Skip to main content

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023

@Klanten normaal behandelen, dat is wel heel lang, ik vermoed dat het ergens anders mis gaat, maar mag ik eens meekijken. Zou je jouw profiel willen voorzien van gegevens, hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik eens meekijken.


Helaas sinds vandaag voor de 2e keer slachtoffer van Netflixfraude. Vanmiddag gebeld en toen was het aangevraagde basisaccount opgezegd. Maar nu is er weer een premium account aangevraagd. Hoe is dit nou toch mogelijk?


Helaas sinds vandaag voor de 2e keer slachtoffer van Netflixfraude. Vanmiddag gebeld en toen was het aangevraagde basisaccount opgezegd. Maar nu is er weer een premium account aangevraagd. Hoe is dit nou toch mogelijk?

Wanneer is het die 2e keer begonnen?


Correctie; het is de 3e keer.

 

1e keer vorig jaar juni

2e keer vanmiddag om 12 uur (gelijk gebeld)

3e keer om 17.13 (zie mail nu net pas)


Correctie; het is de 3e keer.

 

1e keer vorig jaar juni

2e keer vanmiddag om 12 uur (gelijk gebeld)

3e keer om 17.13 (zie mail nu net pas)

Ik neem aan dat jij het wachtwoord voor jouw KPN ID nergens anders voor gebruikt, klopt dat?


Uiteraard. Ik heb het nu net weer aangepast, maar snap echt niet hoe het mogelijk is.


Uiteraard. Ik heb het nu net weer aangepast, maar snap echt niet hoe het mogelijk is.

En dat is precies waarom ik die vraag heb gesteld.

Er zijn dan eigenlijk maar drie mogelijkheden.

1) Er staat data logger malware op een machine van je waarmee je ingelogd bent op mijnKPN.

2) Je hebt een kopie site benaderd die als twee druppels water op die van KPN lijkt.

3) Er is een data breach geweest bij KPN zelf waarbij KPN ID's met bijbehorende wachtwoorden buit gemaakt zijn.


Ik denk dat het langzaam (maar zeker) tijd wordt dat er melding gemaakt wordt bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Aangezien dit probleem nu al (meer dan) een jaar speelt zou je bijna niet anders kunnen concluderen dat er sprake is van een data-lek (die KPN angstvallig stil lijk te willen houden).


Uiteraard. Ik heb het nu net weer aangepast, maar snap echt niet hoe het mogelijk is.

En dat is precies waarom ik die vraag heb gesteld.

Er zijn dan eigenlijk maar drie mogelijkheden.

1) Er staat data logger malware op een machine van je waarmee je ingelogd bent op mijnKPN.

2) Je hebt een kopie site benaderd die als twee druppels water op die van KPN lijkt.

3) Er is een data breach geweest bij KPN zelf waarbij KPN ID's met bijbehorende wachtwoorden buit gemaakt zijn.

Dat eerste lijkt me niet, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb deze telefoon nu 2 maanden.

Wat zou ik zelf verder aan bovenstaamde punten kunnen doen?


Wat zou ik zelf verder aan bovenstaamde punten kunnen doen?

Eigenlijk niets maar ik hoop oprecht dat KPN eens openheid van zaken wil geven in waar "het lek" zit. Ik snap dat ze terughoudend moeten zijn om zo mensen niet wijzer te maken dan noodzakelijk maar om telkens maar te blijven wijzen naar het lekken van e-mailadressen met bijbehorende wachtwoorden is niet echt geloofwaardig meer.


Wat zou ik zelf verder aan bovenstaamde punten kunnen doen?

Eigenlijk niets maar ik hoop oprecht dat KPN eens openheid van zaken wil geven in waar "het lek" zit. Ik snap.dat ze terughoudend moeten zijn om zo mensen niet wijzer te maken dan noodzakelijk maar om telkens maar te blijven wijzen naar het lekken van e-mailadressen met bijbehorende wachtwoorden is niet echt geloofwaardig meer.

Dat bedoel ik. De antwoorden zijn te ontwijkend en te wazig om echt te geloven dat er niet meer aan de hand is. Dat voelt niet goed en dan druk ik me zacht uit….


Ik heb plots een Netflix basic abbo waar ik niet echt (echt niet) om gevraagd heb. 

Misschien kan iemand dat er weer ff uitgooien. Alvast bedankt.
Heb mijn wachtwoord nu aangepast, dus verwacht geen hele spannende dingen meer.

Ik zou ook heel graag een MFA optie zien bij de inlog van KPN. Gooi het eens in de groep.

Thanks en groeten!

 

 


Hier nog iemand. En ik zie tevens verschillende topics de laatste dagen over abonnementswijzigingen die niet zijn aangevraagd.

Ook ik ben zeer benieuwd wanneer er wel openheid komt vanuit KPN. 

