Skip to main content

Ik heb Plex geïnstalleerd op de TV+ box en merk tot m’n grote verbazing dat wanneer ik een film stream vanaf m’n Mac (waar op de plexserver de audio van die film op Dolby AC3 5.1 staat aangegeven) deze gewoon in StereoPCM afgespeeld wordt. Dat is zeer merkwaardig omdat alle instellingen goed lijken te staan en KPN+ TV wel op Dolby AC3 5.1 weergegeven wordt (ook als het dat niet is zoals de meeste TV-stations). Installeer in Plex op m’n SmartTV, dan is dit wel allemaal in orde. Er moet dus iets met de box mis zijn. 

Ook heb ik “JellyFin cliënt” geïnstalleerd op de box (met bijbehorende server op m’n Mac), maar dat is exact hetzelfde verhaal. Het moet dus aan de box+ liggen. Het leek zo ideaal, alles op één apparaat, TV en Streamen, maar dat wil dus niet.

Let wel: Ik heb geen instellingen anders dan voorheen, het TV-deel werkt gewoon qua audio perfect (Dolby AC3 5.1) dus de instellingen van de box lijken oké. Wellicht toch iets wat niet helemaal oké is dus.

Wie weet raad?

Hi! Ook al ondersteunen we Plex niet specifiek als KPN zijnde, het zou wel moeten kunnen werken. Ik heb ook Plex en ondervind totaal geen problemen. Atmos, DoVi, AC3, AAC, HDR10 etc. is allemaal geen probleem bij mij.

  • Wat laat je Plex server dashboard zien tijdens het afspelen? Screenshot? Zit ‘ie te transcoden?
  • Check de afspeeldetails tijdens het afspelen. Wat staat daar?
  • Mac en box beide bekabeld aangesloten?
  • Heb je meer content getest? Werkt het daar ook niet bij?
  • Box al even herstart?

voorbeeldje bij mij:
 


*EAC3 is niet exact hetzelfde als AC3, maar kon zo even geen andere vinden. Misschien later.


Ik ga zo even kijken, dit is wat op de client en server staat terwijl de bron echt 5.1 is. Uiteraard de box al opnieuw opgestart. Met Plex op m’n TV zelf is het wel 5.1 (dezelfde film) alleen op de box niet. Alles uiteraard bekabeld met de juiste switches en cat 6 kabels en patchpanel en contactdozen.

 

Het geluid is ook veel zachter wanneer ik een echte StereoPCM afspeel, dan moet ik de boel bijna op voluit zetten. Nu stream ik via de ingebouwde client op TV en het volume is 10 keer harder (zoals het moet) en op m’n Sonos ARC staat nu ‘Dolby 2.0’ af te lezen.

 


Alles ziet er goed uit, behalve de Sonos. Tv laat zelfs nog 5.1 zien. Dus het gaat vermoedelijkergens tussen de tv en Sonos fout. Arc en LG al even stroomloos gemaakt?

 

Groundhog day. Classic!


Ben ik nu aan het doen, maar KPN TV is gewoon allemaal Dolby AC3 5.1


Helaas heeft het niets geholpen. In de situatie wanneer ik dezelfde film afspeel maar dan met de ingebouwde streamer van m’n LG Smart TV staat alles wel op Dolby AC3 5.1 en is het geluid vele malen harder, eigenlijk zoals het zou moeten zijn.


Helaas heeft het niets geholpen. In de situatie wanneer ik dezelfde film afspeel maar dan met de ingebouwde streamer van m’n LG Smart TV staat alles wel op Dolby AC3 5.1 en is het geluid vele malen harder, eigenlijk zoals het zou moeten zijn.

Hm, apart. Heb je nog meer content op Plex waarbij dit gebeurt? Ik zal zelf later ook even kijken of ik wat vergelijkbaars kan vinden/testen.


Al m’n films waar “AAC 5.1” bij staat eigenlijk. Wellicht heeft de decoder van Plex daar problemen mee…

Ik waardeer je hulp enorm, dat mag gezegd worden. Ik kan een behoorlijk stukje techniek met de bijbehorende troubleshooting aan, maar hier krijg ik maar geen vinger achter. 
 

