Skip to main content
Vraag

Sinds ik KPN glasvezel heb, verbindt mijn Samsung tv niet meer met YouTube

• July 2, 2025
  • 37 reacties
  • 322 keer bekeken

Ik heb een Samsung Smart tv met een vaste ethernet kabel direct verbonden met de modem, maar ik kan geen verbinding maken met youtube.

37 reacties

• Auteur
  • Topper
  • July 2, 2025

Floor Kazen

Aanvulling op mijn vraag: Ik heb voorheen middels mijn smart tv verbinding kunnen maken met youtube.

Op dit moment lukt dat niet meer. De enige wijziging die heeft plaats gevonden is dat ik nu glasvezel heb van KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Werken andere apps wel op de tv?

• Auteur
  • Topper
  • July 2, 2025

Dag Peter, Nee, geen van de apps werken. Wel de KPN app, die het tv beeld geeft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 2, 2025

Nee, geen van de apps werken

Dan zou je zeggen, de tv krijgt geen internet. 

Weer je zeker dat het niet een losse ontvanger is? Die je bedient via het kpn logo in het Samsung menu. Men verward het vaak met een app, wat het natuurlijk niet is.

Zo ziet de echte app eruit op een Samsung. Dan kijk je zonder kastje en de gids zijn plaatjes.

Met het kpn logo is het geen app. Dan bedien je gewoon de losse ontvanger. En de gids is tekst.

Ik denk dat dat het is. Ontvanger,  geen app. En dat je tv gewoon geen internet krijgt ​​​​​​. Controleer eens de internet kabel. Zit de juiste wel (goed) in het modem? Staat "type netwerk" in de Samsung nog wel op BEDRAAD?

Dit is GEEN app maar gewoon de losse ontvanger. De ingang krijgt het logo en Samsung ondersteunt grotendeels bediening van de losse box.

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

Floor Kazen

Dank Peter, Ben 76 j, het duizelt mij gauw met die termen. Ik zie op mijn tv het logo, waarvan jij zegt: “Dit is GEEN app maar gewoon de losse ontvanger.” Maar voorheen heb ik wel internet op mijn tv gehad, want ik kon toen youtube wel gebruiken, dus had ik een internet aansluiting op mijn tv. Aan de bekabeling die ik heb is niets veranderd. De enige verandering is dat ik van KPN koper ben overgezet naar glasvezel. Kan dat dan de oorzaak zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 3, 2025

Nee. Ik heb zelfs hetzelfde modem gehouden. 

Het is wel duidelijk dat de tv zelf geen internet krijgt. 

Heb je de netwerk test op de Samsung al gedaan?

Zit de netwerkkabel nog in de tv?

• Auteur
  • Topper
  • July 3, 2025

Floor Kazen 

Ik heb de netwerk test op de Samsung gedaan. Resultaat: Kan geen verbinding maken met het netwerk.

De netwerkkabel cat 5, zit in mijn tv ontvanger met een gele stekker.   In mijn meterkast staat een Experia box V10 van KPN die wordt gevoed door een glasvezel aansluiting. Hierin zitten 2 gele stekkers met een cat 5 kabel, volgens mij 1 voor de computer en de andere gaat naar de tv ontvanger.

Er zit ook een High speed HDMI kabel in mijn tv ontvanger. Vroeger kon ik de beelden van mijn computer ook op de tv laten zien. Maar in de tussen tijd heb ik een kleine mini computer gekregen en er was geen mogelijkheid om de verbindingskabel bij de mini computer in te pluggen. Zou dat de oorzaak zijn dat mijn tv  geen verbinding met het netwerk kan maken??

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 3, 2025

Als ik het zo lees is er geen data (utp) kabel naar de tv. Zelfs niet achterin de tv.

Makkelijkst is nu de tv via wifi te verbinden. Dan is geen kabel nodig.

De mini computer (wat moet ik me daar bij voorstellen, of bedoel je een tablet?) is waarschijnlijk via wifi.

de verbindingskabel bij de mini computer in te pluggen

Dat zal waarschijnlijk een HDMI kabel zijn (geweest). Want een laptop heeft die gewoon. Net als een tv. Een tablet is niet van HDMI voorzien. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Goedemiddag ​@Floor Kazen, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat PeterG je op gang heeft geholpen. 

