Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

Hi @Cor Hoogeveen, ik heb je bericht verplaatst naar dit algemene topic omdat ik sterk het vermoeden heb dat dit een situatie zoals geschetst in het eerste bericht van het topic :slight_frown: Zou je de stappen uit dat eerste bericht willen volgen?


Ook bij mij is een Netflix account aan mijn KNP abonnement gekoppeld zonder dat ik het wist. Ik heb daardoor enkele maanden teveel geld betaald. Graag zou ik dit geld terug ontvangen. Het account is inmiddels door Netflix afgesloten. Ik heb screenshots van de factureringsgegevens voordat het account werd afgesloten. Het emailadres waar het aan gekoppeld was, was ****.

 

Met vriendelijke groet, Arco den Heijer


@arcodenheijer : ik heb je gegevens doorgestuurd. Er zal binnen 5 werkdagen contact gezocht worden.


Ik kreeg opeens een Netflixaccount van iemand anders (in het spaans) te zien als ik via KPN afstandsbediening Netflix in wilde loggen. Alle gegevens waren hetzelfde als de mijne: DNs-servier, IP-adres, ESN, etc. Behalve het e-mailadres was van iemand anders. En uiteraard de namen in het account en de series en films die deze mensen bekeken. Netflix gevraagd hoe dit kon. Blijkt er iemand onterecht/illegaal via KPN een Netflix account te hebben op mijn KPN abonnement. De medewerker van Netflix heeft (als het goed is) dit account verwijderd maar toen ik ging terug kijken op mijn facturen van kpn zag ik dat ik al vanaf augustus Netflix via KPN betaal terwijl ik dat zelf via creditcard betaal. Mijn vragen zijn: HOE heeft dit kunnen gebeuren dat iemand anders via mijn KPN abonnement een netflix account kan aanmaken, hoe krijg ik dit bij KPN verwijderd en wie betaald mij die maanden terug die ik onterecht dubbel betaald heb?

 


Beste @IrMi, welkom! Wat rot dat ook jij hier tegenaan loopt! Goed dat je je profiel al ingevuld hebt. Heb je ook, zoals in het startbericht wordt aangegeven, het wachtwoord van je KPN ID gewijzigd? Mogelijk gebruik je je huidige wachtwoord ook voor andere diensten en zijn derden op die manier aan jouw gegevens gekomen. Dat is dus buiten KPN om gegaan. Ik ga jou laten terugbellen door de collega's die het verder oppakken. Zij gaan er met je naar kijken en hopelijk is het dan snel opgelost! 


Hierbij wil ik ook graag een melding doen over onterecht Netflix. Kunnen jullie alsjeblieft onderzoek doen?

Door mij is er nog NOOIT een Netflixaccount aangevraagd/aangemaakt.

Na meerdere telefoongesprekken met KPN en Netflix ben ik nog steeds geen stap verder.

Netflix heeft geen gegevens, mailadres, account e.d. van mij, logisch want ik heb geen abonnement dus valt er niets te vinden/op te zeggen. 

KPN past mijn abonnement aan door het vinkje weg te halen bij optie Netflix maar dat vinkje staat er een seconde later weer in.

Sta met mijn rug tegen de muur want mijn factuur is inmiddels weer afgeschreven. Hoe kom ik van het Netflixaccount af en wanneer krijg ik mijn geld terug?


Hoi @Gbeurdep, welkom. Ik kan mij goed voorstellen dat je baalt. Ik wil dan ook graag melding maken voor je bij collega's die het verder kunnen onderzoeken. Zou je nog een telefoonnummer willen toevoegen aan jouw profiel waarop ze je kunnen bereiken? Hoor ik graag van je als je dat hebt gedaan. 


Beste @IrMi, welkom! Wat rot dat ook jij hier tegenaan loopt! Goed dat je je profiel al ingevuld hebt. Heb je ook, zoals in het startbericht wordt aangegeven, het wachtwoord van je KPN ID gewijzigd? Mogelijk gebruik je je huidige wachtwoord ook voor andere diensten en zijn derden op die manier aan jouw gegevens gekomen. Dat is dus buiten KPN om gegaan. Ik ga jou laten terugbellen door de collega's die het verder oppakken. Zij gaan er met je naar kijken en hopelijk is het dan snel opgelost! 

Het probleem werd inderdaad snel en netjes door KPN opgelost. Ik kreeg een mail met de opmerking dat het netflixaccount binnen 5 dagen opgezegd zou worden en onterechte kosten verrekend met komende factuur.

