Skip to main content

Als ik via de app ‘NPO’ (op mijn telefoon) uitzendingen wil terug kijken dan krijg ik de melding dat dat niet kan omdat de app denkt dat ik in het buitenland  zit terwijl ik gewoon in Nederland zit. Op de NPO site zie ik dat een aantal dingen hiervan de oorzaak kunnen zijn zoals dat de landcode van het IP adres nog niet is omgezet of dat ik gebruik maak van een VPN verbinding.
deze vraag wil ik eigenlijk stellen aan KPN zelf maar ik vind alleen maar dit forum… hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Hallo @Neirac ,

Zit je toevallig ergens in een hotel? Probeer eens een ander WiFi-netwerk. Lukt het dan wel? 


Ik zit gewoon thuis, niks verander in modem of abonnement…


Probeer dan eens de cookies en browsegeschiedenis te wissen. Of in je telefoon terug naar instellingen. 


Cookies en browsegeschiedenis gelden toch alleen voor websites en niet voor apps dacht ik?


Klopt, niet voor apps. Daar kun je dan wel de cache legen. 
 

Pak je toestel erbij en ga naar de instellingen; Kies 'Opslag' en kies een categorie die veel opslagruimte verbruikt, zoals 'Foto's en video's'; Tik op de app naar keuze (in het voorbeeld 'Foto's') en controleer hoeveel opslagruimte de cache inneemt; Tik op 'Cachewissen' en bevestig je keuze.

Of bij een IPhone: 

Om de cache van een app te verwijderen, ga je naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Daarna kun je naar onderen scrollen om het overzicht van de verschillende apps te zien. Hier kun je ook zien hoeveel data je apps innemen. Bij elke app heb je twee verschillende opties: 'Ruim op' en 'Verwijder app. 

Wellicht levert dit wat op? 

 


dank voor het meedenken maar het heeft helaas niet geholpen. Maar ik begrijp eigenlijk ook niet waarom het legen van je cache/vrijmaken ruimte iets te maken heeft met de locatiebepaling van de app?


Ik heb trouwens een iPhone en alleen opgeruimd bij NPO app


En als ik de WiFi uitschakel dan werkt het wel met de mobiele data 


Ik kan nergens vinden hoe ik de KPN rechtstreeks kan benaderen want het lijkt te liggen aan de (instellingen van de) modem. Weet iemand hoe het kan? Of hoe ik bij de instellingen kom?


Morgen vanaf 8.00 kun je bellen naar 0800-0402. 


Gebruik je wellicht Privédoorgifte op je iPhone? Check dan je instelling:

Instellingen > Apple Id > iCloud > Privédoorgifte > Locatie van IP-adres

Zet deze op "Gebruik land en tijdzone" en niet "Behoud algemene locatie"
of beter zet de Privédoorgifte uit.


Morgen vanaf 8.00 kun je bellen naar 0800-0402

Ah, das handig, dank je wel!

 


Gebruik je wellicht Privédoorgifte op je iPhone? Check dan je instelling:

Instellingen > Apple Id > iCloud > Privédoorgifte > Locatie van IP-adres

Zet deze op "Gebruik land en tijdzone" en niet "Behoud algemene locatie"
of beter zet de Privédoorgifte uit.

Als ik op privédoorgifte (beta) klik dan moet ik een abonnement aangaan… 

Dat heb ik eerder nooit gehad en vroeger werkte het dus wel…


Hoi @Neirac, welkom! Zoals je ziet is ons forum hoofdzakelijk voor en door klanten. Er zijn hier verschillende behulpzame gebruikers die anderen graag op weg helpen. Waar nodig haken wij als moderators ook aan. Door drukte rondom de vakantieperiode zijn wij er minder snel bij dan anders. Gelukkig was er al een boel hulp toegesneld hier in je topic.

Hoe staat het er intussen voor? Heb je contact met de klantenservice gehad? We lezen hier ook graag hoe het afgelopen is.


