Skip to main content

Via het forum aangegeven dat mijn oude experiabox aan het doodgaan was. Keurig 2x! een vervangende V10 gekregen en werkt als een speer. Maar waarom krijg ik 2 vervangende experiaboxen? 

Eentje reserve.  Altijd handig mocht de 1e kapot gaan.

Maar wat dacht jezelf?
Kan toch gewoon gebeuren dat er een foutje wordt gemaakt en per abuis 2 worden verstuurd?


Er staat wel iets vaags in de handleiding dat je een tweede evt. Kan gebruiken als versterker voor zwakke WiFi. En nee per abuis 2 versturen is lastig, zat ook in een doos verpakt voor twee stuks. Als je enigszins weet hoe grote distributeurs werken met bills of material en maat dozen om meervoudige picks te voorkomen dan zou je niet opmerken dat het gewoon een foutje is


Alleen is KPN niet te vergelijken met grote distributeurs met “bills of material”. Als ik geregeld de reacties lees hoe een en ander is georganiseerd, gaan er geregeld dingen fout op allerlei gebied.

En nee, een V10 is niet bedoeld om het als extra WiFi Access Point in te zetten.


En nee, een V10 is niet bedoeld om het als extra WiFi Access Point in te zetten.

Hoewel eigenlijk niet ervoor bedoeld, kan het echter wel.

Sluit die 2e Experia Box V10 niet aan via DSL of WAN (bij glasvezel).
Alleen even als enige connectie een bekabelde aansluiting van een PC op een LAN-poortje van de V10
Log in via  http://192.168.2.254  (+ basis wachtwoord aanpassen).

Verander het eigen standaard IP-adres van de V10 in een andere waarde dan die 192.168.2.254
Bijv. 192.168.2.250  en schakel de DHCP-server UIT.  (+ instelling opslaan).

Sluit nu vanuit de 1e Experia Box V10  vanuit een LAN-poortje een kabel aan met een LAN-poortje
van de 2e Experia Box V10  en herstart de 2e V10.

In principe zou de 2e V10 nu als WiFi Access Point en switch kunnen werken
in het verlengstuk en sub-net bereik van die 1e V10.

Om mogelijke conflicten uit te sluiten, in de 1e Experia Box V10 - het bereik van de DHCP-server
aanpassen tot een DHCP eind adres van 192.168.2.249

2e Experia Box is te bereiken via 192.168.2.250 om verdere aanpassingen van WiFi te doen.