Skip to main content
Vraag

Welke mogelijkheden zijn er om in het buitenland tv te kijken met een Mifi router?

• January 25, 2026
  • 19 reacties
  • 99 keer bekeken

Hallo,

ik zit op de camping zonder tv aansluiting.

welke mogelijkheden heb ik met een mifi-router op de camping in het buitenland ?

19 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • January 25, 2026

• January 25, 2026

In de EU kun je op je smartfoon kijken met de TV app van KPN. Daarmee kan je dan ook casten naar een smarttv die op dezelfde mifi router aangesloten zit. Je bedient dan dus de tv met je smartfoon. 

Je kan niet de app van KPN op de tv gebruiken zodat je met de afstandsbediening van de tv kan kijken.

TV kijken met de afstandsbediening in je hand kan alleen thuis.

JanD
Superuser
  • January 25, 2026

Gebruik je in de mifirouter wel een datasim met een 097-nummer?

Een simkaart met een 06-nummer is niet geschikt voor een mifirouter en mag daarvoor ook niet gebruikt worden.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@sjra, welkom op de KPN Community. Uiteraard wens ik je een fijne vakantie op de camping. In welk land bevindt jij je? Zit je in een land binnen de EU, kun je de KPN TV+ app gebruiken. Het enige dat je dan moet doen is de mifi-router als hotspot gebruiken en jouw telefoon of tablet daar mee verbinden. 

Mocht je dan ook nog een smart-tv bij de hand hebben, kun je zoals ​@Marlon92 al aangeeft deze gebruiken middels casten. Je hebt dan wel een chromecast nodig. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 27, 2026

Zijn er ook mifirouter te koop bij de kpn?

Zoja welke zijn er beschikbaar en wat zijn de prijzen hiervoor?

• January 27, 2026

Zijn er ook mifirouter te koop bij de kan?

Nee, voor zover ik weet niet. Dan zouden ze het nog moeten ondersteunen ook. Dat doen ze niet volgens mij. Je moet er zelf ergens anders 1 kopen. En als het niet werkt: jammer joh ... 😄

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

KPN heeft zelf geen Mifi routers, die je kunt kopen ​@sjra. Er zijn verschillende websites/webwinkels zoals CoolBlue en Routershop waar je deze specifieke routers kunt aanschaffen. Vaak hebben dit soort webshops ook een keuzehulp om tot een goede keuze te komen. 

• January 28, 2026

Even een andere insteek.
Een andere mogelijkheid om TV te kijken is een DVB-T2 ontvanger, daar mee ontvang je de lokale televisie, vaak niet te verstaan dus :-/
Maar toch vind ik dat altijd wel leuk om even te bekijken, voor het lokale gevoel noem ik het maar.
Zo’n ontvanger kun je in sommige landen voor een paar 10-tjes kopen, in de supermarkt oid.

Alles -de ontvangstmogelijkheden- afhankelijk van de lokale omstandigheden, afstand tot de mast, de bebouwing, bergen. Maar dat geldt voor een internetverbinding ook.

• January 28, 2026

Je kunt bij KPN een tablet aanschaffen met datasim. Daarop kan je een WiFi hotspot maken. Vervolgens kun je de tv daarmee verbinden. En je mobiel. Zo kan je casten vanaf mobiel naar tv.

Je laptop er mee verbinden is ook geen probleem. 

De tablet vervult zo voor de functie van mifi router dus. Wel iets duurder dan een mifi router. Maar ja, je kunt er ook wat meer mee. En KPN bied hierbij wel ondersteuning. Als het niet werkt in het buitenland, dan mag je verwachten dat ze hun best doen om het op te lossen.

• January 28, 2026

De tablet vervult zo voor de functie van mifi router dus. 

En heb  je dit zelf getest werkt dat? Ik betwijfel ten zeerste dat twee op deze manier verbonden apparaten elkaar kunnen 'zien' de vereiste om te kunnen casten.

Verder is voor deze methode een abonnement van € 25,00 nodig ook voor de Mifi router, want een 1 Gb abonnement is zo verstookt met tv kijken.

https://www.kpn.com/shop/mobiel/data-only

Dan kan er net zo goed een  tweede telefoon met onbepekt mobiel internet als hotspot worden ingesteld.

