Skip to main content

Wij hebben sinds een aantal dagen de nieuwe kpn + soundbox. Het is even wennen aan het geluid moet ik eerlijk zeggen. Maar wat ik erg vervelend vind is dat de radio via Google ( zonder de tv aan) na verloop van tijd zelf stopt/ uitgaat. Wij hadden altijd al een losse Google speaker box en deze blijft gewoon de hele tijd aan totdat we de opdracht geven om te stoppen. Het was fijn geweest dat de nieuwe soundbox van kpn dit ook zou doen. Toch nog wat kinderziektes of kunnen we dit makkelijk zelf oplossen?

Eh, radio via Google? 

Bedoel je via de radio zenders via het kpn aanbod. 801 - 866 dus. En 900 - 950 voor de Stingray kanalen.

Dit probleem na 15 minuten geen radio geluid, met de kpn zenders is opgelost in versie 1.186.1.

Er zijn apps, als MyTuner, die wel onderbroken worden door de screensaver. Dat zit in die app(s) zelf.

Nee radio via Google, we geven dan de commando hey Google speel radio 2 (bijvoorbeeld) deze reageert dan terug oke ik speel radio 2 via tune in. Dit doen we al jaren, eerder via jbl speaker box . Deze nieuwe box van kpn kan dat dus ook. Maar dan is het niet de bedoeling dat ie na verloop van tijd zelf uitgaat. En dat gebeurt dus nu steeds. 

ikheetjeff schrijft: 

Ik had dit probleem ook tijdje terug. Je hebt twee soorten energiebesparing instellingen. Je kan via Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Energiebesparing ook nog “tijdens het kijken” op “nooit” instellen. Die staat standaard op 4 uur, ook als je via Instellingen > Energiebesparing wel “nooit” hebt ingesteld. ​

Inderdaad. Bij TuneIn gaat de box uit bij de ingestelde tijd voor “Energiebesparing". Maar daar kun je ook "Nooit” instellen.

Verder:

Deze ontvanger heeft gewoon alle radiokanalen zelf al. Daar is TuneIn (op de box) niet voor nodig.

Voor NPO radio 2 gewoon 802 intoetsen. Dat speelt desnoods weken achtereen.

De spraakopdracht “ga naar npo radio 2” werkt ook. Dus niet Hee Google...

Verder: wat zijn de instellingen voor 'screensaver’ en ‘energiebesparing’. Hier is dat, op de standaard TV+ box, resp. 2 uur en 4 uur. Ik vermoed dus dat het laatste op jouw box op 15 minuten staat.

Dus bij een app en niet een radiokanaal van kpn, zal het dan 15 minuten spelen voordat de box stand-by gaat. Check de instellingen. “Nooit” bij Energiebesparing werkt beter.

Maar nog beter. Zet npo radio 2 gewoon aan via het kpn aanbod zelf. Dan heb je ook minder vertraging.

Interactieve tv van kpn – radiozenders
(deze radiozenders zijn via het basispakket te krijgen)

• 801 NPO Radio 1
  • 802 NPO Radio 2
  • 803 NPO 3 FM
  • 804 NPO Klassiek
  • 805 NPO Radio 5
  • 806 NPO Soul & Jazz
  • 807 positie niet in gebruik
  • 808 Sky radio 101
  • 809 Radio 538
  • 810 4EVER49 Radio (TOEGEVOEGD 5 APRIL ’24)
  • 811 Q-music
  • 812 Alleen Klassiek
    Ook via app voor Android en iOS. Via website alleenklassiek.nl.
    Classicnl nog via classic.nl, app Android/iPhone en TuneIn en MyTuner.
  • 813 Radio 10
  • 814 Arrow Classic Rock
  • 815 BNR Nieuwsradio
  • 816 Slam! FM
  • 817 positie niet in gebruik
  • 818 Sublime (jazz,blues,funk)
  • 819 Radio Veronica
  • 820 Veronica Goud van Oud
  • 821 NPO FunX
  • 822 Radio Decibel
  • 823 100 % NL
  • 824 Concertzender
  • 825 Radio NL
  • 826 positie niet in gebruik
  • 827 Radio Continu
  • 828 positie niet in gebruik
  • 829 Groot Nieuws radio
  • 830 Radio 509
  • 831 Efteling Kids radio
  • 832 Grand Prix Radio
  • 833 KINK
  • 834 Radio JND
  • 835 Hitzzz!! (per 4 december 2024)
  • 836 NPO Sterren NL
  • 837 NPO Campus Radio
  • 838 – 840 posities niet in gebruik
  • 841 VRT Radio 1
  • 842 VRT Klara
  • 843 MNM
  • 844 Studio Brussel
  • 845, 846 niet in gebruik
  • 847 VRT Radio 2
  • 848, 849 posities niet in gebruik
  • 850 Deutschland Funk (voor álle Duitse radiozenders download app ARD Audiothek)
  • 851 positie niet in gebruik
  • 861 BBC Radio One
  • 862 BBC Radio Two
  • 863 BBC Radio Three
  • 864 BBC Radio Four
  • 865 BBC World Service
  • 866 Sunrise FM

Van onderstaande regionale zenders krijgt u alleen uw eigen regio en de aanliggende. Klik hier om te zien welke regionale zenders u ontvangt.

