Skip to main content
Beantwoord

Viaplay geeft foutcode 2003

• May 22, 2026
  • 2 reacties
  • 55 keer bekeken

Ik ervaar sinds kort structurele problemen met het afspelen van streams via de Viaplay-app op mijn nieuwe Samsung MRE85R95H (2026) televisie. Tijdens een uitzending stopt het beeld na een minuut met foutcode 2003, terwijl het geluid wel door blijft lopen.

Viaplay's technische team (Senior Internal Technical Team) heeft mijn logs geanalyseerd en geconstateerd dat KPN's Deep Packet Inspection (DPI) algoritme in de Experia Box/KPN Box de boosdoener is. Omdat het video-protocol (Microsoft Smooth Streaming / HTTP/MSS) niet-versleuteld is, wordt dit door de firewall onterecht als een beveiligingsrisico gemarkeerd en geblokkeerd, terwijl het beveiligde audiosignaal wel wordt doorgelaten.

Viaplay heeft mij specifiek verzocht om de volgende twee aanpassingen door jullie te laten uitvoeren op mijn lijn/modemprofiel:

1. IPv6 volledig uitschakelen voor mijn profiel.

2. Ervoor zorgen dat de ingebouwde firewall/DPI van de KPN router geen 'legacy' niet-versleutelde mediastreams (HTTP/MSS) naar mijn Smart TV blokkeert.

Zouden jullie deze wijzigingen kunnen doorvoeren of mij kunnen assisteren bij het instellen hiervan? Viaplay houdt mijn technische ticket momenteel open in afwachting van deze firewall-aanpassingen door KPN.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Aluksander en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic voor aanmaakt! Fijn ook dat je zo uitgebreid hulp van Viaplay hebt gehad al. 🙂

Deze instellingen kan ik niet voor je aanpassen maar je kunt dit gelukkig inderdaad wel zelf doen. 
In dit topic wordt uitgelegd hoe je IPv6 uit kunt zetten: Hoe IPv6 uitzetten in de KPN Box 12? | KPN Community

We hebben ook uitleg hoe je de firewall instellingen van je KPN modem aan kunt passen. Zet het beveiligingsniveau op Standaard en ik ben benieuwd of alles dan weer werkt.

Laat je het weten? Ik hoor het graag! 

2 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 24, 2026

Hi ​@Aluksander en welkom bij de KPN Community. Goed dat je hier een topic voor aanmaakt! Fijn ook dat je zo uitgebreid hulp van Viaplay hebt gehad al. 🙂

Deze instellingen kan ik niet voor je aanpassen maar je kunt dit gelukkig inderdaad wel zelf doen. 
In dit topic wordt uitgelegd hoe je IPv6 uit kunt zetten: Hoe IPv6 uitzetten in de KPN Box 12? | KPN Community

We hebben ook uitleg hoe je de firewall instellingen van je KPN modem aan kunt passen. Zet het beveiligingsniveau op Standaard en ik ben benieuwd of alles dan weer werkt.

Laat je het weten? Ik hoor het graag! 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

Omdat het video-protocol (Microsoft Smooth Streaming / HTTP/MSS) niet-versleuteld is

Dit houd ik voor een fabeltje. Geen streamingsdienst gebruikt niet versleuteld stream, anders kan iedereen gratis kijken. Viaplay en evenals MSS gebruiken encryptie voor hun technieken.

https://buydrm.com/viaplay-enhanced-reputation-case-study/

BuyDRM provided Viaplay with its KeyOSâ„¢ MultiKeyâ„¢ DRM service, which is powered by Microsoft PlayReady, Google Widevine Modular, and Apple FairPlay DRM. It also supports adaptive streaming technologies such as HLS, MPEG-DASH and enables smooth playback of media to clients via HTTP.

https://learn.microsoft.com/en-us/playready/overview/playready-and-other-protection-technologies

The content is a segmented MP4 file (fMP4, ISOBMFF) or an adaptive streaming asset based on segmented MP4 files (such as DASH, Smooth Streaming, or HLS), and the encryption format used is the ISO/IEC 23001-7:2016 Standard.Â