Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

@wjb waarom moet ik dan mijn ww veranderen? 

Goede vraag, dat is alleen nodig om na herstel niet opnieuw slachtoffer te worden.

Heb jij de combinatie van e-mailadres en wachtwoord van jouw KPN ID ook voor andere doeleinden gebruikt?

Gebruik je bijvoorbeeld die combinatie ook voor jouw e-mail of inlog in een webshop of social media?


2 weken geleden heb ik me hier gemeld, tot nu toe nog niets gehoord van het zogenoemde ‘fraude team’

Enige contact met hun was op 4 augustus met de melding dat netflix van mijn account was gehaald en van mijn factuur, dit is helaas niet gebeurd.

1 maand is inderdaad van mijn factuur gehaald maar de nieuwe maand stond hij er weer gewoon bij.

Moet dit echt zo lang duren?? Vanaf 5 juli ben ik hier al mee bezig.


Hoi @crien83. Ik kan mij voorstellen dat je dit z.s.m. geregeld wilt hebben. Ik zie in jouw dossier terug dat het is doorgezet naar een achterliggende afdeling (fraude team). Zij geven aan dat ze hier nog mee bezig zijn. Uiteraard wordt hier rekening mee gehouden bij het crediteren van het teveel betaalde bedrag. Onze excuses voor het ongemak:disappointed_relieved:

  

Hoi, dat heb ik ook. Al 3 maanden lang. Het is Netflix. Kpn incasseren voor Netflix zonder mijn toestemming. Ik heb Kpn paar keer gebeld en ze doen nog steeds niet. Dat is niet normaal. Ik ga kpn gelijk opzeggen, ben zo ontevreden. U moet op forum zoeken, ze zijn meer klachten.

Hoi @KamilaKPN en @Diroen . Ik heb jouw bericht verplaatst naar dit topic. In het start bericht lees je wat je hier aan kan doen en waar je jouw gegevens kan achterlaten. Wij zullen dit dan doorzetten naar een achterliggende afdeling die dit verder gaat uitzoeken/herstellen. 

 


Vandaag is het 14 september en ik kreeg de nieuwe nota van KPN op de mail.

Ik heb een toezegging dd. 19.8.2020 van Jan Pieters dat de onterecht afgeboekte Netflix kosten ad €.27,98 op de vorige nota met deze nieuwe nota zouden worden verrekend. Niet dus.

Wat nu?

 

 


Hoi @Willem49, ik zie inderdaad dat je mijn collega een maand geleden hebt gesproken hierover. Ik heb hem gevraagd dit nog even na te kijken!


Vandaag is er afgeschreven.  Meteen teruggeboekt en zelf de verrekening gemaakt.  Mijn zaken zijn wel op orde. Ben nu vanaf juni bezig en elke keer wordt het geregeld nou niet dus.  Als KPN me wel weet te vinden als ik een verhoging moet betalen maar niet als ik geld terug krijg doe ik het zelf maar.  Volgende keer reken ik nog administratie kosten.  Ben tenslotte niet in dienst van kpn.


Ha @rickklop, hoewel ik absoluut kan begrijpen dat je dit gedaan hebt, wil ik je er wel op attenderen dat ons automatische incassoproces wel gewoon doorloopt. Op het moment dat jij er voor kiest om de factuur te storneren en alleen een deel te betalen, dan krijg je ongetwijfeld een herinnering en daarna herinneringskosten. Ik zie dat mijn collega in het systeem aangegeven heeft dat hij verwacht dat het voor jou in september of uiterlijk oktober opgelost is. Ik wil je dus echt verzoeken om alsnog het totale bedrag over te maken. Je krijgt alle teveel betaalde kosten uiteraard terug. Eventuele herinneringskosten vergoeden we echter niet. Ik snap dat dit erg krom over kan komen, maar ik wilde het wel benoemd hebben. 


Het is idd heel krom. Automatische incasso kan ik natuurlijk te allen tijden stopzetten dus dat is niet het probleem,  het is en blijft mijn geld en ik betaal voor wat ik heb gekregen.  Maar ik zal het restant deze keer bijbetalen,  maar bij de volgende afrekening moet het echt geregeld zijn anders ga ik herrineringskosten rekenen en een andere provider zoeken. 


