Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

@Bram_, Zou je dan in ieder geval het domein kunnen vermelden van het e-mailaccount waarmee die fraude gepleegd is. Die informatie is mijns inziens ook zinvol voor anderen.


Terugkijkend zie ik dat de dame van Netflix support mij wist te vertellen, dat ik samen (?) met KPN een account had aangemaakt met “verkeerde naam at gmail.com”. Desondanks is Netflix doorgegaan om bij mij het maandabonnement te incasseren. Ook dat is mijns inziens toch vreemd te noemen.  Al met al zal het mij 3 x € 13,99 = € 41,97 aan onterecht betaalde abonnementskosten als schadepost opleveren. Maar ik wacht hier de verdere reactie namens KPN maar geduldig af.


Ook bij mij staat sinds deze week (volgens mij donderdag) de optie Netflix betalen via KPN factuur aan, dit heb ik zeker niet zelf geactiveerd betaal namelijk al meer dan 1 jaar via Creditcard het Netflix abonnement.

Als ik inlog via netflix.kpn.com dan staat er dat ik geen abonnement heb lopen via KPN, het lijkt te gaan om een oude weergave op het abonnement.

Echter zou ik het op prijs stellen als KPN kan bevestigen dat ik geen Netflix abonnement via hun heb lopen. Mocht er wel een te vinden zijn graag zo snel mogelijk dit abonnement verwijderen.

KPN zou er goed aan doen klanten zelf de controle terug te geven en als dat niet kan te stoppen met het aanbieden van dit soort vage constructies.


@RonnieOomen Goed dat je dit topic hebt gevonden! Ik heb melding gemaakt bij de afdeling Collections, die hier onderzoek naar doet. Zij zullen dit allemaal netjes met jou afhandelen. Advies is wel om het wachtwoord van je KPN ID zo snel mogelijk te wijzigen om verdere fraude te voorkomen. Excuses voor het ongemak!

Ondertussen hebben we intern ook het signaal uitgezet dat we hier de laatste tijd veel meldingen van binnen krijgen. Het wordt onderzocht en er wordt gekeken naar een oplossing om dit in de toekomst te voorkomen, want dit kan natuurlijk niet zo doorgaan.


Advies is wel om het wachtwoord van je KPN ID zo snel mogelijk te wijzigen om verdere fraude te voorkomen.

Maar het kwaad is al geschied en dat kan volgens jullie niet anders dan via de TV ontvanger hebben plaatsgevonden.

Ik kan dan ook niet plaatsen wat het wijzigen van het wachtwoord van de KPN ID zou bijdragen aan het voorkomen van verdere fraude?

 

Het wordt onderzocht en er wordt gekeken naar een oplossing om dit in de toekomst te voorkomen, want dit kan natuurlijk niet zo doorgaan.

Ik neem aan dat wij als abonnees op een eerlijke en correcte wijze geïnformeerd zullen worden over de oorzaak van deze fraude, ik denk dat we daar recht op hebben. Die fraudeurs lijken immers een andere toegang te hebben tot onze klant- en contractgegevens en dat riekt toch echt naar een inbraak in de systemen van KPN. 


 

KPN zou er goed aan doen klanten zelf de controle terug te geven en als dat niet kan te stoppen met het aanbieden van dit soort vage constructies.


Precies, het mag, nogmaals duidelijk zijn dat er meer aan de hand is dan KPN ons wil vertellen. 

Er wordt doodleuk via de mijnkpn factuur betaald voor Netflix waarvan dit helemaal niet mogelijk zou zijn volgens KPN! 

Er is nu meerdere malen gevraagd hoe dit mogelijk is en er komt geen antwoord behalve copy-paste berichten door Moderators, (jullie lijken wel Bots!) met een excuus, waar de gedupeerde klanten NIETS mee kunnen, want het wordt niet opgelost! 
 

*En voor de duidelijkheid, als het mijn eigen schuld zou zijn, zul je mij daar niet over horen! Het mag duidelijk zijn dat ik dit een zeer kwalijke zaak vind en dit zeker blijf uiten! 


Het is geen kwestie van niet willen: voor zover het ons bekend is, mag het niet meer mogelijk zijn dat Netflix betalen via de KPN factuur geactiveerd kan worden via MijnKPN, dus de meldingen die we tot nu toe gekregen hebben, zijn intern doorgezet en worden onderzocht.

Dat we delen dat het wachtwoord gewijzigd moest worden, was waarschijnlijk meer een goede bedoeling. We suggereren daarmee dat het KPN ID nog steeds in verband staat tot Netflix en dat is niet zo/ zou niet zo mogen zijn. We weten gewoon niet meer, dan we nu delen: dus ook ik zal overkomen als een bot of papegaai: sorry, ik kan er op dit moment niet meer van maken. To be continued…!


