Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

Ik heb 2 ontvangers die ingelogd zijn op mijn eigen Netflix account en daarnaast een account die in een Spaanse taal op mijn andere ontvanger komt. Ik kan me afmelden maar zodra ik daar Netflix weer probeer te starten laad hij automatisch door naar een Spaanstalig account met een .icu e-mailadres. Gebeld met Netflix en die geven aan dat ik bij KPN moet zijn. Bij de 1ste medewerker die ik sprak werd de verbinding na een paar minuten wacht verbroken. Direct weer gebeld en die medewerker van KPN gaf telefonisch aan dat het niet aan hun ligt en dat ik bij Netflix moet zijn. Toen ik begon over het forum en dit topic begon hij enigszins bij te draaien maar er kon niks gecrediteerd worden ook al had ik zelf niks aangevraagd. Ik begon eerst te twijfelen of mijn kinderen van 4 en 7 niks geactiveerd hadden maar die hebben geen Spaanstalig e-mailadres en weten nog niet hoe ze bij mij privé mail moeten komen. 

 


 

 

Dit vind ik nu een enorm interessant fenomeen waarvoor ik graag een verklaring van KPN zou willen horen hoe die fraudeurs dat Netflix account op die TV ontvanger hebben kunnen vastleggen.

Ik snap hoe die fraudeurs een Netflix account aan een KPN abonnement hebben kunnen koppelen, maar daarmee staat zo'n Netflix account nog niet op een TV ontvanger. 


@SjonDW84 Telefoonnummer is in dit geval niet nodig, ik heb nu alles wat ik nodig heb. Heb dit ook voor jou doorgezet. 

 


Ik zou graag willen weten hoe ik er vanaf kom en mijn geld terug krijg en daarnaast hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Ik heb filmpjes en foto’s gemaakt die ik best wil delen met KPN. De profielen op de 1ste foto zijn inmiddels gewijzigd en heten nu Casa en Pablo. De nieuwe ontvanger die op het Spaanstalige account aanmeldt is wel een ander merk dan mijn 2 oude ontvangers.

 


Hi ​​​​​@Boelevoart​​​​ en @wjb.

Ik ben ook benieuwd, los van Netflix zelf maar meer om de veiligheid. 

Heb jij deze ontvanger onlangs gekregen of omgeruild? Begrijp ik het goed dat je nu ook 2 keer betaalt? Via ons/KPN dus onterecht en rechtstreeks aan Netflix zoals het hoort? Sinds wanneer speelt dit? En heb je voor mij ook het serienummer van de ontvanger waar dit over gaat? Dit nummer vind je op de achterkant van de ontvanger. 


Hi ​​​​​@Boelevoart​​​​ en @wjb.

Ik ben ook benieuwd, los van Netflix zelf maar meer om de veiligheid. 

Heb jij deze ontvanger onlangs gekregen of omgeruild? Begrijp ik het goed dat je nu ook 2 keer betaalt? Via ons/KPN dus onterecht en rechtstreeks aan Netflix zoals het hoort? Sinds wanneer speelt dit? En heb je voor mij ook het serienummer van de ontvanger waar dit over gaat? Dit nummer vind je op de achterkant van de ontvanger. 

PB verstuurd


De nieuwe ontvanger die op het Spaanstalige account aanmeldt is wel een ander merk dan mijn 2 oude ontvangers.

@Boelevoart, Wil je zeggen dat op één TV ontvanger dat Spaanstalige account staat en op de andere TV ontvanger(s) niet?


Beste,

 

1 juli heb ik een bevestigingsmail ontvangen dat ik Netflix had aangezet via MijnKpn. Nu viel het mij pas deze maand op toen ik de factuur bekeek. Het aanvragen van netflix heb ik echter nooit zelf gedaan. Ook heb ik op mijn email nooit een bevestiging van Netflix zelf gehad. En wanneer ik met mijn e-mail aanmeld bij netflix, dan staat er dat ik geen abbonement heb. Ik vermoed dat hier misbruik is gemaakt van mijn account.

