Skip to main content
Beantwoord

Wanneer komt de KPN app voor Apple TV?

• 17 juni 2024
  • 83 reacties
  • 9084 keer bekeken

Toon eerste bericht

83 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13049 reacties
  • 26 maart 2025

Zelf ben ik geen Apple fan.

Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat Apple fan's graag de KPN app voor Apple tv willen hebben.

Ik vind het voor die groep ook onbegrijpelijk dat die app er nog steeds niet is.

Deze topic is al 9 maanden oud en er zijn vele andere topics hierover (zowel ouder als nieuwer).

En wel of geen 4K, dat staat hier toch helemaal los van.

En ja ik weet het, het is niet winstgevend, maar daar heeft een Apple fan toch geen boodschap aan (lijkt mij).

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025
joop2011 schreef:

En ja ik weet het, het is niet winstgevend, maar daar heeft een Apple fan toch geen boodschap aan (lijkt mij).

Maar KPN uiteraard wel en mocht het echt zo zijn dat de kosten niet opwegen tegen de baten dan is het mijns inziens helemaal niet vreemd als een commerciële partij dan ook afziet van het aanbieden van die functionaliteit.

Nu weet ik niet of dat werkelijk zo is maar wat ik wel weet is dat het ondertussen al een jaren voortslepend iets is en dat daar voor de Apple TV helaas ook de komende tijd geen verandering in zal komen. Eerst worden de smart-TV+ apps voor Android/Google TV, WebOS en Tizen ontwikkeld en daarna wordt bekeken welk platform vervolgens opgepakt wordt. Dat zal dan waarschijnlijk Titan of Apple TV gaan worden maar dat is nu nog koffiedik kijken.

Ik kan het niet anders maken. 😕

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13049 reacties
  • 26 maart 2025

@wjb ik begrijp niet dat jij dit steeds vermeld.

Want ook de app voor Android levert KPN niets extra qua kosten op.

Misschien wel in de toekomst, als je kan kiezen wel of geen KPN tv ontvanger wil hebben en KPN die mogelijk in de toekomst biedt. (ook dit is natuurlijk speculatief, maar ik (dus persoonlijk) vind het wel een mooi en goed idee)

Wat ik je eerder heb proberen uit te leggen, het is puur service.

Ook al is het een “kleine” groep.

Jouw laatste zin suggereert dat jij bij KPN werkt.

Maar je hebt toch een eigen bedrijf?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025
joop2011 schreef:

@wjb ik begrijp niet dat jij dit steeds vermeld.

Want ook de app voor Android levert KPN niets extra qua kosten op.

Maar ook baten (marketing, cross-selling, loyalty) maar stel nu dat het ontwikkelen en onderhouden/beheren van een smart-TV+ app voor Android/Google TV even duur is als voor Apple TV dan zijn de kosten per abonnee dus vele vele malen lager en dat zou kunnen betekenen dat de kosten (per abonnee) bij Android/Google TV dus wel opwegen tegen de (gemiddelde) baten (per abonnee) en bij Apple TV niet.

joop2011 schreef:

Misschien wel in de toekomst, als je kan kiezen wel of geen KPN tv ontvanger wil hebben en KPN die mogelijk in de toekomst biedt. (ook dit is natuurlijk speculatief, maar ik (dus persoonlijk) vind het wel een mooi en goed idee)

Ik hoop ook dat er een moment komt dat je een abonnement zonder TV ontvanger gaat komen maar dat is niet waar we het op dit moment over hebben. En zelfs dan moet je je de vraag stellen of de ontwikkel- en onderhouds-/beheerkosten kosten niet te hoog zijn voor een relatief kleine groep abonnees.

joop2011 schreef:

​Wat ik je eerder heb proberen uit te leggen, het is puur service.

Maar als service te veel geld kost dan kan je die service beter niet geven. Natuurlijk zou het mooi zijn als die service geboden wordt maar niet tegen elke prijs. Dat is hetzelfde als die treinconducteur die op zijn fluitje blaast om de trein volgens schema te laten vertrekken terwijl de er nog een laatste passagier richting perron de trap af komt rennen om de trein te halen. Niet de service verlenen aan die laatste passagier maar juist aan die honderden passagiers die al in de trein zitten door op tijd te vertrekken.

joop2011 schreef:

​Jouw laatste zin suggereert dat jij bij KPN werkt.

