4K zichtbaar. Echter via de KPN TV+ box blijft alles in HD zichtbaar.

Wat heb ik allemaal geprobeerd?

  • KPN TV+ box draait op de meest recente firmware (geen update beschikbaar) en ook op de allernieuwste app software is geïnstalleerd (in het menu heb ik nu direct de optie beeld waar ik multicast en automatisch beste kwaliteit beschikbaar heb). Dus recenter kan niet :)
  • TV+ box zit via een ethernet aangesloten. Alles werkt verder naar behoren, ook het tv kijken.
  • De huidige HDMI kabel heb ik eerst gebruikt, dit is een hele goede, ook ultra high speed en een meest recente vesie. Tevens heb ik de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft, helaas hetzelfde probleem.
  • Tv+ box gaat via HDMI rechtstreeks op de TV. Vanaf de TV gaat er een HDMI (CEC) naar de soundbar.
  • In instellingen > Apparaat > Apparaat voorkeuren > Weergave en geluid > Schermresolutie heb ik Automatisch beste resolutie uit staan. Bij weergavemodus heb ik de 3 verschillende 4K resoluties geprobeerd. Ook na een complete herstart blijft Netflix via de KPN TV+ box alleen in HD beschikbaar.

Wat ik vreemd vind, naast de SD en HD resoluties in de TV+ box heb ik 4k2k-23.976hz, 4k2k-25hz en 4k2k-29.97hz om uit te kiezen. Meer 4K opties zijn er niet. Als ik thuis op mijn Nokia Streamingbox 8010 (ook met LG TV Oled) kijk heb ik veel meer 4K resolutie opties waaronder 50hz. Als ik die onder de 30hz zet dan heeft mijn Netflix ook geen 4K meer. Dus dit moet het probleem zijn. Maar hoe is dit op te lossen? De TV zou hoger moeten ondersteunen aangezien 4K wel via de eigen app werkt. Zou het de kabel kunnen zijn die als CEC zit aangesloten tussen de TV en de soundbar? Ja, de makkelijkste optie is Netflix blijven kijken via de LG Netflix app maar mijn vader wilt graag alles via 1 kastje en vooral 1 afstandsbediening aansturen.. wat ik ook wel weer ergens snap.

heb ik 4k2k-23.976hz, 4k2k-25hz en 4k2k-29.97hz om uit te kiezen.

Ah, sluit de box dan eens aan op een andere hdmi poort van de tv. We hebben al meegemaakt dat 3 en 4 (of andere) 50 Hz niet ondersteunen. TV in Europa is echter 50 Hz.

De instelling voor Europa (NL) is 2k4k - 50 Hz met een 4k/UHD televisie.

In een ander topic was dat dé oplossing bij dit probleem.

 

Met een FHD of HD (ready) is het 1080i - 50 Hz (voor lezers hier met zo'n tv)

 

 


TV+ box zit op HDMI poort 1, op HDMI poort 2 zit de HDMI tussen TV en Soundbar voor (e)ARC. HDMI 3 en 4 zijn niet in gebruik. Morgen ga ik weer naar mijn vader toe. Zal dan eens met de HDMI poorten gaan spelen. Probeer ik eerst even 1 op 1 op de tv zonder de HDMI ARC naar de soundbar. Kijken wat dat doet.


Nou het is opgelost, de kabel zit nog op HDMI 1. Ik kon het oplossen door het volgende in te stellen op de LG tv zelf:

Tandwieltje op afstandsbediening LG tv > Alle instellingen > Algemeen > Apparaten > HDMI Instellingen > HDMI Deep Colour

Daar zet je Deep Colour van uit naar 4k. Er kwamen direct meer resoluties beschikbaar op de KPN TV+ box waaronder 4k2k-50hz. Netflix is nu in 4K en de voetbal loopt veel soepeler over het scherm bij voetbal kijken door de juiste refresh snelheid te gebruiken (50hz).

Dank voor de hulp Peter! Was het zetje in de juiste richting 👍🏻


Graag gedaan. Geniet ervan. Voor je vader. 


“off topic” 

Alleen jammer dat Netflix erg veel extra vraagt voor 4K, Disney+ en HBO Max doen dat gelukkig niet.

Daarom heb ik Netflix ook in HD, heb het prijsverschil er niet voor over.