Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

Ik ben heel benieuwd naar die uitzending, weet je wanneer dit topic wordt behandeld in Radar?


Opnames maken is nog wel wat anders als dat het uitgezonden word, dat kan nog wel eens aanlopen voordat het gebeurd, als er niet steeds betere onderwerpen langskomen, daardoor blijft er al zat op de plank liggen.


Hoe bereik je KPN?

Eerst werd er ten onrechte een Netflix abonnement bij mij afgeschreven - en ik had geen Netflix abonnement! Eindeloze telefoontjes haalden niets uit. Mooiste was nog dat ik moest ‘bewijzen’ dat ik geen Netflix abonnement had (gehad) - tja, hoe bewijs je dat je iets niet hebt? Dus toen maar een aangetekende brief er aan gewaagd. En zie, het Netflix abonnement werd verwijderd… Bleef over de E. 7,99 die één keer ten onrechte in rekening was gebracht. Weer een brief geschreven en - ik zou haast zeggen: uiteraard- geen antwoord. Nu de rekening van oktober binnen gekregen: geen restitutie te zien! Dus vraag ik me nu af wat te doen: de zaak laten zitten en mijn verlies nemen of naar de geschillencommissie in Den Haag? Maar ja, 't is ook weer niet zo’n groot bedrag… Ik pieker verder.

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst


Beste @van Butselaar, welkom! Wat ontzettend rot dat je tegen een muur aanloopt! Mijn collega's van de klantenservice hadden je gewoon moeten helpen. Voordat je de geschillencommissie inschakelt, wil ik graag nog voor je aan de slag gaan. Wil jij je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, evt. klantnummer(s) en even laten weten dat je dat gedaan hebt? Dan laat ik je terugbellen door de collega's die jou hier verder mee van dienst kunnen zijn. 


Hi, 

Zelfde hier. Sinds juni ineens netflix via kpn terwijl ik al jaren een account bij netflix heb buiten KPN om. Grappige is ook dat ik nu om de maand 7,99 en 13,99 betaal. Telefonisch al wel contact gehad met KPN en Netflix, maar nooit meer wat van gehoord. Hoop dat dit het misschien op lost. Netflix nu al 2x uit moeten vinken in mijnKPN.


Hoi @MB1804, ik zie je gegevens in je profiel staan. Ik zet dit door naar mijn collega's die hierover gaan!
Zij nemen binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je op hierover.


Ik heb al sinds juli j.l. Netflix op de factuur staan. Inmiddels vele malen contact gehad met KPN. Op de september nota heb ik van juli en augustus retour ontvangen doch van september weer berekend. Als ik bij mijn gegevens kijk zie ik nog steeds staan dan ik Netflix heb. De laatste keer zouden mijn gegevens doorgegeven aan de fraude helpdesk. Men zou mij binnen drie tot vijf werkdagen benaderen. Helaas weer niets.  Nogmaals, ik heb niets met Netflix !!! Geen account, geen wachtwoord en ik wil het helemaal niet. Begin nu een “beetje” radeloos te worden. Is er dan niemand die mij kan helpen ? Misschien KPN ? 


Hmm, ik zie Netflix inderdaad nog aanstaan onder je abonnement @Hendrik23, heel leuk dat we dan gaan vergoeden maar als we het probleem niet oplossen blijven we aan de gang natuurlijk :slight_frown:

Op 29 september is de juiste afdeling aangestuurd als ik afga op de notities die ik in ons systeem terug zie, deze afdeling heeft jouw situatie echter nog niet in behandeling genomen. Kan zijn dat er ergens iets niet goed is gegaan, daarom heb ik de betreffende afdeling opnieuw op de hoogte gesteld! 


Dag Maja van KPN! Ik heb mijn profiel aangevuld. Nu maar wachten op het wonder dat de Netflix affaire definitief wordt opgelost. Nu maar wachten…

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic


Ik ben heel benieuwd naar die uitzending, weet je wanneer dit topic wordt behandeld in Radar?

RADAR was heel geïnteresseerd. Ze zouden ook contact opnemen met KPN en ik hoor morgen wel wanneer het in de uitzending komt. Het lijkt me ernstig genoeg om daar niet te lang mee te wachten. Er moet toch iemand iets doen??