Ik ga er echt vanuit dat het volgende factuur opgelost is, @rickklop!


Ik ook


Ik ben nog altijd niet benaderd door het zogenaamde “fraude team”


Beste @Anoniem11241244, ik zie dat er 6 augustus contact is geweest en dat er inmiddels een vergoeding klaarstaat. Met een beetje geluk komt deze nog op de factuur van september, anders zal het oktober worden. Excuses voor het ongemak!


Beste @Anoniem11241244, ik zie dat er 6 augustus contact is geweest en dat er inmiddels een vergoeding klaarstaat. Met een beetje geluk komt deze nog op de factuur van september, anders zal het oktober worden. Excuses voor het ongemak!

Dank voor snelle antwoord!


Hallo kpn,

Ik ben opzoek naar de email waar ik fraude kan melden.

Want ik ben vanaf juli al bezig met jullie om mijn netfilx factuur die via kpn gaat de blokkeren want ik gebruik dat niet en wil het stopzetten en via netflix zelf wordt ik niet veel wijzer van.

 

Vriendelijke groet

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Hi @Rick dk, zou je de stappen uit het eerste bericht van dit topic willen volgen? Als we je gegevens hebben ontvangen, kunnen we voor je aan de slag!


ook wij duidelijk slachtoffer van fraude via mijn “mijn KPN” account, al 3 tot 4 maanden onterecht NETFLIX afgeschreven op mijn factuur, mijn tv is helemaal niet geschikt om Netflix op te kijken, en heb geen abonnement afgesloten.

 

contact met NETFLIX opgenomen en ik ben daar totaal niet bekend, met geen enkel e-mail adres, klaarblijkelijk dus slachtoffer van fraude via mijn KPN

zou netjes zijn als KPN dit voor mij stop zou zetten, en de onterechte kosten crediteert

 

noot

profiel heb ik nu inmiddels met meer gegevens aangevuld en wachtwoord mijn kpn gewijzigd

 

groet,

 

tot op heden helaas nog niet opgelost door KPN, of contact opgenomen, inmiddels nu al zeker 4x van mijn rekening afgeschreven….


Hi Erik, ik zie dat dit niet goed is gegaan eerst omdat we je gegevens misten. Ik heb dit alsnog goed doorgezet. Dit wordt opgelost. 


Hallo KPN,

 

3 september gemeld, nog niks van een fraudeteam vernomen.. 

 

groet,

apos


Hoi @apos, ik zie in je klantdossier ook geen verdere melding staan van mijn collega's van het fraudeteam, daarom heb ik meteen een mail gestuurd zodat jouw verzoek bij ze onder de aandacht wordt gebracht. Sorry dat je nog geen reactie van ons hebt gehad, we pakken het zo snel mogelijk op!  


Bij toeval bekeek ik de maandfactuur van 21 juli jongstleden, en tot mijn verbazing zag ik hierop staan dat wij Netflix via KPN afnemen. a. Wij hebben helemaal geen Netflix, en b. wij gebruiken enkel Internet & Bellen, géén interactieve TV!

Onverwacht snel kreeg ik toen een telefonisch een KPN medewerker aan de lijn. Meneer was niet bekend met de kwestie, maar hielp me goed. De € 7,99 zou bij de eerstvolgende nota worden gecrediteerd en het probleem zou wellicht zijn dat iemand anders bij mij in de straat (= zelfde postcode) dit geactiveerd zou hebben… Voor de zekerheid heb ik toen, omdat ik al misbruik vermoedde, DIRECT MIJN KPN INLOGGEGEVENS GEWIJZIGD. Voor het geval het op een (extern) datalek gegooid zou worden. 

Enfin, netjes een maand afgewacht. Tot mijn verbazing was a. die € 7,99 helemaal niet gecrediteerd (hiervoor kan KPN naar mijn mening geen enkele misbruiker de schuld geven, enkel zichzelf) en als ‘straf’ werd nu de duurste Netflix variant afgeschreven: € 13,99!

Vanwege vakantie even een maand laten lopen. Vandaag nieuwe nota, en ja hoor: wéér € 13,99 eraf.

