Skip to main content

Bij het casten van Live TV via de iTV app wordt er (automatisch) ondertiteld terwijl ik de instelling in de iTV app ‘uit’ heb staan. Dit gebeurt alleen bij Live TV casten, niet bij het terugkijken van programma's.

Hoe kan ik het ondertitelen voorkomen?

Hoi @HvNoord, begrijp ik het goed dat de ondertiteling altijd aanstaat? Want in de app staat het uit? En dit is ook enkel bij het casten? En als je de ondertiteling uit- en weer aanzet? Blijft de ondertiteling dan aan?


Inderdaad, de ondertiteling is bij Live-TV altijd actief terwijl ik de instelling in de iTV-app op mijn iPhoneX ‘uit’ heb staan (schuifje is uit). Ik kan alleen casten omdat ik alleen een KPN internet abonnement heb op het 2e adres waar deze LG-TV staat. Voor ons 1e adres hebben we een volledig KPN-abonnement (met iTV met opnemen en pauzeren). Aan- en weer uitzetten heeft geen zin. Ook via de iPhoneX van mijn vrouw gebeurt hetzelfde.


Dat is wel apart. Nu ben ik gaan zoeken. iPhone heeft zelf ook wat instellingen voor ondertiteling. Staat dat uit?

 

 

 

 

 

En als dat het geval is, zou je dan de ITV app eens verwijderen en opnieuw installeren. Helpt dat?


Ik heb op m'n iPhone de instellingen gecheckt zoals jij die aangaf, maar dat staat op uit, dus dat is niet de oorzaak. Inmiddels heb ik de KPN iTV app van mijn iPhone gehaald en opnieuw geïnstalleerd. Ik kan komende week op het 2e adres kijken of dit een gunstig effect heeft. Zodra ik dit heb getest zal ik weer een reactie geven: positief of negatief!

Ik verwacht negatief omdat ik de KPN iTV app op de iPhone van mijn vrouw voor het eerst heb geïnstalleerd toen dit ‘probleem’ zich voordeed, maar goed we zullen zien...


Ik hoop positief. Ik heb dit ook niet eerder gehoord. Het moet echter wel vanuit het toestel komen. Ik ben in ieder geval benieuwd. 


Het probleem is opgelost!!
De optie ‘ondertiteling’ van de TV-LG stond op ‘aan’ en dat is de oorzaak (moet de oorzaak zijn). Ik heb de TV net nieuw binnen en verwachte niet dat deze optie op ‘aan’ zou staan. Sterker nog, ik wist niet eens dat er een dergelijke optie zou zijn. Geen onnodige ondertiteling meer te zien, wat heerlijk! Voortaan maar eerder de handleiding van de TV doorpluizen, want daar vond ik de gewraakte instelling.

Sorry voor deze, achteraf gezien, onnodige melding/discussie. Maaar ja, zo kan dat gaan!


Zo leren we allemaal weer iets. Kan naar mijn inziens zeker geen kwaad. Kan alleen maar weer helpen. Fijn dat het nu is opgelost! :)


En dat is het toch niet opgelost!

Gisteravond bleek het probleem toch niet opgelost.
De instelling ‘Ondertiteling van de LG-TV’ lijkt er toch niet mee te maken te hebben. Het leek me al niet logisch omdat ik aan het casten ben. Dan heeft de TV zelf er ‘niets’ mee te maken.
Ik heb het nog eens goed geanalyseerd: TV-terugkijken gaat wel goed (geen ondertiteling). Live-TV kijken (ook na pauzeren) of ‘kijken vanaf het begin’ geeft wél de (ongewenste) ondertiteling. Het is ook op alle NL-zenders: zowel de publieke omroep als de commerciële zenders. 
Als ik cast en het beeld wordt op de LG-TV zichtbaar dan zie ook nog steeds even de '888’-ondertiteling verschijnen, waarna de ondertiteling teksten volgen.
Als ik via mij iPhone kijk dan werkt het aan- en uitzetten van de ondertiteling wel goed. 
De versie van de KPN iTV app is 7.5.4


Het castende apparaat is in de lead hierin. Dus als je kijkt op de iPhone en het gaat dan wel goed. En je begint met casten dan komt ineens de ondertiteling weer tevoorschijn?

