Skip to main content

Eind augustus nadert. Is er perspectief op een Viaplay-app als die van Netflix op de TV-ontvanger van KPN of blijft het behelpen?

 

Nee, die gaat er voorlopig niet komen. Overigens blijft het F1 kanaal 225 nog t/m einde van het F1 seizoen doordraaien.

De tv ontvangers van kpn werken op OS Linux en daar moet van de grond af een app voor gemaakt. En ik betwijfel of Viaplay dat gaat doen.

Overigens kan je via de app véél meer zien. Via kanaal 225 is alleen op zaterdag en zondag de Formule 1 te zien in een F1 weekend. 

Er zijn wel al apps voor Android en iOS en Android-TV, en Apple-TV.

Heb je geen smart-tv, die niet ouder is dan 2019 met Tizen (Samsung tv's v.a. 2019), WebOS (LG v.a. 2019) of Android-TV (recente Philips, Sony, TCL)?

Ook is er een app voor smartphone's, tablets en de website http://viaplay.com/nl-nl . Een laptop kun je met hdmi met je tv verbinden.

Of koop een streamingapparaat. Heb er inmiddels 2, lekker niet afhankelijk van mijn provider en alle vrijheid met apps. Zelf te bepalen welke je wilt.


Klein detail, volgens mij is het platform KreaTV wat net als Android ook met een Linux kernel werkt. Het is derhalve de ‘lijmlaag' boven het OS die de beperkende factor is.

Voor de rest doet deze opmerking niet af aan het verhaal van Peter. Neem zelf actie en wacht vooral niet op KPN in deze.


De Viaplay-app voor (embedded) OS Linux heeft Viaplay al klaar. 

De Next Mini (van Ziggo) draait ook op een (embedded) OS Linux versie en afgezien van de Ziggo of KPN skin, zullen die niet zo heel veel verschillen. 

Maar afgezien daarvan, er zijn voldoende alternatieven en die werken vaak ook nog beter dan apps op de kpn ontvangers.


Als je een recente Smart tv hebt en je kan daarop ViaPlay kijken, dan adviseer ik dat altijd boven de app op een tv decoder.

Uitgezonderd natuurlijk kanaal 225, dat werkt geheel anders en die gebruik ik daarom wel. 


De Next mini is voor zover ik weet een Android TV device. De nieuwste Arris van KPN kan ook Android TV gebruiken maar KPN heeft (waarschijnlijk legacy) gekozen voor de andere variant.


De Viaplay-app voor (embedded) OS Linux heeft Viaplay al klaar. 
 

De Next Mini (van Ziggo) draait ook op een (embedded) OS Linux versie en afgezien van de Ziggo of KPN skin, zullen die niet zo heel veel verschillen. 

Bedenk je dat er ook nog ... "schijfruimte" op het apparaat moet zijn. Er zit natuurlijk geen harde schijf in zo'n ding. Maar opslagruimte in de vorm van een soort SSD ofzo. Als die zo ongeveer vol zit, dan houd het op. Het zou me niet zo heel erg veel verbazen als dat bijvoorbeeld op de HMB2260 het geval zou zijn. Dat ding is 10 jaar oud ofzo? Als het niet ouder is?


Ik had de mini,.. Inmiddels overgestapt op kabel tv met ziggo go app. In kader prijsverhoging/kijkgedrag is een ontvanger voor ons geen noodzakelijk iets. Maar ook op de mini zijn verschillende apps gewoon rampzalig,... Dat menig klant gewoon genoegen neemt met de traagheid, langzame updateproces enz, het is het allemaal gewoon net niet. Koop gewoon een dedicated streaming device. Eenmalige investering, jarenlang plezier. 


Als KPN een fatsoenlijke Google TV/Android TV app zou hebben kon ik zonder hun kastje(s).


Providers moeten gewoon een App only tv abbo fixen. T-Mobile kan het, Ziggo heeft het. Voor de basic zenders prima, rest hoeft allemaal niet. Ook geen apps, geen ontvanger, geen opnemen of al die andere bedachte onnodigheden. Soort Nlziet achtig iets vanuit de providers is meer dan prima met het veranderende kijkgedrag tegenwoordig. 


Je wil niet weten hoeveel mensen er nog “gewoon” tv kijken, voor mij hoeft het ook niet, neem veel op en blijf dat doen, lekker reclame skippen.

Dus zou je alla Kanaal Digitaal of T-Mobile de keuze moeten hebben, maar aan de andere kant, KPN is met 10 euro met de app en 1 ontvanger toch de goedkoopste  van allemaal.