Ik vind het onbegrijpelijk dat jullie, KPN, hier niet proactief op handelen door élke klant waarbij Netflixgeld via de KPN rekening wordt betaald te benaderen met de vraag of dit wel klopt (en ik zou beginnen bij alle klanten die géén TV afnemen: volgens uw medewerker kunnen wij technisch gezien helemaal geen Netflix abonnement via jullie afnemen!!!). Tevens vermoed ik dat hier sprake is van een datalek welke conform de AVG gewoon bij de betreffende autoriteiten én bij degene wiens gegevens misbruikt zijn (ondergetekende en álle andere gedupeerden) moet worden gemeld. Als er géén datalek is dan is het namelijk een pure interne KPN aangelegenheid. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als een journalist lucht zou krijgen van deze hele kwestie...

Ik zou graag via bevestiging per EMAIL (via deze inlog zijn mijn klantgegevens als het goed is bekend) a. vernemen dat álle via jullie afgeschreven Netflix gelden op de eerstvolgende factuur worden gecrediteerd (maar chiquer zou zijn een aparte creditnota), b. dat actief zal worden gemonitord op toekomstige facturen, teneinde de onterechte afschrijvingen te voorkomen (zónder dat ik daar weer tijd en energie aan moet besteden), en c. een uitleg hoe dit heeft kunnen gebeuren, zeker voor wat betreft de periode nádat ik mijn inloggegevens van KPN heb gewijzigd. Overigens heb ik nóóit enige email of brief ontvangen van KPN waarin iets stond over activeren van Netflix.

Alvast hartelijk dank voor een spoedige en adequate oplossing! 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Hallo @SjonDW84 Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik heb je topic samengevoegd met dit algemene topic. Ik vermoed dat je hier al de nodige verduidelijking en uitleg kunt vinden. Uiteraard kunnen we je ook verder helpen. Als je de in het startbericht gevraagde gegevens in je Forum Profiel wilt zetten, kan ik het één en ander doorzetten naar onze financiële afdeling. Vervolgens wordt er binnen 5 werkdagen contact met je opgenomen. 


Na het goede bericht, een keurige e-mail van KPN, nu dus een slecht bericht:

 

We zijn nu 10 werkdagen verder.

Er is van de zijde van KPN geen contact met mij opgenomen.

Niet op mijn mobiele nummer en ook niet op mijn vaste lijn.

Het product Netflix is nog niet verwijderd uit mijn overzicht klantgegevens.

De nalatigheid van KPN neemt extreme vormen aan en is uiteraard niet acceptabel.

En uiteraard komt de derde onterechte incasso dichterbij.

Ben uiteraard zeer nieuwsgierig of het bedrag dan verhoogd is ?

Zal mij beraden over verdere acties mijnerzijds.

Zoals het er nu uitziet lijkt opzeggen van het contract met KPN  en een nieuwe provider zoeken de enige oplossing.

Zo behandel je een trouwe klant, die nog nooit een betalingsachterstand had, niet.

 

 


Overigens even terzijde:

In het forumprofiel kun je geen telefoonnummer invullen.

Maar dat wordt wel gevraagd in het eerste bericht van dit onderwerp.

?


Ik heb even contact gezocht met de collega die je die mail heeft gestuurd op de 9e @Leo Slager, en ze geeft aan dat Netflix wel door ons is stopgezet, maar dat het altijd even duurt voordat Netflix dit verwerkt heeft. Er is geen telefonisch contact meer nodig over de situatie. Je gaat de kosten van ons terug ontvangen op de factuur van oktober of november, het gaat dus echt goed komen!


Hallo @SjonDW84 Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik heb je topic samengevoegd met dit algemene topic. Ik vermoed dat je hier al de nodige verduidelijking en uitleg kunt vinden. Uiteraard kunnen we je ook verder helpen. Als je de in het startbericht gevraagde gegevens in je Forum Profiel wilt zetten, kan ik het één en ander doorzetten naar onze financiële afdeling. Vervolgens wordt er binnen 5 werkdagen contact met je opgenomen. 

Profielgegevens aangevuld. Zoals al eerder hier aangegeven vreemd dat wordt gevraagd om je telefoonnummer, maar dat daarvoor géén invulveld beschikbaar is… gelukkig maar dat mijn telefoonnummer wordt geleverd door……….. KPN! Ik wacht jullie reactie binnen 5 werkdagen af.