Skip to main content
Antwoord

Oninteressante wedstrijden 4K kanaal ESPN

• November 22, 2025
  • 20 reacties
  • 175 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Waarom worden er (naganoeg) alleen maar oninteressante wedstrijden op het 4k kanaal van ESPN uitgezonden? Het is al de zoveelste keer dat we bijvoorbeeld PSV willen kijken en stuiten op een wedstrijd als FC Emmen - Roda JC op het 4k kanaal. Ik heb het 4k abonnement inmiddels opgezegd. Jammer want het beeld is mooi.

Beste antwoord door PeterG

De programmering van ESPN ((14)  en ESPN UHD is gelijk aan elkaar.

Ze gaan niet van elke topclub elke week de wedstrijden op het ESPN / ESPN UHD kanaal programmeren. Dan neemt bijna niemand meer een abonnement. Ongeveer 30% van de wedstrijden van de circa 6 topclubs worden daarop geprogrammeerd.

De overige kanalen zijn sinds dit seizoen ook al in behoorlijk hoge kwaliteit. Tenzij je nog een Arris ontvanger heb. Gebruik dan de KPN TV+ smart-tv app voor de hoge kwaliteit.

ESPN op 14, 221, 222, 223 en 224:

Standaard kwaliteit 1080i / 50 / 7,2 Mb/s via Arris ontvangers.

Hoge kwaliteit 1080P / 50 / 14,4 Mb/s via TV+, smart-tv apps en Digitenne.

20 reacties

• November 22, 2025

4K kost meer data. Als er dan heel veel mensen naar kijken, dan kunnen de systemen van ESPN het niet aan. Daarom worden alleen oninteressante wedstrijden in 4K uitgezonden. Daar kijken niet veel mensen naar.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

Ah oké, dat is behoorlijk kansloos dus!!!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 22, 2025

Hallo ​@CAS79 ,

De programmering van ESPN UHD is gelijk aan ESPN (1). Dat kanaal is voor alle klanten van het basispakket gratis te bekijken. ESPN weet dat uiteraard en ze programmeren de wedstrijden op een manier dat je ongeveer een derde van de wedstrijden van jouw favoriete club kunt zien via die zender. Ze proberen natuurlijk jou te bewegen om klant te worden van het volledige ESPN-pakket. Daar verdienen ze (en KPN trouwens ook) meer aan. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

4K kost meer data. Als er dan heel veel mensen naar kijken, dan kunnen de systemen van ESPN het niet aan. Daarom worden alleen oninteressante wedstrijden in 4K uitgezonden. Daar kijken niet veel mensen naar.

Ik zou zeggen, verdiep je eens in multicast

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

@Noordzee Je begrijpt het niet helemaal denk ik; Ben volledig lid van ESPN, en heb (had) 4k abo erbij om de wedstrijden in 4k te bekijken, maar dat gaat hem dus niet worden blijkbaar. Er is maar 1 4k ESPN zender waar vooral de amateurs komen om maar niet teveel kijkers te trekken ivm servercapaciteit. In mijn ogen kansloos van KPN/ESPN.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 22, 2025

Haha ​@CAS79 ,

Ik begrijp het heel goed. Lees mijn eerste reactie nog maar eens rustig na. 

Het heeft niets te maken met servercapaticiteit.. Het is niet zo dat alle zenders van ESPN in 4K beschikbaar zijn. Sterker nog: er is maar één zender die te bekijken is in UHD. Dat is beter dan HD, maar nog geen 4K. 

Het totale 4K-pakket bestaat bij KPN overigens slechts uit twee 4K-zenders + ESPN UHD. Plus nog wat 4K-content op Amazon Prime. 

bron:

https://www.kpn.com/televisie/4k-ultra-hd

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

@Noordzee Dank voor je reacties, maar het gaat hier niet om het verschil tussen UHD/4K/HD of het aantal zenders dat in hoge kwaliteit wordt uitgezonden. Mijn punt is dat ik 2,50 euro per maand extra betaalde voor (grotendeels) oninteressante voetbalwedstrijden. Zo moeilijk is dat toch niet? 

