Skip to main content

Weet iemand wat de maximale bitrate is die de Sagemcom DIW 7022 aankan?

Eurosport 1 en ESPN zijn beschikbaar in 26 mbps, maar KPN geeft deze ook niet door in de maximale beschikbare kwaliteit. 
 

Eurosport 1 en ESPN IN 26 mbps

 

Admin: eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

@Wewa

Dat is mij niet bekend. Maar op het moment dat KPN ook alle zenders vanaf positie elf gaat doorgeven in 14,5 Mbps, dan ga jij genieten van een perfecte beeldkwaliteit. 
 

Als het goed is, ervaar jij nu nog een verschil in beeldkwaliteit tussen de eerste tien zenders en de zenders vanaf positie elf. 

 

Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic. 


De twee 4K UHD zenders worden met een bitrate van 26,2Mbps aangeleverd. Naar mijn weten wordt ESPN UHD (HD-HDR) met een bitrate van 15,5Mbps aangeleverd. Let op, de UHD zenders worden met h.265 gecomprimeerd terwijl de "gewone" HD zenders met h.264 gecomprimeerd worden. De compressiefactor van h.265 is in de praktijk zo'n twee keer zo hoog als die van h.264.

Ik vermoed dat je deze vraag ook stelt omdat @TvG2016 op TotaalTV geschreven heeft dat SKV de ESPN zenders met een bitrate van 26Mbps aanlevert. Mijn vraag is dan welke compressie SKV daarbij gebruikt want ESPN levert geen 4K en als dit de gewone HD zenders zijn (zonder HDR) dan zou het goed kunnen dat SKV die zenders o.b.v. h.264 levert. Dan zou de kwaliteit dus iets lager zijn dan de ESPN UHD (HD-HDR) zender via KPN met een bitrate van 15,5Mbps.

De oudere TV ontvangers (Arris VIP 2952 en Arcadyan HMB2260) ondersteunen geen h.265 en dat is waarschijnlijk de reden dat KPN die ESPN zenders niet met die hogere kwaliteit aanbiedt.


Dit gaat blijkbaar om de 'gewone' HD kanalen van Eurosport en ESPN, wel vreemd dat SKV daar zelf geen ruchtbaarheid aan geeft op hun website. 

De DIW heeft uiteraard geen maximale bitrate beperking. Of men moet daarbij uitgaan van de ethernet poort dan is dit 100 Mbps, via wifi ligt dit hoger.

De ondersteuning van Compressie indelingen is een heel ander verhaal.

Aangezien SKV zover mij bekend hoofdzakelijk DVB-C gebruikt zal men met de compressie indelingen rekening moeten houden want uiteraard heeft niet elke klant de nieuwste TV of hun TV2Go box.


Ik vond ook 14 mbps niet meer voldoende als je een 77 inch oled hebt en dichtbij zit.

De omroepen moeten eens beseffen dat de het tijd wordt dat hun zenders in veel hogere kwaliteit moeten worden doorgegeven in 2023. 


Ik vond ook 14 mbps niet meer voldoende als je een 77 inch oled hebt en dichtbij zit.

De omroepen moeten eens beseffen dat de het tijd wordt dat hun zenders in veel hogere kwaliteit moeten worden doorgegeven in 2023. 

Wat noem je dichtbij? Je gaat met een scherm van dat formaat niet dichterbij dan een 3 meter zitten.

De bitrate speelt een rol, de resolutie speelt een andere rol neem een resolutie van 720p met 26 mbps bitrate ook dat zal er niet uit zien op een scherm van 77 inch. En mijn persoonlijke mening waarom zouden Tv distributeurs rekening moeten houden met de luxe problemen van de klanten?

Het is zover ik weet nog lang niet zo dat schermen van 60 inch of groter de standaard zijn in de meeste woonkamers. Heeft iemand daar actuele cijfers van dan verneem ik dit graag, persoonlijk vind ik zelf 50 tot 55 inch groot genoeg.

 

Zojuist zelf gevonden blijkbaar wordt momenteel 55 tot 58 inch het meest verkocht. bron

 


Overigens schreef @TvG2016 op 2 augustus 2021 zo ongeveer hetzelfde.

SKV doet wat Ziggo en KPN niet doen: ESPN en Eurosport in HD met 25Mbps


Ik vond ook 14 mbps niet meer voldoende als je een 77 inch oled hebt en dichtbij zit.

De omroepen moeten eens beseffen dat de het tijd wordt dat hun zenders in veel hogere kwaliteit moeten worden doorgegeven in 2023. 

Wat noem je dichtbij? Je gaat met een scherm van dat formaat niet dichterbij dan een 3 meter zitten.

De ideale kijkafstand voor 4K uitzendingen op een scherm van 77 inch ligt, als ik deze site mag geloven tussen 235cm en 332cm.

