Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

En daarbij, dit is van de laatste week! Hiervoor was mijn kpn-id niet gehacked! 
 

Dus dat zou betekenen, dat ineens mijn kpn-id ook gehacked is en er vanaf mijn kpn ontvanger zo bats boem via de pincode op mijn ontvanger, Netflix betalen via KPN aangezet zijn? Knap! 


Voor zover ik weet @wjb komt de fraude zoals vorig jaar niet meer voor. Alle meldingen die we nu nog doorzetten worden individueel doorgezet, behandeld en beoordeeld door onze collega's. Als daaruit iets zal blijken zullen zij daarop actie ondernemen.

​Wat er nu speelt staat hier los van. Het gaat hier nu echt om een bug in de weergave.
Dit lijkt alleen te zijn bij klanten die ooit Netflix gehad hebben. Op dit moment lijkt het erop dat alleen de klanten dit zien waar wij (klantenservice) het hebben opgezegd.

@Anneke-Anna begrijp ik het goed dat jij nooit Netflix gehad hebt? Dan moet ik over jouw specifiek geval nog bij mijn collega checken hoe dat kan komen. 


Voor zover ik weet @wjb komt de fraude zoals vorig jaar niet meer voor. Alle meldingen die we nu nog doorzetten worden individueel doorgezet, behandeld en beoordeeld door onze collega's. Als daaruit iets zal blijken zullen zij daarop actie ondernemen.

​Wat er nu speelt staat hier los van. Het gaat hier nu echt om een bug in de weergave.
Dit lijkt alleen te zijn bij klanten die ooit Netflix gehad hebben. Op dit moment lijkt het erop dat alleen de klanten dit zien waar wij (klantenservice) het hebben opgezegd.

@Anneke-Anna begrijp ik het goed dat jij nooit Netflix gehad hebt? Dan moet ik over jouw specifiek geval nog bij mijn collega checken hoe dat kan komen. 

Hoezo nooit Netflix gehad? Waar heb ik dat geschreven? Ik had geen actief account bij Netflix. 


Voor zover ik weet @wjb komt de fraude zoals vorig jaar niet meer voor.

@Thomas, En toch lees ik uit de berichten van de laatste dagen dat er nieuwe gevallen van fraude voor lijken te komen. Het duidelijkst is wellicht de melding van @Anneke-Anna. En als ik dan zie dat @Jose_ in dit bericht meldt dat er een vergoeding is ingelegd, dan ga ik er vanuit dat er ook kosten in rekening gebracht zijn. @Anneke-Anna geeft volgens mij duidelijk aan dat pas sinds kort Netflix op haar abonnement vermeld wordt.


@Anneke-Anna sorry, ik bedoelde natuurlijk Netflix via onze factuur. Als je dat in het verleden ooit gehad hebt lijkt dat de oorzaak dat het nu in je MijnKPN zichtbaar is (maar niet in rekening gebracht wordt).

@wjb 6 dagen geleden wisten we nog niet wat hier precies speelde en de collega die Anneke-Anna toen heeft gesproken ook niet. Ik lees in het dossier ook dat die vergoeding “onterecht” was ingediend omdat het niet in rekening gebracht gaat worden.

Het ontgaat me niet dat dit ontzettend vervelend (understatement) is voor mensen die eerder slachtoffer zijn geweest en het nu ineens weer op hun MijnKPN zien. Ik ga er ook vanuit dat onze collega's achter de schermen de bug snel weer opgelost hebben

*edit: factuur moet natuurlijk MijnKPN zijn.


Een bug die zomaar een betaaloptie activeert in mijnkpn?

Of deze nu wel of niet in rekening gebracht wordt, zoiets mag niet voorkomen en toch gebeurd het!

En mag ik daar even pissig om zijn?!? Nee? Jammer dan, want ik trek alles uit de kast wat ik kan dat dit niet meer gebeurd! 