Je zet het altijd uit? De ondertiteling in de app?


Korte reactie: inderdaad op alle 3 de vragen!


Dat is heel duidelijk. Ik wil graag eens kijken wat ik hier nog mee kan. Want eerlijk gezegd weet ik het zelf niet. 

Ik zie dat het huisnummer van je nog ontbreekt in jouw profiel. Of in ieder geval daar staat iets niet goed. Kun je die aanvullen. Ga ik nog eens rondvragen. 

 

Kun je dan ook gelijk vertellen welke extacte types iPhone je hebt. Op welke iOS deze draaien?

Welke versie je van de ITV app hebt? En welk type chromecast?


Ik heb mijn profiel aangepast, ivm de 2 huizen, heb ik beide adressen opgenomen: de gegevens gescheiden door een /.

Het cast probleem speelt in Middelburg.

ik heb een iPhoneX(10) met de laatste updates: iOS 15.5. Mijn vrouw heeft dezelfde, ook iOS 15.5.

Overigens heb ik geen Chromecast, maar gebruik ik de KPN iTV app, versie 7.5.4. Casten gaat via AirPlay wat door de LG TV wordt ondersteund.


Ik heb nu al een maand geen reactie meer ontvangen…

Het probleem is nog steeds aanwezig, maar ik heb een Google Chromecast aangeschaft en dat werkt wel goed. Het casten via AirPlay lijkt dus het probleem te zijn, niet de TV en ook niet de KPN itv app.


Excuses, ik ben jouw topic uit het oog verloren, mede door mijn vakantie. 

Maar je bent dus al een stuk verder. het ligt aan Airplay. Die cast je dan naar Apple TV? Want met Apple TV doen wij niks en het lijkt er op dat die het overneemt. 

En via de Chromecast gaat het wel zoals het hoort?


Ik caste vanaf mijn Apple iPhone naar een LG-TV (type LG55C25LB uit 2022) via Apple-Airplay: dat ging en gaat nog steeds fout qua ondertiteling (en geluidsdip: zie mijn topic “Geluidsdip bij casten live tv via de ITV-app”).

Om van beide problemen af te zijn heb ik een Chromecast gekocht en dat gaat wel goed: geen ongewenste ondertiteling meer en geen geluidsdippen meer.

Kortom: ik ben gestopt met casten via Apple Airplay en daarmee is het probleem opgelost.


Helemaal top dat je een oplossing hebt gevonden. 

Mocht er nog weer iets zijn, laat het dan vooral weten. 


Helaas heb ik dit “probleem” ook. 
Het lijkt toch echt bij kpn te liggen aangezien het streamen via Ziggo wel zonder ondertiteling gaat. 


Ik heb ook dit probleem en zou toch graag zien dat er een oplossing komt zonder tussenkomst van een Chromecast. De ondertiteling loopt altijd iets achter en is erg storend.


Ik heb sinds vandaag dit probleem ook via AirPlay bij Nederlandstalige programma’s.

 

Zou fijn zijn als KPN hierop inspringt!


Zo ineens. Verder niets veranderd. Het is wel via Airplay 2? 


Dank voor snelle reactie Bart. Inderdaad zo ineens (niets gedaan met instellingen). Het is via AirPlay maar waar zie ik of het AirPlay 2 is?


Sinds 2017 is er Apple AirPlay 2. Deze nieuwste versie wordt ondersteund door alle Apple-apparaten die op iOS 11.4 of hoger draaien.

Als je telefoon deze iOS of hoger heeft grote kans dat het Airplay 2 is.

Bron: https://www.kpn.com/beleef/blog/apple-airplay.htm .


Bij mij sowieso AirPlay 2


Ik heb de nieuwste IOS-versie. Een bug die ontstaat door de nieuwe IOS-versie lijkt mij dan het meest logische…


Of een bug omdat de kpn-app een nieuwe versie heeft…