Maar je hebt toch een eigen bedrijf?

Ik werk uiteraard niet bij KPN want inderdaad ik heb een eigen bedrijf.

Ik snap ook niet waarom die laatste zin zou suggereren dat ik bij KPN zou werken, ook als buitenstaander kan ik het toch niet anders maken dan dat door KPN herhaaldelijk aangegeven is.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13049 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:

joop2011 schreef:

​Wat ik je eerder heb proberen uit te leggen, het is puur service.

Maar als service te veel geld kost dan kan je die service beter niet geven. Natuurlijk zou het mooi zijn als die service geboden wordt maar niet tegen elke prijs. Dat is hetzelfde als die treinconducteur die op zijn fluitje blaast om de trein volgens schema te laten vertrekken terwijl de er nog een laatste passagier richting perron de trap af komt rennen om de trein te halen. Niet de service verlenen aan die laatste passagier maar juist aan die honderden passagiers die al in de trein zitten door op tijd te vertrekken.

Daar ben ik het niet mee eens.

Als verkoper (toen ik nog werkte) heb ik ook de regel van 250 geleerd.

“Als 1 persoon tevreden is, wordt dat doorverteld en het blijkt dan dat ongeveer 250 mensen dat vernemen”

Het kan dus een positief effect hebben.

De vergelijking die je maakt, heeft hier helemaal niets mee te maken.

Leuk, maar overbodig en heeft niets met de inhoud te maken.

P.S.

De groep Apple liefhebbers is groter dan velen denken.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025
joop2011 schreef:

“Als 1 persoon tevreden is, wordt dat doorverteld en het blijkt dan dat ongeveer 250 mensen dat vernemen”

Maar als voor elke vijftig abonnees met een Android/Google TV er maar één abonnee met een Apple TV is dan moet je je afvragen hoeveel van die 250 mensen niet sowieso al de ervaring hebben “vernomen”.

En als mond op mond reclame zo ontzettend belangrijk is dan kan KPN er dus maar beter voor zorgen dat die grote groep Android/Google TV gebruikers een positief geluid laat horen. En, met alle respect, dan zal er nog wel het één en ander moeten gebeuren om dat voorelkaar te krijgen.

joop2011 schreef:

Die vergelijking gaat over het verlenen van service en soms is het niet verlenen van service aan de één juist meer service verlenen. Met de keuze van KPN om eerst de smart-TV+ app voor Android/Google TV, WebOS en Tizen te ontwikkelen en daarna pas aandacht te besteden aan de kleinere platforms lever je dus wellicht meer service.

joop2011 schreef:

P.S.

De laatste cijfers die daar inzicht in hebben gegeven zijn alweer een flink aantal jaren oud maar destijds waren de verkoopcijfers van Apple TV sterk dalende terwijl die van Android/Google TV, WebOS en Tizen aanzienlijk bleven.

Bron

Nu zijn de resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst maar de verhoudingen van de cijfers destijds spreken boekdelen en ik ben ervan overtuigd dat dat anno 2025 niet veel anders zijn.

TvG2016
Helper
  • 424 reacties
  • 26 maart 2025

Allemaal leuke vergelijking cijfertjes. En die kloppen natuurlijk allemaal redelijk goed. 

Maar het is KPN onwaardig dat er nog geen app voor Apple TV is. Niet alleen de grote providers maar ook de meeste kleinere providers hebben een app voor deze mediaspeler. En ik begrijp echte achterliggende redenen wel waarom de Apple TV app er nog niet is. Maar een bedrijf ala KPN moet kunnen schaken op meerdere schaakborden, En had dus hier op kunnen en eigenlijk moeten inspelen. Ook al wordt Apple TV voor een vijfde minder gekocht/verkocht dan Chromecast. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1209 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:
joop2011 schreef:

Maar als voor elke vijftig abonnees met een Android/Google TV er maar één abonnee met een Apple TV is dan moet je je afvragen hoeveel van die 250 mensen niet sowieso al de ervaring hebben “vernomen”.