KPN is met 10 euro met de app en 1 ontvanger toch de goedkoopste  van allemaal.

En toch ga je naar Ziggo, @Doornekamp33 ??? 

Dan neem ik aan dat dat puur voor de beschikbare snelheid is.


Nee, totaal plaatje is bij Ziggo goedkoper, 59 bij KPN na de 1 Juli verhoging en 46, eerste 6 maanden 23 bij Ziggo, daarbij was dit niet de hoofdreden, snelheid is redelijk vergelijkbaar, 50/50 tegenover 50/20.

Bij TV zijn wat minpuntjes die mij storen, vaak, zeg maar bijna altijd, de 400 melding met live effe terug spoelen, de serie opname die onderhuids blijft staan en je dan ineens weer herhalingen krijgt die opgenomen worden, en ik wil eens kijken of de Ci+ van Ziggo lekker werkt, zo niet is een overstap zo weer gemaakt.😁😁


...


@Doornekamp33 

Met de CI+ (module) kan je niet opnemen. Dat weet je?

Die 400 melding heb ik ook met live spoelen. Duidelijk is te zien dat het wel doorgaat; geen probleem wat mij betreft. 


Klopt, maar met een Humax wel, de niet gecodeerde zenders.😉😉

En spoelen, het moet gewoon of werken of niet mogelijk zijn, nu is het het net niet.

Misschien lost het op met de nieuwe decoders die getest worden, krijg ik die over een jaar als nieuwe klant, maar kom alleen terug als er een 55 inch TV als welkoms geschenk aangeboden word.😜😜😜😜😁😁😁


Nou. Daar ga je niet blij van worden weet ik nu al. De rtl en Talpa zenders zijn dan niet HD. Met de Humax. Alleen live via de module. Ik zou toch abonnement met Next box overwegen. Dan heb je gelijkwaardig aan kpn. Maar dan dus wel duurder dan kpn. KPN is dus echt goedkoper hoor.

Je woont in voormalig UPC gebied begrijp ik. 

Jij bent zo weer terug. Het is 12 jaar terug in de tijd, @Doornekamp33 .


Niet gecodeerd zijn 1,2,3 en 13 1080p.  De rest een whopping 576p 🤓 daarom kijk ik enkel via de app. Lekker ertussen in! 


@JeroenB22 

Inmiddels zijn er veel meer zenders HD in het ongecodeerde pakket:

  • 1: NPO 1 HD
  • 2: NPO 2 HD
  • 3: NPO 3 HD
  • 4: RTL 4
  • 5: RTL 5
  • 6: SBS 6
  • 7: RTL 7
  • 8: Disney X D / Veronica
  • 9: Net 5
  • 10: RTL 8
  • 11: Fox HD
  • 12: RTL Z
  • 13: Ziggo TV HD
  • 14: Ziggo Sport HD
  • 15: Comedy Central HD
  • 16. Paramount HD
  • 17: Discovery Channel HD
  • 18: National Geographic Channel HD
  • 20: Eurosport HD
  • 21: TLC HD
  • 23: MTV HD
  • 27: Disney Channel HD
  • 29: Nickelodeon 24/7 HD
  • 30 Uw regionale omroep HD
  • 40-49: Lokale omroepen (niet meer te krijgen met mpeg2 ontvangers als bv IR-FOX-C)
  • 51: Één HD
  • 52: Canvas HD
  • 53: Ketnet
  • 54: ARD HD
  • 55: ZDF HD
  • 56: WDR HD
  • 57: NDR HD
  • 61: BBC One HD
  • 62: BBC Two HD
  • 71: TV5 Monde HD (NL subs: TT 893; tijdelijk niet beschikbaar)
  • 313: NICKELODEON UKRAINE HD (Oekraïens gesproken kinderzender)
  • 502: UKRAINIA 24 HD (Oekraïense nieuwszender)
  • 503: CNN HD
  • 504: BBC World News HD
  • 505: Euronews HD
  • 613: Stingray Classica HD
  • 701 RTV Noord HD
  • 702 Omrop Fryslân HD
  • 703 RTV Drenthe HD
  • 704 RTV Oost HD
  • 705 Omroep Gelderland HD
  • 706 Omroep Flevoland HD
  • 707 NH Nieuws HD
  • 708 RTV Utrecht HD
  • 709 TV West HD
  • 710 TV Rijnmond HD
  • 711 Zeeland HD
  • 712 Omroep Brabant HD
  • 713 L1 TV HD
  • 725 AT5 HD
  • 997: testbeeld

Verder zijn alle radiokanalen beschikbaar via dvb-c, uitgezonderd het non-stoppakket (bij Ziggo is dat van Xite, niet van Stingray)

 


Het gedoe met meer afstandbedieningen vindt ik irritant. Wij zappen veel, vergeet dat maar met ViaPlay. Als het nog slechter wordt kwa directe TV ontvanger benadering is ViaPlay voor ons verleden tijd. Ik weet dat er nog wel meer oplossingen zijn. Maar het wisselen van Source kost veel teveel handelingen.  