• November 22, 2025

@CAS79 wezenlijk moet je dit aan ESPN vragen KPN heeft geen invloed op de programmering. Het enige vreemde is inderdaad dat je naast het ESPN abonnement ook nog extra kwijt bent voor dat uhd kanaal. 

Door deze constructie ben je feitelijk niet veel goedkoper uit dan de € 17,95 die Ziggo rekent.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • November 22, 2025

ESPN UHD hoort eigenlijk gewoon in het ESPN pakket. Blijf het raar vinden dat je daar speciaal een 4K pakket voor moet aanschaffen.

KPN zou eigenlijk het 4K pakket eens moeten herzien, en wat mij betreft opheffen.

ESPN UHD naar het ESPN pakket.

INULTRA en Love Nature 4K naar het pluspakket. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

Dat is natuurlijk zo, maar ik geloof niet dat dat de reden is.

Ik lees dat het 4K kanaal gelijk is aan ESPN 1, wat ook gratis (in HD op kanaal 14 KPN) voor iedereen te zien is.

De keuze ligt bij ESPN, ik denk dat je daar moet informeren wat de reden is.

Nu is alles nog in H264

Als KPN (ik hoop snel) overstapt op H265 hebben ze meteen een lagere stream nodig.

(Bandbreedte zou ik het (persoonlijk) niet noemen)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 24, 2025

ESPN UHD hoort eigenlijk gewoon in het ESPN pakket. Blijf het raar vinden dat je daar speciaal een 4K pakket voor moet aanschaffen.

KPN zou eigenlijk het 4K pakket eens moeten herzien, en wat mij betreft opheffen.

ESPN UHD naar het ESPN pakket.

INULTRA en Love Nature 4K naar het pluspakket. 

Helemaal met je eens.

Maar helaas doen streamingdiensten dit ook.

Eerst was 4K met HDR (HDR is veel belangrijker voor het oog dan 4K😉) en ook daar moet je nu (helaas) extra voor betalen.

Dit is net zoals in de beginjaren van HD (2K)

In 2008 kocht ik een platte tv (40” Sony) en een HD decoder via Ziggo.

Voor de HD kanalen moest toen extra worden betaald.

Pas 2013 werd HD standaard.

P.S.

ongeveer in 2008 werd breedbeeld (16:9) pas standaard, daarvoor was alles nog in 4:3 en SD formaat.

Zie ook deze mooie site van ​@PeterG 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 24, 2025

De programmering van ESPN ((14)  en ESPN UHD is gelijk aan elkaar.

Ze gaan niet van elke topclub elke week de wedstrijden op het ESPN / ESPN UHD kanaal programmeren. Dan neemt bijna niemand meer een abonnement. Ongeveer 30% van de wedstrijden van de circa 6 topclubs worden daarop geprogrammeerd.

De overige kanalen zijn sinds dit seizoen ook al in behoorlijk hoge kwaliteit. Tenzij je nog een Arris ontvanger heb. Gebruik dan de KPN TV+ smart-tv app voor de hoge kwaliteit.

ESPN op 14, 221, 222, 223 en 224:

Standaard kwaliteit 1080i / 50 / 7,2 Mb/s via Arris ontvangers.

Hoge kwaliteit 1080P / 50 / 14,4 Mb/s via TV+, smart-tv apps en Digitenne.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@CAS79 welkom op de KPN Community. Zoals je merkt denkt de Community graag met je mee! Er zijn al goede punten gemaakt, ik moet ook zeggen dat KPN niet direct invloed heeft op de programmering van ESPN. Of het 4K pakket dan direct van meerwaarde is voor jou blijft dan natuurlijk een persoonlijke afweging die je moet maken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 25, 2025

Ach. Hier hebben we nog de keuze.

