Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

Hallo 

Ik heb nu mijn  forum gegevens ingevuld, dus hoop ik dat er nu een oplossing komt voor dat Netflix conflict, want we overwegen om van provider te veranderen…

We hebben inmiddels ook al contact gezocht met Radar…

Groetjes van Tine en Frans, langzaam wanhopig, omdat er geen oplossing van KPN uit komt en je er zelf vanalles aan doet om er van af te komen...


Wij hadden nu besloten om dat bedrag niet te betalen en prompt komt er van KPN een betaalherinnering, dus hoezo....Netflix staat er los van?

Maar we gaan echt niet betalen voor een spookaccount....en zeker niet, omdat we niet de enigen zijn, die opgelicht worden.…

Doe jezelf een lol en betaal dat bedrag want anders wordt je straks onherroepelijk afgesloten en ben je nog verder van huis.

Het factureringsproces is volledig geautomatiseerd en als je minder betaalt dan dat er gefactureerd wordt dan volgt de herinnering, aanmaning en afsluiting vanzelf.

 

Ik weet zeker dat je al het teveel betaalde terug zult ontvangen al ben ik wel met je eens dat dit hele gebeuren al veel te lang speelt en dat mensen te lang in het ongewisse gelaten worden.


Hoi @Tunnes . Ik heb je gegevens doorgestuurd naar het speciale team. Men zal binnen 5 werkdagen contact zoeken. In de regel wordt het dan allemaal netjes opgelost.

Ik wil je wel verzoeken om het openstaande bedrag te betalen. Zoals @wjb  al aangeeft is dat proces volledig geautomatiseerd.

Als er bij jou fraude is gepleegd kan ik je verzekeren dat je het geld terug krijgt. 


https://forum.kpn.com/members/nadia-306621

Hallo Nadia, ik heb mijn wachtwoord gewijzigd. De gevraagde gegevens stonden al in mijn KPN id.


@Nadia ,

Nog iets wat ik vergeten ben te melden. Bij het opstarten van Netflix op de tv kwam ik 2 keer terecht in een spaans account; twee keer hetzelfde account. Vanuit het spaanse account lukte het mij om uit te loggen en daarna via mijn email-adres en wachtwwoord weer in te loggen. Zou dit te maken kunnen hebben met de mogelijke internetfraude?


@Adri Z zou je nog even je profiel willen invullen? Ik zie hier nog niets namelijk. Weet je ook nog toevallig welk emailadres dit was, bij dat Spaanse account?


Daar ben ik weer. In juli en augustus ten onrechte Netflix gefactureerd. Telefonisch contact gehad na mijn berichten hier, profiel aangepast. wachtwoord gewijzigd.

Deze maand juli en augustus teruggehad (7,99 + 13,99), maar opnieuw 13,99 vanuit het niets (staat ook niet bij “mijn producten”). Wanneer houdt dit eindelijk op!!!!????!!!!

Ik weet dat ik niet met hoofdletters mag typen, en ook dat ik niet mag storneren, maar waarom blijft dit ondanks alle correcties weer opnieuw op mijn factuur verschijnen?

Groet

Ton Sprangers


@TonSprangers Welkom terug! Wat ruk dat het nog niet opgelost is voor je. Mijn collega's hebben naar aanleiding van je melding hier wel contact met je opgenomen, als ik het goed begrijp?  Ik heb er achteraan gemaild voor je, want ik kan zo 1..2..3.. niet achterhalen waarom het niet is opgelost. 

 


Hoi KPN, 

sinds enkele maanden wordt er een netflix abonnement afgeschreven via de factuur van KPN. Ik heb echt maar één mailadres met netflix account dat via netflix loopt. Ik kan ook geen enkele mail terugvinden van KPN of netflix over een nieuw abonnement. Zou het kunnen zijn dat er ook via mijn account fraude wordt gepleegd? Vreemd dat de medewerkers in de KPN-winkel niet op de hoogte hiervan zijn of mij hier op attenderen. Per toeval bij dit forum uitgekomen.


ik heb het stappenplan doorlopen en zou het fijn vinden als er ook naar mijn account onderzoek gedaan kan worden. En anders hoor ik graag op welk mailadres ik dan wel een Netflix-account extra blijk te hebben, zodat ik die op kan zeggen. 
 

