Skip to main content
Vraag

Streamen naar tv via telefoon als hotspot

• August 3, 2026
  • 12 reacties
  • 113 keer bekeken

We zijn op vakantie en nu wil ik streamen naar de tv met m’n telefoon als hotspot, maar dit werkt niet. De tv geeft aan dat de telefoon wel verbonden is, maar niks werkt. Met mijn andere telefoon met een Vodafone abonnement werkt het prima. Waar kan dit aan liggen?

12 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Je kunt niet de telefoon gebruiken die als hotspot gebruikt wordt. De telefoon maakt geen deel uit van z'n eigen wifi netwerk. 

Je andere telefoon heeft ook verbinding met de hotspot van jouw telefoon neem ik aan. Dan kun je daarmee casten. 

Dit is mede de reden waarom ik m'n oude telefoon heb gehouden na aanschaf van de nieuwe. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 3, 2026

Met mijn “vodafone” telefoon heb ik via de hotspot van mijn telefoon verbinding met mijn tv en kan ik gewoon streamen, Netflix, kpn tv, Videoland, YouTube alles kan ik kijken, maar met m’n KPN abonnement werkt niks.

• August 4, 2026

Wat wil je nu daadwerkelijk doen? De topic titel streamen naar een TV klopt mogelijk niet.

Streamen is een app op de TV zelf gebruiken, anders hebben we het over Casten.

Heb je bij KPN een onbeperkt internet abonnement? Ben je in Nederland.

Je schrijft dat KPN TV werkt via het Vodafone abonnement dat klinkt al vreemd. De app op een smart tv werkt in principe niet via een mobiel internet verbinding, zelfs niet met een kpn mobiel abonnement. Casten via een hotspot zou met beiden telefoons moeten lukken.

Tegenwoordig kunnen enkele modellen telefoons wel worden gebruikt om vanaf te casten al zijn ze ingesteld als hotspot. Dus mogelijk is het de telefoon zelf niet het abonnement.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Dan wil ik dus casten, ik ben nu in Duitsland en heb een “onbeperkt” internet abonnement. M’n Vodafone abonnement zit op een iPhone 16pro, het kpn abonnement op een iPhone 14pro, dan ga ik wat anders proberen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Ik herhaal het nog maar eens 

Je kunt niet de telefoon gebruiken die als hotspot gebruikt wordt. De telefoon maakt geen deel uit van z'n eigen wifi netwerk. 

Je andere telefoon heeft ook verbinding met de hotspot van jouw telefoon neem ik aan. Dan kun je daarmee casten. 

Dit is mede de reden waarom ik m'n oude telefoon heb gehouden na aanschaf van de nieuwe. 

NB buiten Nederland is onbeperkt internet niet onbeperkt. Maar, afhankelijk van het abonnement, 40, 50, 75 of 100 GB per maand. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Daarom had ik dat onbeperkt tussen aanhalingstekens gezet, en zoals ik al aangaf met m’n 16 pro lukt het wel en met de 14pro niet dus ik denk dat daar het probleem zit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Als je de 14 gebruikt als hotspot kun je alleen casten met de 16.

En vice versa. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Als ik de 16 gebruik als hotspot kan ik rechtstreeks casten vanaf de 16, schijnbaar werkt dat met de 14 niet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Als ik de 16 gebruik als hotspot kan ik rechtstreeks casten vanaf de 16, schijnbaar werkt dat met de 14 niet

Oh hee. Dat zal ik met mijn Samsung S25 FE dan ook eens uitproberen. Maar niet nu.

Met m'n A40 kan ik niet casten als die zelf als hotspot fungeert. 

Maar het zal waarschijnlijk in het toestel zitten. 

Maar je hebt 2 toestellen. Wat is het bezwaar met de 14 met hotspot en casten met de 16? Via diezelfde hotspot. 

Of 'alles' via de 16.

• August 4, 2026

Hoe dat technisch gaat weet ik verder ook niet maar in het verleden is hier ooit een topic voorbij gekomen betreffende het casten naar een Chromecast zonder een tweede toestel als hotspot.

Vandaar dat ik naar het verschil van de twee telefoons vroeg.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

Is de tenaamstelling van beide hotspots identiek ? Zo niet, dan moet indien je rechtstreeks vanaf de 14 wilt casten, de tv ook verbonden zijn met de hotspot van de 14.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 7, 2026

Hi ​@HDSTREETGLIDE, welkom allereerst bij onze community en fijn om te zien dat iedereen goed meedenkt. 

Als ik het goed begrijp heb je een iPhone 16 met een Vodafone abonnement en een iPhone 14 met een KPN abonnement en probeer je iets te casten naar je tv.
Zou je het zo willen proberen? Als voorbeeld neem ik de iPhone 16 als hotspot. Zet dit aan. Met deze hotspot verbind je dan je televisie en de iPhone 14. Als het goed is moeten de televisie en de iPhone 16 elkaar zien, dan zie je ook het cast icoontje. Hier twijfel ik echter over, dus probeer het even.