Het is geen kwestie van niet willen: voor zover het ons bekend is, mag het niet meer mogelijk zijn dat Netflix betalen via de KPN factuur geactiveerd kan worden via MijnKPN, dus de meldingen die we tot nu toe gekregen hebben, zijn intern doorgezet en worden onderzocht.

Dat we delen dat het wachtwoord gewijzigd moest worden, was waarschijnlijk meer een goede bedoeling. We suggereren daarmee dat het KPN ID nog steeds in verband staat tot Netflix en dat is niet zo/ zou niet zo mogen zijn. We weten gewoon niet meer, dan we nu delen: dus ook ik zal overkomen als een bot of papegaai: sorry, ik kan er op dit moment niet meer van maken. To be continued…!


Dit vind ik een beter en eerlijker antwoord.
Ik kan er momenteel alleen weinig mee, maar het was mij al duidelijk dat KPN hier inmiddels een hoofdpijn dossier in de hand heeft en het is duidelijk dat Webcare in deze ‘slechts’ een doorgeefluik is. 

En men mag mij wel of niet vervelend vinden, of iets in die geest, dat boeit mij niet, om de simpele reden dat het wel om mijn geld gaat, of het nu teruggeboekt wordt daar gelaten en uiteraard heel belangrijk, om privé gevoelige informatie die waarschijnlijk op straat ligt! Daar kan ik echt hartverzakkingen van krijgen.

Het wachtwoord wijzigen is nooit verkeerd, dat zou periodiek moeten gebeuren door iedereen.
Het heeft in dit (mijn geval, ik spreek voor mijzelf) geval weinig nut omdat de optie Netflix betalen via factuur, helemaal niet (zichtbaar) actief is in mijnkpn.

Tevens maak ik mij daar ook zorgen over, de optie is niet zichtbaar actief, maar staat deze nog op de server o.i.d. Al dan niet ‘on hold’ 

Dat is iets wat mij ook bezig houdt.

 


...en het is duidelijk dat Webcare in deze ‘slechts’ een doorgeefluik is. 

KPN moderatoren van het forum vinden niet leuk om als "WebCare" aangesproken te worden, dat is een heel ander team.


...en het is duidelijk dat Webcare in deze ‘slechts’ een doorgeefluik is. 

KPN moderatoren van het forum vinden niet leuk om als "WebCare" aangesproken te worden, dat is een heel ander team.


Het is ook allerminst beledigend bedoeld mocht dat zo zijn overgekomen.

Webcare is een algemene (social media) term waar ook fora onder valt.
De strekking/doel is volgens mij hetzelfde. 


...en het is duidelijk dat Webcare in deze ‘slechts’ een doorgeefluik is. 

KPN moderatoren van het forum vinden niet leuk om als "WebCare" aangesproken te worden, dat is een heel ander team.

Het is ook allerminst beledigend bedoeld mocht dat zo zijn overgekomen.

Webcare is een algemene (social media) term waar ook fora onder valt.
De strekking/doel is volgens mij hetzelfde. 

Maar bij KPN is alles altijd anders en valt het forum niet onder de social media. 


...en het is duidelijk dat Webcare in deze ‘slechts’ een doorgeefluik is. 

KPN moderatoren van het forum vinden niet leuk om als "WebCare" aangesproken te worden, dat is een heel ander team.

Ach, we leiden/lijden met liefde he. :wink:

Wat Netflix betreft; wacht dit ajb even af. We hebben flink wat aandacht weer voor deze issues. @Anneke-Anna 


Ik heb netflix stopgezet maar ik blijf etmalen via kpn In 1e instantie heb ik niet eens netfix via kpn afgesloten maar via netflix zelf dus dat is al vreemd! Nu heb ik netflix maar opgezegd om dubbele kosten te voorkomen, maar netflix blijft gewoon staan op het kpn abonnement. En ik heb maar 1netflix account. Gisteren gebeld met kpn e het zou worden stopgezet, kijk ik vandaag, staat netflix nog gewoon in mijn kpn abonnement. Kpn, los het op voordat ik betalen moet voor iets dat ik niet bij jullie heb afgesloten!!! Wanneer het niet zsm wordt opgelost stop ik per direct met jullie!!!


Wordt @Ewout Hummel nog even op de hoogte gesteld (bij deze door mij dan maar) dat zijn topic/bericht hier naar toe is gesleept?!?