De kosten zijn inderdaad netjes verrekend met de factuur alleen….. op diezelfde factuur stond ook weer voor januari 13,99 voor Netflix……… Als ik in mijn KPN inlog zie ik ook dat er nog steeds aangevinkt staat ‘Netflix via KPN betalen’. Is het nu wijsheid om zelf dat vinkje uit te zetten? Of raakt KPN dan van z’n padje. Ik heb ook deze maand alweer via Netflix rechtstreeks betaald. En dat abo heb ik zelf afgesloten dus terecht maar die van KPN niet. En ja, ik had toen meteen mijn ww veranderd. 


Is het nu wijsheid om zelf dat vinkje uit te zetten?

Het zelf weghalen van dat vinkje heeft geen zin immers dan wordt hij toch weer binnen no-time aan gezet. Ik snap niet dat KPN dit probleem ondertussen nog steeds niet onder controle heeft.


Is het nu wijsheid om zelf dat vinkje uit te zetten?

Het zelf weghalen van dat vinkje heeft geen zin immers dan wordt hij toch weer binnen no-time aan gezet. Ik snap niet dat KPN dit probleem ondertussen nog steeds niet onder controle heeft.

Zou dat dan betekenen dat iemand alweer opnieuw een netflixaccount op mijn profiel heeft aangemaakt of zou dit er gewoon nog staan van de oude.:thinking: (Ik heb toen meteen mijn ww veranderd dus dan zou het betekenen dat het bij KPN van binnenuit gebeurt. Want het lijkt me sterk dat dit nieuwe (best wel sterke) ww meteen weer uitgelekt is. Vaag.)

Ook omdat er wéér kosten van 13,99 op de factuur staan. Dezelfde factuur waar ze de onterechte kosten juist afgetrokken hebben. 


Zou dat dan betekenen dat iemand alweer opnieuw een netflixaccount op mijn profiel heeft aangemaakt of zou dit er gewoon nog staan van de oude.:thinking: 

Dit is "gewoon" nog de oude. Het probleem is dus nog niet succesvol verholpen door KPN en dat is ook precies waarom ik zei dat ik niet snap dat ze dit probleem nog steeds niet onder controle hebben. Ze zouden zo langzamerhand toch wel moeten weten welke stappen ze moeten doorlopen om zo'n illegaal account van jouw abonnement te verwijderen en je op een adequate manier volledig te compenseren.


Hoi,

 

bij mij hetzelfde probleem. Ik betaal al maanden voor een netflix account die ik niet via KPN heb. Zij adviseerden om deze op te zeggen wat ik via KPN gedaan heb. Echter kreeg ik daarna van KPN een mail dat ik het via Netflix moest opzeggen. Inmiddels contact met netflix gehad en ik heb helemaal geen actief account. Zij zeggen weer dat ik naar KPN moet gaan om dit af te handelen en zo doende op dit forum gekomen want het is haast onmogelijk om gewoon een telefoonnummer te vinden en te bellen. Ik betaal al maanden voor iets wat niet van mij is en waar ik geen gebruik van maak. Wederom heeft netflix mij geadviseerd om dit met jullie te regelen. Wat kunnen jullie voor mij doen? Ik hoor het graag! 
 

Liza


Hoi,

 

het is haast onmogelijk om gewoon een telefoonnummer te vinden en te bellen. Liza

Ja, ze doen er alles aan om NIET makkelijk bereikbaar te zijn :wink:  


@IrMi @Liza M Ik heb jullie gegevens wederom doorgegeven aan mijn collega's. Zij gaan hier opnieuw mee aan de slag.

Zodra ik meer informatie heb zal ik dit hier delen. 


Ik kwam er vandaag pas achter dat ik sins juni ook via de KPN factuur betaal voor Netflix buiten mijn bestaande abonnement die ik rechtstreeks aan Netflix betaal. Ik heb vandaag 2 KPN medewerkers gesproken die aangaven dat ik dit alleen zelf via de TV ontvanger aangezet zou kunnen hebben. Dit heb ik (of mijn huisgenoten) dus niet niet gedaan, vandaag ook contact met Netflix gehad en nu blijkt het nieuwe account op een voor mij onbekend outllook mail adres te staan, deze hebben ze gelijk stopgezet. De Netflix medewerker gaf de tip dat er mogelijk fraude is ontstaan. Hierna vond ik deze pagina, kunnen jullie me verder helpen?


Goedemorgen @Eric Br, welkom op het forum! Bedankt voor je bericht. Ik zie dat je je profiel ook al aangevuld heb dus ik heb meteen alles doorgestuurd naar mijn collega's die hierover gaan. Zij nemen hierover binnen 5 werkdagen contact met jou op. Houd er wel rekening mee dat ze vanaf een 088 of afgeschermd nummer zullen bellen!


