Skip to main content

Als ik via de app ‘NPO’ (op mijn telefoon) uitzendingen wil terug kijken dan krijg ik de melding dat dat niet kan omdat de app denkt dat ik in het buitenland  zit terwijl ik gewoon in Nederland zit. Op de NPO site zie ik dat een aantal dingen hiervan de oorzaak kunnen zijn zoals dat de landcode van het IP adres nog niet is omgezet of dat ik gebruik maak van een VPN verbinding.
deze vraag wil ik eigenlijk stellen aan KPN zelf maar ik vind alleen maar dit forum… hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Er is geen IPv6 dus dat kan niet de oorzaak zijn. Als het IPv4 adres voor geolocatie gebruikt wordt is dat duidelijk van KPN zittend in Nederland.  Opzoeken van het IP adres in een  database geschikt voor webservers  wijst naar Nederland, Son en Breugel wat volgens mij toch echt in Nederland ligt.

Nu weet je nooit wat een app gevraagd of ongevraagd uit een telefoon haalt, maar dat zou dan voor Wifi en telefoon weer hetzelfde moeten zijn.  Dat een nieuw modem zou helpen lijkt me wel heel sterk….

Ik hoop niet u van het kastje naar de muur te sturen, maar het lijkt toch echt een vraag aan NPO waarom u tot het buitenland gerekend wordt….

Spotify denkt inmiddels ook dat ik in het buitenland zit…


Er is toch wat merkwaardigs aan de hand: de MaxMind GeoIP2 Databases Demo geeft voor dit IPv4 adres KPN als eigenaar, maar plaatst de locatie in

Frechen,
North Rhine-Westphalia,
Germany,
Europe

Als de NPO deze database gebruikt dan wordt dit IP adres dus daadwerkelijk in Duitsland geplaatst. In dat geval zou KPN dus deze firma eens moeten contacteren….

Mijn eigen IP adres wordt wel tot op de stad nauwkeurig weergegeven.

Dat is hopelijk een stapje verder weer! Dan ga ik de helpdesk maar weer bellen voordat ik de nieuwe modem installeer 🙂. Bedankt!


Als het IPv4 adres behouden blijft zal een nieuw modem dus niet helpen. Ik weet niet wat versies van het oude en nieuwe modem zijn, maximaal effect zou zijn dat IPv6 beschikbaar komt en dat dat adres toevallig wel correct in de database staat. Mijn IPv6 adres is in die database ook op stad-niveau correct aangegeven, dus ook daarmee is de locatie redelijk exact te bepalen.

Ik hoop dat iemand van KPN meeleest die de juiste persoon kan inseinen om dit te corrigeren, het zullen enkele tientallen IPv4 adressen zijn die in Duitsland terecht gekomen zijn. (/27 subnet)

 

Dit alles uiteraard onder de aanname dat KPN gegevens levert aan MaxMind en dat NPO en Spotify de MaxMind database gebruiken.


Bedankt voor al je reacties!

Nu krijg ik te horen dat dit al een bekend probleem is (terwijl gisteren nog probleem bij updates iPhone gelegd werd) maar dat niet bekend is op welke termijn het opgelost zal worden 😶. En willen ze dat ik toch eerst de modem ga ophalen… Deze kan ik vanaf 3  uur halen vandaag, dus wordt weer vervolgd.


@Neirac Goed dat je - met dank aan de hulp van anderen - nog een en ander hebt nagekeken. Er gaat blijkbaar met de locatie van jouw IP adres iets niet goed. Ik heb daarvoor een van je screenshots van gistermiddag even aangepast, omdat jouw IP adres daarin zichtbaar was. 

Kan je voor volledige verificatie jouw forumprofiel voor me invullen en me een seintje geven zo gauw je dat hebt gedaan? Dan kan ik navraag voor je doen.


@Neirac Goed dat je - met dank aan de hulp van anderen - nog een en ander hebt nagekeken. Er gaat blijkbaar met de locatie van jouw IP adres iets niet goed. Ik heb daarvoor een van je screenshots van gistermiddag even aangepast, omdat jouw IP adres daarin zichtbaar was. 

Kan je voor volledige verificatie jouw forumprofiel voor me invullen en me een seintje geven zo gauw je dat hebt gedaan? Dan kan ik navraag voor je doen.

Dank voor je reactie. Ik heb net het forumprofiel ingevuld. Ook heb ik de nieuwe modem geïnstalleerd maar dat heeft niets opgelost. Helpdesk weer gebeld en het wordt nader uitgezocht…


en dank voor het weghalen van mijn IP adRes 😁


@Neirac Geen probleem, privacy is belangrijk op een openbaar forum 🙂 En dankjewel, ik heb je gegevens erbij gepakt. Mooi - ik zie dat er een ticket aangemaakt en doorgezet is naar onze Technische Dienst. Zij doen inderdaad verder onderzoek naar de oorzaak en nemen contact met je op zo gauw ze meer weten, of als ze vragen hebben. Dat is meestal binnen enkele dagen. Hou je ons hier op de hoogte? Laat het gerust weten als ik iets voor je kan doen.


@Neirac: Is dit probleem nu opgelost en kun je kijken naar de NPO?


@Neirac: Is dit probleem nu opgelost en kun je kijken naar de NPO?

Nee helaas… ze zeggen steeds dat ik terug gebeld word en dat een complex probleem is. Ben nu maar weer zelf aan het bellen.


