Skip to main content

Met Viaplay geniet je volop van entertainment. Kijk Formule 1, Premier League voetbal, live sport, Viaplay originals en exclusives, internationale en Nederlandse films en series.

 

Ben je nieuw bij KPN? Dan kan je Viaplay pas activeren nadat je nieuwe internetaansluiting werkt. Dit hangt af van de datum die je hebt aangegeven bij je bestelling.  

Ben je een al klant bij KPN? Dan kan het soms enkele uren duren voordat je de e-mail ontvangt. Kijk ook in je spamfolder om te zien of de e-mail daar terecht is gekomen. 

 

Heb je vragen over het gebruik of de activatie van Viaplay? Lees dan onderstaande topic door.

Voor individuele vragen of hulp is het vriendelijke verzoek om een eigen topic voor je vraag aan te maken. Vermeld daar in alle relevante informatie zodat er zo goed mogelijk met je meegedacht kan worden, vanuit ons en onze Community!

 

Dan toch nog maar eens goed lezen.

Alle testdagen zijn bij viaplay te zien. 

KPN bied viaplay aan dus het is zeker aan KPN om te zorgen dat alles goed verloopt.

Ik als klant bij KPN betaal voor deze dienst 


Mensen van KPN leg mij eens uit waarom ik met mijn KPN ID niet kan inloggen op viaplay.

Heb je dan bij Viaplay hetzelfde wachtwoord ingesteld als dat je ook voor jouw KPN ID gebruikt?

 

Heb je ook al geprobeerd jouw wachtwoord opnieuw in te stellen via deze pagina?


Mensen van KPN leg mij eens uit waarom ik met mijn KPN ID niet kan inloggen op viaplay.

Omdat Viaplay een heel andere organisatie is dan KPN. U kunt met uw autosleutel ook de huisdeur niet openen? 

 

 

 

Raar antwoord Nick. Je zou inmiddels toch moeten weten dat je KPN ID inloggegevens hetzelfde zijn als je Viaplay inlog. Dus de vraag lijkt me gerechtvaardigd.


Je zou inmiddels toch moeten weten dat je KPN ID inloggegevens hetzelfde zijn als je Viaplay inlog.

Dat hoop ik toch van niet. Als dat wel het geval zou zijn dan behoort Viaplay tot de verboden diensten en mag bij ons dan niet afgesloten worden. Nu zal dat toch niet gebeuren maar als de KPN ID inloggegevens gebruikt moeten worden om bij Viaplay in te loggen dan is dat een absolute NoGo.

Ik denk ook absoluut dat dat niet zo is.


Raar antwoord Nick. Je zou inmiddels toch moeten weten dat je KPN ID inloggegevens hetzelfde zijn als je Viaplay inlog. Dus de vraag lijkt me gerechtvaardigd.

Lijkt me heel raar. Hoe kan je dan je kinderen in laten loggen op viaplay zonder dat die kinders ook in kunnen loggen op MijnKPN? Want dat wil je wellicht helemaal niet. 


Nadat je vanuit de mail die je bij KPN ontvangt doorklikt naar Viaplay om je account af te ronden gebruik je dezelfse gegevens. Uiteraard lijkt het me zeer aan te raden om daarna het wachtwoord bij Viaplay direct te veranderen. Maar in eerste instantie is het wel hetzelfde. Dit heb ik ook gewoon hier gelezen hoor.


Lijkt me heel raar. Hoe kan je dan je kinderen in laten loggen op viaplay zonder dat die kinders ook in kunnen loggen op MijnKPN? Want dat wil je wellicht helemaal niet. 

Exact en dat zou kpn ook t.a.v. de iTV app eens goed in haar oren moeten knopen.

Off-topic: Wanneer komt er eindelijk eens de KPN ID per lid van het huishouden zodat kinderen ook gebruik kunnen maken van de iTV app zonder dat daarbij de KPN ID van de contractant of de KPN TV pincode gebruikt hoeft te worden?