Groet, Anne 


Beste @Ann93, welkom! Wat vervelend dit! Ik zie inderdaad de melding van de collega's van de winkel. Ik stuur hen direct een mail, want dit is natuurlijk niet handig! Voor wat betreft jouw aansluiting: ik zorg ervoor dat de juiste collega's hierover gemaild worden. Binnen 5 werkdagen nemen zij contact met je op hierover. Excuses voor het ongemak!


Beste KPN en hun slachtoffers van Netflix Fraude,

En ook ik ben slachtoffer geworden van dit probleem sinds Juni 2020. Ik heb dit probleem al meer dan 10 medewerkers moeten vertellen en allemaal gaven zij mij het zelfde antwoord: “Je moet bij Netflix zijn” (terwijl in dit forum staat dat je Netflix niet moet benaderen)

Het probleem is dat er onbekende personen via mijn “mijnKPN” of “Interactieve TV” een Netflix abonnement kunnen starten en die dan vervolgens via KPN gefactureerd word. Het stopzetten van het abonnement kan alleen als je inlog gegevens hebt van het Netflix account. Balen! want natuurlijk hebben we daar geen beschikking over want de onbekende personen gebruiken hun eigen e-mail adres en hun loggen netjes uit op alle apparaten zodat wij die nooit kunnen achterhalen.

Voor mij is het heel erg schamend dat ik als KPN klant het bedrijf Netflix moet gaan benaderen om de mogelijke oplossing te vinden. Dan je verhaal te vertellen dat er mogelijk sprake is van fraude met de facturering van Netflix-KPN om vervolgens ook nog is te vertellen dat je niet eens weet om welk account het nou precies gaat, omdat KPN deze niet kan achterhalen (of niet wilt geven). Het bedrijf Netflix en hun klantenservice is inmiddels al op de hoogte van deze grootschalige fraude maar helaas kunnen zij ook geen directe actie uitvoeren want ook zij weten niet precies om welke log-ins/profielen het gaat.

Ik vind het jammer dat zo’n grote fraude niet goed intern in het licht is gekomen bij KPN en dat na de 4 maanden dat ik in dit probleem ben terecht gekomen, nog steeds elke keer raar wordt aangekeken bij de KPN klantenservice als ik mijn verhaal doe. Gelukkig na veel Googlen ben ik op dit forum gekomen en zie ik toch dat ik niet de enigste ben met dit probleem.

Voor de mensen die nieuw zijn met dit probleem, je moet bij KPN klantenservice je verhaal blijven doen en vragen of ze dit probleem intern kunnen escaleren! Inmiddels kan ik zeggen dat ik een ervaren slachtoffer ben van dit probleem en geen nieuweling meer ben bij het Netflix Fraude Team. Ook is het 4e factuur met de onnodige kosten van KPN ontvangen.

Tip! Blijf je facturen netjes betalen want bij de factuur-afdeling van KPN kijken ze je nog gekker aan als je verteld dat de Netflix onterecht is afgeschreven van je factuur en je mogelijk nog wordt afgesloten.

 

Groeten,

 

KPN Klant


Beste @DylanJin, welkom! Ik zie inderdaad dat wij er een beetje een potje van gemaakt hebben bij jou. Mijn excuses hiervoor! Al mijn collega's bij de klantenservice moeten hiervan op de hoogte zijn. Ik vind het heel jammer om te lezen dat dit nog steeds niet zo is. Wel zie ik dat er vanmorgen opnieuw gemaild is naar de betreffende afdeling om dit voor jou op te lossen. Heel goed! Er wordt binnen 5 werkdagen contact met je opgenomen. Dan moet het echt opgelost zijn.


@Marcia_

Kan KPN zien welk Netflix account gekoppeld is aan het KPN abonnement?

Zo ja, dan zou KPN een e-mailbericht kunnen sturen naar alle klanten waarbij het e-mail adres van dat Neftlix account geen .nl adres, gmail.com of outlook.com adres is.

Ook zou KPN ook een bericht kunnen plaatsen op de televisies om de factuur te controleren op deze fraude.

Of heeft KPN al op een andere manier klanten verwittigd dat ze mogelijk slachtoffer kunnen zijn van deze fraude?


Kan KPN zien welk Netflix account gekoppeld is aan het KPN abonnement?

Helaas kunnen we dat niet zien. 

Of heeft KPN al op een andere manier klanten verwittigd dat ze mogelijk slachtoffer kunnen zijn van deze fraude?