Ik heb ook het vermoeden dat je televisie voordat je glasvezel kreeg draadloos (via WiFi) was verbonden en dat die gegevens niet meer kloppen. Het makkelijkste is inderdaad om de televisie opnieuw te verbinden met WiFi, hou dan wel de WiFi gegevens bij de hand. Dit is je draadloze netwerk en het wachtwoord. En andere optie is om een kabel aan te sluiten vanaf de modem naar de televisie, dus niet de tv-ontvanger. 

Het verbinden vind je onder Instellingen, dan Algemeen, dan Netwerk en dan Netwerkinstellingen. Dit kan per model iets verschillen. 

Lukt het zo? 

• Auteur
  • Topper
  • July 7, 2025

Floor Kazen

Bedankt nog Peter G.

Beste Alex. Ik heb veel geprobeerd en het lukt nog niet. Ik heb een Experiabox V10. Van de bekabeling heb ik een foto toegevoegd. Bovenste rode kabel is de glasvezel. Bovenste YFC cat 5 E kabel met gele stekker gaat naar de tv ontvanger sl.kamer. die werkt goed. Daaronder een DRAKA cat 5 E, met gewone stekker gaat naar de computer, die werkt goed. De onderste cat 5 e kabel met gele stekker gaat naar de tv ontvanger in de woonkamer (zie foto) Deze werkt niet. Daarop heb ik geprobeerd de verbinding te herstellen door 1. De tv ontvanger uit- en aan te zetten, geen resultaat. 2. Test bedraad netwerk geeft aan: “Kan test bedrade netwerk verbinding niet voltooien ”Toen heb ik de router uit- en ingeschakeld. Verbinding kwam niet tot stand. Foutcode 102.

Voor dat ik op glasvezel werd aangesloten kon ik youtube om mijn tv ontvangen. En ik wil graag gebruik blijven maken van mijn kwalitatief hoogwaardige bekabeling. Maar Hoe???

Voor dat ik glasvezel kreeg was mijn tv niet draadloos (via WiFi) verbonden. (Heeft de KPN monteur dit ingesteld toen hij de glasvezel aansluiting realiseerde?)

Ik heb de draadloze verbinding wel gecontroleerd: daar stond een blauw rondje met een v tje er in, WiFi lijkt dus actief, maar die werkt ook niet. En dat hoeft ook niet want ik ga voor het bedrade netwerk. Graag jouw reactie.

Ik heb een Samsung smart tv, en daar is nooit rechtstreeks de bekabeling op aangesloten geweest, maar die  tv  is door de Samsung monteur bij installatie van de tv, vanaf de tv ontvanger door gekoppeld naar de tv.

• Auteur
  • Topper
  • July 7, 2025

Nog een foto

• July 7, 2025

Mogelijk werdt youtube via de KPN ontvanger gebruikt niet via de Televisie zelf.

Vooral omdat ik lees dat er op de TV geen Wifi verbinding is ingesteld voor de overgang naar glasvezel. En blijkbaar ook nooit  een bekabelde internet verbinding had.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 7, 2025

Nou net die foto's geven nog geen duidelijkheid. 

Zit er achterin de tv een netwerkkabel? Dat lijkt mij niet namelijk.

Ik denk dat de tv opnieuw met wifi verbonden moet worden.

Een paar maanden geleden was mijn Samsung uit 2019 ook de wifi verbinding kwijt. Ook met een v10. Ook na een update van de v10 denk ik.

Oplossing: in de Samsung netwerk wissen. Daarna tv op stand-by en 10 minuten stroomloos maken. Opnieuw met de wifi verbinden door naar de netwerkinstellingen te gaan en het SSID van je v10 onder beschikbare netwerken zoeken. Connecten door de WPA (het wifi wacht'woord’ ) invullen. 

Lukt het niet of is dit te ingewikkeld vraag dan hulp van kleinzoon, buurjongen of iemand anders die er handig mee is. 

• Auteur
  • Topper
  • July 8, 2025

Floor Kazen

Er zit geen netwerk kabel in de tv zelf, maar zoals op de foto zichtbaar is, in de tv ontvanger. Vandaar loopt er een heel dun Samsung kabeltje naar de tv. Op deze wijze heb ik altijd op mijn tv youtube kunnen gebruiken, dus met een bekabelde verbinding vanaf KPN koper.

