Skip to main content

Sinds de installatie van de nieuwe versie van de NPO Start-app, begin deze week, werkt de app niet meer naar behoren. De problemen:

  • De menubalk bovenin het startscherm is verdwenen
  • De optie 'Live' is nergens te vinden
  • Programma's uit de categorie 'Nieuws en actualiteiten' geven de melding "Programma niet beschikbaar"
  • Een programma pauzeren lukt wel, maar een stukje terugspoelen werkt niet 

Het lijkt erop alsof de app niet goed getest is op dit device. Herkent iemand dit?

Ik heb inmiddels al een melding gemaakt bij de NPO, maar nog geen reactie ontvangen. Ik ben betalend abonnee (NPO Plus), dus ik verwacht nog wel een reactie.

Walther V.

Hallo @WaltherV  Het probleem zit hem in de nieuwe NPO app. Deze is pas vernieuwd, zoals ook de website en de app voor op de smartphone, en deze mist heel veel functionaliteit die de oude wel had. Ze geven op de NPO website aan dat dit allemaal wel weer gaat komen maar niet wanneer. Ik gebruik de NPO app op mijn (Android) TV en ik mis het ook, echt jammer dat ze hem uitgebracht voordat alles goed functioneert. 

Het regent klachten over de nieuwe opzet dus maar hopen dat ze het snel oppakken, ik heb ook een Plus abonnement. 

Voor meer informatie over het nieuwe NPO Start, en waarom ze voor deze aanpak gekozen hebben, kun je ook eens kijken op volgende link:

Nieuwe NPO Start


  • De menubalk bovenin het startscherm is verdwenen
  • De optie 'Live' is nergens te vinden

Dit hoort bij het ontwerp. Klik op “pijltje naar links” of op de terug knop. Dan schuift aan de linkerkant het menu in beeld met o.a. live erin. Overigens wat live betreft… 5 van de 6 tv kanalen zitten al in het basispakket van kpn in HD. Radio zenders zitten niet meer in de nieuwe NPO app helaas. Maar die zitten allemaal in het basispakket.

  • Programma's uit de categorie 'Nieuws en actualiteiten' geven de melding "Programma niet beschikbaar"

De eerste keuze, het laatste journaal, werkt hier wel. Tweede, nieuwsuur, werkt hier ook. (na de verdomde reclame)

  • Een programma pauzeren lukt wel, maar een stukje terugspoelen werkt 

Als je het bolletje op de balk selecteert kun je dat met “pijltje naar links” gewoon terugschuiven.


Ik mis vooral 'Mijn NPO'. Ik heb veel programma's in 'volgen/favoriet' staan en dat is nu (nog) niet te gebruiken. Ik moet nu iedere keer de zoekfunctie gebruiken om een serie die ik aan het kijken ben, zoals Vera, te zoeken.

Ook het (terug)spoelen zonder beeld, al is het maar zoals YouTube het doet, mis ik ook, dit ook omdat niet altijd goed onthouden wordt waar ik gebleven ben als ik de uitzending eerder heb moeten stoppen en hem niet heb kunnen afkijken. 

De oude app was misschien ook niet alles maar voor mij wel 'beter' dan de nieuwe. Maar voor hetzelfde geld is er al weer iets aangepast er komen geregeld updates voorbij dus het is afwachten totdat alle functionaliteit er weer is en dan wennen aan het nieuwe ontwerp maar dat komt wel goed 😉


Ik mis vooral 'Mijn NPO'. Ik heb veel programma's in 'volgen/favoriet' staan en dat is nu (nog) niet te gebruiken. Ik moet nu iedere keer de zoekfunctie gebruiken om een serie die ik aan het kijken ben, zoals Vera, te zoeken.

Ben je wel ingelogd @LuToLu ? Dat moet opnieuw. Ga naar “account” (menu links oproepen), dan aanmelden en inloggen.


@PeterG

Dank voor het antwoord. Ik heb e.a.a. nog eens langsgelopen. Het menu heb ik gevonden 😊 

De melding 'Programma niet beschikbaar' krijg ik nu ineens ook niet meer (gelukkig).

Rest  nu nog één issue en dat is het terugspoelen of verder spoelen. Inmiddels ben ik er achter dat de OK-toets wel het gewenste resultaat geeft, maar de start-toets (>|) werkt niet. Dat is dus net andersom als bij de vorige versie van de App. 

Nogmaals dank.

Groet, Walther


Vooruit en terugspoelen gaat toch echt door het bolletje op de balk te selecteren. En dan pijltje naar links (ring) of rechts gebruiken. Zo deed ik het al met de vorige versie.

Die heb ik nog op de Samsung tv. Het kan zelfs niet anders dan met het bolletje verschuiven op de lijn….

Met de spoeltoetsen op de afstandsbediening kan het niet.


Ja hoor @PeterG, maar dit is nog gewoon nog niet beschikbaar in de nieuwe app's en website.

"Waar vind ik mijn favorieten/’kijk later’?"

"De optie om programma’s te markeren als ‘kijk later’ of als favoriet op te slaan, is tijdelijk niet beschikbaar in het nieuwe NPO Start/Plus. Deze functionaliteiten worden zo snel mogelijk na de introductie van de nieuwe app weer toegevoegd. Geen zorgen, de programma’s die je eerder hebt opgeslagen blijven gewoon bewaard en worden dan weer zichtbaar"

Het is een bewuste keuze die alleen door veel Plus abonnees niet zo wordt gewaardeerd. 

"Waarom is het nieuwe NPO Start niet gelijk compleet?"
"De NPO werkt er hard aan om de nieuwe app en website van NPO Start stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken dan de vorige versie. Er is bewust voor gekozen om te starten met een basisversie, die uitgebreid is getest door onze technici en een gebruikerspanel. In de komende tijd wordt het platform uitgebreid met functies als het kindprofiel en het kunnen aanmaken van favorieten"

Zo is er ook onder de optie Acount in het menu links (Android TV) de optie 'Instellingen', deze doet nog helemaal niets. Al met al veel te snel uit beta gehaald maar het zal wel een reden hebben net zoals met KPN TV+ 😉


Oh ah, goed dat je die informatie hebt gevonden. In het woud van internet danwel de npo site… Ik had het nog niet gevonden.


@peter

Vooruit en terugspoelen gaat toch echt door het bolletje op de balk te selecteren. En dan pijltje naar links (ring) of rechts gebruiken. Zo deed ik het al met de vorige versie.

Die heb ik nog op de Samsung tv. Het kan zelfs niet anders dan met het bolletje verschuiven op de lijn….

Met de spoeltoetsen op de afstandsbediening kan het niet.

 

Het plaatsen van het bolletje op de balk gaat wel goed, maar het starten daarna met de 'play'-toets niet. Dat kan bij mij nu alleen met de OK-toets. Misschien heb ik een andere afstandsbediening dan jij?


Hier werkt het wel met de play / pauze knop van de kpn afstandsbediening.