Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

Hi @EenP, Bedankt voor je gegevens. Ik heb je verhaal doorgezet naar de achterliggende afdeling. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met je op!


Een week of 2 geleden gebeld door de “speciale afdeling”van KPN die beloofde alles recht te gaan trekken. Gisteren de nieuwste KPN faktuur binnengekregen: géén Netflix meer te bekennen en keurig de 2 maanden onterecht gecrediteerd! Hopelijk alles nu opgelost: bedankt KPN (dat mag dan ook wel eens gezegd worden)!


Beste moderator,

Ook bij mij is Netflix onterecht geincasseerd. Ik heb nooit een abonnement op Netflix gehad of aangemaakt. Mijn Forum Profiel is gevuld. Hoe kunnen we dit stopzetten? Eerder contact met KPN en Netflix heeft niks opgeleverd, van het kastje naar de muur gestuurd. Hopelijk kunt u ons helpen.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

@Bart_ Ik heb mijn profiel gecompleteerd. Ik hoor graag wat nu het vervolg is.. Bedankt voor de hulp.


Een week of 2 geleden gebeld door de “speciale afdeling”van KPN die beloofde alles recht te gaan trekken. Gisteren de nieuwste KPN faktuur binnengekregen: géén Netflix meer te bekennen en keurig de 2 maanden onterecht gecrediteerd! Hopelijk alles nu opgelost: bedankt KPN (dat mag dan ook wel eens gezegd worden)!

Goed te horen dat het voor jou opgelost is. Ik ga er vanuit dat we binnenkort meerdere van dergelijke berichten zullen gaan zien want dat is precies wat KPN aangegeven had ... verrekening in september en bij abonnees die zich recent aangemeld hebben in oktober.


Ik hoop dat ze contact met me opnemen.. ben hier al vanaf 5 juli mee bezig en wacht nog ‘geduldig’ af.

Elke poging die ik doe om netflix bij mn account weg te hebben lijkt eerst te lukken,krijg netjes de mailbevestiging maar helaas hij blijft erbij staan.


Ik heb mijn profiel gecompleteerd. Ik hoor graag wat nu het vervolg is.. Bedankt voor de hulp.

Bedankt voor het achter laten van jouw gegevens. Ik heb dit zojuist doorgezet naar een achterliggende afdeling. Zij zullen dit voor jou uitzoeken en contact met jou opnemen. Onze excuses voor het ongemak

Ik hoop dat ze contact met me opnemen.. ben hier al vanaf 5 juli mee bezig en wacht nog ‘geduldig’ af.

Elke poging die ik doe om netflix bij mn account weg te hebben lijkt eerst te lukken,krijg netjes de mailbevestiging maar helaas hij blijft erbij staan.

Ik zie in jouw dossier dat het op de juiste manier is doorgezet naar een achterliggende afdeling. Het kan even duren, maar uiteindelijk wordt dit zeker verholpen. 

 

 

 


 

Ik hoop dat ze contact met me opnemen.. ben hier al vanaf 5 juli mee bezig en wacht nog ‘geduldig’ af.

Elke poging die ik doe om netflix bij mn account weg te hebben lijkt eerst te lukken,krijg netjes de mailbevestiging maar helaas hij blijft erbij staan.

Ik zie in jouw dossier dat het op de juiste manier is doorgezet naar een achterliggende afdeling. Het kan even duren, maar uiteindelijk wordt dit zeker verholpen. 

 

 

 

 

Dank je wel voor het controleren, we wachten het nog langer af.


Op de rekening van juli (factuur nr 11157167486 van 05-08-2020) werd een bedrag van € 7,99 in rekening gebracht voor Netflix.

Aangezien ik geen account heb bij Netflix en ook nog nooit naar Netflix heb gekeken, is dat een duidelijk geval van fraude.

Na telefonisch contact met de klantenservice werd toegezegd dat het in rekening brengen van dat bedrag zou worden beëindigt en het teveel betaalde zou worden verrekend.

Bij de rekening over augustus bleek dat niet zo te zijn.

Door mij is aan de bank opdracht gegeven het totale bedrag van de rekening over juli terug te boeken naar mijn rekening.

Daarna is handmatig het juiste bedrag betaald.

De rekening over augustus zal door mij op dezelfde manier behandeld worden.

Mocht het in september niet opgelost zijn, dan overweeg ik de automatische incasso te blokkeren.

 

Derhalve het dringende verzoek om dit bedrag niet langer in rekening te brengen.