880 Omrop Fryslan, 881 Radio Noord
882 Radio Drenthe, 883 Radio Oost
884 Radio Gelderland, 885 Omroep Flevoland
886 Omroep Brabant, 887 Radio M Utrecht
888 Radio Noord-Holland, 889 Radio West
890 Radio Rijnmond, 891 L1 Radio
892 Omroep Zeeland

900 – 950 Stingray non stop kanalen, klik hier voor overzicht.
Stingray (afk. SRAY) website.

Ja dat snap ik, maar ik wil geen tv aan. Alleen maar muziek aan, met een spraak opdracht via Google. Dus dat heeft niks met een screensaver te maken. We hebben heel het menu al doorgelopen om te kijken of we nog iets anders aan of uit moeten zetten/ verzetten. Maar we komen er niet uit. Vandaar mijn vraag hier en niet hoe ik op een andere manier radio kan luisteren. 

Ik zeg toch nergens dat de tv aan moet voor de radio kanalen van kpn.🙃

Lees mijn voorgaande bericht, net wat bijgewerkt, nogmaals helemaal door.

Het wegvallen van de radio via TuneIn heeft alles met de screensaver EN de instelling energiebesparing te maken. Vooral dat laatste. Anders geef ik dat toch niet aan??????????

Gebruik voor NPO radio 2 gewoon het kpn kanaal!

Ik zal zo nogmaals eens kijken, maar volgens mij staat er niet in het menu energie besparing die op nooit kan worden gezet. Minimaal, geoptimaliseerd en hoog hebben we kunnen vinden. 

Hebben we het wel over dezelfde ontvanger? 

We hebben de allernieuwste soundbox van kpn + tv daar is het menu wel iets anders dan zijn voorganger. 

We gaan jou tips zeker ook nog proberen. Hoofdzakelijk is de box voor tv kijken, maar nu ook zo makkelijk om er muziek mee te luisteren. 

Hebben we het wel over dezelfde ontvanger? 

Niet helemaal dezelfde. Ik heb de standaard TV+ box, maar in m'n eigen Android-TV box is het gelijk aan de standaard box van kpn.

Ik ga ervan uit dat de basale software hetzelfde is.

Als je in de Soundbox de Energiebesparing (ook wel Scherm uitschakelen) niet op nooit ofzo in kan stellen luister dan NPO RADIO 2 gewoon (!) via het kpn aanbod.

De term scherm uitschakelen is eigenlijk verkeerd en zou box uitschakelen moeten heten.

Kanaal 802 (intypen, kan met tv uit)

Of gebruik de spraak knop en zeg “Ga naar npo radio 2".

“Ga naar achthonderdtwee” OF “Ga naar acht nul twee” kan ook.

Maar gebruik niet HEE Google op de box.

We hebben intoetsen geprobeerd, werkt idd prima. Als we via spraak doen, speel radio 2 ging hij toch automatisch via TuneIn afspelen, zonder Google ervoor te zeggen. Nogmaals geprobeerd door te zeggen ga naar achthonderd twee dit lukte wel. Maar of die dan na verloop van tijd uit gaat dat weten we nog niet. De komende dagen even uitproberen. Als dit zo lukt op deze manier, zijn we er prima mee geholpen. Dankjewel!!

Niet op de Google manier, hoe we dachten dat het zou werken. En gewend waren 😉

Als we via spraak doen, speel radio 2

Hoi ​@Miranda72 . Het is echt “ga naar npo radio 2” om het via het kpn kanaal 802 te krijgen.

“ga naar acht honderd twee” of “ga naar acht nul twee” kan ook.

Vanmorgen 10 uur via de afstandsbediening 802 ingetoetst ging goed. Helaas is in de loop van de dag de radio toch weer uit zichzelf uit gegaan..!? 

Apart.

Dan is er toch '’iets'’ in de programmering van de Soundbox. Wat (momenteel) anders is dan de standaard TV+ box.

Want hier met de standaard box (DIW7022) van TV+ speelt radio vaak wel 8 tot 9 uur aan een stuk. Maar dan ga ik toch wel tv kijken...😉.

Apart.

Voor mij is de Soundbox sowieso véél te beperkt qua audio mogelijkheden. Dan heb ik liever een soundbar met subwoofer voor mooi laag. Dat kan uit die Soundbox nooit komen.