WJB schreef:

Ik wil jouw eigen e-mailadres hier niet zien maar wel minimaal het domein van dat niet bestaande e-mailaccount waarmee dat Netflix abonnement afgesloten is en anders gewoon het hele e-mailadres van dat niet bestaande e-mailaccount.

Dat hele emailadres is weggepoetst, ik ga het niet weer herhalen.  Maar dit topic verzandt hoe langer hoe meer in details en “gekibbel” daarover. Ik wacht geduldig op een reactie van KPN. Als het me te lang duurt schrijf ik een snailmail aan de directie van KPN.


Er komen nog wat meldingen binnen dat Netflix alsnog op de factuur staat terwijl dit is stopgezet. Deze meldingen hebben wij doorgezet, daar is uitgekomen dat het wel degelijk uit staat. Echter zie je het nog wel in Mijn KPN. Dit komt omdat het door ons is uitgezet. Het staat dus wel degelijk uit, alleen zie je dat nog niet in Mijn KPN. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost. 

Wordt Netflix nog wel gefactureerd. Laat het dan weten. Dan gaan we hier mee aan de slag. 

 


Er komen nog wat meldingen binnen dat Netflix alsnog op de factuur staat terwijl dit is stopgezet. Deze meldingen hebben wij doorgezet, daar is uitgekomen dat het wel degelijk uit staat. Echter zie je het nog wel in Mijn KPN. Dit komt omdat het door ons is uitgezet. Het staat dus wel degelijk uit, alleen zie je dat nog niet in Mijn KPN. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost. 

Wordt Netflix nog wel gefactureerd. Laat het dan weten. Dan gaan we hier mee aan de slag. 

 


@Bart_Z En hoe is het mogelijk dat dit is aangezet? Want dáár gaat het tenslotte om.
 


Het is nu nog puur een weergavefout in Mijn KPN. Het wordt niet meer gefactureerd, is dat wel het geval, laat het dan weten. 


Laten we het hopen want het staat nog steeds op het abonnement bij mij!!!


Het is nu nog puur een weergavefout in Mijn KPN. Het wordt niet meer gefactureerd, is dat wel het geval, laat het dan weten. 


Hoe bedoel je een weergavefout? Wat is dat voor een ‘onderzoek’?!?
 

Ik heb geen Netflix betalen via KPN aangevraagd, op geen enkele manier!  Ik had helemaal geen actief Netflix account! 
 

Dus nogmaals, hoe is het mogelijk dat de optie in mijnkpn op de factuur staat? @Bart_Z 


@Anneke-Anna, Als dat bedrag straks toch afgeschreven blijkt te worden dan zou ik uit mijn vel springen en KPN hoogst persoonlijk aan de schandpaal nagelen.

Ik vind het ook schandalig dat jij nog altijd geen antwoord krijgt op jouw vraag.

Weet jij op welk emailadres het Netflix account staat dat via KPN in rekening gebracht wordt?


@Anneke-Anna, Als dat bedrag straks toch afgeschreven blijkt te worden dan zou ik uit mijn vel springen en KPN hoogst persoonlijk aan de schandpaal nagelen.

Ik vind het ook schandalig dat jij nog altijd geen antwoord krijgt op jouw vraag.

Weet jij op welk emailadres het Netflix account staat dat via KPN in rekening gebracht wordt?


Ik ben het zó spuugzat het gekronkel vanuit KPN! 
 

Je bedoeld wie er ongeoorloofd mee lift op Netflix? Ik heb geen idee @wjb 


Volgens mij dat al een keer medegedeeld: Dit is gekomen door fraude. Internetcriminelen hebben gegevens in handen gehad.


Volgens mij dat al een keer medegedeeld: Dit is gekomen door fraude. Internetcriminelen hebben gegevens in handen gehad.

En dan opnieuw de vraag hoe het kan dat Internetcriminelen recent een Netflix abonnement op de factuur van een KPN abonnee hebben kunnen plaatsen zonder bij de abonnee in te breken en vanaf de bank de TV ontvanger bediend te hebben. :confounded:

Immers.…

Dat is het antwoord waar @Anneke-Anna en ondergetekende naar op zoek zijn!


Volgens mij dat al een keer medegedeeld: Dit is gekomen door fraude. Internetcriminelen hebben gegevens in handen gehad.


Zeg je nu zo maar iets?? Wat een arrogantie! Hoe durf je!! @Bart_Z 

Want ik ben heel benieuwd hoe dit kan! 
 

Want ik gebruik NERGENS hetzelfde wachtwoord en e-mail. En is er geen lekken bekend op mijn mailadres bij KPN! 

Daarbij, dit kan toch alleen maar via de KPN ontvanger?!?