En als mond op mond reclame zo ontzettend belangrijk is dan kan KPN er dus maar beter voor zorgen dat die grote groep Android/Google TV gebruikers een positief geluid laat horen. En, met alle respect, dan zal er nog wel het één en ander moeten gebeuren om dat voorelkaar te krijgen.

joop2011 schreef:

Die vergelijking gaat over het verlenen van service en soms is het niet verlenen van service aan de één juist meer service verlenen. Met de keuze van KPN om eerst de smart-TV+ app voor Android/Google TV, WebOS en Tizen te ontwikkelen en daarna pas aandacht te besteden aan de kleinere platforms lever je dus wellicht meer service.

joop2011 schreef:

P.S.

De laatste cijfers die daar inzicht in hebben gegeven zijn alweer een flink aantal jaren oud maar destijds waren de verkoopcijfers van Apple TV sterk dalende terwijl die van Android/Google TV, WebOS en Tizen aanzienlijk bleven.

Bron

Nu zijn de resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst maar de verhoudingen van de cijfers destijds spreken boekdelen en ik ben ervan overtuigd dat dat anno 2025 niet veel anders zijn.

Ik vroeg me al af, wanneer we voor de zoveelste keer het stokpaardje van historische verkoopcijfers voorgeschoteld krijgen. 

Enfin: wat betreft de Apple TV verkeert kpn nog niet eens in het tijdperk van de trekschuit, laat staan dat ze weten wat een trein is maar om het vergelijk van een fluitende conducteur aan te halen: de conducteur verleent aan kpn geen service omdat kpn opzettelijk de trein heeft gemist en daarom blijft kpn eenzaam en zielig achter op het perron, met een vertraging die nooit meer in te halen is. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025

Weet je dat zelfs in Amerika het aandeel van Apple TV op zo'n 5% lijkt te blijven steken?

Bron

Ook deze cijfers zijn al wat ouder maar het staaft wel mijn gevoel dat ook anno 2025 het aandeel van Apple TV heel laag is. Die cijfers zijn voor Amerika, het land waar het marktaandeel van Apple toch een flink stuk groter is dan hier in de EU.

Ik hoop, net als jullie, oprecht dat er ooit een smart-TV+ app voor de Apple TV gaat komen maar ik snap de prioritering van KPN wel.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1209 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:

Weet je dat zelfs in Amerika het aandeel van Apple TV op zo'n 5% lijkt te blijven steken?

Bron

Ook deze cijfers zijn al wat ouder maar het staaft wel mijn gevoel dat ook anno 2025 het aandeel van Apple TV heel laag is. Die cijfers zijn voor Amerika, het land waar het marktaandeel van Apple toch een flink stuk groter is dan hier in de EU.

Dat het marktaandeel van de Apple TV kleiner is dan de andere platforms, dat weten we zo onderhand wel. Naar ik weet heeft kpn geen plannen om een TV product in Amerika te lanceren. De vraag is dus wat de relevantie is van Amerikaanse verkoopcijfers uit 2022 is met betrekking tot de vraag: Wanneer komt de KPN app voor Apple TV?

wjb schreef:

Ik hoop, net als jullie, oprecht dat er ooit een smart-TV+ app voor de Apple TV gaat komen maar ik snap de prioritering van KPN wel.

Ik niet. Er zijn al apps voor Android/Google TV, Tizen en WebOs. Ik begrijp niet wat er zo positief is aan de keuze die kpn maakt om hopeloos achter te blijven.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13
wjb schreef:

Bron

Hoi ​@wjb 

Deze cijfers zijn 9 jaar oud, en kun je niet zomaar projecteren op 2025.
De huidige (actuele) cijfers kunnen heel anders zijn op dit moment voor Apple TV, ik verwacht zelfs iets hoger dan in 2016/2017 omdat de ontwikkeling van Apple TV niet heeft stil gestaan.

Anno 2025 is de Apple TV 4K een hoogwaardig en kwalitatief goede mediaspeler, die je niet kunt vergelijken met de Apple TV’s uit de jaren 2016/2017.

Apple TV 4K (huidig model) wordt nog steeds goed verkocht, zo is het model met ethernet verbinding en een opslag van 128 GB regelmatig uitverkocht bij Bol.com.
En dat is ook officieel tegenover mij ook bevestigd door een medewerker van Bol.com.