 

Mvg

Leo Slager

 


@Leo Slager Hou er rekening mee dat je op deze manier in een aanmaning proces terecht komt 

Op deze manier handelen is nooit de juiste manier 

 


@Leo Slager Hou er rekening mee dat je op deze manier in een aanmaning proces terecht komt 

Op deze manier handelen is nooit de juiste manier 

 

Dat is mijn standaard handelwijze bij firma’s die hun administratieve zaken niet op orde hebben.

En een brief van een advocaat die beschrijft dat alle aanmaningen volkomen onrechtmatig zijn doet dan wonderen.


Goedemiddag @Leo Slager , ik zie dat je een collega gesproken hebt gisteren die geprobeerd heeft de onterechte Netflix te verwijderen. Helaas is dit iets wat wij zelf niet kunnen. Op dit moment staat het helaas ook nog áán zie ik.
Ik zal ook voor jou mijn collega's aansturen. Zij nemen hierover binnen 5 werkdagen contact met jou op. Ik heb hierbij jouw contacttelefoonnummer opgegeven wat ik in je dossier zie staan. Als dat nummer niet klopt, wil je me dat dan laten weten?
Houd er overigens rekening mee dat mijn collega's óf vanaf een afgeschermd nummer bellen óf vanaf een 088 nummer.

  Heb je je wachtwoord ook al gewijzigd?

Stap 1) Wachtwoord wijzigen

Voor nu raden we je aan om allereerst je wachtwoord van je KPN ID te wijzigen. 
Ga naar: MijnKPN > Log in met je huidige gegevens > profiel> wijzig wachtwoord. Controleer eventueel ook op sites als Have I Been Pwned, of je mailadres in recente datalekken heeft gezeten.

 

 

 


 Heb je je wachtwoord ook al gewijzigd?

Mag ik vragen waarom dat nodig is?


 Heb je je wachtwoord ook al gewijzigd?

Mag ik vragen waarom dat nodig is?

voor de zekerheid!


 Heb je je wachtwoord ook al gewijzigd?

Mag ik vragen waarom dat nodig is?

voor de zekerheid!

Dat is een wel zeer onbevredigend antwoord.

Laat ik het dan maar op de man af vragen.

Hebben die fraudeurs toegang moeten hebben tot de KPN ID inloggegevens om een Netflix abonnement aan een KPN abonnement te kunnen koppelen?

Mijn vermoeden is van wel immers waarom zou anders de site https://netflix.kpn.com uit de lucht gehaald zijn?

Dan is de volgende vraag dus hoe die fraudeurs die KPN ID gegevens hebben weten te bemachtigen.

Jullie opteren alsof dat gebeurd zou zijn door een diefstal van inloggegevens elders immers waarom verwijzen jullie anders naar https://haveibeenpwned.com?

Als dat zo is, dan zouden alleen mensen slachtoffer kunnen zijn geworden die exact dezelfde combinatie van e-mailadres en wachtwoord elders hebben gebruikt. Er zijn echter meldingen van mensen die aangeven hun KPN ID gegevens nergens anders te gebruiken en dus lijkt dat ook niet de bron voor die fraudeurs.

Blijft over: Phishing of diefstal bij KPN zelf. Vrijwel niemand kan zich een phishing situatie voor de geest halen en dan komen we bijna tot een schrikbarende conclusie dat de diefstal bij KPN heeft plaatsgevonden.

Schrikbarend omdat

a) de beveiliging van onze gegevens dan dus ontoereikend is geweest.

b) er nog geen melding gemaakt lijkt te zijn aan de Autotiteit Persoonsgegevens van een datalek terwijl dat wettelijk binnen 72 uur moet gebeuren.

Ik hoop dat jullie nog met een ander antwoord gaan komen die de bovenstaande conclusie zal ontkrachten.


ik heb al 3 maanden betaald voor een netflix aansluiting terwijl ik geen netflix heb ( gebruik) meerdere malen gebeld met kpn en netflix bij netflix ben ik niet bekend ik heb geen abonnement dus kan het ook niet opzeggen.kpn zegt dat ze het uitzetten maar dan krijg ik gelijk een mail dat ik bij netflix mijn abonnement moet opzeggen zo draaien we al 2 maanden in een kringetje rond en er komt maar geen oplossing ik denk dat ik alles bij Kpn ga OPZEGGEN want dit is zeer frustrerend ik betaal voor iets waar ik nooit om gevraagd heb

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


 @wjb Dan geef ik je op de man af antwoord.