Vrijwel alle televisiezenders zijn gewone HD zenders met een resolutie van 1920x1080. Hier moet dus upscaling plaatsvinden naar 3840x2160 (4K UHD). Die upscaling betekent dat er voor elke pixel drie andere pixels "verzonnen" moeten worden en daar zit het de crux waarom de bitrate heel veel invloed heeft op de beeldkwaliteit die je op een 4K televisie (bij korte kijkafstand) ervaart. Hoe hoger de bitrate hoe hoger de kleurdiepte en hoe hoger de kleurdiepte hoe beter de upscaling tussenliggende pixels kan verzinnen die qua kleur past in de overgang naar de pixel ernaast. Het beeld zal daardoor natuurgetrouwer overkomen en meer het gevoel geven dat je naar native 4K zit te kijken,


Overigens schreef @TvG2016 op 2 augustus 2021 zo ongeveer hetzelfde.

SKV doet wat Ziggo en KPN niet doen: ESPN en Eurosport in HD met 25Mbps

In dat artikel wordt ook genoemd dat h.264 wordt gebruikt voor die kanalen.

KPN gebruikt deze zelfde compressie maar voegt blijkbaar nog een extra bewerking toe om de uiteindelijke bandbreedte lager te houden. Dit kan men in elke compressie software instellen.


Overigens schreef @TvG2016 op 2 augustus 2021 zo ongeveer hetzelfde.

SKV doet wat Ziggo en KPN niet doen: ESPN en Eurosport in HD met 25Mbps

In dat artikel wordt ook genoemd dat h.264 wordt gebruikt voor die kanalen.

KPN gebruikt deze zelfde compressie maar voegt blijkbaar nog een extra bewerking toe om de uiteindelijke bandbreedte lager te houden.

Dat betekent dat de kleurdiepte minder zal zijn en dat dus de beeldkwaliteit al snel als minder ervaren zal worden.


Dus levert KPN het nooit met dezelfde kijkbeleving aan als SKV voor die specifieke kanalen. Wat men natuurlijk alleen kan vast stellen door met exact dezelfde TV naar exact hetzelfde beeld te kijken.

En uiteindelijk blijft kijkbeleving persoonlijk hoeveel cijfers men ook noemt dat doet helemaal niet terzake vaak ziet men wat men wil zien.

 

 

ps Wewa vraagt specifiek naar de DIW daarbij liggen de mogelijkheden ook aan hoe deze is ingesteld want met singelcast is de bron weer anders dan multicast, en ik ga er vanuit dat deze kanalen via singlecast niet snel met deze bitrate worden doorgegeven.


Dus levert KPN het nooit met dezelfde kijkbeleving aan als SKV voor die specifieke kanalen. Wat men natuurlijk alleen kan vast stellen door met exact dezelfde TV naar exact hetzelfde beeld te kijken.

En uiteindelijk blijft kijkbeleving persoonlijk hoeveel cijfers men ook noemt dat doet helemaal niet terzake vaak ziet men wat men wil zien.

Als de bron hetzelfde is en de bitrate bij twee keer zo hoog is dan weet ik 100% zeker dat de beeldkwaliteit ook significant beter zal zijn. Dat is puur wiskundig uit die cijfertjes af te leiden.

Of men die betere kwaliteit ook ervaart is puur persoonlijk maar dat laat onverlet dat er een hogere kwaliteit aangeboden wordt en dat is mijns inziens dan ook de enige objectieve maatstaf om providers met elkaar te vergelijken.


Dus levert KPN het nooit met dezelfde kijkbeleving aan als SKV voor die specifieke kanalen. Wat men natuurlijk alleen kan vast stellen door met exact dezelfde TV naar exact hetzelfde beeld te kijken.

En uiteindelijk blijft kijkbeleving persoonlijk hoeveel cijfers men ook noemt dat doet helemaal niet terzake vaak ziet men wat men wil zien.

Als de bron hetzelfde is en de bitrate bij twee keer zo hoog is dan weet ik 100% zeker dat de beeldkwaliteit ook significant beter zal zijn. Dat is puur wiskundig uit die cijfertjes af te leiden.

Of men die betere kwaliteit ook ervaart is puur persoonlijk maar dat laat onverlet dat er een hogere kwaliteit aangeboden wordt en dat is mijns inziens dan ook de enige objectieve maatstaf om providers met elkaar te vergelijken.

De bron is zover ik weet voor elke Nederlandse TV distributeur hetzelfde dus blijkbaar gebruikt SKV het oorspronkelijke bron materiaal wat betekent dat zowel KPN als Ziggo dit bewust herbewerken.

 

Aanvulling blijbaar gaf Tmobile via hun oude platform Eurosport ook in 25Mbps door. link

En ik heb dit al eerder geschreven Glashart Media gaf ook alles 1 op 1 door al in 2015 en eerder.


Galdor68 schreef:

De bron is zover ik weet voor elke Nederlandse TV distributeur hetzelfde dus blijkbaar gebruikt SKV het oorspronkelijke bron materiaal wat betekent dat zowel KPN als Ziggo dit bewust herbewerken.

Klopt, die schroeven de kleurdiepte terug.