Goeiedag,

klopt het dat ik in mijnkpn bij de optie "entertainment” alleen spotify premium aan kan zetten en (nog) geen viaplay?

Daar ik graag viaplay wil activeren dit onder het kopje "entertainment” moet.

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Nadat je vanuit de mail die je bij KPN ontvangt doorklikt naar Viaplay om je account af te ronden gebruik je dezelfse gegevens. Uiteraard lijkt het me zeer aan te raden om daarna het wachtwoord bij Viaplay direct te veranderen. Maar in eerste instantie is het wel hetzelfde. Dit heb ik ook gewoon hier gelezen hoor.

Ik hoop toch echt dat het wachtwoord van KPN ID niet uitgewisseld wordt met Viaplay. Als dat wel het geval is dan moeten ze de architect van die functionaliteit aan de schandpaal nagelen want dat zou een enorme breach in de security betekenen. 

Het zou ook niet mogen kunnen want het KPN ID wachtwoord is, als het goed is, alleen als hash vastgelegd bij KPN en kan niet terug geconverteerd worden naar een "leesbare" vorm. Dan zou dus ook de sleutel om van "leesbaar wachtwoord" naar hash te komen uitgewisseld moeten worden en dat is uiteraard uit den boze.

Een andere mogelijkheid is om dan de inlog procedure via KPN te laten lopen maar dan moet tweefactorauthenticatie dus ook per direct actief zijn bij die abonnees die dat ingesteld hebben.


@wjb : check hier maar (het gemarkeerde antwoord)

 

En als ik meer lees lijkt het erop dat er niks fysiek uitgewisseld wordt. Daarom moet je dit ook doen vanuit de mail van KPN en op je eigen KPN thuisnetwerk. Doe je dat niet, dan kom je in andere stappen terecht om een account en wachtwoord te maken. 


@wjb : check hier maar (het gemarkeerde antwoord)

 

Als bij Viaplay initieel hetzelfde wachtwoord wordt vastgelegd als dat voor KPN ID gebruikt wordt dan heeft KPN een probleem want dan zal ik daarvan melding gaan maken bij de autoriteit persoonsgegevens.

Het is echt tegen alle beveiligingsregels dat wachtwoorden met andere partijen uitgewisseld worden. Het wachtwoord is ook een persoonsgegeven en mag derhalve, zonder toestemming van de abonnee, niet uitgewisseld worden met derden.

Kan iemand die deze procedure doorlopen heeft mij bevestigen dat het wachtwoord om in te loggen bij Viaplay hetzelfde is als het wachtwoord dat je voor jouw KPN iD gebruikt en dat je tijdens die procedure niet gevraagd is om een wachtwoord voor Viaplay in te geven?

 

@Jasper, of een andere moderator. Begrijp ik het goed dat bij het aanmelden bij Viaplay via KPN altijd het KPN ID wachtwoord bij Viaplay vastgelegd wordt.

Als dat het geval is dan zal ik daarvan melding moeten gaan maken bij de autoriteit persoonsgegevens. Als er zo onzorgvuldig met onze persoonlijke gegevens omgesprongen wordt dan vind ik dat een zeer kwalijke zaak. Het mag nooit zo zijn dat ik als abonnee niet gevraagd ben om het bij Viaplay te gebruiken wachtwoord in te geven.

 

En als ik meer lees lijkt het erop dat er niks fysiek uitgewisseld wordt. 

Dus de procedure om in te loggen bij Viaplay loopt via KPN?

Geloof je het zelf? Nee, natuurllijk niet, de inlog bij Viaplay loopt gewoon via Viaplay en daar is geen enkele procedure van KPN bij betrokken. De inloggegevens staan dan ook gewoon in de database van Viaplay.


