Skip to main content

[GESLOTEN] Wat vind jij van persoonlijke communicatie van KPN?

• August 26, 2026
  • 40 reacties
  • 1224 keer bekeken
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

40 reacties

• September 5, 2026

Alleen is de provider geen Iemand het is een bedrijf waar ik een product afneem. 

Een bedrijf is een rechtspersoon, men kan ook als iemand bedoelen. Als je op mieren neuken manier wil verder gaan, zou ik mijn post van "iemand” veranderen in "iemand/iets"

Dat het een rechtspersoon is weet ik, dat veranderd niks aan mijn punt.

Team KPN de afzender van emails hoeft mij in iedergeval niet bij mijn voornaam te noemen, geen enkel bedrijf waar ik klant men hoort niet zo vrijpostig te zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

geen enkel bedrijf waar ik klant men hoort niet zo vrijpostig te zijn.

Ik kan nog honderden zulke voorbeelden van bedrijven posten, de me met persoonlijke titel aangesproken hebben.

• September 5, 2026

Die gebuiken de Achternaam dat is iets anders dan je voornaam/roepnaam gebruiken.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 5, 2026

Ik hou ook niet zo van het gebruik van de voornaam. Maar dat zal met de leeftijd te maken hebben. "Ouderen" hebben daar meer moeite mee dan jongeren. Aanspreekvormen zijn in de loop der jaren altijd veranderd. We noemen een ongehuwd vrouw ook geen mejuffrouw meer. Gij en ge zijn ook verdwenen behalve dan in sommige dialecten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

Die gebuiken de Achternaam dat is iets anders dan je voornaam/roepnaam gebruiken.

Als ik in de mails alleen van de laatste maand kijk, zijn al een paar bedrijven de me met voornaam (zonder achternaam) aanschreef. Voorbeeld zijn bol.com, belsimpel, amazon, van de Bron, Odido, Canon… En nog veel meer bedrijven met complet voornaam / achternaam.

• September 5, 2026

Ik hou ook niet zo van het gebruik van de voornaam. Maar dat zal met de leeftijd te maken hebben. "Ouderen" hebben daar meer moeite mee dan jongeren. Aanspreekvormen zijn in de loop der jaren altijd veranderd. We noemen een ongehuwd vrouw ook geen mejuffrouw meer. Gij en ge zijn ook verdwenen behalve dan in sommige dialecten. 

De huidige 'jongeren'  zijn dat gewend dat is op de kleuterschool al ontstaan waar op een bepaald moment je de juffrouw bij de voornaam mocht gaan aanspreken. En thuis de ouders bij de voornaam aanspreken, voor mij persoonlijk echt onbegrijpelijk.

Wat dat betreft is de etiquette behoorlijk veranderd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

De huidige 'jongeren'  zijn dat gewend dat is op de kleuterschool al ontstaan waar op een bepaald moment je de juffrouw bij de voornaam mocht gaan aanspreken.

Dit kwam tegelijk met internet. Ook al tijdens modems met 1200bauds spraken we elkaar in foren met je/jou aan zonder iemand persoonlijk te kennen.

En thuis de ouders bij de voornaam aanspreken, voor mij persoonlijk echt onbegrijpelijk.

Ze hebben geen namen, we spreken altijd met Mom/Dad… aan. En in hun afwezigheid met 'de oude, mijn oude ...’ 🤣

Wat dat betreft is de etiquette behoorlijk veranderd.

Zelfs voor bedrijven zijn formele aanspreekvormen alleen voor zakelijke relaties of nieuwe klanten aan te raden. Voor bestaande klanten zijn informele aanspreekvormen gebruikelijk.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 5, 2026

De huidige 'jongeren'  zijn dat gewend dat is op de kleuterschool al ontstaan waar op een bepaald moment je de juffrouw bij de voornaam mocht gaan aanspreken. 👍

Dit kwam tegelijk met internet. Ook al tijdens modems met 1200bauds spraken we elkaar in foren met je/jou aan zonder iemand persoonlijk te kennen.

En thuis de ouders bij de voornaam aanspreken, voor mij persoonlijk echt onbegrijpelijk. 👍

Ze hebben geen namen, we spreken altijd met Mom/Dad… aan. En in hun afwezigheid met 'de oude, mijn oude ...’ 🤣

Wat dat betreft is de etiquette behoorlijk veranderd. 👍

Zelfs voor bedrijven zijn formele aanspreekvormen alleen voor zakelijke relaties of nieuwe klanten aan te raden. Voor bestaande klanten zijn informele aanspreekvormen gebruikelijk !  !

Ik vindt dat je zeker de betalende klanten [Eneco] niet aangesproken mogen worden zoals aangegeven in de bijlage.

Zal wel iets te maken hebben met de normen en waarde die je bijgebracht zijn in je jeugd en het leeftijdverschil.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 6, 2026

Zelfs voor bedrijven zijn formele aanspreekvormen alleen voor zakelijke relaties of nieuwe klanten aan te raden. Voor bestaande klanten zijn informele aanspreekvormen gebruikelijk !  !

Ik vindt dat je zeker de betalende klanten [Eneco] niet aangesproken mogen worden zoals aangegeven in de bijlage.

Bedrijven, de graag een jong, dynamisch en modern imago willen uitstralen, gebruiken vaak informele aanspreek- en omgangsvormen.

Zal wel iets te maken hebben met de normen en waarde die je bijgebracht zijn in je jeugd en het leeftijdverschil.

Met een leeftijdsverschil zeker (en door gewoonte), maar normen en waarden veranderen. Bijzonder veel mensen van de oudere generatie vitten graag op 'de jeugd van tegenwoordig', zonder te beseffen dat de jeugd eigenlijk beter opgevoed is en betere normen en waarden heeft. Ik kan me nog goed een voorval herinneren: een oude man sprak mijn vader aan omdat we tijdens het spelen iets luidruchtig waren op straat. Hij begon over 'normen en waarden, opvoeding en respect ...' Waarop mijn vader hem zei dat de opvoeding van zijn kind een zaak is tussen de ouders en de school. Maar, voegde hij eraan toe, mijn kind wordt wel opgevoed om niet met gestrekte arm achter mensen met een gele ster aan te lopen. Sindsdien hebben we nooit meer last van hem gehad.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 6, 2026

Bedrijven, de graag een jong, dynamisch en modern imago willen uitstralen, gebruiken vaak informele aanspreek- en omgangsvormen.

Met een leeftijdsverschil zeker (en door gewoonte), maar normen en waarden veranderen. Bijzonder veel mensen van de oudere generatie vitten graag op 'de jeugd van tegenwoordig', zonder te beseffen dat de jeugd eigenlijk beter opgevoed is en betere normen en waarden heeft. Ik kan me nog goed een voorval herinneren: een oude man sprak mijn vader aan omdat we tijdens het spelen iets luidruchtig waren op straat. Hij begon over 'normen en waarden, opvoeding en respect ...' Waarop mijn vader hem zei dat de opvoeding van zijn kind een zaak is tussen de ouders en de school. Maar, voegde hij eraan toe, mijn kind wordt wel opgevoed om niet met gestrekte arm achter mensen met een gele ster aan te lopen. Sindsdien hebben we nooit meer last van hem gehad.

• Betreffende de betere opvoeding , dit is gewoon tegen weten in praten , iedereen weet dat de ene wieg niet de andere wieg is waar het heeft gestaan.
  • Over de opvoeding , op school wordt nog maar heel weinig opvoeding gegeven.  Als wij vroeger iets geflikt hadden op school wat niet door de beugel kon hoopte je dat de leraar niet naar je ouders ging want dan kreeg je van hun nog een keer flikker.  Als de onderwijzers van tegenwoordig het kind ,,opvoeden’’ en het is niet naar de zin van pappie en mammie gaan zij naar de school en krijg de onderwijzer op zijn flikker.