Wifi werkt dus niet en telefoon wel. Er zijn tegenwoordig twee versies van het netwerk protocol in gebruik, IPv4 en IPv6. De site: https://ipv6-test.com laat dat zien, plus vlaggetjes die aangeven waar deze site denkt dat de provider zit. Op het modem kan eventueel IPv6 (tijdelijk) uitgezet worden om te kijken of de NPO de IPv6 geolocatie nog niet op orde heeft. 

 


Wifi werkt dus niet en telefoon wel. Er zijn tegenwoordig twee versies van het netwerk protocol in gebruik, IPv4 en IPv6. De site: https://ipv6-test.com laat dat zien, plus vlaggetjes die aangeven waar deze site denkt dat de provider zit. Op het modem kan eventueel IPv6 (tijdelijk) uitgezet worden om te kijken of de NPO de IPv6 geolocatie nog niet op orde heeft. 

Bedankt je reactie!

volgens de site heb ik ipv4. Verder kan ik niet zien wat mijn geolocatie is. Ik zal

hieronder schermafbeeldingen zetten


 

 


Hoe kan ik dan de geolocatie achterhalen?


Ik heb KPN gebeld. Ook zij hebben een reset gedaan maar dat haalt niets uit. IP adres kan het niet zijn want KPN gebruikt vaste IP. Wordt ook niet veroorzaakt door beveiligingsapps. Krijg nu nieuwe modem toegestuurd maar twijfel door helpdesk of dat gaat werken maar toch even proberen. Hij dacht dat het ook kan liggen aan updates van IPhone (omdat daar laatste tijd schijnbaar veel storingen vandaan komen) hoewel dit probleem daar niet bekend is. Wordt vervolgd…


En hoe zit het met 4G? Op 4G hoort het ook gewoon te werken. Werkt dat ook niet?


En hoe zit het met 4G? Op 4G hoort het ook gewoon te werken. Werkt dat ook niet?

Als ik de WiFi uitschakel dan werkt het wel (dus op de 4G) dus het probleem lijkt toch bij de (communicatie met de) modem te liggen.


En als iemand anders de npo start app op zijn of haar telefoon opent via jouw wifi. Is het mogelijk dat te testen?

Kortgeleden de app nog in het buitenland gebruikt?

Andere apps met geo locatie doen het wel? ( KPN ITV oa)

Last but not least. De app verwijdert en opnieuw geïnstalleerd?


Er is geen IPv6 dus dat kan niet de oorzaak zijn. Als het IPv4 adres voor geolocatie gebruikt wordt is dat duidelijk van KPN zittend in Nederland.  Opzoeken van het IP adres in een  database geschikt voor webservers  wijst naar Nederland, Son en Breugel wat volgens mij toch echt in Nederland ligt.

Nu weet je nooit wat een app gevraagd of ongevraagd uit een telefoon haalt, maar dat zou dan voor Wifi en telefoon weer hetzelfde moeten zijn.  Dat een nieuw modem zou helpen lijkt me wel heel sterk….

Ik hoop niet u van het kastje naar de muur te sturen, maar het lijkt toch echt een vraag aan NPO waarom u tot het buitenland gerekend wordt….


Er is toch wat merkwaardigs aan de hand: de MaxMind GeoIP2 Databases Demo geeft voor dit IPv4 adres KPN als eigenaar, maar plaatst de locatie in

Frechen,
North Rhine-Westphalia,
Germany,
Europe

Als de NPO deze database gebruikt dan wordt dit IP adres dus daadwerkelijk in Duitsland geplaatst. In dat geval zou KPN dus deze firma eens moeten contacteren….

Mijn eigen IP adres wordt wel tot op de stad nauwkeurig weergegeven.


En als iemand anders de npo start app op zijn of haar telefoon opent via jouw wifi. Is het mogelijk dat te testen?

Kortgeleden de app nog in het buitenland gebruikt?

Andere apps met geo locatie doen het wel? ( KPN ITV oa)

Last but not least. De app verwijdert en opnieuw geïnstalleerd?

als iemand anders de npo app gebruikt dan volgt dezelfde foutmelding.

deze app gebruik ik nooit in buitenland en ben er ook niet recent geweest.

spotify begin nu ook al moeilijk te doen over de locatie.

verwijderen app ook al geprobeerd…