• January 28, 2026

En heb  je dit zelf getest werkt dat? Ik betwijfel ten zeerste dat twee op deze manier verbonden apparaten elkaar kunnen 'zien' 

Waarom zouden die 2 elkaar niet kunnen zien? Het is geen gastennetwerk. 

Je kunt dit ook met een mobiele telefoon doen.

• January 28, 2026

Je kunt dit ook met een mobiele telefoon doen.

Weet je dit heb je dat zelf getest? Een router met een dchp server die ip adressen uit deelt is iets anders dan een  hotspot in een telefoon. Het zal mij niets verbazen als er met deze methode toch echt een vorm van cliënt isolation sprake is.

Wat betreft het casten we weten helemaal nog niet wat voor TV er wordt gebruikt alleen televisies gebaseerd op AndroidTV hebben Cast mogelijkheid anders wordt het scherm spiegelen en dat is een directe verbinding met de TV.

• Helper
  • January 28, 2026

Het voordeel van een Android telefoon is dat je een hotspot kunt creëren met zowel je mobiele data als de wifi verbinding.

Wat Marlon92 oppert werkt, zo weet ik uit eigen ervaring.

Als ik sjra was zou ik een travel routertje aanschaffen.  Ik werk al jaren met meerdere van het merk GL-Inet. Kijk eens naar deze: https://www.gl-inet.com/products/gl-sft1200/?utm_source=website&utm_medium=menubar

Voor nog geen 40 euro ben je klaar ! Bij Amazon te koop.

Of je verbindt deze router met de wifi van de camping of je gebruikt je smartphone (tethering).

• January 28, 2026

Het voordeel van een Android telefoon is dat je een hotspot kunt creëren met zowel je mobiele data als de wifi verbinding.

@HRJ hiermee bedoel een Chromecast met dezelfde mobiele hotspot verbinden waar een andere telefoon of tablet mee is verbonden en dan casten naar de Chromecast?

• Helper
  • January 28, 2026

@HRJ hiermee bedoel een Chromecast met dezelfde hotspot verbinden waar een andere telefoon of tablet mee is verbonden en dan casten naar de Chromecast?

Als ik de hotspot functie op mijn telefoon activeer kan ik zowel de Chromecast als een ander device daarmee verbinden. Met deze kan ik dan gewoon streamen. Idealer is natuurlijk zo'n routertje.

• January 28, 2026

@HRJ hiermee bedoel een Chromecast met dezelfde hotspot verbinden waar een andere telefoon of tablet mee is verbonden en dan casten naar de Chromecast?

Als ik de hotspot functie op mijn telefoon activeer kan ik zowel de Chromecast als een ander device daarmee verbinden. Met deze kan ik dan gewoon streamen. Idealer is natuurlijk zo'n routertje.

Echter met de travelroutervp heb je wel een data only abonnement nodig als je het netjes wil doen en als het voor een korte periode is dan is een telefoon als hotspot voordeliger. Elke onbeperkt internet abonnement heeft in de EU 40 Gb per maand of meer. Dezelfde hoeveelheid die het duurste data only abonnement van KPN heeft.

• Helper
  • January 28, 2026

@sjra heeft niet aangegeven in welk land hij verblijft. Ook niet of de camping wifi heeft, hetgeen tegenwoordig wel gangbaar is. Als er wifi is kan de router hiermee verbonden worden en heeft hij geen mobiele data nodig.

Als er geen wifi is heeft ie uiteraard wel mobiele data nodig, ongeacht welke optie hij kiest. Data only is niet nodig.

Je kunt dan de data van je eigen provider (eerst) gebruiken maar er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om ter plaatse data aan te schaffen. Zo had ik afgelopen jaar in Oostenrijk

50 gb voor 12 euro. Daar kom je een heel eind mee, er van uitgaande dat je in de vakantie niet alleen tv kijkt.........

• January 28, 2026

Dat is afhankelijk van welk toestel je hebt. Met een Samsung A54 kan het niet bijvoorbeeld. 

• Helper
  • January 28, 2026

@Marlon92  Mijn laatste Samsung was de s7, hier werkte het wel op.

Werkt het ook niet als je eerst data uitschakelt ?: