Skip to main content

Ik hoorde dat er sinds afgelopen maand een mogelijkheid is ontstaan om interactieve tv met internet te combineren en dan bij het internet een /28 subnet te krijgen met 16 ip adressen. Het was voorheen alleen mogelijk om een /28 subnet te krijgen met een zakelijk pakket maar dan kon daar geen interactieve tv bij. Met de nieuwe ontwikkelingen van hussel hoorde ik dus dat het mogelijk is om zo'n /28 subnet te activeren met behulp van een FRITZ!Box. Sterker nog, ik hoorde dat iedereen al een ipv4 /28 subnet toegewezen heeft gekregen, omdat er toch steeds meer vrij komen omdat KPN lamgzaam op ipv6 overstapt. Mijn vraag is dus of het klopt dat ik met KPN hussel en een FRTIZ!Box een /28 subnet met 16 ip adressen kan benutten. Ook vraag ik mij af hoe dat dan precies zit, ik heb een ubiquity router en access point, zou ik het zo kunnen instellen dat ik de FRITZ!Box alleen gebruik voor de interactieve tv en de rest allemaal via de ubiquity router laat gaan? Ik hoorde ook dat het mogelijk was om de interactieve tv langs de ubiquity router te laten gaan. Klopt dit? En hoe zou dat precies gaan?

Ik heb hier nog geen voorbeelden van gezien en in ieder geval niet op de consumenten markt. Het is ook absoluut niet zo dat iedereen een IPv4/28 subnet toegewezen heeft gekregen, een consumenten aansluiting heeft één IPv4 adres.

Nu is het architectonisch wel mogelijk omdat Internet (vlan 6) en IPTV (vlan 4) gescheiden vlans zijn en daardoor dus volledig los van elkaar staan.

 

Voor het inrichten van netwerken zijn deze twee topics wellicht interessant voor jou:


Ik heb hier nog geen voorbeelden van gezien en in ieder geval niet op de consumenten markt. Het is ook absoluut niet zo dat iedereen een IPv4/28 subnet toegewezen heeft gekregen, een consumenten aansluiting heeft één IPv4 adres.

Nu is het architectonisch wel mogelijk omdat Internet (vlan 6) en IPTV (vlan 4) gescheiden vlans zijn en daardoor dus volledig los van elkaar staan.

 

Voor het inrichten van netwerken zijn deze twee topics wellicht interessant voor jou:

Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?


Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?

In ieder geval niet bij een consumenten abonnement.

Hoe het bij zakelijke abonnementen zit weet ik niet.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

Bij welke provider heb je nu een abonnement en is dat zakelijk of particulier?

Hoeveel IP adressen heb je daar?


Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?

In ieder geval niet bij een consumenten abonnement.

Hoe het bij zakelijke abonnementen zit weet ik niet.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

Bij welke provider heb je nu een abonnement en is dat zakelijk of particulier?

Hoeveel IP adressen heb je daar?

Ik zit momenteel bij KPN en we hebben nu een alles in 1 pakket en dat is particulier. We hebben nu 1 IP adres. Ik wil graag meer dan 1 IP adres en KPN kon dit alleen bieden in een zakelijk pakket en dus zonder interactieve tv. Ik zocht dus verder en kwam bij XS4ALL terecht. Die kon 8 IP adressen bieden en meer niet. Ik heb me dus verdiept in XS4ALL en wat voor router ik wil gebruiken, dan daartussen een vakantie. Nou nu zijn we ander halve maand verder. Ik bedacht me opeens dat we ook een koper kabel onder de grond hebben. Dus ik vroeg me af of tv niet op de koper kabel kon en internet op de glasvezel. Toen ik KPN belde om daar over te informeren kreeg ik een door zichzelf benoemde "nerd" aan de lijn die altijd al het aanbod door las en alles wat nieuw was goed bekeek en begreep. Hij vertelde mij dus dat ik ook gewoon door middel van de FRITZ!Box en een KPN hussel abonnement dat /28 subnet met 16 IP adressen kon krijgen en dat dit ongeveer samen met de vrije router keuze is gekomen.


Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?

In ieder geval niet bij een consumenten abonnement.

Hoe het bij zakelijke abonnementen zit weet ik niet.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

Bij welke provider heb je nu een abonnement en is dat zakelijk of particulier?

Hoeveel IP adressen heb je daar?

Ik wil alleen maar zeker weten of dit echt zo is voordat ik mijn abonnement om gooi.


Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?

In ieder geval niet bij een consumenten abonnement.

Hoe het bij zakelijke abonnementen zit weet ik niet.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

Bij welke provider heb je nu een abonnement en is dat zakelijk of particulier?

Hoeveel IP adressen heb je daar?

Ik wil alleen maar zeker weten of dit echt zo is voordat ik mijn abonnement om gooi.

Dat antwoord heb je dus al en het antwoord is dus nee, niet op een consumenten aansluiting want daar heb je maar één publiek IP adres.

Waarom wil je eigenlijk 16 publieke IP adressen?