KPN denkt toch zeker niet dat ik rustig achterover ga leunen tot zulke ‘bugs’ worden gefixt?

Er wordt te makkelijk mee omgegaan vanuit KPN!


De betaaloptie is niet geactiveerd maar lijkt dat wel. Dát is de bug.
Mijn collega's zijn zich hier van bewust en werken aan een oplossing. Meer kan ik helaas niet voor je doen.

Ik snap hoe je hierover denkt maar er is simpelweg geen snellere oplossing.


@Anneke-Anna sorry, ik bedoelde natuurlijk Netflix via onze factuur. Als je dat in het verleden ooit gehad hebt lijkt dat de oorzaak dat het nu in je MijnKPN zichtbaar is (maar niet in rekening gebracht wordt).

@wjb 6 dagen geleden wisten we nog niet wat hier precies speelde en de collega die Anneke-Anna toen heeft gesproken ook niet. Ik lees in het dossier ook dat die vergoeding “onterecht” was ingediend omdat het niet in rekening gebracht gaat worden.

Het ontgaat me niet dat dit ontzettend vervelend (understatement) is voor mensen die eerder slachtoffer zijn geweest en het nu ineens weer op hun MijnKPN zien. Ik ga er ook vanuit dat onze collega's achter de schermen de bug snel weer opgelost hebben

*edit: factuur moet natuurlijk MijnKPN zijn.


Laat ik ook even zwart op wit zeggen dat ik gebeld heb met de vraag of KPN kon zien of er iemand op mijn kpn-id of had ingebroken of anderzijds.

Ook heb ik naar dit topic verwezen. Ik heb niet ‘geeist’ dat het bedrag zou worden terugbetaald.
Dit werd zelf door KPN aangegeven en werd direct van deze maand afgehouden. 

Als KPN dat onterecht vindt, dan mag je wat mij betreft dit ongedaan maken. Ik zit niet om die paar euro verlegen. 

Wat mij wel behoorlijk tegen de borst stuit is, op z’n zachts gezegd, een aantal antwoorden vanuit KPN die kant nog wal raken.
 

En die ‘bug’, die later bekend zou zijn komt bijzonder vreemd op mij over. 


Precies,  ik wil gewoon dat netflix uit het abonnement wordt gehaald. Ik heb immers opgezegd bij netflix. En daarbij heb me niet aangemeld bij kpn om netflix via de factuur te betalen.


@Ewout Hummel, als daar voor jou eerder melding van is gemaakt en gezegd is dat het van jouw abonnement afgehaald is, dan is dat zo. Alleen in Mijn KPN lijkt het nog alsof Netflix aan staat. Er wordt hard gewerkt om dit op te lossen. Er wordt niks gefactureerd. Dit zal je ook op de facturen terugzien. 


Ok dan wacht ik het af. En als het nu wel gefactureerd wordt?


Ok dan wacht ik het af. En als het nu wel gefactureerd wordt?


@Ewout Hummel Dan moet je dat hier aangeven. 


Dan hier even aangeven inderdaad. Dan gaan wij er mee aan de slag.


De optie ‘Netflix betalen via kpn’ is niet meer aanwezig is mijnkpn toen ik vanmorgen vroeg keek en toen er nog geen storing was met mijnkpn, maar het is afwachten hoe de volgende factuur eruit gaat zien.  

Ik blijf het een vreemde ‘bug’ vinden en ben nog steeds benieuwd hoe deze is ontstaan,  aangezien ik en geen actief Netflix account had en de betaling niet via KPN liet lopen.

Dus het toegevoegde stukje door KPN op 26-5; Dit komt omdat het door ons is uitgezet in de inleiding van dit topic heb ik nog steeds vraagtekens bij.

Het enige positieve hier aan is dat mijn kpn-id in ieder geval niet gehacked is en was.


Dat is inderdaad positief @Anneke-Anna en het is ook positief dat je de optie er eerder vandaag niet meer bij zag staan!


