Skip to main content
Vraag

Netflix HDR10+ via TV+ ontvanger alleen HDR

• August 23, 2025
  • 40 reacties
  • 371 keer bekeken

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Hallo,

Netflix

Via mijn samsung tv zie ik bij netflix specifiek hdr10+ staan bij de omschrijving van een film of serie.

Netflix via de kpn tv+ ontvanger zie ik alleen hdr staan.

Volgens de specificaties van de kpn tv+ ontvanger zou deze wel hdr10+ moeten kunnen weergeven.

Enig idee of een tip hoe ik hdr10+ op de kpn tv+ ontvanger werkend krijg.

40 reacties

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 23, 2025

Dan zou je de prioriteit moeten wijzigen. De ontvanger kan of HDR of HDR10+ of Dolby Vision laten zien. Nadeel is dat bij iedere wijziging hier in de ontvanger een herstart nodig heeft. Wissel je naar HDR10+ dan kun je geen HDR content meer kijken op Youtube of HDR zenders van KPN zelf. 

Momenteel kan de ontvanger niet zelfstandig wisselen tussen de beeldformaten. Daarom gebruik ik de ontvanger in SDR/HDR en de Apple TV voor Dolby Vision content. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 23, 2025

@Chrizziey in de prioriteit zie ik alleen hdr of dolby vision. Maar dv ondersteunt samsung niet.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 23, 2025

@I Am Groot Ik zie op Android TV Guide anders dan in het specificatielijstje op het forum geen ondersteuning voor HDR10+. Ik denk dan dat die alleen voor HDR/Dolby Vision is gecertificeerd. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 23, 2025

Dat vermoed ik ook, maar dat zou wel erg krom zijn.

Dan zou kpn dit wel moeten herstellen. Nu moet je nog gebruik maken van een extra device om van hdr+ gebruik te maken.

Kan iemand dit testen of dit ook voordoet op de kpn soundbox.

• August 23, 2025

HDR is enkel de techniek, dus High Dynamic Range.

Daarin heb je de varianten HLG,Dolby Vision en HDR10(+)

Het is dus of HDR10 of HDR10+ waarbij HDR10+ een verbeterde variant is van HDR10.

Waarschijnlijk is het deels een weergave fout.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 23, 2025

Het is dus of HDR10 of HDR10+ waarbij HDR10+ een verbeterde variant is van HDR10.

Ik denk eerder aan een oude versie van Netflix. Eerst sinds maart 2025 zijn HDR10+ zijn beschikbaar voor Netflix Premium. De apparaten moeten HDR+10 en AV1 ondersteunen om weergeven te kunnen.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 24, 2025

Ik denk eerder aan een oude versie van Netflix. Eerst sinds maart 2025 zijn HDR10+ zijn beschikbaar voor Netflix Premium. De apparaten moeten HDR+10 en AV1 ondersteunen om weergeven te kunnen.

Er zijn geen netflix google playstore update voor netflix op de kpn tv+ box.

• August 24, 2025

HDR10 natuurlijk al veel langer beschikbaar als je het Premium abonnement hebt. Samsung doet hoe dan ook enkel HDR10(+)  

Hier inderdaad een bron die de ondersteuning van HDR10+ bevestigd. Dus als via een KPN ontvanger nu alleen HDR staat is dat voor het gemak dit zal HDR10 zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

HDR10(+)is bij mijn weten al veel langer beschikbaar als je het Premium abonnement hebt. 

HDR10+ Now Streaming on Netflix

Mar 24, 2025

Samsung doet hoe dan ook enkel HDR10(+)

Specifiek Samsung klanten hebben hier voordelen van, omdat DV is niet ondersteunt van Samsung.

Er zijn geen netflix google playstore update voor netflix op de kpn tv+ box.

Welke versie is op jouw TV+box? Als ik op mijn TV kijk, is in Google Appstore de versie 11.0.12 build 19894 van 04.06.2025 te downloaden, maar via 3rd party Appstore is de versie 12.0.5 van 07.08.2025 te installeren. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 24, 2025

@TDN op mijn tv box de zelfde versie: 11.0.12 build 19894 van 04.06.2025

Ook primevideo geeft alleen hdr10 weer op de kpn tv+ box en niet hdr10+.

Ik denk dat het kpn team het is onder de loop moet gaan nemen. Want hdr10+ geeft een veel kleurrijker beeld op mijn high end samsung tv dan hdr10. Dat is dan flats.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

Springt je Samsung TV niet op HDR10+ als je DV als prioriteit hebt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

Ook primevideo geeft alleen hdr10 weer op de kpn tv+ box en niet hdr10+.

Ik denk dat het kpn team het is onder de loop moet gaan nemen. Want hdr10+ geeft een veel kleurrijker beeld op mijn high end samsung tv dan hdr10. Dat is dan flats.

Installeer Nova Player op je TV+ontvanger en speel een HDR-video af. Tijdens het afspelen kan je met pijl omhoog naar menu gaan en onder info de hardware ondersteunde formaten zien. Als daar geen HDR10+ staat, ondersteunt de TV+Ontvanger (of de aangesloten TV) niet.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 24, 2025

Nee, helaas blijft hdr10

• August 24, 2025

Die hele prioriteit instelling is zinloos. De streamdiensten bepalen op basis van de mogelijkheden van de hardware en het abonnement wat je krjjgt aangeboden.

