Skip to main content

[GESLOTEN] Help ons betalen makkelijker te maken: deel je ervaring!

• September 30, 2025
  • 8 reacties
  • 630 keer bekeken
[GESLOTEN] Help ons betalen makkelijker te maken: deel je ervaring!
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17

We willen graag beter begrijpen hoe klanten betalen. Daarom onderzoeken wij hoe we dit proces makkelijker en duidelijker kunnen maken. Dat kunnen we niet zonder hulp: we zoeken mensen die hun ervaringen met betalen met ons willen delen. Volledig vrijwillig en vertrouwelijk! 

Wat hebben wij nodig?

Betalingen doen: iedereen heeft ermee te maken en kan daar wel eens mee in de knoop raken. Daar is niets mis mee! Wij vinden het belangrijk dat betalen een makkelijk proces is, en dat er voldoende opties zijn als het even niet lukt. Daarom zetten we dit onderzoek op.

Om dit te kunnen doen, hebben we jouw hulp nodig. We zoeken klanten die:

• regelmatig een betaling missen of uitstellen.

• af en toe een betaling missen of uitstellen.

• een betaling gemist hebben en die liever in delen betalen.

We begrijpen dat betalen een gevoelig onderwerp kan zijn. Juist daarom willen wij beter leren begrijpen hoe onze klanten om gaan met betalen en hoe we de mogelijkheden daar omheen kunnen verbeteren.

Volledig vrijwillig en zonder oordeel: de informatie die jij deelt, wordt alleen gebruikt om van te leren. Bijvoorbeeld door later betalen of betalen in delen beter uit te leggen.

Wat houdt het in?

Wie zich opgeeft om ons te helpen, zullen we benaderen voor een online gesprek (via Teams): we stemmen samen met je af wanneer dit zou kunnen. Meer details:

• Het is een kort gesprek van 30–45 minuten, op een moment dat jou goed uitkomt.

• Volledig vertrouwelijk en vrijwillig.

• Jouw input helpt ons om de betaalervaring voor alle klanten prettiger te maken!

Wil je meedoen?

Dat waarderen we! Vul onderstaande formulier in, dan nemen we contact met je op. Je helpt ons enorm met het verbeteren van de service én je hoeft je nergens voor te schamen.

Ik doe mee

Alvast hartelijk bedankt! Samen maken we het betaalproces makkelijker en duidelijker.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1391 reacties
  • October 7, 2025

Hier geen behoefte aan een “kort” 😎 gesprek van drie kwartier, maar evengoed ter info:

Ik heb 28 januari 2025 bijna een betaling van 7 cent gemist, nadat de gratis datasimkaart van XS4ALL tijdens een storing blijkbaar gebruikt werd voor een sms-bericht.

Mijn internetabonnement, met volgens de e-mail blijkbaar een ander klantnummer maar gewoon te zien in hetzelfde MijnKPN, betaal ik via een machtiging. Maar die paar cent dus blijkbaar niet. Bovendien kwam de rekening via mijn XS4ALL e-mailadres dat ik niet gebruik. Ik kreeg de aanmaning van 7 februari (vind ik best snel!) gelukkig ook via sms, waarvan ik gek genoeg niet meteen dacht: dat is een scam.

De e-mail van 28 januari met de factuur noemt trouwens geen betaaldatum, en ook niet dat het handmatig betaald moet worden. De e-mails over mijn internetabonnement noemen ook de machtiging niet (en dus ook niet de datum waarop er afgeschreven wordt, zoals sommige andere organisaties wel doen). Er staat gewoon niks in over betalen.

Ik wil best aannemen dat ik ergens een machtiging kan afgeven voor betalen van deze gratis dienst, maar niet naar gezocht.

Trouwens, ik heb nog wel een mening over het niet gebruiken van een harde spatie (non-breaking space) tussen euroteken en bedrag in de onderstaande e-mailtekst. En over de ouderwetse aanhef “meneer/mevrouw”, en het neerbuigende “We zien dat u moeite heeft om uw facturen te betalen. Dat kan gebeuren.” Maar compliment voor de XS4ALL webmail die jullie tracking blokkeert. 🤓

Webmail XS4ALL: e-mail factuur KPN

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29343 reacties
  • October 7, 2025

Bedankt voor je feedback, ​@Arjan van B. Ik kan me voorstellen dat je voor het melden van dit niet per sé een heel gesprek wilt voeren. We hebben deze punten doorgezet naar het relevante team.