Leuk dat je deze sterk verouderde cijfers publiceert, maar dat zegt helemaal niets over de huidige verkoop cijfers anno 2025 van de Apple TV 4K.

En staat ook volledig los van het feit dat KPN, allang en breed de KPN TV+ App voor Apple TV had kunnen uitbrengen, daar had KPN meer dan genoeg tijd voor gehad.
Aangezien er de afgelopen ruim 3 jaar genoeg om is gevraagd door Apple Fans.

Daar valt wat mij betreft niets meer tegenin te brengen!!
Want alle andere providers kunnen het namelijk wel, en nemen hun klanten met een Apple TV 4K wel serieus, want ook die groep dient een provider gewoon te bedienen.
Of er nu 1000 klanten een Apple TV in huis hebben of 2 miljoen klanten, dat mag nooit een rol spelen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025

Berteman schreef:

De vraag is dus wat de relevantie is van Amerikaanse verkoopcijfers uit 2022 is met betrekking tot de vraag: Wanneer komt de KPN app voor Apple TV?

Het geeft een onderbouwing voor de prioritering van KPN wetende dat het marktaandeel van Apple TV in Nederland nog een stuk lager zal zijn dan die cijfers uit Amerika.

Berteman schreef:

Er zijn al apps voor Android/Google TV, Tizen en WebOs.

KPN heeft, net als vele andere bedrijven, besloten om meer ICT te insourcen en dus met eigen medewerkers Apps te ontwikkelen i.p.v. van Apps door derden te laten ontwikkelen en beheren. Daar zal ook vast een kostenaspect aan ten grondslag liggen. Een consequentie is ook dat je dan afscheid neemt van die extern ontwikkelde en beheerde Apps en in huis nieuwe apps gaat ontwikkelen.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025

Michel.uit.Arnhem schreef:

Of er nu 1000 klanten een Apple TV in huis hebben of 2 miljoen klanten, dat mag nooit een rol spelen.

Dat is toch echt klinkklare onzin. Als de ontwikkeling bijvoorbeeld €1.000.000,- kost en de jaarlijkse beheerskosten €100.000,- zijn dan ga je dat toch echt niet in de markt zetten voor 1000 abonnees maar bij 2 miljoen abonnees is dat een heel ander verhaal.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13
wjb schreef:

Berteman schreef:

De vraag is dus wat de relevantie is van Amerikaanse verkoopcijfers uit 2022 is met betrekking tot de vraag: Wanneer komt de KPN app voor Apple TV?

Het geeft een onderbouwing voor de prioritering van KPN wetende dat het marktaandeel van Apple TV in Nederland nog een stuk lager zal zijn dan die cijfers uit Amerika.

Berteman schreef:

KPN heeft, net als vele andere bedrijven, besloten om meer ICT te insourcen en dus met eigen medewerkers Apps te ontwikkelen i.p.v. van Apps door derden te laten ontwikkelen en beheren. Daar zal ook vast een kostenaspect aan ten grondslag liggen. Een consequentie is ook dat je dan afscheid neemt van die extern ontwikkelde en beheerde Apps en in huis nieuwe apps gaat ontwimkelen.

Hoi ​@wjb 

Ik krijg bij jouw reactie’s sterk het idee dat je het op wilt nemen voor KPN, door alles uit de kast te trekken qua argumenten en cijfers.
Vanzelfsprekend is dat ook je goed recht, en het zorgt voor een goede en serieuze discussie op de community, waarin meningen met elkaar gedeeld worden.

Maar voor mij, en meer mede klanten met een Apple TV (4K) ligt dat station al 10-tallen kilometers achter ons.

KPN moet gewoon zo snel mogelijk komen met een KPN TV+ app speciaal voor de Apple TV, of deze KPN TV+ App nu in eigen beheer wordt gemaakt of door een ander bedrijf maakt hierin niets meer uit.

Daarnaast komt er meer dan genoeg geld binnen bij KPN, dus ga nu niet beginnen over de kosten, want die kan KPN met gemak betalen.

