Skip to main content

Als ik mijn laptop (MacBook 13 inch of MacBook 16 inch) aansluit op een extern beeldscherm, kan ik via itv wel kijken naar npo 1, npo2 en npo 3. Alle netten daarna RTL 4 en verder geven wél geluid, maar geen beeld !

Als ik het scherm (vga aansluitingen via Adapater aangesloten op MacBook) dan weer los koppel, zie ik wel weer beeld en heb geluid op mijn laptop !? Wat gaat hier mis ?

 

Welkom op het forum @Ralleke! Zou je eens kunnen kijken of je het probleem ook hebt op de laagste beeldkwaliteit? Dit kan je aanzetten door bij het kijken van een stream rechts onderin je scherm op het tandwiel te klikken. Is het daarnaast zo dat alleen het gedeelte van je scherm dat de stream weergeeft zwart wordt? Zou je daarnaast op deze Apple support pagina over HDMI-apparaten kunnen kijken onder het kopje “Als uw beeldscherm niet het volledige beeld weergeeft.”. Daar staat een instructie om de instellingen aan te passen. 


Dat biedt geen oplossing. Zwart beeld, wel geluid. Trek ik de vga stekker er uit, dan wel weer beeld… 


@Ralleke ik heb het nog even verder uitgezocht en ben bang dat we het niet aan het werk kunnen krijgen. Dit lijkt te maken te hebben met DRM. Met de huidige setup gaat het dus niet lukken. Heb je wellicht de mogelijkheid om met een chromecast vanaf de Macbook te casten?


Bram,  dank voor je reactie.

 

Hoe werkt dat “ met een chromecast vanaf Macbook”  casten ?

 

 


En kun je me dan aangeven waarom met dezelfde verbinding en mijn oude windows pc het wel werkt …. ligt het dan aan Apple ?


@Ralleke ik zou je daarvoor willen aanraden om eens op deze website over streamen met de Macbook te kijken. Daar staat meer informatie, inclusief een handige YouTube video waarin het wordt uitgelegd. 


En kun je me dan aangeven waarom met dezelfde verbinding en mijn oude windows pc het wel werkt

Weet je zeker dat je die dan met VGA stekker met de monitor verbindt? Niet met hdmi?

En die oude Windows PC…. is dat dan wel Windows 10 ?
En met welke browser doe je dat? 

VGA is analoog en i.v.m. de DRM beveiling zou dat helemaal niet meer mogen/kunnen werken.


@PeterG ik ben er zeker van dat het een vga stekker is. 

Het zijn oudere beeldschermen, die geen andere mogelijkheid hebben dan vga. 

Die oude pc draait op windows 7 en een oudere laptop op Windows 10. Bij beide speelt dat probleem niet.  beiden met google chrome.

Netflix draait zowel op windows als op apple wel goed. 

 

krijg de indruk dat ik m’n oude beeldschermen - noodgedwongen - zal moeten vervangen.

 

Gérard


krijg de indruk dat ik m’n oude beeldschermen - noodgedwongen - zal moeten vervangen.

Zijn dan vast ook nog 4:3 schermen lijkt mij.

Die Windows 7 zou ik niet meer via internet (Wifi danwel kabel ) gebruiken. Zeer groot beveiligingsrisico.

Als ik een los scherm gebruik is dat 'gewoon' een tv met HDMI. De laptop heeft een HDMI uitgang.


@PeterG  dank voor je reactie. 

heb inmiddels nieuwe apparatuur aangeschaft, zoals je ziet. Heb de oude alleen van stal gehaald omdat ik wilde checken of dat wel werkt en dat is dus het geval.

Blijft toch vreemd/jammer dat er nu weer 3 beeldschermen wegmoeten…..


@PeterG je bedoelt een gewone smart tv neem ik aan ? tips voor minimaal 27 inch ?

 


Hoeft geeneens een smart tv te zijn. Ik gebruik een Samsung 23 inch HDready uit 2005. Toch al weer wat groter dan m'n laptop scherm van 15 inch. En beter intern geluid.


Ik heb hetzelfde probleem, zodra een extern scherm wordt aangesloten. Echter met de Chrome webbrowser levert het geen probleem op.