Ja, er is een datalek geweest en daar is over gecommuniceerd met de betrokken klanten. Het datalek was een datalek uit verschillende bronnen en geen ervan was van KPN. 

Natuurlijk gaan we verantwoordelijk om met alle gegevens. We verstrekken geen gegevens aan derden en natuurlijk voldoen we aan onze wettelijke verplichtingen als dat nodig en vereist is.  

 

Vandaag ben ik 3x teruggebeld door KPN, deze jongen heeft vandaag volgens zijn zeggen 3 collega's gesproken hierover en niemand weet een oplossing. Zelfs zijn meerderen niet....

Werd me doodleuk gezegd dat jullie niets kunnen betekenen en dat ik weer bij Netflix moet zijn. Voor mij is de maat nu echt vol, ga alles opzeggen en een andere provider zoeken,  zowel privé als zakelijk! Wat een boutbedrijf.

Heel jammer om te horen en natuurlijk snap ik je frustratie hierover. Er hebben inderdaad meerdere mensen naar jouw situatie gekeken, die tot de conclusie zijn gekomen dat jouw situatie wat anders in elkaar zit dan bij de mensen in dit topic en dat je om die reden bij Netflix zelf moet zijn. 

 


Ja, er is een datalek geweest en daar is over gecommuniceerd met de betrokken klanten. Het datalek was een datalek uit verschillende bronnen en geen ervan was van KPN. 

Dus de mensen die aangegeven hebben dat zij hun KPN ID gegevens nergens anders gebruiken hebben niet de waarheid verteld?

Al de abonnees die slachtoffer zijn geworden hebben de combinatie e-mailadres / wachtwoord van de KPN ID ook elders gebruikt en zijn zo slachtoffer van dat datalek geworden.

Ik hoop dat één van de betrokken klanten dan hier eens wil vertellen wat bij hem/haar dan de bron geweest is.


ik heb al 3 maanden betaald voor een netflix aansluiting terwijl ik geen netflix heb ( gebruik) meerdere malen gebeld met kpn en netflix bij netflix ben ik niet bekend ik heb geen abonnement dus kan het ook niet opzeggen.kpn zegt dat ze het uitzetten maar dan krijg ik gelijk een mail dat ik bij netflix mijn abonnement moet opzeggen zo draaien we al 2 maanden in een kringetje rond en er komt maar geen oplossing ik denk dat ik alles bij Kpn ga OPZEGGEN want dit is zeer frustrerend ik betaal voor iets waar ik nooit om gevraagd heb

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Hallo @IH-G Ik heb je topic verplaatst naar dit algemene topic, omdat ik het vermoeden heb dat jouw probleem hiermee te maken heeft. Zou je het startbericht willen lezen en de gevraagde gegevens in je Forum Profiel willen zetten? Als je dat gedaan hebt kunnen we je verder helpen. 


Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd en alles ingevuld 

Ik stuur dit bericht omdat ik via de klantenservice niet verder kom heb inmiddels al 4 x gebeld maar er gebeurt niks.

ik heb inmiddels  4 x 7,99 betaald voor Netflix terwijl ik nooit een abonnement heb afgesloten sterker nog ik heb nog nooit naar Netflix gekeken. Toch betaal ik hiervoor. Als ik bel sturen ze me naar Netflix daar heb ik geen account dus kunnen ze niks voor me doen en sturen me weer terug naar kpn  ( is 3x gebeurd) toen kreeg ik na het zoveelste telefoontje te horen dat het zou worden stopgezet maar op huidige rekening is wederom Netflix 13,99 afgeschreven. Ik heb weer gebeld en wederom zou het goed komen maar nadat ik het telefoongesprek had beëindigd Kreeg ik een mail dat ik bij Netflix mijn abonnement moest opzeggen. Inmiddels heb ik mijn wachtwoord veranderd en nu hoop ik dat er snel actie wordt ondernomen want anders ga ik de hele boel opzeggen want ik ben er klaar mee ik ben al vele jaren klant bij KPN en vind dit niet oké.