Klanten ontvangen een email “bedankt voor uw bestelling van Netflix met betaling via KPN” Wanneer een klant dit niet herkent kan een klant contact met ons opnemen. Zover ik weet is er nog geen andere manier gevonden om klanten vanuit KPN hiervoor te benaderen. 

 


Kan KPN zien welk Netflix account gekoppeld is aan het KPN abonnement?

Helaas kunnen we dat niet zien. 

Of heeft KPN al op een andere manier klanten verwittigd dat ze mogelijk slachtoffer kunnen zijn van deze fraude?

Klanten ontvangen een email “bedankt voor uw bestelling van Netflix met betaling via KPN” Wanneer een klant dit niet herkent kan een klant contact met ons opnemen. Zover ik weet is er nog geen andere manier gevonden om klanten vanuit KPN hiervoor te benaderen. 

 

Ik zou deze situatie beter toelichten vanuit de perspectief van de klant. Zoals aangegeven heb ik ook deze email gehad waarbij er werd vermeld dat er een Netflix abonnement is geactiveerd. Deze kan je natuurlijk zelf ook weer verwijderen uit je pakket bij MijnKPN of je laat KPN klantenservice dat voor je doen. Uiteindelijk ontvang je dan dit bericht van KPN:

 

Geachte heer/mevrouw,

U hebt ons laten weten dat u uw Netflix account wilt opzeggen.  

Zeg uw abonnement op bij Netflix U moet zelf uw Netflix abonnement opzeggen op netflix.com. Log daar in, kies in het menu voor ‘account’ en klik vervolgens op ‘lidmaatschap opzeggen’. Het abonnement stopt dan als de abonnementsmaand voorbij is. Tot die tijd kunt u gewoon blijven kijken naar Netflix.

 

En hier gaat het dan mis, in mijn geval heb ik geen enkele informatie over dit desbetreffende account, omdat deze beheert wordt door onbekende personen. Het enige wat ik weet is dat iemand op een onverklaarbare wijze zijn account aan mijn KPN weten te kunnen koppelen. Lang verhaal kort: je kan deze streaming-dienst niet opzeggen omdat je niet weet om welk account het gaat.


Hallo kpn,

 

Ik heb me gegevens ingevuld en hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen want ben al vanaf jullie bezig en is in juli 7 euro geweest en augustus ook maar nu loopt het op na 13 euro in de maand en dat vind ik zonde geld want het is niet mijn netflix account en ook niet mijn email adress die gebruikt is en hoop dat het snel opgelost kan worden.

 

Vriendelijke groet 

Rick de kruijf


Ik zou deze situatie beter toelichten vanuit de perspectief van de klant. Zoals aangegeven heb ik ook deze email gehad waarbij er werd vermeld dat er een Netflix abonnement is geactiveerd. Deze kan je natuurlijk zelf ook weer verwijderen uit je pakket bij MijnKPN of je laat KPN klantenservice dat voor je doen. Uiteindelijk ontvang je dan dit bericht van KPN:

 

Geachte heer/mevrouw,

U hebt ons laten weten dat u uw Netflix account wilt opzeggen.  

Zeg uw abonnement op bij Netflix U moet zelf uw Netflix abonnement opzeggen op netflix.com. Log daar in, kies in het menu voor ‘account’ en klik vervolgens op ‘lidmaatschap opzeggen’. Het abonnement stopt dan als de abonnementsmaand voorbij is. Tot die tijd kunt u gewoon blijven kijken naar Netflix.

 

En hier gaat het dan mis, in mijn geval heb ik geen enkele informatie over dit desbetreffende account, omdat deze beheert wordt door onbekende personen. Het enige wat ik weet is dat iemand op een onverklaarbare wijze zijn account aan mijn KPN weten te kunnen koppelen. Lang verhaal kort: je kan deze streaming-dienst niet opzeggen omdat je niet weet om welk account het gaat.

Dat is inderdaad niet handig, @DylanJin..

 

@Rick dk ik heb de betreffende collega's voor je gemaild. Binnen 5 werkdagen word je gebeld hierover! Excuses voor het ongemak. Heb jij trouwens het wachtwoord van je KPN ID al gewijzigd? Dat zou ik in ieder geval even doen 🙂.


Hi ​​​​​@Boelevoart​​​​ en @wjb.

Ik ben ook benieuwd, los van Netflix zelf maar meer om de veiligheid. 