Voor anderen: mocht je wel feedback hebben, maar je toch niet comfortabel voelen met een gesprek erover, dan mag je ook feedback geven in dit topic. Zorg er in dat geval wel voor dat je privégegevens weghaalt mocht je screenshots of iets dergelijks willen delen. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 294 reacties
  • October 7, 2025

@Arjan van B , ik ben van mening dat het bedrag wegens verstuurde SMS middels jouw gratis datasimkaart niet in rekening gebracht had mogen worden.

Die KPN datasimkaart heb je gekregen ter vervanging van jouw gratis XS4ALL datasimkaart en bij die XS4ALL datasimkaart was het onmogelijk om kosten te maken, je kon er niet mee bellen en geen SMS mee versturen noch op maximale snelheid de datalimiet overschrijden.

Dat je met de vervangende KPN datasimkaart wel SMS kan versturen is iets waar je niet om gevraagd noch voor gewaarschuwd bent, volgens KPN veranderde aan de voorwaarden niets!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1168 reacties
  • October 8, 2025

Zo ook hier: vanaf mei ‘22 heb ik een KPN data-only sim met 0970-x nummer als compensatie voor de gratis Sim data-simkaart welke tot het XS4ALL abonnement behoorde. Mijn 0979-x nummer is twee maal (ongewild, onbedoeld, ongewenst?) maar dus technisch wel mogelijk, gebruikt voor een SMS. Eén keer is in ‘23 € 0,07 automatisch geïncasseerd voor één SMS. De tweede in ‘24 kreeg ik een factuur met het verzoek om alsnog €0,07 over te maken omdat dit bedrag niet automatisch geïncasseerd kon worden. Vond het heel vreemd, maar toch betaald. Heb er verder geen ruchtbaarheid aangegeven of vragen over gesteld. Nu hier een gelijksoortige situatie wordt geschetst meld ik het langs deze weg alsnog. 

Als KPN de onderliggende betalingsgegevens wenst dan kan dat, heb alle detail (bank)gegevens.    

De vraag is dus eigenlijk: Hoe valt er met een gratis data-only sim onbedoeld te SMS’en?      

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24866 reacties
  • October 8, 2025

Hi Berrie, dankjewel dat je het alsnog meldt. Niet direct iets wat met het betaalproces zelf te maken heeft, maar ik snap de vraag zeker. Zou je hiervoor een eigen topic aan willen maken met zoveel mogelijk informatie? Je profiel is al ingevuld, dat hoeft dus niet meer. 

• Helper
  • 76 reacties
  • October 9, 2025

Het is een kort gesprek van 30–45 minuten

Wat zijn dan lange gesprekken vraag ik me af . . .  🤣
Maar dat terzijde.

Geeft het invullen van de vragen niet genoeg inzicht?

Groet, Martin

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 17683 reacties
  • October 9, 2025

De antwoorden op de vragen geven zeker inzicht ​@Martin-66, in een gesprek heeft het vaak wat meer verdieping. Je kunt bijvoorbeeld doorvragen, of juist meer informatie toevoegen als de vragen het naar je gevoel het niet helemaal dekken. De lengte van het gesprek kan daardoor per persoon verschillen 🙂

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+17
  • Auteur
  • Community Manager
  • 7578 reacties
  • October 13, 2025

Bedankt voor de aanmeldingen en jullie input in het topic. Het is doorgegeven aan het team en zij gaan ermee aan de slag. We sluiten dit topic nu voor verdere reacties.

Goed om te weten:
In deze categorie vind je onze openbare enquêtes en onderzoeken, en kun je je ook aanmelden voor besloten testpanels.

Hou de categorie Testen met Jou dus goed in de gaten: er komen regelmatig nieuwe kansen voorbij om mee te denken, testen en bijdragen aan verbeteringen bij KPN! 💚