Thomas, bedankt voor je actie, ik heb inmiddels ook al een eerste reactie gehad van je collega’s. Ik heb nog een advies voor “jullie” om ook de collega’s van de chat en de telefonische helpdesk in te lichten/ instrueren over dit probleem zodat ze klanten met een gelijk probleem in één keer goed kunnen helpen.

 


@Eric Br Op dit moment hebben mijn collega's in principe gelijk. Om dit soort situaties zoveel mogelijk te voorkomen kun je nu alleen nog Netflix via de ontvanger aanzetten. 

In jouw situatie stond Netflix kennelijk al langere tijd aan. Fijn dat je al reactie van mijn collega's hebt gezien! Ik hoop dat het snel helemaal opgelost zal zijn. 


Bij mij wordt er Sinds Juli 2020 (dus nog steeds wordt het afgeschreven) zomaar Netflix afgeschreven via KPN. Ik heb dit niet aangevinkt of aangevraagd. Ik ontvang graag alle onterecht afgeschreven bedragen terug. 


DHoi @BASA91, welkom! Dank voor het invullen van je profiel. Ik heb het doorgezet naar de achterliggende afdeling die dit verder gaat afhandelen. Heb je ook het wachtwoord van je KPN ID gewijzigd? Zo niet, doe dit alsjeblieft alsnog. 


Heb ook het probleem dat er via de KPN-factuur wel Netflix-kosten worden afgeschreven (€ 7,99) maar ik geen abonnement heb bij Netflix (ook nooit aangevraagd) en dus domweg ook niets op kan zeggen want er is geen account. 

Inmiddels vandaag weer gemeld en ik word binnen een aantal dagen teruggebeld, wellicht ook gevolg van fraude.

Al met al word je er niet vrolijk van, even afgezien van de kosten. Maar ergens voor betalen wat je niet gebruikt is van de zotte !

Hopelijk gaat het nu eindelijk opgelost worden.

 

 


@Erik v.d. Akke Welkom op het forum. 

Ik controleer graag voor je of dit nu goed verloopt. Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit gelukt is? 

Dan kan ik je gegevens er bij pakken! 


Ook bij mij komt e gaaf augustus 2020 een factuur binnen. Ik heb dit niet aangevraagd en inmiddels al 4 x telefonisch contact gehad met kpn. Elke x zet ik het vinkje van Netflix weer uit maar het staat er zo weer in. Inmiddels 2 x 13.99 en 4 x 7.99 in rekening gebracht. Ik zou na ieder gesprek terug gebeld worden. Tot op de dag van vandaag nog steeds niet gebeurd. Net mijn factuur bekeken.. staat Netflix er weer op..  wanneer word dit eens opgelost en de gemaakte kosten verrekend.  En nog maar niet te spreken over die ellendig lange gesprekken met de kpn servicelijn. 

 

Mvg Gerko 

 


Hallo @Gerko87!

Top dat je jouw profiel al hebt ingevuld, zo kan ik meteen meekijken. Ik zie inderdaad dat er veel contact is geweest over Netflix op de factuur. In de notities van mijn collega's lees ik dat je in augustus Netflix hebt opgezegd maar dat de facturatie via ons door blijft lopen. In jouw bericht hier lees ik dat je sinds augustus 2020 ineens Netflix op je factuur ziet staan, terwijl je dit niet zelf hebt aangevraagd. Dat zijn twee verschillende situaties. Zou je kunnen toelichten hoe het precies zit zodat ik kan kijken wat de juiste stappen zijn om te ondernemen? 


Hoi Jose,

 

Wij hebben al ruim 2 jaar geen Netflix meer.  Maar het probleem is in augustus 2020 begonnen. Bij contact met de klantenservice  werd mij verteld dat dit door ons zelf was ingesteld en dat kpn dat zelf niet kon.

Zowel mijn vrouw als ikzelf weet hier niets van dus hebben aangegeven dit abonnement per direct stop te willen zetten nadat we zelf al een aantal x het vinkje hadden uitgezet. 

U collega heeft meegekeken en zei dat het abonnement eruit was gehaald en de kosten niet vergoed zouden worden. Maar op elke factuur staat het er weer op. Begin van deze maand weer. Uiteraard weer contact gehad ze zouden het uitzoeken en mij hierover berichten en de kosten zouden verrekend worden.

Toevallig vanmorgen eens gekeken via de app nadat het weer uit was gezet begin deze maand. En staat het er weer in. 

Ik hoop dat dit gewoon snel word opgelost ondanks de kosten is het vooral heel irritant om elke x weer contact te moeten zoeken voor iets waar je niet om vraagt.

 

Mvg Gerko