 


Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd en alles ingevuld 

Ik stuur dit bericht omdat ik via de klantenservice niet verder kom heb inmiddels al 4 x gebeld maar er gebeurt niks.

ik heb inmiddels  4 x 7,99 betaald voor Netflix terwijl ik nooit een abonnement heb afgesloten sterker nog ik heb nog nooit naar Netflix gekeken. Toch betaal ik hiervoor. Als ik bel sturen ze me naar Netflix daar heb ik geen account dus kunnen ze niks voor me doen en sturen me weer terug naar kpn  ( is 3x gebeurd) toen kreeg ik na het zoveelste telefoontje te horen dat het zou worden stopgezet maar op huidige rekening is wederom Netflix 13,99 afgeschreven. Ik heb weer gebeld en wederom zou het goed komen maar nadat ik het telefoongesprek had beëindigd Kreeg ik een mail dat ik bij Netflix mijn abonnement moest opzeggen. Inmiddels heb ik mijn wachtwoord veranderd en nu hoop ik dat er snel actie wordt ondernomen want anders ga ik de hele boel opzeggen want ik ben er klaar mee ik ben al vele jaren klant bij KPN en vind dit niet oké.

 

Dank voor het invullen, @IH-G. Het is heel frustrerend dat dit gebeurt én dat je zo op en neer wordt gestuurd, zonder verder te komen. Dat schiet niet op. Ik heb ondertussen je verhaal doorgezet naar een achterliggende afdeling. Zij gaan hier zorgvuldig naar kijken en nemen binnen 5 werkdagen contact met je op. 


Ook ik ben de dupe van deze veel voorkomende KPN fraude. Ik wil helemaal niets te maken hebben met netflix en deze kosten komen toch nog steeds maandelijks terug op mijn factuur sinds juli. Ik heb in totaal meer dan 10 keer gebeld met de klantenservice maar deze kunnen natuurlijk niets behalve het geld incasseren van mijn rekening. Nadat ik de laatste twee maanden heb gestorneerd krijg ik opeens wel mails en sms'jes van KPN om binnen een paar dagen het geld over te maken of anders…

Na dit alles zal ik zeker overstappen naar Ziggo. Nooit meer KPN voor mij na deze onzin.

Wordt hier nog wat mee gedaan of gaan jullie gewoon vrolijk verder met zogenaamde "netflix” kosten te incasseren??


Hallo, de afgelopen twee maanden heb ik facturen ontvangen met een Netflix bedrag hierop vermeld, terwijl ik mijn abonnement van Netflix al zelf betaal. Ik heb hier vanochtend eerst met de klantenservice van KPN over gesproken en die heeft de koppeling er af gehaald. Blijf ik nog wel zitten met de te veel betaalde bedragen de afgelopen 2 maanden. KPN stuurt me naar Netfilx en Netflix stuurt me weer naar KPN. Aangezien KPN de bedragen afboekt zie ik graag de facturen van augustus Factuur 11156726011 en september Factuur 11159298145 aangepast tegemoet en de te veel in rekening gebracht bedragen terug gestort worden op mijn rekening.

 

Alvast bedankt.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Ook wij hebben het volgende onderstaande probleem, en hebben al verschillende malen telefonisch contact gezocht met Netflix en KPN, en zou opgelost worden, maar tot op heden weinig reactie, behalve dat ik een email heb ontvangen, dat ik via Netflix.com het abonnement kan opzeggen. IK HEB GEEN ACCOUNT DUS ER VALT NIETS OP TE ZEGGEN, bevestigd door Netflix dat aan mijn emailadres geen account hangt !:

Op de factuur van Juli en Augustus wordt een bedrag voor Netflix ingehouden. Wij hebben al een gezamenlijk Netflix account en deze wordt netjes iedere maand afgeschreven.

Er werd door Netflix aangegeven naar de website Netflix.kpn.com te gaan. Hier in te loggen. Daar zou een emailadres en service code zichtbaar moeten zijn, zodat Netflix obv dit frauduleuze emailadres dit stop kan zetten. Helaas de website is niet beschikbaar ivm service. Deze service is overigens al dagen/wekenlang niet bereikbaar.

Telefonisch is het nog niet opgelost (zie ook via mijn persoonsgegevens Correspondentie met KPN). Ik heb nog een poging gedaan om het via MijnKPN - Producten - Thuis - Extra opties wijzigen of toevoegen - Overige (opties) - Netflix uitvinken. Maar helaas ook dit geen resultaat. Ik wil graag dat Netflix wordt stopgezet, en dat betaalde Netflix kosten worden gecrediteerd. Bij voorbaat dank, Jeroen


Helaas de website is niet beschikbaar ivm service. Deze service is overigens al dagen/wekenlang niet bereikbaar.

Die site is uit de lucht gehaald omdat dat nu juist de ingang was die die fraudeurs gebruikt lijken te hebben om Netflix abonnementen aan KPN abonnementen te koppelen.


Wel handig dat ze dit bij Netflix ook weten, want die verwezen mij vorige week nog naar deze site ;-)