Toen is de glasvezel aangesloten, waarbij door de monteur van KPN een WiFi connectie met de tv is gemaakt. (mijn vrouw heeft de monteur namelijk het wachtwoord gegeven) Ik heb in de afgelopen tijd mijn WiFi wachtwoord gewijzigd. Met dit nieuwe wachtwoord  heb ik nu gisteren een connectie kunnen maken met mij tv en kan ik dus met WiFi youtube gebruiken. Echter is nu het KPN logo in de onderbalk niet zichtbaar, waarmee ik voorheen van youtube switchte naar de tv. Nogmaals, ik begrijp niet waarom de hoogwaardige bekabelde verbinding, waarvoor ik in het verleden vanaf de meterkast door de kruipkelder moest kruipen om deze op de tv ontvanger aan te sluiten, en waarmee ik op KPN koper wel youtube via de tv ontvanger kon gebruiken, nu op glasvezel niet meer kan gebruiken. Hier gaat mijn voorkeur naar uit, en  dat moet toch ook mogelijk zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Op deze wijze heb ik altijd op mijn tv youtube kunnen gebruiken, dus met een bekabelde verbinding vanaf KPN koper.

Maar de tv is juist voor internet niet bekabeld verbonden. 

Er zit geen netwerk kabel in de tv zelf,

Dan kan je alleen de YouTube app in de ontvanger gebruiken. Onder Apps op TV in het kon menu.

Want, de tv heeft nu geen wifi verbinding. Die moet je herstellen zoals ik heb beschreven. 

Of je maakt alsnog een bekabelde verbinding op de tv en stelt dan ook in onder "instellingen - algemeen - netwerk" op de tv zelf. 

• Auteur
  • Topper
  • July 8, 2025

Floor Kazen

Bedankt Peter,

Ik ga eens uit proberen wat je schreef:

Dan kan je alleen de YouTube app in de ontvanger gebruiken. Onder Apps op TV in het kon menu.

• July 8, 2025

Dat zwarte kastje wat je hier laat zien, wat is dat voor kastje? Merk en type? Ik herken die kastje niet als tv ontvanger van KPN. 

• Auteur
  • Topper
  • July 8, 2025

Floor Kazen

Dag Marlon92

TV Ontvanger, waarvan de achterkant op de foto:

Arcadyan HBM 2260         Serienr. K549005029          Woonkamer

Mijn 2e tv ontvanger is de:

Arris VIP 2952                  Serienr. MA1847PNQ848  Slaapkamer 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Die op de foto is de HMB2260. Dat zie ik aan de indeling op de achterkant. (schakelaar links aan de achterkant)

• Auteur
  • Topper
  • July 8, 2025

Floor Kazen

Ja, dat klopt Peter het is de de HMB 2260 (typ foutje)

• July 8, 2025

Ok. Als je YouTube wilt kijken, gebruik je dan de witte KPN afstandsbediening? Of de afstandsbediening van Samsung? 

• Auteur
  • Topper
  • July 8, 2025

Floor Kazen

Ik gebruik de afstandsbediening van Samsung

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Voor Youtube via de tv dus. Zorg eerst dat de internet verbinding van de tv weer werkt. Als het je zelf niet lukt om de Wifi (weer) in te stellen op de tv schakel dan een handige persoon in je omgeving in (buurt, buren, familie, etc.)

(ik vind dat ding zonder cijfertoetsen vreselijk onhandig trouwens)

• Auteur
  • Topper
  • July 9, 2025

Dag Peter, ik heb al een WIFI aansluiting gemaakt, zie voorgaande mededeling.

Dag Marlon92 Ik heb de indruk dat jij ook een Samsung tv hebt?

1. Gebruik jij de afstandsbediening van Samsung voor youtube?
  1. Heb je een bekabelde aansluiting met gele stekker op de tv ontvanger?
  2. Heb je een Samsungkast onder de tv ontvanger met een dun kabeltje naar de tv? (foto)
  3. Zie je onder in de balk dan een KPN logo?
  4. Heb je KPN aansluiting koper? of  glasvezel van KPN? 
  5.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 9, 2025

Dag Peter, ik heb al een WIFI aansluiting gemaakt, zie voorgaande mededeling.

Dan zou de tv, en dus ook youtube daarop, het weer doen. Dan hoef ik hier niet meer te reageren. Geniet weer van Youtube.