Skip to main content
Antwoord

Sinds overstap naar KPN is de streamkwaliteit belabberd

• November 11, 2025
  • 9 reacties
  • 93 keer bekeken

Sinds mijn overstap in oktober van Odido  naar  KPN glasvezel is mijn internet is ontzettend onstabiel. En dat terwijl ik lage eisen heb. Ik heb een 1-persoons huishouden, klein appartement dus de wifi heeft genoeg bereik, ik game niet, stream op HD maar ik kan niet eens een aflevering aan 1 stuk door afkijken zonder happeringen. Ik moet bufferen tijdens het streamen alsof ik internet uit 1993 heb. Het is enorm frustrerend en ik heb spijt van de overstap. Ik heb de modem al meermaals herstart en geoptimaliseerd via de kpn app maar zonder resultaat. De problemen zijn nooit weggegaan. De speedtest toont aan dat 200Mbit/s net niet gehaald word maar dan nog zou een snelheid van 190Mbit/s genoeg moeten zijn om op HD te streamen zonder happeringen. De problemen doen zich bij elke app voor, zowel netflix als npo. Sommige dagen zijn erger dan andere maar vanavond kan ik niet meer streamen zonder dat er om de paar minuten het internet happert of de beeldkwaliteit zo laag is dat gezichten onherkenbaar worden, kwaliteit van een aardappel dus. En nee het probleem ligt niet aan de tv. Alles in mijn huishouden is nog hetzelfde als voor de overstap.  Waar ligt het aan? Of moet ik mijn contract laten ontbinden? Want dit is niet de kwaliteit die ik mag verwachten. 

Beste antwoord door MerelHelene

Ik had dagenlang problemen met streaming doordat de standaard DNS-servers van KPN niet betrouwbaar bleken voor diensten zoals Netflix en NPO. Dat hoort bij een provider gewoon goed ingesteld te zijn. Pas na het zelf aanpassen van de DNSv4-instellingen werkte alles meteen. Dit zou KPN echt beter moeten regelen.

Zonder hulp van ChatGPT was ik niet op deze oplossing gekomen, en als klant vind ik het vervelend dat dit soort basisinstellingen niet direct goed werken. Hopelijk helpt deze informatie andere gebruikers die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Oplossing die bij mij werkte:

Bij mij bleek het probleem te zitten in de DNSv4-instellingen van de KPN-modem.

De standaard KPN-DNS reageerde traag of fout richting streamingservers, waardoor meerdere diensten tegelijk vastliepen (Netflix, NPO, YouTube), terwijl mijn internet verder snel en stabiel was.

Wat ik heb aangepast:

Ik heb de DNSv4 handmatig ingesteld op Google DNS:

• Primary DNSv4: 8.8.8.8
  • Secondary DNSv4: 8.8.4.4
  • (Alternatief: Cloudflare DNS – 1.1.1.1 en 1.0.0.1)

Let op: DNSv6 heb ik niet aangepast.

Na het opslaan en herstarten werkte alle streamingdiensten direct weer zonder haperingen.

9 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

In 1993 had nog niemand internet.

De de eerste internet snelheden waren nog geen 50 kb/s, daar kan je helemaal geen tv mee kijken.

( 1 Mb/s is 1000 kb/s en 1 GB is 1000 Mb/s)

Pas begin deze eeuw (ongeveer 2000 of 2002) kwam de snelheid pas boven 1 Mb/s.

Ik begrijp dat je de streamingdiensten kijkt via WIFI.

Op een tablet, mobiel, Smart tv of?

Reset de Box12 (de KPN router (zwarte kast, meestal in de meterkast).

Haal de spanning eraf en wacht 2 minuten. 

Stop de voedingsstekker er weer in (spanning er weer opzetten) en wacht totdat de router opnieuw is opgestart.

Doe hetzelfde bij het Glasvezel modem.

Is het probleem daarna nog aanwezig, bel dan gratis 0800-0402

• Auteur
  • November 12, 2025

Wijsneus. Ik heb al meerdere keren de router herstart, zonder resultaat, ja ook door de stroom eraf te halen.

Ik stream op een smart tv, ja alles is up-to-date. De tv is niet ouder dan 2 jaar. Netflix geeft de foutcode TVQ-PM-100, terwijl andere websites normaal laden bijvoorbeeld op de telefoon. Streamen blijft het probleem. Ook haperen NPO en YouTube tegelijk. Dat duid erop dat dit geen app probleem is.

Het lijkt op een DNS- of multicastprobleem in het netwerk. Super irritant. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit moet oplossen maar ik denk niet meer dat ik bij kpn blijf als mijn contract afloopt. Ik ben zeer ontevreden.

Als de kwaliteit zo blijft laat ik het contract ontbinden want ik kan nauwelijks normaal tv kijken. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 13, 2025

@MerelHelene 

Ik probeer je alleen maar te helpen.

Hou het wel vriendelijk en beleeft s.v.p.

Zie ook de huisregels.

Wijsneus vind ik heel erg beledigend overkomen.😓

En mijn glazen bol is defect.😋

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@MerelHelene. Dank voor je uitgebreide toelichting. Heel begrijpelijk dat je hier behoorlijk gefrustreerd van raakt. In jouw situatie is het het beste om een terugbelafspraak met onze klantenservice te maken. Een collega van de technische dienst belt je dan op een moment dat jou uitkomt om je verbinding volledig door te meten en samen te kijken waar de instabiliteit vandaan komt.