Wat ik al zei , de plek waar de wieg heeft gestaan is wel degelijk van belang , 1000 mensen , 1000 meningen ! 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 6, 2026

Betekent persoonlijke communicatie niet juist dat er bij de aanhef rekening wordt gehouden met de voorkeuren van de klant?

Je voor de een, u voor de ander. Vult de klant niet zelf een voorkeur in dan kun je een leeftijdsgrens nemen.

Alleen iemands voornaam gebruiken maar verder nergens rekening mee houden is niet echt persoonlijk natuurlijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 7, 2026
  • Betreffende de betere opvoeding , dit is gewoon tegen weten in praten , iedereen weet dat de ene wieg niet de andere wieg is waar het heeft gestaan.

Hier praten we over gemiddelde waarde, niet over een specifieke familie. Vergelijk maar eens b.v. de normen en waarden van tegenwoordig met vroeger in betrekking tot de rol van de vrouwen in de maatschappij en familie.

• Over de opvoeding , op school wordt nog maar heel weinig opvoeding gegeven.  Als wij vroeger iets geflikt hadden op school wat niet door de beugel kon hoopte je dat de leraar niet naar je ouders ging want dan kreeg je van hun nog een keer flikker.  Als de onderwijzers van tegenwoordig het kind ,,opvoeden’’ en het is niet naar de zin van pappie en mammie gaan zij naar de school en krijg de onderwijzer op zijn flikker.

Opvoeding op school beteken kennis overdragen en normen en waarden bijbrengen. Dat doen ze nog steeds, maar niet zoals vroeger met een pedagogische tik. Ik voel nu nog steeds pijn aan mijn oren als ik aan mijn tijden op basisschool denkt. Als nu iemand dit doet met mijn kind, krijg hij en zijn school ook met me te maken, zonder twijfel.

Jasper van KPN
Moderator

De maatschappij is ook veranderd inderdaad. Ik ben opgevoed met de instelling dat we allemaal gelijk zijn; huidskleur, geloof, geslacht, het definieert niet wie je bent. We zijn allemaal mensen en we delen deze wereld met elkaar. Daardoor voelt het voor mij persoonlijk juist veel natuurlijker om je/jij te zeggen dan u.

Die pedagogische tik heb ik daarbij niet gehad, maar ik heb m'n ouders er wel over gehoord uit hun jeugd.

• Nieuwkomer
  • September 7, 2026

Ik mis gewoon even bellen of emailen naar een bedrijf. Wordt helemaal dol van alle surveys, forums en ai chatbots. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 8, 2026

Bedankt voor jullie input! 

We hebben inmiddels veel reacties ontvangen: hier in het topic en in de vragenlijst. Dank aan iedereen die de tijd heeft genomen om mee te denken.

Wat duidelijk naar voren komt, is dat persoonlijke communicatie voor iedereen iets anders betekent. Waar de één het prettig vindt om met de voornaam aangesproken te worden, houdt een ander de communicatie met KPN wat formeler. Ook de context speelt een belangrijke rol: een bericht in de MijnKPN App of een nieuwsbrief kan anders voelen dan bijvoorbeeld communicatie over een contract. 

De relevante reacties en inzichten uit dit topic en de vragenlijst verzamelen we en geven we door aan het verantwoordelijke team. Zij nemen deze mee in het verder testen en ontwikkelen van persoonlijke communicatie. 

En hoe gaat het nu verder?

We blijven verschillende vormen van persoonlijke communicatie testen. Daarbij heb je zelf de keuze of je jouw voornaam wilt gebruiken. In de MijnKPN App kun je bij Profiel → Account → Persoonsgegevens je voornaam invullen. Vul je je voornaam in, dan kunnen wij deze gebruiken om je persoonlijk aan te spreken. 

Voor nu ronden we dit onderzoek op de Community af en sluiten we het topic voor nieuwe reacties. Nogmaals bedankt voor het meedenken en voor alle verschillende perspectieven!