Met een Samsung aangesloten zou dit niet eens kiesbaar mogen zijn.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

Als ik het goed heb begrepen, krijgt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de Soundbox dit jaar AndroidTV versie 14.

Hopelijk is dan dit irritante probleem uit de lucht.

Want inderdaad vind ik ook dat de DIW7022 automatisch moet kiezen tussen HDR10, HDR10+ of Dolby Vision.

Het probleem zit ook niet in de tv, maar in de DIW7022 en de Soundbox.

Als we een streamingdienst via de LG tv kijken, dan kiest de LG tv automatisch, zoals het hoort.

De DIW7022 zou dat ook moeten doen (vind ik persoonlijk).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

De reden voor automatisch of handmatig is dat men bij maken van video's kan kiezen voor meerdere formaten, en de video player (of hardware) of de gebruiker kan zelfs kiezen voor zijn beste beleving.

Hier zijn b.v. de meta data van een AV1-Video (HDR10+ op Netflix)

Format AV1
Format/Info AOMedia Video 1
Format profile Main@L5.0
HDR format   Dolby Vision, Version 1.0, Profile 10.1, dav1.10.08, BL+RPU, no metadata compression, HDR10 compatible
SMPTE ST 2086, Version HDR10, HDR10 compatible
SMPTE ST 2094 App 4, Version HDR10+ Profile B, HDR10+ Profile B compatible
Codec ID V_AV1

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 24, 2025

@TDN 

Dat is duidelijk.

MAAR, ik vind dat de keuze voor handmatig of automatisch zo wie zo aanwezig moet zijn.

En dat je opgeeft welke je voorkeur heeft als er meerdere formaten zijn.

• August 25, 2025

@TDN 

Dat is duidelijk.

MAAR, ik vind dat de keuze voor handmatig of automatisch zo wie zo aanwezig moet zijn.

En dat je opgeeft welke je voorkeur heeft als er meerdere formaten zijn.

Dat zou juist niet nodig moeten zijn de stream apps zelf mogen de beste optie bepalen. En verder is het afhankelijk van de producent van een  film of serie wat wordt gebruikt dat bepaald de streamdienst niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

En verder is het afhankelijk van de producent van een  film of serie wat wordt gebruikt dat bepaald de streamdienst niet.

Dat bepaalt de streamingsdienst wel. Om bandbreedte te sparen worden de filmen of series geconverteerd in gewenste formaten. SDR of in H.264, HDR in H.265 of AV1 codecs. Met H.26x codecs kan de streamingsdienst de DV profiel 8.1 en voor AV1 profiel 10.1 kiezen om HDR10+DV tegelijk aan te bieden. De originele videos worden sowieso in zeer hoge HDR-resolutie en TrueHD en DTS-MA  audio geproduceerd met vaak meer dan 100Mbs bandbreedte. Oude niet digitale productie worden met 6K of 8K scanner gedigitaliseerd, analoge productie hebben sowieso HDR, de gebruikte scanner bepaald de bitsdiepte en kwaliteit.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 31, 2025

Jammer dat er nog steeds geen reactie vanuit kpn gekomen is op dit topic / bevindingen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

Jammer dat er nog steeds geen reactie vanuit kpn gekomen is op dit topic / bevindingen.

En welke hardware decodering is van Nova Player bij jou actief? Dat is een heel concrete betrouwbare informatie en hoeft niet vanuit KPN komen.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 31, 2025

@TDN geen idee. De kpn tv+ box speelt geen hdr10+ af en de native apps van de samsung tv doen dit wel. Dus de beperking zit in de kpn tv+ software of apps. Het is niet aan mij om dit verder uit te zoeken maar aan kpn waarom dit niet werkt met hun tv box.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

@TDN geen idee. De kpn tv+ box speelt geen hdr10+ af en de native apps van de samsung tv doen dit wel. Dus de beperking zit in de kpn tv+ software of apps. 

Of het zit in hardware … Als Nova player geen ondersteunde hardware decodering kan vinden, kan geen andere apps het doen, en KPN kan ook niet doen behalve andere ontvanger beschikbar te stellen. Ik vind soms dat men hier te passief doet ipv van zelfs eruit te vinden met paar makkelijke stappen … Maar steeds eisen van iemand anders is makkelijker natuurlijk ….

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 31, 2025

@TDN  dat is dus voor kpn om dit uit te zoeken.  Volgens de specificaties zeggen ze dat hdr10+ hardware matig ondersteund wordt. Maar in de praktijk is dit anders.

• August 31, 2025

Gewoon jouw TV gebruiken dat blijft altijd beter dan een extra apparaat. Uiteraard is het een extra afstandsbediening maar als de kijkbeleving zo beter is ...…

Wat is nu exact het probleem de ontbrekende hdr10 (+) aanduiding of het daadwerkelijke beeld wat je ziet via de DIW7022 op je Samsung ziet?