Je hebt dus ook geen idee of ik een /28 subnet met 16 ip adressen kan gebruiken als ik een FRITZ!Box met hussel zou nemen?

In ieder geval niet bij een consumenten abonnement.

Hoe het bij zakelijke abonnementen zit weet ik niet.

Waar heb je die info eigenlijk vandaan?

Bij welke provider heb je nu een abonnement en is dat zakelijk of particulier?

Hoeveel IP adressen heb je daar?

Ik wil alleen maar zeker weten of dit echt zo is voordat ik mijn abonnement om gooi.

Dat antwoord heb je dus al en het antwoord is dus nee, niet op een consumenten aansluiting want daar heb je maar één publiek IP adres.

Waarom wil je eigenlijk 16 publieke IP adressen?

Dan toch merkwaardig dat een medewerker van KPN van anders beweert.


Goed mogelijk dat die medewerker geen flauw idee had wat u bedoelde. Er is geen enkele reden te verzinnen om consumenten aansluitingen 16 publieke adressen te geven. En dat er steeds meer ipv4 adressen vrijkomen is volgens mij ook onzin.


Goed mogelijk dat die medewerker geen flauw idee had wat u bedoelde. Er is geen enkele reden te verzinnen om consumenten aansluitingen 16 publieke adressen te geven. En dat er steeds meer ipv4 adressen vrijkomen is volgens mij ook onzin.

Dat zou zeker kunnen, maar XS4ALL bied ook een subnet aan particuliere klanten aan en dit is juist voor mensen zoals ik wel handig. Ik weet wel dat de beweging naar ipv6 langzaamaan bezig is, of er meer ipv4 adressen vrijkomen weet ik ook niet.


Dat zou zeker kunnen, maar XS4ALL bied ook een subnet aan particuliere klanten aan en dit is juist voor mensen zoals ik wel handig. Ik weet wel dat de beweging naar ipv6 langzaamaan bezig is, of er meer ipv4 adressen vrijkomen weet ik ook niet.

Er komen sowieso geen IPv4 adressen vrij want vrijwel elke zichzelf respecterende provider implementeert dual-stack.

Bij XS4ALL kan je voor €9,50 per maand inderdaad een /29 subnet contracteren.

KPN biedt dit niet aan.


Dan krijg je dus 8 adressen waar ik hier en daar lees dat je er effectief 5 kan gebruiken. Daarover verschillen de meningen. Een nuttige toepassing heb ik niet voorbij zien komen. En ik vraag me af of het met een standaard router überhaupt kan. Volgens mij moet je dan zelf gaan hobbyen met een linux bak ofzo. Het is fun voor 114 euro per jaar.


Dat zou zeker kunnen, maar XS4ALL bied ook een subnet aan particuliere klanten aan en dit is juist voor mensen zoals ik wel handig. Ik weet wel dat de beweging naar ipv6 langzaamaan bezig is, of er meer ipv4 adressen vrijkomen weet ik ook niet.

Er komen sowieso geen IPv4 adressen vrij want vrijwel elke zichzelf respecterende provider implementeert dual-stack.

Bij XS4ALL kan je voor €9,50 per maand inderdaad een /29 subnet contracteren.

KPN biedt dit niet aan.

Ik hoorde dat alle XS4ALL klanten in 2022 naar KPN moeten verhuizen. Hoe zou dat gaan en zou ik dan mijn IP adressen wel kunnen houden?


Dat duurt nog 2 jaar. Nog 2 jaar om over na te denken 😉


Dat duurt nog 2 jaar. Nog 2 jaar om over na te denken 😉

Dat is ook weer zo maar ik heb liever alles in een keer goed geregeld.


Ik hoorde dat alle XS4ALL klanten in 2022 naar KPN moeten verhuizen. Hoe zou dat gaan en zou ik dan mijn IP adressen wel kunnen houden?

Als het goed is verandert er daarbij helemaal niets voor de XS4ALL abonnee en dat betekent dat die IP adressen dan ook behouden zullen moeten kunnen worden.

Zelf ben ik zakelijk ook klant van XS4ALL (domein en bijbehorende mail) en ook daar zit functionaliteit bij die toch echt behouden zal moeten blijven. Een voorbeeld is het zelf kunnen beheren van de DNS entries voor de subdomeinen.


Dat duurt nog 2 jaar. Nog 2 jaar om over na te denken 😉

Dat is ook weer zo maar ik heb liever alles in een keer goed geregeld.

Ik denk dat je daarvoor dan beter nog ff wachten kunt. 


Ik hoorde dat alle XS4ALL klanten in 2022 naar KPN moeten verhuizen. Hoe zou dat gaan en zou ik dan mijn IP adressen wel kunnen houden?

Als het goed is verandert er daarbij helemaal niets voor de XS4ALL abonnee en dat betekent dat die IP adressen dan ook behouden zullen moeten kunnen worden.