Heb jij deze ontvanger onlangs gekregen of omgeruild? Begrijp ik het goed dat je nu ook 2 keer betaalt? Via ons/KPN dus onterecht en rechtstreeks aan Netflix zoals het hoort? Sinds wanneer speelt dit? En heb je voor mij ook het serienummer van de ontvanger waar dit over gaat? Dit nummer vind je op de achterkant van de ontvanger. 

Hoi Alex,

Ik heb naar aanleiding van je belletje van vorige week en het opsturen van een andere ontvanger een Pb gestuurd. Mijn complimenten voor hoe jullie dit via het forum oppakken.

Gr,

Boelevoart


Leuk dat je de moeite neemt dit te delen, @Boelevoart! Ik geeft het door aan Alex 🙂.


Wederom een factuur ontvangen met Netflix afschrijving. Dit terwijl ik een mail heb gekregen van KPN met dat ze Netflix hebben stop gezet en de afgelopen 2 maanden terug gestort zou krijgen op de volgende factuur.

Wat schetst mijn verbazing de teruggave staat er niet op maar wel weer een afschrijving van Netflix.

Ik ben er helemaal klaar mee, als deze factuur wordt afgeschreven ga ik hem storneren en overstappen naar een andere provider.

 

Met vriendelijke groet,

Afmeijer


Wederom een factuur ontvangen met Netflix afschrijving. Dit terwijl ik een mail heb gekregen van KPN met dat ze Netflix hebben stop gezet en de afgelopen 2 maanden terug gestort zou krijgen op de volgende factuur.

Wat schetst mijn verbazing de teruggave staat er niet op maar wel weer een afschrijving van Netflix.

Ik ben er helemaal klaar mee, als deze factuur wordt afgeschreven ga ik hem storneren en overstappen naar een andere provider.

 

Met vriendelijke groet,

Afmeijer

Hallo @afmeijer Die mail heb je inderdaad van ons gekregen en netflix is ook stopgezet. Het één en ander is verwerkt, maar de credit kon niet meer mee op de al aangemaakte factuur. Je krijgt het op de aankomende factuur dus terug. 


Goedemorgen @RonnieA67, dit is niet het resultaat waar ik op gehoopt had!
Het had natuurlijk permanent opgelost moeten zijn. Ik heb mijn collega's nog een keer verzocht er naar te kijken. Helaas geldt wederom de verwachte doorlooptijd van 5 werkdagen voor ze contact met je opnemen hierover.

@Thomas Inmiddels 9 dagen verstreken na het vorige bericht.

Er is geen contact opgenomen dus heb niet het idee dat er iets is gebeurd. Contact opnemen hoeft ook niet want ik heb al eerder contact gehad en toen is toegezegd dat het in september opgelost zou worden.

Echter zie ik ook binnen Mijn KPN nog steeds Netflix als onderdeel van mijn abonnement staan. Deze zou worden verwijderd zodat de facturatie hiervan stopt. Of moet ik hem hier zelf maar verwijderen zodat ik het oplos. 

@KPN kunnen jullie mij nu garanderen dat de factuur deze maand gewoon klopt?


Hoe kan het toch dat ik zo vaak moet lezen dat er geen contact opgenomen is binnen de beloofde 5 dagen? :confounded:


Hi @RonnieA67. Ik zie dit inderdaad ook en kan niet verklaren waar dit mis gaat. Ik ga het hier nogmaals goed onder de aandacht brengen, dit had natuurlijk de eerste keer opgezegd moeten worden. Ontzettend sorry voor deze gang van zaken. 

@wjb Ik kan dit geval nu ook niet verklaren, zover ik kan zien hoort alles binnen 5 dagen opgepakt te worden wat drukte betreft. Ook dit heb ik meegenomen hier. 


Hallo allemaal 

Zoals gezegd, 

Ik heb contact opgenomen met Radar over dit probleem en a.s woensdag komen ze opnames maken voor de uitzending over deze toch grote fraudezaak, waarin KPN m.i enigzins in gebreke blijft, ondanks de mooie beloften. Zoals ik uit de vele inzendingen begrijp, bestaat dit al heel lang en had KPN wel mogen/ moeten waarschuwen…

Ik hoop, dat ze meewerken om het om te lossen, zodat we allemaal ons geld aan leukere dingen kunnen uitgeven en onze energie ook aan leukere dingen kunnen besteden. 

Groetjes van een medegedupeerde...