 

Bij Kpn zelf heb ik netflix al stopgezet. Ik hoop dat hier spoedig naar gekeken kan worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robin 

 

 


Hoi @Robin-s , ik zie dat je inderdaad een collega gesproken hebt over het stopzetten van Netflix, helaas kunnen mijn telefonische collega's (en ikzelf) dit niet voor je doen. 
Netflix opzeggen kan eigenlijk maar op twee manieren. Via Netflix zélf of via mijn collega's van de fraude afdeling. 
Op dit moment is Netflix dan ook nog actief. Kun je je bereikbaarheidsnummer nog vermelden in je profiel? Dan vraag ik mijn collega's je hierover terug te bellen om dit voor je uit te zoeken.


Dag Thomas,

 

Ik heb mijn bereikbaarheidsnummer in mijn profiel gezet.

Met vriendelijke groet,

 

Robin


Bedankt @Robin-s, ik heb alles doorgezet naar mijn collega's van de fraudeafdeling. Zij nemen hierover binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je op. Houd er rekening mee dat ze vanaf een 088 of afgeschermd nummer zullen bellen!


Super fijn. Bedankt.

 

 


Vorige maand met KPN in discussie geweest over het onterecht afschrijven van aankopen derde partijen.

Dit is gedeeltelijk verholpen, zij het niet dat er nu in plaats van € 7.99 € 13.99 onterecht is afgeschreven.

Nu onder het mom van zakelijke diensten en toch weer onterechte Netflix abonnement.

KPN hou op met zakelijke diensten of wel aankopen derde partijen zonder dat jullie daar een goedkeuring van hebben van de betreffende klant

Ik had het kpn ID veranderd maar blijkt toch weer gehackt te zijn, (is dit gemeld)

Graag dit weer aankaarten bij de fraude afdeling zoals laatst

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Ook bij mij staat al 3 maanden netflix onterecht op de factuur. 3x gebeld en 3x zou netflix van pakket afgehaald zijn maar de volgende maand wordt er weer vrolijk 7,99 afgeschreven voor een dienst die ik niet heb besteld (en dus ook niet af te melden is bij netflix). Ik zou graag het bedrag terug ontvangen en van netflix verlost worden.

 


Beste @Marpa en @MoonVe, goed dat jullie je hier melden! Ik heb voor jullie beiden gemaild naar de betreffende collega's hiervoor want voor jou, @Marpa had het al opgelost moeten zijn en ik heb het idee dat voor jou, @MoonVe, nooit de juiste actie is ondernomen. Er wordt binnen een aantal werkdagen telefonisch contact met jullie opgenomen!


We betalen sinds juni 13,99 aan kpn voor Netflix. We betalen al jaren 10,99 aan Netflix voor Netflix, kortom er wordt dubbel gefactureerd. Paar maanden geleden met kpn gebeld hierover, ze zouden dit veranderen. Echt niets gebeurd. Tot op heden blijven jullie faktureren. Stop hiermee!! En we willen het teveel gefactureerde bedrag gecrediteerd krijgen, ook hiervoor zorgdragen aub. Graag contact hierover.

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Dank je ik wacht het af


@RonnieA67. Omdat je al een langere tijd wacht heb ik je case voor de zekerheid nogmaals doorgezet. Ik heb gevraagd of je een status update kunt krijgen. 
Als uit het onderzoek blijkt dat jij slachtoffer bent geworden van fraude, dan pakt de Security Desk het verder op. De onterechte kosten worden door ons vergoed. Geen zorgen dus! 
Mijn collega's bellen je zodra het onderzoek is afgerond en leggen je uit wat er gaat gebeuren. Yes, het wordt opgelost :D

@Lekkermoeilijkdoenmetnamen Ik heb mijn collega's ook geïnformeerd over jou vermoedelijke fraude case. Binnen 5 werkdagen nemen zij contact met je op. Houd je ons op de hoogte? :blush:
 

Geef allebei een gil als het langer duurt dan 5 werkdagen of als jullie nog vragen hebben. 

 

@Lisa , ter info.