Hi @nvvn! Zoals eerder aangegeven is dit een probleem met DRM. Ik kan dus niet iets voor je doen om het op te lossen. Wel ben ik blij te lezen dat je een andere manier hebt gevonden om toch tv te kunnen kijken! 


@Bram_  Hi, ik denk toch eerder een probleem van KPN die het DRM in overdrijf modus heeft staan. Andere providers kennen dit probleem niet. Mijn vorige provider ook niet. 

Wellicht kun jij niets aan het probleem doen maar intern zijn toch wel mogelijkheden om te escaleren? Er zijn gebruikers die hier ‘last’ van hebben. Zelf mag ik bijvoorbeeld graag een wielerkoers volgen terwijl ik aan het studeren ben. Dat kan dus alleen als diezelfde koers op de publieke netten wordt uitgezonden.

Daarbij genomen dat waarschijnlijk niet iedereen de moeite neemt om iets te posten of onderzoek te verrichten, denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat er meer mensen zijn die dit ervaren.  


@Michiel007 

Je reageert op een oud topic waar sinds 24 februari 2022 niemand meer is geweest. Het zal wel opgelost dan wel ondervangen zijn lijkt mij.

I.i.g. bedankt voor je input. Hebben mogelijk mensen die hier nu komen nog wat aan.


@PeterG 

Je aanname is onjuist. Als ik een maand geleden reageer op een topic van een jaar oud zal wel niet opgelost zijn. Getuige ook de recente reactie van een andere gebruiker. 

 


Als je ook een Apple computer hebt kan (!) het dezelfde oorzaak hebben. Het werkt in dat geval inderdaad niet met adapter en los scherm. Via de adapter kom je niet door de DRM beveiliging.

Op een Windows computer, met los scherm direct op de hdmi uitgang, werkt het wel. Heeft een Apple geen hdmi uitgang?

Het is ongetwijfeld een Apple dingetje waardoor DRM (anti kopierbeveiliging) via een adapter niet werkt. 

Kan er niet een scherm direct op de pc, zoals bij een Windows laptop?

 

Het is de bedoeling dat topics persoonlijk zijn en blijven om het oplossen handiger te maken voor de vraagsteller. Zo werkt een forum en zijn ook de afspraken op dit forum. Dat is: maak een nieuw topic aan met je vraag. Dit topic wordt namelijk niet meer behandeld 😉.

Zie deze alinea in de huisregels:

We houden van duidelijke en overzichtelijke berichten.

  • Houd je tekst daarom kort en bondig en geef je bericht een duidelijke titel.
  • Stel je vraag niet in het onderwerp van iemand anders, maar maak zelf een topic aan.  
  • Meerdere topics aanmaken met dezelfde vraag is verwarrend. Hierdoor komt informatie op verschillende pagina’s terecht en duurt het langer om tot de kern te komen.
  • Stuur andere forumgebruikers of moderators nooit ongevraagd een privébericht. We streven er naar om elkaar zo veel mogelijk openbaar te helpen. 

Zeker niet onjuist hoor. De topicstarter (vraagsteller) van dit topic heeft niet meer gereageerd.

Als je dan hier reageert, met iets dat hetzelfde lijkt of is, is dat een NIEUW probleem. Want nieuwe gebruiker.


He “Superuser”, je hebt ongelijk. Ook hier een terugkerend probleem, zelfs bij ingebouwd scherm op een iMac met Firefox. En op mijn Mac Mini, die überhaupt geen intern scherm heeft! Het is KPN die inderdaad de DRM checks op volledige “overdrijf” modus heeft staan. Ik probeer hier gewoon een programma terug te kijken op mijn 1920x1080 scherm, van begin tot einde zonder doorspoelen, mét reclame.

Het feit dat niemand het er meer over heeft is ongetwijfeld dat de doelgroep te klein is om het probleem op te lossen, en dat vrijwel iedereen dat inmiddels doorheeft en het heeft opgegeven.


@tedvdw je reageert nu in een oud topic. Deze is ondertussen beantwoord. Mocht je een soortgelijk probleem hebben, maak dan een nieuw topic aan. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen. 🙂