KPN plaatst zichzelf graag als A provider. Dan mag dat ook blijken uit de hoogst mogelijke beschikbare  kwaliteit voor iedere zender. 
KPN knijpt ook de Duitse HD zenders naar de helft van de bitrate zoals deze wordt  aangeleverd op de satelliet. 
Op de glasvezel moet KPN de zender de beeldkwaliteit drastisch verhogen vind ik.

De televisie toestellen worden steeds groter tenslotte. 


@Wewa 

Het is ook de verwachting dat KPN alle zenders vanaf positie elf nog gaat opwaarderen. Wanneer is mij niet bekend. 


@Wewa

Het is ook de verwachting dat KPN alle zenders vanaf positie elf nog gaat opwaarderen. Wanneer is mij niet bekend. 

Dus dan krijgen we eindelijk de kwaliteit die Telfort( via glashart media) al ver voor KPN de klanten via glasvezel aanbood? Het zal wel tijd worden, dan heeft het opdoeken van het DSL netwerk toch nut.


Weet iemand wat de maximale bitrate is die de Sagemcom DIW 7022 aankan?

 

De eigenlijke vraag zou moeten zijn welke compressie technieken kan de DIW verwerken.  Want zoals ik eerder al schreef de ethernet poort kan 100 Mbps aan dus dan zou dat het maximum zijn. 


Weet iemand wat de maximale bitrate is die de Sagemcom DIW 7022 aankan?

 

De eigenlijke vraag zou moeten zijn welke compressie technieken kan de DIW verwerken.  Want zoals ik eerder al schreef de ethernet poort kan 100 Mbps aan dus dan zou dat het maximum zijn. 

AV1, VP9, H.264, H.265 (HEVC)

De ethernet poort van de TV+ Box is overigens een 1Gbps poort die softwarematig door KPN gelimiteerd is op 100Mbps. Die limiet kan er ook eenvoudig weer vanaf gehaald worden.


Ik baseerde mij op de info met de specs uit het topic over de DiW daar wordt die 100 Mbps genoemd. Via wifi is die snelheid neem ik aan ook hoger.

Los van welke codecs de DIW ondersteund is natuurlijk ook de eigen verbinding van belang op een zeldzaam wordende dsl lijn van bijvoorbeeld 10 Mbit zal een lagere bitrate worden aangeboden. En zoals al is vermeld is het deels de provider of meer precies de operator tak die de geleverde bitrate bepaald. Als dit niet 1 op 1 vanuit de bron wordt doorgegeven.


Het beeld bij SKV van de ESPN HD-kanalen wordt door veel kijkers als beter ervaren als het ESPN UHD-kanaal. Wat ik begrijp zijn er twee streams van ESPN voor providers verkrijgbaar.  SKV gebruikt de HQ aanvoer die waarschijnlijk via Kabeltex als tussenleverancjer wordt aangeleverd in Veendam.

 

Overigens @Wewa ik denk dat het voor jou nooit goed is. Op het Ziggo forum wil je graag dat Ziggo de zenders in 14,5Mbps net als KPN gaat aanbieden, En hier verkondig je nu dat 14,5Mbps voor jouw televisie te mager is. Ik betwijfel dit. Op een 85 inch televisie met een kwalitatief goed scherm (zeer belangrijk voor televisies groter dan 65 inch) is het beeld van KPN gewoon heel goed.


Vreemd dat een provider)netwerk van Texel een dorp in Groningen van TV signaal voorziet. Alle TV signaal komt toch uit Hilversum via Redbee? 

 

Blijkbaar levert Kabeltex ook in de Beemster/ Schagen. Dan zou men daar dezelfde kwaliteit verwachten op de genoemde kanalen.


Texel is Noord Holland volgens mij.


Texel is Noord Holland volgens mij.

Het bedrijf is gevestigd op het eiland. Daar heeft een lokale ondernemer het hele kabel en glasvezelnetwerk aangelegd. Bron

Dat het onder de provincie Noord Holland valt is niet heel belangrijk ook Delta levert in de Beemster/Schagen.

Het gaat mij om het punt dat die hogere bitrate dan niet alleen bij de ongeveer 12.000 klanten van SKV beschikbaar zal zijn. 


Vreemd dat een provider)netwerk van Texel een dorp in Groningen van TV signaal voorziet. Alle TV signaal komt toch uit Hilversum via Redbee? 

 

Blijkbaar levert Kabeltex ook in de Beemster/ Schagen. Dan zou men daar dezelfde kwaliteit verwachten op de genoemde kanalen.

 

Kabeltex wordt door meerdere providers in het noorden van Nederland als tussenleverancier gebruikt. Is voor hen vaak voordeliger om het aanvoersignaal zelf bij RedBee op te halen. Daarnaast worden ook zenders van de satelliet als aanvoer gehaald. En dat verloopt vaak ook via Kabeltex.

Kabelrex hoeft natuurlijk niet de kanalen ook in die hoge bandbreedte aan te bieden. Je kan de prioriteit ook anders leggen. 


Redbee loopt dus flink achter op kwaliteit van hun streams.