Dat is inderdaad positief @Anneke-Anna en het is ook positief dat je de optie er eerder vandaag niet meer bij zag staan!

Ik zou er ook overheen l*llen ja :joy:


Het is ook een vreemde bug @Anneke-Anna, en aangezien we niet meer of andere informatie tot onze beschikking hebben dan op 26-05, kan ik daar inhoudelijk weinig nieuws over zeggen en dacht ik laat ik het positieve uit jouw bericht maar even benadrukken :wink:


Het is ook een vreemde bug @Anneke-Anna, en aangezien we niet meer of andere informatie tot onze beschikking hebben dan op 26-05, kan ik daar inhoudelijk weinig nieuws over zeggen en dacht ik laat ik het positieve uit jouw bericht maar even benadrukken :wink:

Hey, I'm all for saving bees,:bee: niets negatiefs ten opzichte van jouw bericht ;-) :blossom:

 


Hoera, de optie netflix via kpn factuur (bug) is gelukkig ook uit mijn account verdwenen, hopen dat dit niet weer gebeurd ivm dubbele netflix kosten. Ik had het immers ook alleen maar via netflix geactiveerd en niet via kpn


Hier ook hetzelfde probleem. Ik deel mijn Netflix account met mij 75+ ouders en zij krijgen nu ook ineens Netflix onterecht op hun factuur!! Bellen met de helpdesk is kansloos, tickets worden aangemaakt maar onterechte facturatie gaat door, laat staan dat er iets wordt terugbetaald. Graag zo spoedig mogelijk een echte oplossing!!!


IK heb Netflix opgezegd, dat ging pas 6-6-2021 in en aangezien KPN de facturering van Netflix met ingang van april 2021 is gestart, heb ik dus achteraf gezien 3 x 13,99 dubbel betaald. Mijn mail aan KPN hierover is tot nu toe niet beantwoord. Overigens vind ik het prima dat de Netflix-facturering nuvia KPN verloopt.


Had je dan zelf in maart de facturering via KPN gestart en zo ja voor welk Netflix abonnement, jet Netflix abonnement dat je nu opgezegd hebt?

En waarom ging dat opzeggen pas sinds 6-6-2021? Er is immers geen minimum termijn voor Netflix, die kan elke maand opgezegd worden.


Hier ook hetzelfde probleem. Ik deel mijn Netflix account met mij 75+ ouders en zij krijgen nu ook ineens Netflix onterecht op hun factuur!! Bellen met de helpdesk is kansloos, tickets worden aangemaakt maar onterechte facturatie gaat door, laat staan dat er iets wordt terugbetaald. Graag zo spoedig mogelijk een echte oplossing!!!

Hoi @Robbert73, welkom. Hebben jouw ouders dit ineens op de factuur staan, of liep dit al langer? Ik vraag het even omdat nieuwe gevallen van onterecte facturering niet meer voorkomen. Maar, als dit bij hen in een eerder stadium is gebeurd, dan kan het nog wel onterecht zijn geweest. In dat geval is wat er nu gedaan is (ticket aanmaken) ook de juiste weg. De back office zal dan zorgen dat de facturatie stopt en onterecht betaalde bedragen vergoed worden. Wel kan het zijn dat stopzetten en een factuur elkaar kruisen. Mocht je hier toch nog verdere vragen over hebben, dan raad ik je in dit geval aan om te bellen daar het niet om jouw abonnement gaat maar om die van je ouders.  


Zij hebben sinds 2 maanden KPN glasvezel, en sindsdien staat het op hun factuur (dus tot nu toe 2 facturen). Hopelijk wordt het opgelost met de ingediende ticket en ontvangen ze hun geld terug!


Meerdere keren contact gezocht, van kastje naar de muur gestuurd Netflex wordt jaren lang zomaar van rekening afgeschreven, beëindigen is niet mogelijk