Ja precies, wij weten ook niet meer wat we nog kunnen aanpassen in het menu.

Wij hebben normaal altijd de hele dag de radio aan. Maar helaas lukt dat dus niet met deze soundbox  😌

We dachten nu mooi 2 in 1 te hebben, kon de losse (Google) speaker eruit 😉

Misschien komt er nog iemand met een oplossing, anders gaat deze soundbox toch terug en kijken we weer gewoon via de oude tv + ontvanger. 

Nou volgens mij is het mij gelukt.. 🎉

Radio staat hele dag al te spelen.. gisteren toch nog even van alles doorgelopen en op de 1 of andere manier toch nog wat kunnen veranderen in de instellingen. Denk dat dat dus het probleem was...?

Wat mij betreft opgelost!

Bedankt voor je geduld en advies.🌸

Groetjes Miranda 

Wat super dat je er met de hulp van ​@PeterG uit gekomen bent ​@Miranda72, en dankjewel voor de terugkoppeling :)

Even mijn ervaring:

ook hier gaat de soundbox automatisch uit na 4 uur.

Had dus in de instellingen gekeken en daar uitzetten op NOOIT gezet.

Wie schets mijn verbazing dat dit gewoon NIET werkt en dat de box alsnog uitgaat.

Heel irritant!

ps. de tv hebben we of wel aan of niet, maakt geen verschil.

Dus, hoe dan en hoe zet ik hem UIT zodat hij niet zelf uitgaat?

Nou volgens mij is het mij gelukt.. 🎉

Radio staat hele dag al te spelen.. gisteren toch nog even van alles doorgelopen en op de 1 of andere manier toch nog wat kunnen veranderen in de instellingen. Denk dat dat dus het probleem was...?

Wat mij betreft opgelost!

Bedankt voor je geduld en advies.🌸

Groetjes Miranda 

Wil je zeggen hoe je dat gedaan hebt, anders heeft niemand er wat aan, zoals ik bijv.

👆@Miranda72 ?

@femke98 

Goeie vraag hahaha.. ergens in de instellingen kun je nog iets op nooit zetten. Ik zal vanavond even kijken of ik het weer kan vinden hoe ik dat deed. Kom ik op terug oké? 

Ik had dit probleem ook tijdje terug. Je hebt twee soorten energiebesparing instellingen. Je kan via Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Energiebesparing ook nog “tijdens het kijken” op “nooit” instellen. Die staat standaard op 4 uur, ook als je via Instellingen > Energiebesparing wel “nooit” hebt ingesteld. ​

dat had ik gedaan, maar werkt niet

ah, zal dat het zijn? Ik ga straks kijken, ben nu aan het werk.

Ik laat het weten!!

(wel raar, want die optie heb ik eigenlijk niet gezien, maar goed)

​Begrijp ik het goed, dat er meerdere menuopties ‘energiebesparing’ op verschillende plekken zijn, die beide bewerkt moeten worden om te voorkomen dat de Soundbox zichzelf uitschakelt, ​@ikheetjeff ?

Vraag dit overigens niet voor mezelf maar beroepshalve begeleid ik iemand, bij wie de Soundbox zich regelmatig uitschakelt.

Niet echt meerdere menu opties daarvoor. ​@Berteman 

Maar direct onder instellingen - energiebesparing staat een deel.

En onder instellingen - apparaat - apparaat voorkeuren - energiebesparing staan ALLE opties daarvoor. Dat is dus de beste plek om aan te passen.

@femke98 

Ik heb het dus ook zo gedaan als ​@ikheetjeff hierboven geplaatst heeft. Ik heb beide "indien actief " en " tijdens het kijken" op nooit gezet. Bij mij werkt dit ,al het andere wat ik had geprobeerd ging de box alsnog uit. Dus het proberen waard. Wel allemaal beetje omslachtig en je moet het maar net weten waar je het kunt vinden 😉

Succes 🍀

​Begrijp ik het goed, dat er meerdere menuopties ‘energiebesparing’ op verschillende plekken zijn, die beide bewerkt moeten worden om te voorkomen dat de Soundbox zichzelf uitschakelt, ​@ikheetjeff ?

Ja, wat ​@PeterG idd zegt, ​@Berteman. Volgens mij is Instellingen > Energiebeheer een instelling wat KPN heeft gemaakt en “beheert”. En is alles onder Instellingen > Apparaat > Apparaatbeheer wat native in Android TV zit. 

En blijkbaar kiest KPN er voor om niet alle instellingen onder “Instellingen > Energiebeheer” te zetten, of het is een bug/onbewust.

@femke98 Bij Miranda en mijzelf werkt het, dus laat gerust weten als het bij jou niet werkt; dan moet dat vast te fixen zijn.

Reageer