Ik kijk met de ingebouwde client van m’n tv die verbinding heeft met de plexserver (via DLNA) op m’n Mac. 🖥️️ dat werkt perfect, het heeft alleen een verschrikkelijk dashboard (minimale ondersteuning). 


Ik heb Plex ook geïnstalleerd op m’n TV maar die is een beetje traag. Wel werkt alles in Dolby AC3 5.1 vandaar dat ik denk dat het bij de Box+ mis gaat. 


Native LG Plex app ben ik niet zo’n fan van. Ondersteuning en updates zijn redelijk beperkt.

In je screenshots zie ik trouwens AAC en niet AC3. Dat is niet hetzelfde, ook al maakt dat het niet minder vreemd. Ik heb hier vele AAC 5.1 items afgespeeld en overal krijg ik onderstaande. Ik loop wel een update voor op jou qua TV+ Box dus heeel misschien is dat het. Dat zou even afwachten zijn. Maar anders kan ik ook aanraden om deze kwestie nog voor te leggen op Reddit (Plex subreddit) mocht je daarmee bekend zijn. Zij weten oneindig meer dan ik.

 


Ik zit ook bij de club die de update eerder krijgt. Dus zou ik hem ook moeten hebben toch? Wanneer is die uitgekomen dan?

 

Natuurlijk weet ik dat AAC iets anders is dan AC3 maar op andere genoemde apparaten/apps staat er wel degelijk “Dolby D 5.1” dus AC3 5.1. Enkel AAC 5.1 zet de KPN Box blijkbaar niet om en maakt hier StereoPCM (2.0) van. 


Ik zit ook bij de club die de update eerder krijgt. Dus zou ik hem ook moeten hebben toch? Wanneer is die uitgekomen dan?

Nee, die is nog niet naar klanten. Binnenkort.

 

Natuurlijk weet ik dat AAC iets anders is dan AC3 maar op andere genoemde apparaten/apps staat er wel degelijk “Dolby D 5.1” dus AC3 5.1. Enkel AAC 5.1 zet de KPN Box blijkbaar niet om en maakt hier StereoPCM (2.0) van. 

Nee okok. Opmerkelijk, kan het niet direct verklaren. Zou fijn zijn als er nog iemand hier langskomt met een vergelijkbare setup om te testen. 


Ja daar hoop ik ook op. Ook als ik JellyFin (met een  vriendelijker uitziend dashboard en niet zo log) gebruik heb ik hetzelfde euvel, vandaar dat ik de box de ‘schuld’ geef. 


Wat ook een probleem is, is dat StereoPCM heel erg zacht weergegeven wordt op de box. Ik kan het volume van de box niet (meer) instellen omdat m’n Sonos ARC het continue overneemt. Is daar een handig trucje voor wellicht?


Wat ook een probleem is, is dat StereoPCM heel erg zacht weergegeven wordt op de box. Ik kan het volume van de box niet (meer) instellen omdat m’n Sonos ARC het continue overneemt. Is daar een handig trucje voor wellicht?

Nee, de box zal gewoon maximaal staan neem ik aan. Verder valt daar niet echt iets in te stellen. Je hebt de box op passtrough ingesteld lijkt me. Dat stereo zachter klinkt lees ik hier vaker en moet worden aangepast via een aanpassing in de firmware.


Dan zal ik even geduldig moeten afwachten denk ik zo. Tot zover heel erg bedankt. Het is zoals gezegd heel erg gewaardeerd hier. 


Hier heb ik m’n antwoord denk ik al. De box zet dit audioformaat niet om in AC3 5.1 De TV echter wel. 


Hier heb ik m’n antwoord denk ik al. De box zet dit audioformaat niet om in AC3 5.1 De TV echter wel. 

Goed gevonden! De Beam gen2 dan wellicht wel? Die heb ik icm 2 Ones.


Nee, helaas ook niet. Ik gok toch dat de fout op de box zit. 


Ik wist niet eens dat de Sonos ARC dit audioformaat aan kan. 😊