En gezien het prachtige beeld via de standaard kanalen maar goed ook. 

KPN heeft ESPN Compleet met 1080p en 14,4 Mbps (Arris en Arcadyanuitgezonderd). Ziggo 1080i , 7,5 mbps (Next Mini)

Verder is bij kpn ESPN UHD los afneembaar. 

KPN: 

ESPN Compleet à € 14,99

ESPN UHD à € 2,50

Ziggo:

ESPN Compleet inclusief UHD € 17,95

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is zeker waar ​@PeterG. En het kan ook zeker geen kwaad om daarover met elkaar over gedachten te wisselen, vind ik persoonlijk. Uiteindelijk blijft het voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik ben opgegroeid met PAL tv en de daarbij horende resoluties hahaha.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

Dat is zeker waar ​@PeterG. En het kan ook zeker geen kwaad om daarover met elkaar over gedachten te wisselen, vind ik persoonlijk. Uiteindelijk blijft het voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik ben opgegroeid met PAL tv en de daarbij horende resoluties hahaha.

Ik ben met Zwart Wit tv opgegroeid. 

Pas in 1974 hadden wij kleur.

En alles was nog analoog, 4:3 formaat en SD (die was van mindere kwaliteit dan de digitale SD (vanaf 2004 ongeveer).😉

En iedereen was tevreden.😉

(Excuus voor het 'Off Topic” gaan)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Geen probleem Joop, ik begon dit keer, excuses daarvoor schoot even in mijn hoofd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 27, 2025

Ik heb nog een paar jaar zwart/wit meegemaakt.

Voetbal is er in kleur op vooruit gegaan. Mijn vader, groot voetballiefhebber, kocht in '73 vooral daarom een kleurentelevisie. Het NOS Journaal was nog jaren in zwart/wit.

En toen in '80 teletekst kwam, met voetbaluitslagen!, kwam er al vrij snel een tv met teletekst. Peperduur toen, ƒ 2000 (€ 907,56) voor een 63 cm 4:3 toestel.

HD was ook een goede stap.

De huidige beeldkwaliteit vind ik goed genoeg (1080 P , 14,4 Mb/s). Daar heb ik geen HDR / WCD2020 voor nodig. Ik kijk AZ, PSV, Ajax (pff), Feyenoord en Go Ahead Eagles. Daar is er altijd wel één van op het hoofdkanaal. Al zijn hier dus al die kanalen gelijke kwaliteit.

Alleen via de Arris ontvangers is en blijft het nog 1080 i , 7,2 Mb/s. Maar dat omzeilt mijn moeder dan weer met de Digitenne ontvangst. Je kunt ook kijken via de Smart TV app, die is ook P , 14,4 Mb/s.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

En toen in '80 teletekst kwam, met voetbaluitslagen!, kwam er al vrij snel een tv met teletekst. Peperduur toen, ƒ 2000 (€ 907,56) voor een 63 cm 4:3 toestel.

F 2,20 voor 1 Euro was de koers van de gulden naar Euro in 2002

I.v.m. inflatie is dat nu 1,65

Dus fl 2000 is nu € 1212,--😉

Langzaam komt het steeds dichter bij elkaar.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

HD was inderdaad een grote vooruitgang.

Meer beeldpunten en het belangrijkste, mooiere kleuren en helderheid (zwart/wit (donker licht))

Helaas met teveel compressie kan een goed SD beeld mooier ogen (op een groot scherm is een SD uitzending altijd iets blokkerig😉)

4K zonder HDR is leuk, meer beeldpunten en dus een scherper beeld.

Helaas om dat goed te zien moet je op een afstand van 2 meter van een 55”tv zitten.

HDR is wel een hele goede toevoeging, kleuren zijn mooier en helderheid is beter en ook het wit is witter. 

HDR (HDR10 of Dolby Vision) is een goede toevoeging.

Dus ​@CAS79 staar je niet blind op de term 4K😉