Het gaat puur om de wil vanuit KPN, niets meer en niets minder.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1209 reacties
  • 26 maart 2025
wjb schreef:

Berteman schreef:

Feit blijft natuurlijk dat door de prioritering van kpn, kpn hopeloos achter blijft. Verkoopcijfers van welk product dan ook, doen daar niets aan af: kpn is en blijft het zielige zittenblijvertje van het providerklasje. 

wjb schreef:

Berteman schreef:

KPN heeft, net als vele andere bedrijven, besloten om meer ICT te insourcen en dus met eigen medewerkers Apps te ontwikkelen i.p.v. van Apps door derden te laten ontwikkelen en beheren. Daar zal ook vast een kostenaspect aan ten grondslag liggen. Een consequentie is ook dat je dan afscheid neemt van die extern ontwikkelde en beheerde Apps en in huis nieuwe apps gaat ontwimkelen.

Is er dus geen enkele reden, om de opgelopen achterstand in te lopen en tegelijkertijd een app voor de Apple TV te ontwikkelen, ware het niet dat het kpn aan ambitie ontbreekt.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1209 reacties
  • 26 maart 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:
wjb schreef:

Berteman schreef:

Berteman schreef:

Hoi ​@wjb 

Ik krijg bij jouw reactie’s sterk het idee dat je het op wilt nemen voor KPN, door alles uit de kast te trekken qua argumenten en cijfers.

KPN en ik wachten dan ook met spanning op de verkoopcijfers uit 2019 van Zuid-Afrika, die van 2020 uit Burkina Fasso, van 2021 uit Litouwen en 2022 uit Sri Lanka, zodat kpn haar prioriteiten kan onderbouwen en te verklaren waarom kpn achterblijft. 😂🤭

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13049 reacties
  • 27 maart 2025

Leuk al die onzinnige cijfers.

Daar heeft een Apple fan helemaal niets aan.

KPN moet gewoon een app voor Apple maken.

Laten we verder concentreren op het maken van de KPN app voor Apple.

En al die onzinnige cijfers om je gelijk te halen achterwege laten.

P.S.

Zelf ben ik geen Apple fan, maar ik begrijp de Apple liefhebbers wel.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 27 maart 2025
joop2011 schreef:

KPN moet gewoon een app voor Apple maken.

Dat zal ook vast wel een keer gaan gebeuren alleen KPN heeft meerdere keren aangegeven dat eerst de smart-TV+ apps voor Android/Google TV, WebOS en Tizen ontwikkeld zullen worden en dat daarna naar de andere platforms gekeken zal gaan worden. Het staat nog niet vast welk platform dat dan zal gaan worden, Titan of Apple TV.

Ik vrees alleen dat het maar zo 2026 is voordat de smart-TV+ apps voor Android/Google TV, WebOS en Tizen dusdanig stabiel en functioneel zijn dat er ruimte komt voor de ontwikkeling op andere platforms.

En die cijfertjes hebben puur als doel om aan te geven waarom KPN bepaalde keuzen maakt.

Weet ook dat KPN precies weet hoeveel Apple TV's er bij haar klanten staan, dat kan zij immers uitlezen in de Experia/KPN boxen.

Als de smart-TV+ app in Flutter ontwikkeld is en daar ziet het wel naar uit, dan zou de ontwikkeling voor de platforms WebOS en Tizen heel snel moeten kunnen gaan immers dan kan dezelfde codebase gebruikt worden. Ik lees echter dat Flutter het tvOS platform nog niet ondersteunt en ook dat zou een reden kunnen zijn dat er nog geen smart-TV+ app voor Apple TV is.

Bron

Ik ga ervanuit dat Flutter tvOS wel gaat ondersteunen en dan is de vraag vanaf wanneer dat zal gaan zijn.

Ik denk ook dat KPN pas met een smart-TV+ app zal komen als Flutter zelf het tvOS platform officieel ondersteunt. Er is een custom Flutter engine voor tvOS maar daar zit geen officieel support achter en dan kan ik begrijpen dat je daar niet mee aan de gang wilt.

