Skip to main content

Vraag voor technici van KPN:

Voor klanten maak ik vaker gebruik van live streaming op Facebook en Youtube met behulp van  platforms als restream.io, maar ook bij het geven van webinars via webinargeek heb ik hetzelfde probleem. 

Het probleem is dat ondanks dat ik zelf een superstrakke snelle 1Gbps KPN glasvezel verbinding heb en een zware PC,  het gestreamde beeld er blokkerig en belabberd slecht uit ziet en tevens vaak wisselt van kwaliteit. De platforms die dit aanbieden wijzen uiteraard steeds naar mijn eigen netwerkverbinding maar het zou natuurlijk ook kunnen dat zij zelf zo veel klanten willen faciliteren dat ze op hun eigen servers enorm aan het knijpen zijn..

Weet iemand van de KPN techneuten of er op netwerkniveau geknepen wordt op streamen vanuit de PC's van klanten op het KPN netwerk? Of is dit puur de schuld van de platforms die deze streaming diensten aanbieden?

 

 

 

@ThedudeNL 

Klopt helemaal.

 

TV stream via app, mobiel, internet:                                      ongeveer 5,5 Mb/s

TV stream KPN decoders (uitgezonder tv+) 1 - 10:               ongeveer 7,5 Mb/s

TV stream KPN decoders (uitgezonderd tv+) 661 - 670:       14,5 Mb/s (was 12,5 Mb/s)

TV stream Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box)  1 - 10:            14,5 Mb/s 

 

14,5 Mb/s is de originele stream zonder compressie. 


@ThedudeNL

Klopt helemaal.

 

TV stream via app, mobiel, internet:                                      ongeveer 5,5 Mb/s

TV stream KPN decoders (uitgezonder tv+) 1 - 10:               ongeveer 7,5 Mb/s

TV stream KPN decoders (uitgezonderd tv+) 661 - 670:       14,5 Mb/s (was 12,5 Mb/s)

TV stream Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box)  1 - 10:            14,5 Mb/s 

 

14,5 Mb/s is de originele stream zonder compressie. 

 

 

Thanks, maar dat is dan downstreamen ipv upstreamen toch? Ik bedoel het faciliteren van een stream, dus date streamen richting het internet. 

 


https://support.restream.io/en/articles/2972717-bad-stream-quality-on-some-platforms

 https://help.webinargeek.com/nl/articles/6583579-systeemvereisten

 

 

Mogelijk ligt het aan de transcodering van de diverse platformen niet zo zeer de bandbreedte. En wat mee speelt voldoet de bron, uw materiaal aan de eisen de het platform hieraan stelt.

Er zal bij KPN bijna zeker niet worden geknepen, de door u gebruikte diensten/platforms is een ander verhaal.

 

Ik vermoed dat de eerste reactie niet is wat wordt bedoeld dat gaat namelijk om de TV streams van KPN, niet om content wat wij zelf maken.


https://support.restream.io/en/articles/2972717-bad-stream-quality-on-some-platforms

 https://help.webinargeek.com/nl/articles/6583579-systeemvereisten

 

 

Mogelijk ligt het aan de transcodering van de diverse platformen niet zo zeer de bandbreedte. En wat mee speelt voldoet de bron, uw materiaal aan de eisen de het platform hieraan stelt.

Er zal bij KPN bijna zeker niet worden geknepen, de door u gebruikte diensten/platforms is een ander verhaal.

 

Ik vermoed dat de eerste reactie niet is wat wordt bedoeld dat gaat namelijk om de TV streams van KPN, niet om content wat wij zelf maken.

 

Op het restream.io platform kun je een ‘speedtest’ doen, waarbij al hun servers getest worden, en wat daarbij opvalt is dat de latency naar AL hun servers werkelijk bizar lang is, 700-900ms terwijl de latency die ik meet als ik een normale speedtest doe met speedtest.net er tussen de 3-7ms latency is, ook met servers in Duitsland of Frankrijk. Geen idee of daarmee dezelfde parameter gemeten wordt, of iets specifiek voor streaming, maar het lijkt me niet goed….

 

 


@ThedudeNL even voor de duidelijkheid de blokkerigheid is wat de kijkers van je streams en webinars ondervinden of zie je dat zelf ook terug via een controle scherm. Feitelijk doet je eigen pc en verbinding er niet zo toe, het gaat ook om het systeem van je klanten. Het zal in ieder geval een optelsom van een paar zaken zijn.


@ThedudeNL 

Mijn excuus, ik had de vraag verkeert begrepen. 😉


@ThedudeNL even voor de duidelijkheid de blokkerigheid is wat de kijkers van je streams en webinars ondervinden of zie je dat zelf ook terug via een controle scherm. Feitelijk doet je eigen pc en verbinding er niet zo toe, het gaat ook om het systeem van je klanten. Het zal in ieder geval een optelsom van een paar zaken zijn.

 

Ja, op mijn PC ziet de stream (webcambeeld, of een film die vanaf mijn PC gestreamed wordt) er superstrak uit, als ik dan tegelijk kijk op Facebook wat je daar ziet dan kun je bv soms de ondertitels niet eens meer lezen als die er zijn. Ook in de opname van de uitzending zie je dat achteraf terug, dus het wordt echt 100% zeker zo naar iedereen uitgezonden. De kwaliteit wisselt ook enorm, als er iets van beweging in de content komt dan wordt het al gauw een blokkendoos. Als het een persoon is met een statische achtergrond dan wordt het na een tijdje weer strakker, maar bij lange na niet wat ik zelf zie in de webinterface.  De kwaliteit is trouwens wel weer beter als je een filmpje eerst naar restream.io upload en in hun cloud neerzet, dat duidt er op dat met name de streaming verbinding van de klantPC  naar hun server de bottleneck is. Dat geldt trouwens zowel voor mijn thuislocatie als voor de locatie van mijn klant die in een heel ander deel van Nederland zit, en ook op glasvezel zit inmiddels. 

 


Hoi @ThedudeNL : KPN knijpt niks af. Dat mogen we niet.  

Dit zit ergens anders.