Zelf ben ik zakelijk ook klant van XS4ALL (domein en bijbehorende mail) en ook daar zit functionaliteit bij die toch echt behouden zal moeten blijven. Een voorbeeld is het zelf kunnen beheren van de DNS entries voor de subdomeinen.

Dan zal ik denk ik toch bij XS4ALL een pakket afsluiten


Dan zal ik denk ik toch bij XS4ALL een pakket afsluiten

Toch vraag ik me nog steeds af waarom je zo veel publieke IP adressen wilt hebben.

Heb je zoveel verschillende webservers thuis draaien?


Dan zal ik denk ik toch bij XS4ALL een pakket afsluiten

Toch vraag ik me nog steeds af waarom je zo veel publieke IP adressen wilt hebben.

Heb je zoveel verschillende webservers thuis draaien?

Ja en het liefst wil ik er nog meer


Wat ik zoek is gewoon zo veel mogelijk IP adressen en daarbij interactieve TV van KPN


Dan zal ik denk ik toch bij XS4ALL een pakket afsluiten

Toch vraag ik me nog steeds af waarom je zo veel publieke IP adressen wilt hebben.

Heb je zoveel verschillende webservers thuis draaien?

Ja en het liefst wil ik er nog meer


Als het verschillende websites zijn is virtual server een prima oplossing en anders een nginx frontend server als proxy. Veel efficiënter qua ip4 adressen.


Je kunt op 1 server met 1 ip 10tallen websites draaien. Webhosting bedrijven doen niet anders.


Hoi Jelmer, welkom! Ik zie dat je hier al prima geholpen bent, maar om toch nog even vanuit KPN te bevestigen: dit is bij ons op een consumentenpakket niet mogelijk. Als je dit wilt is XS4All de beste keus. Je kunt dan de subnetoptie activeren én je hebt interactieve van KPN.


Goed mogelijk dat die medewerker geen flauw idee had wat u bedoelde. Er is geen enkele reden te verzinnen om consumenten aansluitingen 16 publieke adressen te geven. En dat er steeds meer ipv4 adressen vrijkomen is volgens mij ook onzin.

 

Hallo zelf bij diverse isp’s werkzaam geweest o.a. KPN en verdien een kleine 30 jaar mijn brood in deze hoek.

Geen enkele reden te verzinnen voor ”(PTR aanpassing/publiek subnet/ ga zo maar door)” zijn typische argumenten om zakelijke producten te pushen.(corporate reasons)


Redenen zijn er wel degelijk, dan praat ik duidelijk niet over meerdere websites hosten, dat voor lange tijd tijd trouwens niet mogelijk was als je ze allen met een geldig ssl certificaat wou toepassen op dezelfde poort(https) en ip nummer. Tegenwoordig kun je ze netjes offloaden(b.v. opensource software haproxy) en kan dat wel.

Redenen zijn er wel degelijk, al is het maar voor de ervaring die de starter/student op zijn zolderkamer op wilt doen van hoe dat nu allemaal zit/moet. Men wilt spelen met een failover/ha oplossingen voor router gebaseerde oplossingen of software gebaseerd .Wat betreft ptr record een mail server fatsoenlijk in wil kunnen richten zodat iemand met zijn eigen domeintje de ervaring op kan doen wat wel en niet handig is.

Ik geef toe het is een kleine markt, maar IT-ers met ervaring en productkennis van KPN,…….

Ondertussen springt en schreeuwt elk bedrijf dat er geen IT personeel te vinden is, wauw hoe denk je dat dat komt als je als studentje of hobbyist door ik weet niet hoeveel hoepels moet springen om alleen al de basis voorwaarden voor een lab of poc te realiseren voor een real-live test. Dan word je toch zwaar ontmoedigd ?

Van mij part maak je een developers hussel account of additie op een particulier-hussel contract waarop dit soort dingen kunnen waar iemand zonder commercieel oogmerk wel kan spelen, ruiken en voelen.

Ja natuurlijk zijn er altijd geesten die dit soort dingen misbruiken, die zijn er altijd en doen dat linksom of rechtsom sowieso. Je kunt ze wel van een development account uitsluiten/schorsen bij problemen.

Vandaag de dag zijn er best wat zaken lastiger als toen ik begon om complexere dingen te doen/leren, maarja er zijn zat bedrijven die een developer optie gebruiken om te zorgen dat juist deze mensen in hun latere carriere zich vertrouwder voelen met hun producten dan van een concurent.

HIer ligt een kans ipv een nee naar mijn idee.

Met vriendlijke groet,

Doe hier je voordeel mee KPN ook jij bent verantwoordelijk voor instroom van nieuwe IT-ers.

 


Waarom schaarse IPv4 adressen willen hebben, terwijl KPN nu op veel consumentenaansluitingen nu 2 tot de macht 80 unieke en wereldwijd toegankelijke  adressen aanbiedt?  Als het om training en educatie gaat, dan ook maar beter met up-to-date techniek. Webservers e.d. kunnen dezelfde technieken toepassen op zowel IPv4 en IPv6….