TvG2016
Helper
  • 424 reacties
  • 27 maart 2025

Vooropgesteld: ik ben persoonlijk een Apple-addict, Maar ik zie hier toch wel dingen voorbij komen die je met enig gemak kan weerleggen. Apple TV is zeker geen verkoophit. Dat het apparaat bij Bol.com soms uitverkocht is wil natuurlijk niet zeggen dat het apparaat goed wordt verkocht. Als ik er maar 1 op voorraad heb en die wordt verkocht dan is het al snel uitverkocht. Het feit dat Apple de laatste jaren geen nieuw model heft uitgebracht dat zegt voldoende over de mate van verkoop van het apparaat. Apple TV is links- en rechtsom ingehaald door zowel AndroidTV/Google TV en Smart TV.

Dit neemt overigens niet we dat het in mijn ogen technisch om meerdere redenen de best werkende mediaspeler is dit op dit moment te koop is. En een provider als KPN moet gewoon alleen al vanuit concurrentieredenen een tvOD app aan klanten aanbieden. Lod van verkoopcijfers. En ik begrijp dat je dan meer prioriteit ligt bij de doorontwikkeling van Android TV en Smart TV. Maar je kan dan in de basis een tvOS daarnaast gaan aanbieden. Dat e de doorontwikkeling dan op de laatste plaats zet dat kan ik dan zeker begrijpen. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 27 maart 2025
TvG2016 schreef:

En ik begrijp dat je dan meer prioriteit ligt bij de doorontwikkeling van Android TV en Smart TV. Maar je kan dan in de basis een tvOS daarnaast gaan aanbieden. Dat e de doorontwikkeling dan op de laatste plaats zet dat kan ik dan zeker begrijpen. 

Als de smart-TV+ app daadwerkelijk in Flutter ontwikkeld is en daar heeft het alle schijn van, dan zou het feit dat tvOS nog niet wordt ondersteund door Flutter weleens de bepalende factor kunnen blijken te zijn.

Ik zie het niet gebeuren dat KPN in-house met een andere ontwikkeltool een tweede smart-TV+ app zal ontwikkelen specifiek voor tvOS.

Nu zal het vast zo gaan zijn dat Flutter ook tvOS gaat ondersteunen en dat daarmee de smart-TV+ app ook eenvoudig voor tvOS geïmplementeerd kan worden. De vraag is dan alleen wanneer Flutter tvOS gaat ondersteunen.

TvG2016
Helper
  • 424 reacties
  • 27 maart 2025

Het heeft er inderdaad mee te maken dat de software-ontwikkeling niet meer door derden maar doodt KPN zelf wordt gemaakt. Allemaal heel goed te onderbouwen waarom dit gebeurt,

Maar daar heeft de KPN-klant die op een Apple TV app zit te wachten niets aan. Die ziet dat alle andere providers wel zo’n app hebben en KPN nog niet. En dus loopt KPN voor hen mijlenver achter op de rest. Zo zwart-wit wordt in dit geval naar deze situatie gekeken. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 27 maart 2025
TvG2016 schreef:

Het heeft er inderdaad mee te maken dat de software-ontwikkeling niet meer door derden maar doodt KPN zelf wordt gemaakt. Allemaal heel goed te onderbouwen waarom dit gebeurt,

Maar daar heeft de KPN-klant die op een Apple TV app zit te wachten niets aan. Die ziet dat alle andere providers wel zo’n app hebben en KPN nog niet. En dus loopt KPN voor hen mijlenver achter op de rest. Zo zwart-wit wordt in dit geval naar deze situatie gekeken. 

Dat KPN t.a.v. een app voor Apple TV mijlenver achterloopt op de concurrentie is voor iedereen denk ik wel duidelijk maar blijkbaar is de urgentie er in de afgelopen jaren niet geweest om daar verandering in te brengen. En ja, eigenlijk snap ik dat ook wel gezien het marktaandeel van Apple TV en de doelstellingen die KPN met de smart-TV app had.

In eerste instantie was de doelstelling van KPN met de smart TV app het televisie kijken zonder kastje, althans zo is het in de markt gezet. Er is vanuit KPN nooit formeel ondersteuning geboden voor het gebruik van de app op mediaplayers, ook niet voor gebruik op Android/Google TV boxjes. Pas met de introductie van de smart-TV+ app biedt KPN deze ook formeel aan op Android/Google TV mediaplayers zoals de Chromecast Google TV, Nokia Streaming Box 8010 en vele andere. Daarvoor was het “collateral damage” dat de smart-TV app ook op Android/Google TV boxjes draaide.