 


@Maar1990 ik heb dit bij onze collega's neergelegd.
@Clawhammer zou jij je profiel willen invullen en hier een seintje geven als dat is gebeurd?
@Anneke-Anna bedankt voor het verzamelen, deze pakken we ook op.


@Thomas Done! (profieltje aangevuld.) :)

 


@Clawhammer, ook voor jou hebben we dit bij onze collega's neergelegd. 


@Maar1990 ik heb dit bij onze collega's neergelegd.
@Clawhammer zou jij je profiel willen invullen en hier een seintje geven als dat is gebeurd?
@Anneke-Anna bedankt voor het verzamelen, deze pakken we ook op.

Dankjewel! Moet ik nu nog bellen met kpn of is dit voldoende?


Bellen is nu niet meer nodig @Maar1990!


Het is goed dat het wordt opgepakt maar met de opmerking ' ik heb het bij mijn collega's neergelegd' worden de getroffenen niet wijzer (en eigenlijk ook niet netjes behandeld). Geef openheid van zaken KPN. Anders zal het binnenkort op meerdere nieuwssites te lezen zijn vermoed ik. Hier moet je niet te lichtzinnig mee omgaan KPN. We hebben het wel over een privacy issue waar het om gegevens van personen gaat. Dan heb je als KPN wel een verantwoordelijkheid. Neem die dan ook. 

 

@Thomas @Jeroen_dB 


Ik heb vanmiddag dus wel contact gehad met KPN aan de telefoon en deze meneer wist mij te vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat iemand in mijn omgeving mijn telefoon of laptop een keer zou hebben bemachtigd en zo aan mijn gegevens is gekomen. En dat diegene dan een account heeft aangemaakt op mijn kosten.... dit is echter absoluut niet mogelijk.

Het is van de zotte, ik werd behandeld alsof het mijn eigen schuld is. Er wordt een onderzoek gestart en zolang ik niet kan bewijzen dat ik het niet was, moet ik gewoon blijven door betalen is mij verteld😑😱


@Maar1990 Ohnee!!! Ugh..:unamused:. Wat @SledgehammerNL ook al zegt, we moeten hier niet te licht mee omgaan. We kunnen helaas nog niet veel zeggen omdat eerst onderzocht wordt wat er precies aan de hand is. Als we een aantal voorbeelden hebben aangeleverd en er is bekend wat er aan de hand is, dan gaat de communicatie er uit naar iedereen (alsin onze collega's). Wat onze collega gezegd heeft is waarschijnlijk uit onwetendheid gezegd. Laten we eerlijk zijn, de manier die mijn collega benoemd zou de enige manier mogen zijn dat dit voorkomt. Maar dus wel erg onwaarschijnlijk! 

Bedankt voor dit signaal in ieder geval. Zodra er meer bekend is, horen jullie het van ons. 


Ik heb vanmiddag dus wel contact gehad met KPN aan de telefoon en deze meneer wist mij te vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat iemand in mijn omgeving mijn telefoon of laptop een keer zou hebben bemachtigd en zo aan mijn gegevens is gekomen. En dat diegene dan een account heeft aangemaakt op mijn kosten.... dit is echter absoluut niet mogelijk.

Het is van de zotte, ik werd behandeld alsof het mijn eigen schuld is. Er wordt een onderzoek gestart en zolang ik niet kan bewijzen dat ik het niet was, moet ik gewoon blijven door betalen is mij verteld😑😱


@Maar1990 Absurd.
Het beste kun je de voortgang hier blijven volgen. Bellen heeft absoluut geen zin omdat de gemiddelde KPN medewerker bij de telefonische klantenservice niet op de hoogte is. En dan druk ik me nog netjes uit. 


Ik heb vanmiddag dus wel contact gehad met KPN aan de telefoon en deze meneer wist mij te vertellen dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat iemand in mijn omgeving mijn telefoon of laptop een keer zou hebben bemachtigd en zo aan mijn gegevens is gekomen. En dat diegene dan een account heeft aangemaakt op mijn kosten.... dit is echter absoluut niet mogelijk.

Het is van de zotte, ik werd behandeld alsof het mijn eigen schuld is. Er wordt een onderzoek gestart en zolang ik niet kan bewijzen dat ik het niet was, moet ik gewoon blijven door betalen is mij verteld😑😱


@Maar1990 Absurd.
Het beste kun je de voortgang hier blijven volgen. Bellen heeft absoluut geen zin omdat de gemiddelde KPN medewerker bij de telefonische klantenservice niet op de hoogte is. En dan druk ik me nog netjes uit. 

Waarschijnlijk weer een Tempo-Team-collega 😉


Bij mij is Netflix er weer af, na 1 bericht op dit forum, dus das prima afgehandeld. Bedankt daarvoor!


Bij mij ook! Superfijn!