Laat je ons hier weten hoe het is afgelopen? We denken graag verder mee!

• Auteur
  • Antwoord
  • November 18, 2025

Ik had dagenlang problemen met streaming doordat de standaard DNS-servers van KPN niet betrouwbaar bleken voor diensten zoals Netflix en NPO. Dat hoort bij een provider gewoon goed ingesteld te zijn. Pas na het zelf aanpassen van de DNSv4-instellingen werkte alles meteen. Dit zou KPN echt beter moeten regelen.

Zonder hulp van ChatGPT was ik niet op deze oplossing gekomen, en als klant vind ik het vervelend dat dit soort basisinstellingen niet direct goed werken. Hopelijk helpt deze informatie andere gebruikers die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Oplossing die bij mij werkte:

Bij mij bleek het probleem te zitten in de DNSv4-instellingen van de KPN-modem.

De standaard KPN-DNS reageerde traag of fout richting streamingservers, waardoor meerdere diensten tegelijk vastliepen (Netflix, NPO, YouTube), terwijl mijn internet verder snel en stabiel was.

Wat ik heb aangepast:

Ik heb de DNSv4 handmatig ingesteld op Google DNS:

• Primary DNSv4: 8.8.8.8
  • Secondary DNSv4: 8.8.4.4
  • (Alternatief: Cloudflare DNS – 1.1.1.1 en 1.0.0.1)

Let op: DNSv6 heb ik niet aangepast.

Na het opslaan en herstarten werkte alle streamingdiensten direct weer zonder haperingen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Hier geen problemen met Netflix en andere streamingdiensten.

Wij hebben Netflix bijna 12 jaar en nooit problemen via KPN gehad.

Maar ik begrijp dat het intern bij jou niet goed stond.

Dat heeft dus helemaal niets met de KPN server te maken.

Je eigen router (waarschijnlijk niet van KPN) stond waarschijnlijk niet goed ingesteld).😉

• Auteur
  • November 19, 2025

@joop2011  Heb jij aandelen in KPN?

Ik vind dat je reactie niet bijdraagt aan het oplossen van het probleem.

Je aanname klopt bovendien niet: ik gebruik een KPN-router die door KPN zelf is geleverd, dus het ging hier niet om een “eigen router” of verkeerde instellingen aan mijn kant.

Het vreemde is juist dat de standaard DNS-instellingen van deze KPN modem niet goed bleken te werken voor streamingdiensten, terwijl dit tegenwoordig een van de meest gebruikte functies is in huishoudens met smart-tv’s. Helemaal opmerkelijk omdat KPN zelf actief adverteert met Netflix korting, dan mag een klant verwachten dat streaming direct goed werkt.

Ik deel deze informatie zodat andere gebruikers er iets aan hebben. Verdere aannames over mijn apparatuur of instellingen helpen niet verder.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Bedankt voor je bericht en fijn dat je probleem nu is opgelost. Goed dat je hier deelt wat er bij jou misging en welke oplossing werkte. Andere gebruikers kunnen hier zeker iets aan hebben.

De DNS-instellingen horen normaal gesproken goed te werken. Daarom geven we dit door aan onze technische teams, zodat zij kunnen controleren of er ergens een probleem is.

Voor andere lezers:
Soms kan het helpen om handmatig andere DNS-servers in te stellen, zoals Google DNS of Cloudflare DNS. Dit is wel een iets gevorderde instelling. Als je niet zeker weet hoe dit werkt, laat het dan weten. We kijken graag mee of er misschien een andere oorzaak is. Heb je zelf soortgelijke problemen? Maak dan gerust een eigen topic aan. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

@joop2011  Heb jij aandelen in KPN?

Ik vind dat je reactie niet bijdraagt aan het oplossen van het probleem.

Je aanname klopt bovendien niet: ik gebruik een KPN-router die door KPN zelf is geleverd, dus het ging hier niet om een “eigen router” of verkeerde instellingen aan mijn kant.

Het vreemde is juist dat de standaard DNS-instellingen van deze KPN modem niet goed bleken te werken voor streamingdiensten, terwijl dit tegenwoordig een van de meest gebruikte functies is in huishoudens met smart-tv’s. Helemaal opmerkelijk omdat KPN zelf actief adverteert met Netflix korting, dan mag een klant verwachten dat streaming direct goed werkt.

Ik deel deze informatie zodat andere gebruikers er iets aan hebben. Verdere aannames over mijn apparatuur of instellingen helpen niet verder.

Nee (ik heb geen aandelen, van niemand overigens) en ik heb er ook nooit gewerkt.

Ik typte toch “waarschijnlijk”?

Dus niet zoals jij typt dat ik het aannam. 😓

Ik denk dat het probleem niet bij KPN ligt, maar bij jouw Router of switch of iets anders wat er tussen zit.

Maar ik begrijp dat jij liever niet de waarheid hoort, je reageerde al eerder heel erg raar naar een opmerking die ik maakte.😓😒 (o.a. i.v.m. 1993, toen tv nog analoog was😋)

Maar verklaar dan het volgende:

Bij 99% werken de streamingdiensten wel goed.

Hoe kan dat?

En het belangrijkste is dat het probleem is opgelost.

Toch?

P.S.

KPN moderater, mijn excuus voor deze deels “off topic” reactie.

Maar ik wordt niet graag vals beschuldigt en ook niet graag wijsneus genoemd.