Skip to main content

We hebben afgelopen vakantie voor het eerst echt (wat vaker en langere tijd) gebruik gemaakt van de iTV+ app op android.

Een aantal dingen vallen mij hierbij op, waarvan een aantal toch best frustrerend zijn.

 

Kort samengevat, volgens KPN zou de app een bruikbaar alternatief moeten zijn van een ontvanger, maar dat is het ab-so-luut niet.

 

Kpn adverteert met altijd en overal TV kijken via de app,.
Ja leuk…. alleen de basis tv zenders, alles wat ik extra heb kan alleen als ik op mijn eigen thuis wifi zit
(wat is dan het hele nut van die app??? ) Dit is ook zo met opgenomen programma's.

 

Kijken vanaf het begin is niet aanwezig (of kunnen wij niet vinden)
Je kunt alleen live kijken… Ook bij opnames, als je een opname hebt gepland, kun je via de app die opname pas kijken als die opnamen ook helemaal KLAAR is, je kunt niet zoals bij de ontvangers (we hebben nog de “oude” tv ontvangers, de nieuwe liggen wel klaar hoop niet dat het daar ook zo is!!!) de opname kijken gewoon op ieder moment starten en dan begin je dus aan de START van de opname. Vanuit het menu “opgeslagen” staat de opname er wel, maar klik je hem aan dan gaat de app naar live kijken. We gebruiken dit vaak als we niet thuis zijn als ons programma begint, dan nemen we het op en beginnen met terugkijken als we dan voor de TV zitten.

 

Door / terugspoelen ERG onhandig en onoverzichtelijk
Via de app kun je alleen doorspoelen door de “voortgangsbalk” te verslepen. Je ziet echter de tijd niet meelopen, en je hebt dus GEEN idee “waarheen je aan het slepen bent”…. je schuift wat, en laat hem op goed geluk los om dan te zien dat je veel te ver bent bijvoorbeeld.
Waarom niet gewoon net als op de afstandsbediening wat knopjes weergeven?!? En deze zoals de afstandsbediening de door/terugspoel functies geven en de 5 minuten skip functie.
Of maak een “virtuele afstandsbediening” ofzo…. Zo is pauzeren etc ook veel makkelijker.

A] De zenders van het pluspakket zitten er ook in. Op een paar na.
     Het pluspakket  on demand aanbod is nog niet op te zoeken via het vergrootglas. Wel via het menu.
Voor zenders van de BBC, Duits, VRT heeft kpn de rechten niet voor buiten de deur.

B] Kijk vanaf begin is er gewoon. Misschien over het hoofd gezien?

 

C] In de app kun je nog steeds skippen met 30 seconden.

 

 


@PeterG al die opties zijn NIET zichtbaar als je streamt naar bijvoorbeeld een Chromecast.

zie dat ik dat niet vermeld heb hierboven…. wij ondervinden deze “issues” dus alleen als we streamen via google chromecast.

het kijken van een opname die nog bezig is werkt ook niet puur in de app, dan gaat hij ook naar live TV als dat programma ook live bezig is op dat moment, maakt niet uit of het via chromecast is of direct op het mobiele apparaat.

Via normaal tv kastje kun je gewoon doorspoelen (in verschillende snelheden), terugspoelen (ook weer verschillende snelheden) of skippen met 5 minuten. Dit kan via de app dus niet, en als je aan het casten bent werkt die 30 seconden ook niet, en verslepen van het balkje dus ook niet goed zoals eerder omschreven.

30 seconden is leuk, maar niet echt bruikbaar in de meeste gevallen…. 


al die opties zijn NIET zichtbaar als je streamt naar bijvoorbeeld een Chromecast.

Inderdaad, dat zie ik nu ook. Gebruik het echter vrijwel nooit. Thuis nergens nodig. Op vakantie kom ik gewoon niet toe aan tv kijken. Hooguit 1 uur per dag/avond. Even nieuws kijken.

Hoe doorspoelen ging qua tijdweergave in de oude app weet ik niet. Ook daar was het niet met een knop maar schuiven van het bolletje.

Net wel geprobeerd: het schuifje is heel makkelijk naar het begin te schuiven. Om vanaf het begin te kijken.

Verder ben ik het wel eens met de suggestie al dit ook mogelijk te maken bij gebruik van chromecast.


@PeterG dat schuifje naar het begin zetten als je een opname wil kijken die nog bezig is werkt dus niet met een chromecast (iig, dat werkte bij ons dus niet afgelopen weken)

op vakantie met slecht weer kijken wij altijd films / series enzo… vandaar dat we afgelopen weken er wat meer gebruik van hebben gemaakt ;)

de app werkt gewoon helemaal niet fijn, zeker niet als je dus (zoals wij) streamt naar een chromecast.


dat schuifje naar het begin zetten als je een opname wil kijken die nog bezig is werkt dus niet met een chromecast (iig, dat werkte bij ons dus niet afgelopen weken)

Oh, een opname kijken die nog opneemt. Dat is helemaal niet mogelijk met de online apps! Een opname waarvan de uitzending nog loopt kan alleen via de ontvanger gekeken worden. Bij online is het helaas pas 30 minuten na de begintijd van het volgende programma. Dat is de 20 minuten uitlooptijd + nog 10 minuten verwerkingstijd is een keer uitgelegd door het team dat het online gebeuren verzorgt.