Maak je borst dan maar nat voor de toekomst, ben bang dat liniair TV kijken steeds minder gaat worden en er steeds meer via Apps gaat komen.


@PeterG , Kan met de Ci trouwens wel opnemen, kan alleen niet tegelijk wat anders kijken, en terug is hooguit over een jaar.

Maar terug, mwaaah denk ik nog niet aan, en misschien is dan een ander net zo goed of beter, heb geen glazen bol.😁😁😁


@Doornekamp33

Ach, ik stap voor 10 of 15 euro minder zeker niet over.

Als ik bij Ziggo nu ongeveer hetzelfde wil als nu bij KPN, ben ik dáár zelfs bijna 15 euro duurder uit. KPN is helemaal niet duur. Ziggo is de duurste. Je moet wel 1 op 1 vergelijken. Je doet nu een flinke stap terug; ook technisch. Maar ja, jouw keuze.

Ben benieuwd wat je vind van je gekozen ‘pakket’ mbt de mogelijkheden als je het een tijdje in gebruik hebt. (pssst, binnen 14 dagen zou je terug kunnen, daarna zit je er minimaal een jaar aan vast 😐.

Goedkoopst bij KPN (je moet natuurlijk wel het echte bedrag bekijken en niet die met korting de eerste maanden).

KPN internet 42,50, televisie basispakket* incl. 1 ontvanger 10,00, opnemen 4,99. (voor 1 cent meer basispakket met 2 ontvangers incl. opnemen.) Bellen doe je uiteraard mobiel.
*met het basispakket kun je ook gebruik maken van online. Max. 5 tegelijk.

Dus voor 57,49 danwel 57,50 zit je prima bij KPN. Met 6 x tegelijk opnemen en 7de kijken.


Psssssst @PeterG Volgens @wjb En de moderatie gaat de prijsverhoging ook gelden voor nieuwe klanten, dus moet er 1.50 bij op.

Maar nogmaals, ik ga kijken of Ziggo wat is, heb de voor en nadelen tegen elkaar weggestreept en wat ik gebruik, en dan zit er geen verschil/nadeel in voor mij, Humax opnemen doe ik niet, neem sowieso niet zoveel op, alleen waar ik tijd voor heb om het dezelfde week nog te kijken, moet kunnen op de SSD van 1 Tb die ik nog had liggen, TV heeft hem geaccepteerd.


Het gedoe met meer afstandsbedieningen vindt ik irritant. Wij zappen veel, vergeet dat maar met ViaPlay. Als het nog slechter wordt qua directe TV ontvanger benadering is ViaPlay voor ons verleden tijd. Ik weet dat er nog wel meer oplossingen zijn. Maar het wisselen van Source kost veel teveel handelingen.  

 

ViaPlay is net zoals Netflix, Disney+, etc. een streamingdienst.

Het is dus geen zender.

 

En voorlopig blijven er echt nog wel mensen gewoon tv kijken.

Is toch niets mis mee?

Jongeren inderdaad steeds minder.

 

Met veel moderne tv's kan je met de afstandsbediening van de tv ook de KPN tv decoder bedienen.

Ik heb een LG Oled model 2021 en daar kan het ook mee. En er zijn meerdere merken waar het mee kan.

 

Wisselen van source gaat bij ons binnen een seconde, gaat dus best snel.

 


@PeterG, Kan met de Ci trouwens wel opnemen, kan alleen niet tegelijk wat anders kijken, en terug is hooguit over een jaar.

Maar terug, mwaaah denk ik nog niet aan, en misschien is dan een ander net zo goed of beter, heb geen glazen bol.😁😁😁

 

@Doornekamp33 

Dat ligt aan je tv.

Als hij 2 DVB-C ontvangers heeft (en heel veel tv's hebben dat) dan kan je 1 kanaal opnemen en 1 andere kijken.