Net weer gebeld. Mijn vraag ligt al bij de back office, maar de medewerker van de frontoffice weigert mij door te verbinden. Hij zegt dat het geen probleem is van KPN maar dat ze wel zo aardig zijn om out of the box mee te denken maar ik ben het er niet mee eens dat het niet bij KPN ligt. Het advies dat ik krijg is dat ik NPO moet benaderen, maar daar ligt het probleem niet. Iemand nog een tip hoe ik hier doorheen kom? Anders wordt het tijd voor een nieuwe aanbieder…


aanvullend: Vorige week werd mij verteld dat ik op de dinsdag teruggebeld zou worden door de back office, ook daar had de frontoffice geen boodschap aan.

 


Dit is dan zo’n vervelend probleem waar verschillende partijen bij betrokken zijn.

Voor KPN is het vervelend dat er problemen zijn met hun services, maar geolocatie gaat via een 3e partij.

Voor de NPO is het vervelend als gebruikers de toegang onterecht wordt ontzegd, maar zij zijn afhankelijk van een derde partij.  In feite zijn zij de eerste die de database leverancier moeten aanspreken, zij betalen ervoor. 

U zelf die een app niet kunt gebruiken, met het risico van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

 

De database van Maxmind plaatst u bij Keulen, die is dus in ieder geval fout.  Ik weet uiteraard niet of NPO die gebruikt, maar andere plaatsen u in Amsterdam, Amersfoort, Utrecht of Maastricht.

https://www.maxmind.com/en/geoip-demo

Zij hebben een formulier om een correctie aan te vragen. U kunt uiteraard proberen om dit voor uw IP adres te doen, als de klacht over een IP adres geschreven is op dat IP adres zullen ze er  wel naar kijken. Nee heb je, ja kun je krijgen….


@Neirac Ik heb je gegevens er nog even bij gepakt. De melding bij de Technische Dienst staat nog wel open. Ik heb verwezen naar jouw topic hier en gevraagd of ze je op de hoogte kunnen stellen. Gewoonlijk nemen ze dan binnen enkele dagen contact met je op, de Technische Dienst kan meer van de details en inhoud van je melding zien. Het kan daarnaast misschien ook geen kwaad om eens in de tip van @hmmsjan_2 hierboven te duiken.


Hij zegt dat het geen probleem is van KPN maar dat ze wel zo aardig zijn om out of the box mee te denken maar ik ben het er niet mee eens dat het niet bij KPN ligt.

Het ip-adres dat je hebt is een Nederlands ip (het is tenslotte jouw ip, en jij woont in Nederland), en de NPO claimt dat het een buitenlands ip-adres is. De enige informatie die KPN vrijgeeft naar de buitenwereld over het ip-adres, is dat het zich in Nederland bevindt. Als derde partijen die informatie missen/negeren/zelf verzinnen, dan ligt dat inderdaad niet aan KPN.


Dit is dan zo’n vervelend probleem waar verschillende partijen bij betrokken zijn.

Voor KPN is het vervelend dat er problemen zijn met hun services, maar geolocatie gaat via een 3e partij.

Voor de NPO is het vervelend als gebruikers de toegang onterecht wordt ontzegd, maar zij zijn afhankelijk van een derde partij.  In feite zijn zij de eerste die de database leverancier moeten aanspreken, zij betalen ervoor. 

U zelf die een app niet kunt gebruiken, met het risico van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

 

De database van Maxmind plaatst u bij Keulen, die is dus in ieder geval fout.  Ik weet uiteraard niet of NPO die gebruikt, maar andere plaatsen u in Amsterdam, Amersfoort, Utrecht of Maastricht.

https://www.maxmind.com/en/geoip-demo

Zij hebben een formulier om een correctie aan te vragen. U kunt uiteraard proberen om dit voor uw IP adres te doen, als de klacht over een IP adres geschreven is op dat IP adres zullen ze er  wel naar kijken. Nee heb je, ja kun je krijgen….

dank voor de tip! Ik het doorgegeven, zou binnen 2 weken reactie krijgen, afwachten maar…

 


Ik heb een mail ontvangen van Maxmind en vrijdag gaat mijn wijziging mee in de update. Ik ben benieuwd!


Ik heb een mail ontvangen van Maxmind en vrijdag gaat mijn wijziging mee in de update. Ik ben benieuwd!

Helaas, mijn locatie is ongewijzigd ondanks de update…


Maxmind geeft nog hetzelfde resultaat, dus de wijziging is om een of andere reden niet doorgevoerd. Misschien de volgende ronde?

Ik zag bij de NPO dat ze Maxmind gebruiken, dus de aangeschreven provider is de goede!

 

Dit zou beter opgelost moeten worden. De NPO sluit u onterecht buiten en gebruikt daarvoor een database met onjuiste informatie. Maar ze verwijzen naar de internet provider om dat op te lossen.  Degene die de IPv4 en IPv6 adressen en hun locatie kent is KPN, maar KPN moet dan achter de NPO en dan Maxmind aan.   Naar mijn idee is het niet de verantwoordelijkheid van KPN om achter bedrijven aan te gaan die gegevens aan elkaar knopen die in principe niets met elkaar te maken hebben en daarbij struikelen. Maar u als klant/kijker zit er tussenin.


Verhuisd naar een prachtige provincie in Nederland!!!  Een /32 netwerk, 1 adres,  dus de andere adressen binnen dit subnet blijven onveranderd. Nu kijken wanneer de NPO de update oppakt. 

 

 


Het is eindelijk opgelost! KPN belde me met de mededeling dat het vandaag opgelost zou zijn. De IP staat nu eindelijk in Nederland!


👍🏼, getest ook?


👍🏼, getest ook?

Jazeker, het werkt 😁