@Tunnes Ik heb inmiddels begrepen dat je telefonisch contact met ons gehad hebt en dat we Netflix stopgezet hebben en het teveel betaalde bedrag crediteren. Goed om te lezen!


Zoals ik elders in het forum al meldde, heb ik zoals gevraagd mijn gegevens netjes ingevuld. Nu maar wachten op het wonder dat de Netflix ellende de KPN-wereld wordt uitgeholpen. Nu maar wachten…

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic


En daar ben ik weer voor de derde achtereenvolgende maand.

Op 9 september werd in een e-mail van KPN toegezegd dat het abbonnement en de incasso binnen 5 werkdagen zou worden beêindigd.

Als dat al gelukt zou zijn, is het onmiddellijk daarna weer aangezet en de incasso gaat natuurlijk ook gewoon verder.

Het resultaat van het aansturen en de actie van de fraude-afdeling is dus nihil  !!

Voor de derde achtereenvolgende maand wordt er dus 7,99 geïncasseerd, terwijl ik daar geen toestemming voor heb verleend.

Dat kun je kwalificeren als doodgewone diefstal.

Misschien moet ik dat maar eens in handen geven van mijn rechtsbijstandverzekering.

 

Het lijkt er dus op dat de fout diep in de systemen van KPN zit. Onmiddellijk na het uitvinken van dit product wordt het automatisch weer aangezet. 

Ik blijf beleefd:

KPN GAARNE ACTIE en anders de complete software vervangen door een backup van voor deze rotzooi.

Met een niet zo vriendelijke groet,

Leo Slager


Beste KPN,

 

Ik reageer hier voor mijn schoonmoeder. Zij is ook slachtoffer van deze Netflix-fraude geworden.  Gegevens kan ik niet aan profiel toevoegen. Kunnen jullie aangeven hoe dit moet worden gedaan?

 

Vanaf juli berekenen jullie een Netflix abonnement a 7,99 terwijl zij geen Netflix abonnement heeft. Dit bevestigt Netflix ook. Een keer is het gecrediteerd maar stopzetten lukt jullie telefonisch blijkbaar niet. 

 

De laatste update in dit topic is 2 maanden geleden. Ik ga er dan ook van uit dat jullie inmiddels een oplossing hebben gevonden en dat mijn schoonmoeder zeer snel van deze extra kosten af is en dat zij wordt gecompenseerd voor de betaalde kosten.

 

Hartelijke groet,

 

Angelique Janssen

 

 


@van Butselaar Welkom terug! Bedankt voor het invullen van je gegevens. Ik heb mijn collega's op de hoogte gebracht van jouw situatie. Zij nemen binnen 5 werkdagen telefonisch contact met je op! 

@Leo Slager Dat meen je niet! Ik weet niet hoe dit mogelijk is. Excuses! Ik heb jouw case nogmaals doorgezet. Hopelijk is dit de laatste keer.:persevere:

@AngeliqueElly Welkom op ons KPN Forum! Fijn dat je ons gevonden hebt. Wat attent dat je voor je schoonmoeder bij ons aan de bel trekt:revolving_hearts:. Je kunt je profiel als volgt invullen. 
Ga naar: profiel  > Vul haar postcode, huisnummer, klantnummer en telefoonnummer in > Druk op: ‘Sla wijzigingen op’. Let op! de vakjes waar ‘privé’ achter staat, zijn alleen inzichtelijk voor KPN moderators. De overige vakjes zijn openbaar. Vul daar géén persoonsgegevens in. 

 


@Lisa 

Dank, ingevuld. Graag verneem ik zo snel mogelijk wat de stappen zijn die nu voor haar worden ondernomen.

Groet,

Angelique


@AngeliqueElly fijn! Ik laat haar bellen door de afdeling die dit voor haar uitzoekt. Zij kijken of er inderdaad fraude is gepleegd en hoeveel zij terugkrijgt. Ook zorgen ze er dan voor dat Netflix wordt beëindigd. Het is belangrijk dat zij het wachtwoord van haar KPN ID wijzigt. In het startbericht van dit topic staat hoe dat moet. Vermoedelijk gebruikt zij dat wachtwoord ook voor andere accounts op het internet en het is goed mogelijk dat daar ergens een datalek is geweest.