Gisteren via Facebook een vraag gesteld over viaplay app op tv. Er was een reactie van forum KPN dat heb ik gelezen maar….. nu kan ik ‘t niet meer terugvinden op facebook

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Gevonden dus opgelost


Daarom adviseer ik ook, om na het inloggen het wachtwoord bij ViaPlay aan te passen.

Heb ik ook meteen gedaan.

Zodat MIJNKPN en ViaPLay beide een ander wachtwoord hebben.


Daarom adviseer ik ook, om na het inloggen het wachtwoord bij ViaPlay aan te passen.

Heb ik ook meteen gedaan.

Zodat MIJNKPN en ViaPLay beide een ander wachtwoord hebben.

@joop2011, Dus het klopt dat initieel altijd het KPN ID wachtwoord vastgelegd wordt bij Viaplay en dat dit door de abonnee niet te vermijden is?


Het gaat niet om de korting.

Het gaat erom dat KPN het niet op orde heeft.

En trouwe klanten die ze hebben nu lekker in de kou laten staan.

 

 

KPN doet alleen het financiële deel als service voor de klanten.

Alles gaat verder via ViaPLay (niet via KPN).

 

TIP:

Pas je wachtwoord aan als je de eerste keer bij ViaPlay bent ingelogd.

Dan is het wachtwoord niet meer hetzelfde als voor MIJNKPN, vind ik persoonlijk veilger. 


Ik heb een Samsung ue32j5500 tv en heb via KPN Viaplay besteld. De app op tv kan ik echter niet vinden ? 

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic


Je zou inmiddels toch moeten weten dat je KPN ID inloggegevens hetzelfde zijn als je Viaplay inlog.

Dat hoop ik toch van niet. Als dat wel het geval zou zijn dan behoort Viaplay tot de verboden diensten en mag bij ons dan niet afgesloten worden. Nu zal dat toch niet gebeuren maar als de KPN ID inloggegevens gebruikt moeten worden om bij Viaplay in te loggen dan is dat een absolute NoGo.

Ik denk ook absoluut dat dat niet zo is.

 

Mee eens @wjb 

Het is alleen de eerste keer als je inlogt en als je het wachtwoord niet aanpast.

Maar dat wachtwoord kan je gelukkig meteen aanpassen, heb ik ook gedaan.

Wel zo veilig. :wink:


Je zou inmiddels toch moeten weten dat je KPN ID inloggegevens hetzelfde zijn als je Viaplay inlog.

Dat hoop ik toch van niet. Als dat wel het geval zou zijn dan behoort Viaplay tot de verboden diensten en mag bij ons dan niet afgesloten worden. Nu zal dat toch niet gebeuren maar als de KPN ID inloggegevens gebruikt moeten worden om bij Viaplay in te loggen dan is dat een absolute NoGo.

Ik denk ook absoluut dat dat niet zo is.

 

Mee eens @wjb 

Het is alleen de eerste keer als je inlogt en als je het wachtwoord niet aanpast.

Maar dat wachtwoord kan je gelukkig meteen aanpassen, heb ik ook gedaan.

Wel zo veilig. :wink:

@joop2011, Dus het klopt dat initieel altijd het KPN ID wachtwoord vastgelegd wordt bij Viaplay en dat dit door de abonnee niet te vermijden is?


Daarom adviseer ik ook, om na het inloggen het wachtwoord bij ViaPlay aan te passen.

Heb ik ook meteen gedaan.

Zodat MIJNKPN en ViaPLay beide een ander wachtwoord hebben.

@joop2011, Dus het klopt dat initieel altijd het KPN ID wachtwoord vastgelegd wordt bij Viaplay en dat dit door de abonnee niet te vermijden is?

 

Dat weet ik niet 100% zeker.

Toen ik na activatie naar ViaPlay ging, heb ik KPN wachtwoord ingegeven, maar of dat echt nodig was denk ik niet.

Ik heb daarna het wachtwoord ook meteen aangepast.