Ze dachten daar ooit een oplossing voor te hebben, maar dat liet in de testopstelling de boel crashen. Dus dat 'probleem’ is er nog. Ook via de app die je thuis in een smart-tv kunt gebruiken.


ik hoop niet dat dat met de nieuwe kleine ontvangertjes ook zo is…. die manier van kijken gebruiken we erg vaak namelijk…

 

zou fijn zijn als ze er nog wel aandacht aan besteden en ze het dus wel een keer fixen.

maar het fatsoenlijk door / terugspoelen vanuit de app als je streamt naar chromecast dat zou al een fijne toevoeging zijn iig!


ik hoop niet dat dat met de nieuwe kleine ontvangertjes ook zo is…. die manier van kijken gebruiken we erg vaak namelijk…

Gelukkig is kijken van een opname terwijl deze gemaakt wordt met alle ontvangers mogelijk. Ik gebruik zelf al zo'n 1½ jaar de nieuwste TV+, Sagemcom DIW7022.

Alleen op de commerciële zenders kijk ik terwijl de uitzending nog loopt. Maar begin dan wel 20 tot 40 minuten na de start van het programma afhankelijk van de lengte. Om de reclame over te slaan.

Alleen is er niet zoveel boeiends op de RTL en Talpa zenders… Oude films en (meestal) naar nieuws over celebreties.

Dat deed ik al in de analoge tijd toen er nog geeneens digitale televisie bestond. Via eerst m'n VHS/HDD recorder en later m'n DVD/HDD recorder. Al zo'n 30 (?) jaar dus. Ik zou dat dus ook niet willen missen.


ah, goed om te lezen.

dat je dan idd de reclames kan doorspoelen is idd wel fijn!

zal van de week de nieuwe ontvangers eens activeren, ben benieuwd hoe die bevallen t.o.v van de oude.
Wel jammer dat de nieuwe niet werken met de KPN connection kit (ethernet over stopcontact zeg maar) volgens de man in de winkel.
Ben geen fan van puur afhankelijk zijn van wifi (kabel trekken is geen optie waar de ontvanger / tv staat nee)


de nieuwe niet werken met de KPN connection kit (ethernet over stopcontact zeg maar) volgens de man in de winkel.

Hmm. Ik had anders gewoon signaal met Multicast via de DVS met de DIW7022…

Ik heb modem v10 dus Multicast via wifi gaat niet. 

Ze zwetsen maar wat. 


@PeterG ik ga het gewoon proberen, werkt het niet, dan heb ik de wifi nog ;)


de nieuwe niet werken met de KPN connection kit (ethernet over stopcontact zeg maar) volgens de man in de winkel.

Hmm. Ik had anders gewoon signaal met Multicast via de DVS met de DIW7022…

Er is ook geen verschil in de communicatie tussen de "oude" TV ontvangers en de TV+ Box.

Ik zie dan ook geen reden waarom een TV+ Box niet via een DVS zou kunnen werken.

Wel is het zo dat de kans op storingen hoger is via een DVS en wellicht dat het daarom is dat KPN zegt dit niet "te ondersteunen".

Persoonlijk zou ik vandaag de dag kiezen voor wifi i.p.v. via een DVS maar dan moet je wel een wifi hebben die "multicast to unicast" ondersteunt en dat doet de V10 helaas niet.


Er is ook geen verschil in de communicatie tussen de "oude" TV ontvangers en de TV+ Box.

Ik zie dan ook geen reden waarom een TV+ Box niet via een DVS zou kunnen werken.

Wel is het zo dat de kans op storingen hoger is via een DVS en wellicht dat het daarom is dat KPN zegt dit niet "te ondersteunen".

Persoonlijk zou ik vandaag de dag kiezen voor wifi i.p.v. via een DVS maar dan moet je wel een wifi hebben die "multicast to unicast" ondersteunt en dat doet de V10 helaas niet.

Tot op heden hebben wij 0,0 problemen ondervonden met de connectie kit, gebruiken dit al jaren. Ik ga hem gewoon laten zitten en proberen via dezelfde kabel, werkt het niet: dan kan ik het via WIFI proberen.

We hebben de V12, dus die zou dat moeten kunnen

Afstand tussen wifi modem en tv is ongeveer 5 meter, met 1 muur er tussen.
Dat ZOU geen probleem moeten zijn. De Chromecast die op diezelfde plek zit heeft ook eigenlijk nooit problemen met de wifi.


Ik zie dat de anderen je al informatie en nuttige tips hebben gegeven. Da's mooi om te zien. Ik voeg er nog graag dit aan toe:

De TV+ App wordt regelmatig voorzien van updates. De meeste recente is van 2 weken geleden. Je leest erover hier:

 

Op het moment doen we, vanwege de Olympische Spelen, even geen updates. Maar daarna pakt dat weer op, en publiceren we ook een product update elke keer als er een update beschikbaar is. Je kunt je abonneren op de Product Updates, dan krijg je mail als er een update is.


Reageer