Het is tot aan de smart-TV+ app dus nooit “beleid” geweest om een TV app voor losse mediaplayers te ontwikkelen. Met de smart-TV+ app lijkt dat dus veranderd te zijn maar de achterstand op de concurrentie is daarmee al geruime tijd een feit.

Ik hoop overigens dat een moderator eens duidelijkheid wil geven in de gebruikte ontwikkelomgeving voor de smart-TV+ app. Als dat inderdaad Flutter is dan ben ik ervan overtuigd dat er een smart-TV+ app voor Apple TV zal komen zodra de smart-TV+ app op grote platforms uitgerold is en Flutter formeel tvOS ondersteunt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 13049 reacties
  • 27 maart 2025

Ik neem het mee in de lijst “welke zenders wil jij er in 2025 bij hebben” 

Het heeft er in principe niets mee te maken, maar dan blijft het op meerdere punten onder de aandacht.

Zie ook hier.

Zelf ben ik geen Apple fan, maar wat ik wel weet is dat Apple over het algemeen heel erg gebruikersvriendelijk is.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13
joop2011 schreef:

Ik neem het mee in de lijst “welke zenders wil jij er in 2025 bij hebben” 

Het heeft er in principe niets mee te maken, maar dan blijft het op meerdere punten onder de aandacht.

Zie ook hier.

Zelf ben ik geen Apple fan, maar wat ik wel weet is dat Apple over het algemeen heel erg gebruikersvriendelijk is.

Hoi ​@joop2011 

Klopt helemaal, de producten van Apple waaronder ook de Apple TV 4K zijn zeer gebruiksvriendelijk en werken ook naadloos met elkaar samen onder dezelfde Apple Account.
Zelf zou ik nooit meer de overstap maken naar Windows (van Microsoft) of Android (van Google), omdat ik het ecosysteem van Apple veel gemakkelijker en simpeler vindt werken.
Ook is het update beleid bij Apple zeer goed en ook lang.

Fijn dat je het onder de aandacht wilt houden, ondanks dat jezelf geen Apple Fan bent.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+13
TvG2016 schreef:

Vooropgesteld: ik ben persoonlijk een Apple-addict, Maar ik zie hier toch wel dingen voorbij komen die je met enig gemak kan weerleggen. Apple TV is zeker geen verkoophit. Dat het apparaat bij Bol.com soms uitverkocht is wil natuurlijk niet zeggen dat het apparaat goed wordt verkocht. Als ik er maar 1 op voorraad heb en die wordt verkocht dan is het al snel uitverkocht. Het feit dat Apple de laatste jaren geen nieuw model heft uitgebracht dat zegt voldoende over de mate van verkoop van het apparaat. Apple TV is links- en rechtsom ingehaald door zowel AndroidTV/Google TV en Smart TV.

Dit neemt overigens niet we dat het in mijn ogen technisch om meerdere redenen de best werkende mediaspeler is dit op dit moment te koop is. En een provider als KPN moet gewoon alleen al vanuit concurrentieredenen een tvOD app aan klanten aanbieden. Lod van verkoopcijfers. En ik begrijp dat je dan meer prioriteit ligt bij de doorontwikkeling van Android TV en Smart TV. Maar je kan dan in de basis een tvOS daarnaast gaan aanbieden. Dat e de doorontwikkeling dan op de laatste plaats zet dat kan ik dan zeker begrijpen. 

Hoi ​@TvG2016 

Bol.com heeft meer dan één Apple TV op voorraad, ook omdat Bol.com zowel in Nederland als in België één van de grootste online winkels is.
Ga er maar vanuit dat Bol.com meer dan 10 stuks van Apple binnen krijgt.

Daarnaast kan ik je hierbij officieel melden dat Apple dit jaar (2025) met een nieuwe Apple TV 4K gaat komen, die in het 3e of 4e kwartaal van dit jaar op de markt zal gaan komen.
Deze zal weer met betere specificatie gaan komen, dan de huidige uit 2022.

Lees het in het volgende artikel van iCulture (bron): 5 verbeteringen en nieuwe functies voor de aankomende Apple TV 4K van 2025

Reageer