Omdat ik denk dat meerdere mensen dit zo gedaan hebben, adviseer ik om het wachtwoord bij ViaPlay meteen aan te passen.

Ik gebruik KeePass 2 voor wachtwoorden. 


Ik heb een Samsung ue32j5500 tv en heb via KPN Viaplay besteld. De app op tv kan ik echter niet vinden ? 

 

Als ik het goed kan vinden via Google, is het een model uit 2015.

Dan is het niet 100% zeker of de ViaPlay app erop zit, maar waarschijnlijk wel.

Modellen na 2016 zo wie zo. 

Zie hier hoe je dat moet doen. 

 

Lukt het niet, dan kan je een Chromecast kopen en via de mobiele telefoon ViaPlay casten.

Zie hier.


@MAJK En anders, zie hier. 


@joop2011, Dus het klopt dat initieel altijd het KPN ID wachtwoord vastgelegd wordt bij Viaplay en dat dit door de abonnee niet te vermijden is?

Dat weet ik niet 100% zeker.

Toen ik na activatie naar ViaPlay ging, heb ik KPN wachtwoord ingegeven, maar of dat echt nodig was denk ik niet.

Dan hoop ik dat iemand anders op korte termijn opheldering zal verschaffen want als dat wel zo is dan word ik pislink. Ik zal in die situatie niet schromen om KPN publiekelijk aan de schandpaal te nagelen en zal een melding bij de autoriteit persoonsgegevens zeer zeker volgen. 

En als het inderdaad wel zo is dan raad ik KPN aan deze procedure per ommegaande te herzien. Tevens raad ik abonnees aan om in mijnKPN per ommegaande tweefactorauthenticatie aan te zetten.


@wjb Even ademhalen... Ik ben terug gegaan naar de startpost van dit topic en heb nog eens goed gekeken en op de link https://www.kpn.com/televisie/pakketten/viaplay/activeren.htm geklikt.

Dit staat er:

Volg deze stappen

 

1. Klik op Viaplay activeren (is een KPN pagina)

 

2. Log in met je KPN ID (of maak er eerst een aan)

 

3. Activeer Viaplay bij KPN

 

4. Ga door naar de Viaplay website en maak een Viaplay account aan

 

5. Download de Viaplay app op je favoriete apparaten

 

Het lijkt erop dat je bij KPN inlogt met je ID, vanaf daar doorklikt naar Viaplay en op die manier wordt herkend als KPN klant. Dus niet door bij Viaplay nogmaals met je KPN ID in te loggen. Ik volg binnen KPN veel zaken op het gebied van security via de Intranet pagina's en KPN heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Dus dit is volgens mij een storm in een glas water. Die ik helaas zelf lijk te hebben veroorzaakt.. sorry :-)

 


Ik ben terug gegaan naar de startpost van dit topic en heb nog eens goed gekeken. Dit staat er:

Volg deze stappen

 

1. Klik op Viaplay activeren

 

2. Log in met je KPN ID (of maak er eerst een aan)

 

3. Activeer Viaplay bij KPN

 

4. Ga door naar de Viaplay website en maak een Viaplay account aan

 

5. Download de Viaplay app op je favoriete apparaten

 

Het lijkt erop dat je bij KPN inlogt met je ID, vanaf daar doorklikt naar Viaplay en op die manier wordt herkend als KPN klant. Dus niet door bij Viaplay nogmaals met je KPN ID in te loggen. Ik volg binnen KPN veel zaken op het gebied van security via de Intranet pagina's en KPN heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Dus dit is volgens mij een storm in een glas water. Die ik helaas zelf lijk te hebben veroorzaakt.. sorry :-)

Dan hoop ik dat iemand mij kan vertellen (laten zien met screenshots) hoe stap 4 in z'n werk gaat en wat daar ingegeven moet worden bij het aanmaken van een Viaplay account via KPN. @joop2011?