Ik ben heel benieuwd naar die uitzending, weet je wanneer dit topic wordt behandeld in Radar?

RADAR was heel geïnteresseerd. Ze zouden ook contact opnemen met KPN en ik hoor morgen wel wanneer het in de uitzending komt. Het lijkt me ernstig genoeg om daar niet te lang mee te wachten. Er moet toch iemand iets doen??

@Tunnes laat je het weten wanneer het wordt uitgezonden?? Ben echt benieuwd naar die uitzending. 


We zijn weer een paar dagen verder.

De optie Netlix betalen via KPN euro 7,99 is kennelijk uitgezet.

Vrijwel onmidellijk daarna is de optie Netflix betalen via KPN euro 13,99 illegaal aangezet.

Dat is allemaal te zien in Mijn KPN Producten bij de toekomstige prijs/meer details.

Ik weet dus nu al dat er in november ten onrechte euro 13.99 zal worden geïncasseerd.

 

De grote vraag is dus:

wordt dat aangezet door een stukje kwaadaardige code in jullie sysytemen

of

wordt dat handmatig gedaan door een gefrusteerde medewerker van KPN  ?

 

Dat KPN na 4 maanden nog steeds niet weet wat de oplossing is, maakt de laatste optie toch wel meer waarschijnlijker.


Persoonlijk vind ik het ronduit schandelig dat KPN dit issue zo verschrikkelijk lang z'n beloop laat gaan. Dat een slachtoffer twee maanden ten onrechte de kosten in rekening gebracht krijgt is wellicht nog tot daar aan toe, maar elke maand dat het langer duurt is mijns inziens een brevet van onvermogen.


@Leo Slager, Lisa heeft het op de 6e opnieuw voor jou doorgezet, dus er wordt weer contact met je opgenomen. Ik kan niet inzien wat er bij jou allemaal gebeurt dat het nu blijkbaar weer of nog actief is. Daarvoor moeten we toch echt de achterliggende afdeling afwachten. Het is frustrerend dat het zo lang al speelt, dat begrijp ik. Maar ik kan je wel vertellen dat geen van de onderstaande opties die je noemt hier van toepassing is. 

De grote vraag is dus:

wordt dat aangezet door een stukje kwaadaardige code in jullie sysytemen

of

wordt dat handmatig gedaan door een gefrusteerde medewerker van KPN  ?

 


@ Erik

Dat klinkt natuurlijk geruststellend, maar dat betekent ook dat er niets wordt gedaan om de incasso van 13,99 te stoppen.

Ik zou toch liever zien dat mijn bevindingen worden doorgegeven zodat ook netflix van 13,99 kan worden uitgezet. Want op deze manier gaat het dus net als in alle vorige gemelde gevallen en wordt er over drie weken gewoon 13,99 ten onrechte geïncasseerd.


@Leo Slager Je bevindingen zijn inderdaad ook doorgegeven en het verzoek om Netflix uit te zetten is ook gedaan. Nu is het zoals Erik aangeeft ook voor ons afwachten tot de achterliggende afdeling hiermee aan de slag gaat. Helaas zal ik dus (nog) meer van je geduld moeten vragen.


Ook ik wordt sinds 3 maanden dubbel gefactureerd na een aanbod van KPN waarop ik positief gereageerd heb. Daarna geen bevestigingsbrief maar wel 13,99 (i.p.v. 7,99) extra per maand gefactureerd vanwege diensten van derden (Netflix). Ook Netflix bleef factureren. Zowel KPN aks Netflix konden de facturering via KPN niet stop zetten, als ik diensten van derden stop zet (vinkje uit) staat deze even later weer aan. Nu Netflix abonnement - in overleg met Netflix . maar gestopt, wellicht dat levering vos KPN wel doorgaat. Slechte service van KPN.


veel tijd gespendeerd via de chat met KPN als Netflix, KPN zegt niets te kunnen (willen?) doen omdat het een dienst van derden is. Stuurde me wel de eerder niet door mij ontvangen bevestingsging mail van 3 maanden geleden door. Schiet op.