Afgelopen week ben ik teruggebeld door KPN en dat was netjes binnen de beloofde 5 werkdagen. Hierbij is mij aangegeven dat ze druk bezig zijn dit probleem op te lossen en dat alles goed komt. Echter dat er een aantal zaken geregeld moeten worden en dat waarschijnlijk dit niet op de factuur van augustus werd rechtgezet maar in september. De KPN medewerker heeft mij uitgelegd wat de fraude inhoud en hoe ze het bedrag verhogen na een maand. 

 

Op dit moment zie ik nog geen wijzigingen op MijnKPN en staat Netflix er nog gewoon tussen. KPN geeft aan dat dit uiterlijk in september (voor mij) is opgelost dus voor nu wacht ik af en is het aan KPN om deze belofte waar te maken.

@Lisa @Thomas @Kpn (weet even niet wie ik moet aanhalen)

Vandaag de factuur van september mogen ontvangen en ben half tevreden en half teleurgesteld.

De gefactureerde bedragen van voorgaande maanden zijn netjes in mindering gebracht. Dus dat is positief en daarmee afgehandeld.

Echter heeft KPN mijn abonnement niet aangepast en dus staat er nog steeds op dat ik Netflix betaal via KPN. Conclusie, deze maand dus weer € 13,99 afgeschreven voor Netflix.

Ik baal ervan dat ik eerst verzocht wordt geduld te hebben en toch maar gewoon te moeten betalen. Nu na maanden wachten is het, ondanks de belofte, nog steeds niet opgelost. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om mijn abonnement aan te passen.

Ik wil komende maand gewoon een kloppende factuur waarop ook deze maand is gecorrigeerd.

@Kpn graag wil ik weten hoe jullie dit nu definitief gaan oplossen.


Goedemorgen @RonnieA67, dit is niet het resultaat waar ik op gehoopt had!
Het had natuurlijk permanent opgelost moeten zijn. Ik heb mijn collega's nog een keer verzocht er naar te kijken. Helaas geldt wederom de verwachte doorlooptijd van 5 werkdagen voor ze contact met je opnemen hierover.


Hoi @Sterre-99, je topic is samengevoeged met dit verzameltopic. Bedankt voor het melden! 
Wil je de 3 stappen doorlopen uit het eerste bericht uit dit topic? 


Beste KPN,

Ik ben heel boos. Er worden nu al vanaf  juli 2020 abonnementskosten  ingehouden op de maandelijkse KPN- factuur.  Ik ben al vanaf de start van Netflix in Nederland abonnee en betaal de kosten rechtstreeks aan Netflix.  Ik heb geen opdracht gegeven  om dit via KPN te laten lopen. Vanaf juli heb ik al diverse  malen contact  gehad de klantenservice, echter zonder resultaat.  Iedere keer weer een nieuw verhaal, maar een oplossing komt er niet. 

Bij toeval kwam ik op dit forum terecht en het blijkt dat er veel meer klanten zijn, die met dit probleem te maken hebben. De klantenservice van KPN heeft me daar niet op gewezen. Ik meld me daarom nu maar aan in de hoop dat het probleem via jullie opgelost kan worden. Omdat ik de werkwijze en aanpak van KPN nu spuugzat ben heb ik  de rekening van september laten storneren. Dan blijkt dat KPN wel snel kan reageren. Binnen drie dagen ontving ik een herinneringsmail en een week later een brief  met de dreiging van incassokosten. Over het feit dat er al maandenlang onterecht geld van mijn rekening wordt afgeschreven  wordt geen melding gemaakt. 

Ik zie in dit forum dat vanuit  deze hoek wel hulp word geboden. Vandaar mijn verzoek om hulp bij het oplossen van het probleem.

Admin: topic verplaatst naar actueel topic


Welkom op het forum. Voor de medewerkers van KPN is het belangrijk dat alles relevante persoonsgegevens in je profiel worden aangevuld, zodat zij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen bij het zoeken van een passende oplossing. Mocht je dit al gedaan hebben, zullen medewerkers binnenkort reageren op je bericht. Het is de laatste tijd erg druk, waardoor een reactie even op zich kan laten wachten.

Admin: post verplaatst naar actueel topic


Hallo @Adri Z, heel fijn dat je hier op ons forum terecht bent gekomen, welkom! Jammer dat de aanleiding iets minder plezier is, maar alsnog goed om hier van je te laten horen. Ik heb je topic hiernaartoe verplaatst zodat we je sneller kunnenhelpen met dit bloedirritante probleem. We gaan dit oppakken. Zou je het advies die in dit startbericht wordt gegeven willen opvolgen? 

Stap 1) Wachtwoord wijzigen

Voor nu raden we je aan om allereerst je wachtwoord van je KPN ID te wijzigen. 
Ga naar: MijnKPN > Log in met je huidige gegevens > profiel> wijzig wachtwoord. Controleer eventueel ook op sites als Have I Been Pwned, of je mailadres in recente datalekken heeft gezeten.

Stap 2) Vul je gegevens in in je profiel
Onze achterliggende financiële afdeling zoekt aan de hand van je gegevens uit of jij slachtoffer bent geworden van fraude. Zij nemen binnen 5 werkdagen (telefonisch) contact met je op om dit mee te delen en om te vertellen wat zij hebben gedaan. Als jij slachtoffer bent geworden van fraude, wordt dit gemeld bij onze Security Desk. 

Voorzie je profiel van de volgende gegevens:

  1. Postcode & huisnummer
  2. Klantnummer
  3. Telefoonnummer

Stap 3) Plaats een reactie
Plaats een reactie onder dit topic en beschrijf de betwisting zo volledig mogelijk.

Let op! 
1. Je hoeft Netflix niet te benaderen. 
2. Zonder de gevraagde gegevens kunnen wij helaas niets voor je betekenen. 

We horen graag van je wanneer je gegevens zijn aangevuld, dan zorgen wij ervoor dat het naar ons fraudeteam wordt gestuurd. We nemen daarna zo snel mogelijk contact met je op! :)


Hallo,

Wij hebben hetzelfde probleem. Sinds juni wordt er elke maand €13,99 van onze rekening afgeschreven, zijnde kosten aan derden en blijkt dus Netflix te zijn, terwijl we toch helemaal geen account bij Netflix hebben. 

Ik heb dit herhaalde malen bij KPN gemeld en mij werd gezegd dat het opgelost zou worden. 

De bedragen van juni en juli zijn ook keurig gestorneerd, maar in augustus en september ging het gewoon door.

Ik krijg van de kpnmedewerker een keurige mail dat onze gegevens gewijzigd zijn, want dat zou een oplossing kunnen zijn, maar dat helpt ook niet, maar een eventueel account bij Netflix moeten we zelf verwijderen,maar dat is toch onmogelijk, als je er geen account hebt?

Wij hebben nu zelf besloten om onze rekening gewoon te betalen, minus het bedrag van Netflix, maar dan komt er een herinnering van KPN over een niet betaald bedrag...dus hoezo, Netflix regelt de kosten zelf?

Ik heb op dit forum en uit bovenstaand artikel begrepen dat het veel vaker voorkomt, dus waarom lost KPN dit niet voor de klanten op?

Ik denk dat dit niet echt klantvriendelijk is…

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 


Hallo ,

Bij ons gaat het ook al sinds juni zo…

Als dit fraude-probleem al zo lang bij KPN bekend is, waarom gebeurt er van hun kant dan niks?

Wij hebben ons account op mijnkpn op de pc en op mijn gsm gewijzigd en ik heb nu alle gegevens op dit forum ingevuld en.....hang elke maand wel zeker een half uur aan de telefoon met een medewerker, die mij belooft alles op te lossen en vervolgens staat er toch elke keer €13,99 extra op de rekening.

Wij hadden nu besloten om dat bedrag niet te betalen en prompt komt er van KPN een betaalherinnering, dus hoezo....Netflix staat er los van?

Maar we gaan echt niet betalen voor een spookaccount....en zeker niet, omdat we niet de enigen zijn, die opgelicht worden.…

Groetjes Tine